۲۲ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۳۱ عصر
صفحهها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
۲۳ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۲۵ عصر
كساني كه بوي زهد خشك يا عبادت خشك از آنها استشمام مي شود نه كربلايياند و نه انقلابي،و
خواه ناخواه ارادتشان به امام زمان(عليهالسلام) از آن جهت است كه غايب است،واگر آن حضرت
ظهور كنداين گونه افراد جزواولين كساني هستند كه از او رخ برميتابند و دستورهاي مبارزهآموز و
سيرتهاي مخاطرهآميز او را ناصواب ميدانند.
آيت الله جوادي آملي
خواه ناخواه ارادتشان به امام زمان(عليهالسلام) از آن جهت است كه غايب است،واگر آن حضرت
ظهور كنداين گونه افراد جزواولين كساني هستند كه از او رخ برميتابند و دستورهاي مبارزهآموز و
سيرتهاي مخاطرهآميز او را ناصواب ميدانند.
آيت الله جوادي آملي
۲۵ اسفند ۱۳۸۸, ۱۰:۳۳ صبح
حکمت 181 نهج البلاغه- ارزش دور اندیشی وپرهیز از کوتاهی:
حاصل کوتاهی پشیمانی و حاصل دوراندیشی سلامت است.
حکمت182 نهج البلاغه- شناخت جایگاه سخن وسکوت اخلاقی:
آنجا که باید سخن درست گفت در خاموشی خیری نیست چنانکه در سخن ناآگاهانه نیز خیری نخواهد بود.
حکمت 175 نهج البلاغه -راه درمان ترس:
هنگامی که از چیزی می ترسی خود را در آن بیفکن زیرا گاهی ترسیدن از چیزی از خود آن سخت تر است.
حکمت 176 نهج البلاغه- ابزار ریاست:
بردباری وتحمل سختیها ابزار ریاست است.
حکمت177- روش برخورد با بدان:
بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار آزار بده.
حکمت 162-ضرورت رازداری:
آن کس که راز خود را پنهان دارد اختیار آن در دست اوست.
حاصل کوتاهی پشیمانی و حاصل دوراندیشی سلامت است.
حکمت182 نهج البلاغه- شناخت جایگاه سخن وسکوت اخلاقی:
آنجا که باید سخن درست گفت در خاموشی خیری نیست چنانکه در سخن ناآگاهانه نیز خیری نخواهد بود.
حکمت 175 نهج البلاغه -راه درمان ترس:
هنگامی که از چیزی می ترسی خود را در آن بیفکن زیرا گاهی ترسیدن از چیزی از خود آن سخت تر است.
حکمت 176 نهج البلاغه- ابزار ریاست:
بردباری وتحمل سختیها ابزار ریاست است.
حکمت177- روش برخورد با بدان:
بدکار را با پاداش دادن به نیکوکار آزار بده.
حکمت 162-ضرورت رازداری:
آن کس که راز خود را پنهان دارد اختیار آن در دست اوست.
۲۵ اسفند ۱۳۸۸, ۱۰:۴۷ صبح
سلام.
حال ما
روزي روزگاري نويسنده جواني از جرج برنارد شاو پرسيد:
«شما براي چي مي نويسيد استاد؟»
برنارد شاو جواب داد:
«براي يک لقمه نان.»
پسره بهش برخورد. پس توپيد که:
«متاسفم. برخلاف شما ما براي فرهنگ مي نويسيم.»
و برنارد شاو گفت:
«عيبي ندارد پسرم. هر کدام از ما براي چيزي مي نويسيم که نداريم.»
سلام.
مزاح پيامبر و علي ـ عليهما السّلام ـ
روزي حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ با اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ نشسته بودند و با يكديگر خرما ميخوردند، هر خرما كه آن حضرت ميخورد به دور از چشم حضرت امير ـ عليه السّلام ـ دانه آن را نزد او ميگذارد. وقتي خرماها تمام شد هستههاي او بيشتر شده بود و در نزد آن حضرت هيچ هستهاي نبود. پس پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به شوخي فرمود: هركس هسته خرماي بيشتري نزد او جمع شده باشد پرخور است. حضرت امير ـ عليه السّلامـ در جواب گفت: هر كه خرما را با هسته خورده باشد پرخور است.
حال ما
روزي روزگاري نويسنده جواني از جرج برنارد شاو پرسيد:
«شما براي چي مي نويسيد استاد؟»
برنارد شاو جواب داد:
«براي يک لقمه نان.»
پسره بهش برخورد. پس توپيد که:
«متاسفم. برخلاف شما ما براي فرهنگ مي نويسيم.»
و برنارد شاو گفت:
«عيبي ندارد پسرم. هر کدام از ما براي چيزي مي نويسيم که نداريم.»
سلام.
مزاح پيامبر و علي ـ عليهما السّلام ـ
روزي حضرت رسول ـ صلّي الله عليه و آله ـ با اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ نشسته بودند و با يكديگر خرما ميخوردند، هر خرما كه آن حضرت ميخورد به دور از چشم حضرت امير ـ عليه السّلام ـ دانه آن را نزد او ميگذارد. وقتي خرماها تمام شد هستههاي او بيشتر شده بود و در نزد آن حضرت هيچ هستهاي نبود. پس پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به شوخي فرمود: هركس هسته خرماي بيشتري نزد او جمع شده باشد پرخور است. حضرت امير ـ عليه السّلامـ در جواب گفت: هر كه خرما را با هسته خورده باشد پرخور است.
۲۵ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۵۰ صبح
شمعون گفت: مرا از نشانه و علامات جاهل با خبر سازيد،
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود:
اگر همراهش شوى آزارت دهد، و اگر از او دورى كنى ناسزايت گويد، و اگر تو را چيزى دهد منّت نهد، و اگر او را چيزى دهى ناسپاسى كند،
اگر به او راز گوئى افشا كند، و اگر او تو را رازى گويد تو را به افشاگرى متّهم سازد. اگر بىنياز شود سركشى كند و سخت دل و ترش رو شود،
و اگر بينوا شود نعمت خداى را انكار كند و از گناه پروا نكند، و اگر شاد شود زياده روى كرده و از حدّش تجاوز كند، اگر غم بيند نااميد شود،
و اگر بخندد قهقهه زند، اگر بگريد چونان بهائم عربده زند. به عيبجوئى نيكان پردازد، نه خدا را دوست دارد و نه از وى مىترسد، از او حيا نكند و به ياد او نيفتد،
اگر خشنودش سازى به آنچه در تو نيست ستايش و تحسينت كند، و در صورتى كه بر تو خشم گيرد همه تحسينهايش از بين رفته و به دروغ تو را به باد بدگوئى گيرد.
آرى اين راه و روش شخص جاهل و نادان است.
شمعون گفت: پس نشان اسلام را بيان فرمائيد، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود:
ايمان، و علم، و عمل.
پرسيد: نشانهاى ايمان و علم و عمل چيست؟
آن حضرت فرمودند:
نشان ايمان چهار چيز است: إقرار به يگانگى خدا، و اعتقاد قلبى به او، و كتابهاى او، و فرستادگانش.
و امّا نشان دانش چهار چيز است: خداشناسى، شناخت دوستانش، دانستن واجبات الهى، و حفظ و نگهدارى آنها تا اينكه انجام شود.
و عمل عبارت است از: نماز، روزه، پرداخت زكات، و يك رنگى
سفارشات كوتاه پيامبر به أمير مؤمنان عليه السّلام
اى على: مؤمن حقيقى سه نشانه دارد: روزه، نماز، أداى زكات.
و شخص ظاهر ساز را نيز سه نشانه است:
در حضور چابلوسى، در پشت سر بدگوئى، و در مصيبت سرزنش كند.
و ستمكار را سه ويژگى است: زير دستش را سركوب كند، و بالادست خويش را نافرمانى، و همنوعان ستمكارش را يارى نمايد.
و رياكار را سه نشانه است: نزد مردم سرحال، و به وقت تنهائى بىحوصله، و در همه كار خوش دارد از او تعريف شود.
و منافق را سه علامت است: اگر سخن گويد دروغ است، و چنانچه مورد اعتماد و امانت دارى واقع شود خيانت كند، و به هنگام وعده زير قول خود زند.
تنبل را سه نشانه است: در انجام امور سستى كند تا به تقصير و عقب ماندگى افتد، و كوتاهى كند آنقدر كه به تباهى كشاند، و تلف كند تا گناهكار شود.
عاقل را نشايد كه براى غير سه مورد سفر كند: بهبود وضع زندگى، قدمى برداشتن براى روز جزا، و بردن لذّتى در غير حرام.
اى على: هيچ فقرى سختتر از نادانى، و هيچ ثروتى سودمندتر از خرد، و هيچ تنهائى هولناكتر از تكبّر نيست. و هيچ عملى چون عاقبت انديشى، و هيچ پرهيزى چون خويشتن دارى،
و هيچ افتخار خانوادگى همچون خوش أخلاقى نيست. و به تحقيق دروغ، بلاى گفتار؛ و فراموشى، بلاى دانش؛ و منّت گذاشتن، بلاى بخشش است.
اى على: بهنگام ديدن هلال ماه سه بار بگو: اللَّه أكبر
؛ سپس بگو:
«الحمد الّذي خلقني و خلقك و قدّرك منازل و جعلك آية للعالمين»
: «حمد و سپاس آن خدائى را سزاست كه من و تو را آفريد، و براى گردشت منازل مختلفى معيّن نمود، و تو را نشانهاى براى جهانيان قرار داد».
سفارشات كوتاه پيامبر به أمير مؤمنان عليه السّلام
اى على: مؤمن حقيقى سه نشانه دارد: روزه، نماز، أداى زكات.
و شخص ظاهر ساز را نيز سه نشانه است:
در حضور چابلوسى، در پشت سر بدگوئى، و در مصيبت سرزنش كند.
و ستمكار را سه ويژگى است: زير دستش را سركوب كند، و بالادست خويش را نافرمانى، و همنوعان ستمكارش را يارى نمايد.
و رياكار را سه نشانه است: نزد مردم سرحال، و به وقت تنهائى بىحوصله، و در همه كار خوش دارد از او تعريف شود.
و منافق را سه علامت است: اگر سخن گويد دروغ است، و چنانچه مورد اعتماد و امانت دارى واقع شود خيانت كند، و به هنگام وعده زير قول خود زند.
تنبل را سه نشانه است: در انجام امور سستى كند تا به تقصير و عقب ماندگى افتد، و كوتاهى كند آنقدر كه به تباهى كشاند، و تلف كند تا گناهكار شود.
عاقل را نشايد كه براى غير سه مورد سفر كند: بهبود وضع زندگى، قدمى برداشتن براى روز جزا، و بردن لذّتى در غير حرام.
اى على: هيچ فقرى سختتر از نادانى، و هيچ ثروتى سودمندتر از خرد، و هيچ تنهائى هولناكتر از تكبّر نيست. و هيچ عملى چون عاقبت انديشى، و هيچ پرهيزى چون خويشتن دارى،
و هيچ افتخار خانوادگى همچون خوش أخلاقى نيست. و به تحقيق دروغ، بلاى گفتار؛ و فراموشى، بلاى دانش؛ و منّت گذاشتن، بلاى بخشش است.
اى على: بهنگام ديدن هلال ماه سه بار بگو: اللَّه أكبر
؛ سپس بگو:
«الحمد الّذي خلقني و خلقك و قدّرك منازل و جعلك آية للعالمين»
: «حمد و سپاس آن خدائى را سزاست كه من و تو را آفريد، و براى گردشت منازل مختلفى معيّن نمود، و تو را نشانهاى براى جهانيان قرار داد».
[
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود:
اگر همراهش شوى آزارت دهد، و اگر از او دورى كنى ناسزايت گويد، و اگر تو را چيزى دهد منّت نهد، و اگر او را چيزى دهى ناسپاسى كند،
اگر به او راز گوئى افشا كند، و اگر او تو را رازى گويد تو را به افشاگرى متّهم سازد. اگر بىنياز شود سركشى كند و سخت دل و ترش رو شود،
و اگر بينوا شود نعمت خداى را انكار كند و از گناه پروا نكند، و اگر شاد شود زياده روى كرده و از حدّش تجاوز كند، اگر غم بيند نااميد شود،
و اگر بخندد قهقهه زند، اگر بگريد چونان بهائم عربده زند. به عيبجوئى نيكان پردازد، نه خدا را دوست دارد و نه از وى مىترسد، از او حيا نكند و به ياد او نيفتد،
اگر خشنودش سازى به آنچه در تو نيست ستايش و تحسينت كند، و در صورتى كه بر تو خشم گيرد همه تحسينهايش از بين رفته و به دروغ تو را به باد بدگوئى گيرد.
آرى اين راه و روش شخص جاهل و نادان است.
شمعون گفت: پس نشان اسلام را بيان فرمائيد، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود:
ايمان، و علم، و عمل.
پرسيد: نشانهاى ايمان و علم و عمل چيست؟
آن حضرت فرمودند:
نشان ايمان چهار چيز است: إقرار به يگانگى خدا، و اعتقاد قلبى به او، و كتابهاى او، و فرستادگانش.
و امّا نشان دانش چهار چيز است: خداشناسى، شناخت دوستانش، دانستن واجبات الهى، و حفظ و نگهدارى آنها تا اينكه انجام شود.
و عمل عبارت است از: نماز، روزه، پرداخت زكات، و يك رنگى
سفارشات كوتاه پيامبر به أمير مؤمنان عليه السّلام
اى على: مؤمن حقيقى سه نشانه دارد: روزه، نماز، أداى زكات.
و شخص ظاهر ساز را نيز سه نشانه است:
در حضور چابلوسى، در پشت سر بدگوئى، و در مصيبت سرزنش كند.
و ستمكار را سه ويژگى است: زير دستش را سركوب كند، و بالادست خويش را نافرمانى، و همنوعان ستمكارش را يارى نمايد.
و رياكار را سه نشانه است: نزد مردم سرحال، و به وقت تنهائى بىحوصله، و در همه كار خوش دارد از او تعريف شود.
و منافق را سه علامت است: اگر سخن گويد دروغ است، و چنانچه مورد اعتماد و امانت دارى واقع شود خيانت كند، و به هنگام وعده زير قول خود زند.
تنبل را سه نشانه است: در انجام امور سستى كند تا به تقصير و عقب ماندگى افتد، و كوتاهى كند آنقدر كه به تباهى كشاند، و تلف كند تا گناهكار شود.
عاقل را نشايد كه براى غير سه مورد سفر كند: بهبود وضع زندگى، قدمى برداشتن براى روز جزا، و بردن لذّتى در غير حرام.
اى على: هيچ فقرى سختتر از نادانى، و هيچ ثروتى سودمندتر از خرد، و هيچ تنهائى هولناكتر از تكبّر نيست. و هيچ عملى چون عاقبت انديشى، و هيچ پرهيزى چون خويشتن دارى،
و هيچ افتخار خانوادگى همچون خوش أخلاقى نيست. و به تحقيق دروغ، بلاى گفتار؛ و فراموشى، بلاى دانش؛ و منّت گذاشتن، بلاى بخشش است.
اى على: بهنگام ديدن هلال ماه سه بار بگو: اللَّه أكبر
؛ سپس بگو:
«الحمد الّذي خلقني و خلقك و قدّرك منازل و جعلك آية للعالمين»
: «حمد و سپاس آن خدائى را سزاست كه من و تو را آفريد، و براى گردشت منازل مختلفى معيّن نمود، و تو را نشانهاى براى جهانيان قرار داد».
سفارشات كوتاه پيامبر به أمير مؤمنان عليه السّلام
اى على: مؤمن حقيقى سه نشانه دارد: روزه، نماز، أداى زكات.
و شخص ظاهر ساز را نيز سه نشانه است:
در حضور چابلوسى، در پشت سر بدگوئى، و در مصيبت سرزنش كند.
و ستمكار را سه ويژگى است: زير دستش را سركوب كند، و بالادست خويش را نافرمانى، و همنوعان ستمكارش را يارى نمايد.
و رياكار را سه نشانه است: نزد مردم سرحال، و به وقت تنهائى بىحوصله، و در همه كار خوش دارد از او تعريف شود.
و منافق را سه علامت است: اگر سخن گويد دروغ است، و چنانچه مورد اعتماد و امانت دارى واقع شود خيانت كند، و به هنگام وعده زير قول خود زند.
تنبل را سه نشانه است: در انجام امور سستى كند تا به تقصير و عقب ماندگى افتد، و كوتاهى كند آنقدر كه به تباهى كشاند، و تلف كند تا گناهكار شود.
عاقل را نشايد كه براى غير سه مورد سفر كند: بهبود وضع زندگى، قدمى برداشتن براى روز جزا، و بردن لذّتى در غير حرام.
اى على: هيچ فقرى سختتر از نادانى، و هيچ ثروتى سودمندتر از خرد، و هيچ تنهائى هولناكتر از تكبّر نيست. و هيچ عملى چون عاقبت انديشى، و هيچ پرهيزى چون خويشتن دارى،
و هيچ افتخار خانوادگى همچون خوش أخلاقى نيست. و به تحقيق دروغ، بلاى گفتار؛ و فراموشى، بلاى دانش؛ و منّت گذاشتن، بلاى بخشش است.
اى على: بهنگام ديدن هلال ماه سه بار بگو: اللَّه أكبر
؛ سپس بگو:
«الحمد الّذي خلقني و خلقك و قدّرك منازل و جعلك آية للعالمين»
: «حمد و سپاس آن خدائى را سزاست كه من و تو را آفريد، و براى گردشت منازل مختلفى معيّن نمود، و تو را نشانهاى براى جهانيان قرار داد».
[
۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۰۶:۳۴ عصر
سلام.
آرام باش، توکل کن، تفکر کن، سپس آستینها را بالا بزن، آنگاه دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست به کار شده است
آرام باش، توکل کن، تفکر کن، سپس آستینها را بالا بزن، آنگاه دستان خداوند را می بینی که زودتر از تو دست به کار شده است
۶ فروردين ۱۳۸۹, ۰۹:۲۳ صبح
سلام.
اگر مي خواهي ارزشت را نزد خدا بداني، ببين ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است
سلام.
«روزی هارون از اِبن سَمّاک موعظه و پندی درخواست کرد. ابن سماک گفت: ای هارون! بترس از اینکه وسعت بهشت به مقدار آسمان ها و زمین است و برای تو، به اندازه جای پایی هم نباشد».
اگر مي خواهي ارزشت را نزد خدا بداني، ببين ارزش خدا نزد تو در وقت گناه چقدر است
سلام.
«روزی هارون از اِبن سَمّاک موعظه و پندی درخواست کرد. ابن سماک گفت: ای هارون! بترس از اینکه وسعت بهشت به مقدار آسمان ها و زمین است و برای تو، به اندازه جای پایی هم نباشد».
۷ فروردين ۱۳۸۹, ۱۲:۴۰ صبح
دقت كن : وقتي با يك انگشت به سوي كسي اشاره ميكنيد و او را مورد انتقاد قرار
ميدهيد ، خوب نگاه كنيد سه انگشت ديگر به سوي خودتان است .
ميدهيد ، خوب نگاه كنيد سه انگشت ديگر به سوي خودتان است .
۱۰ فروردين ۱۳۸۹, ۰۲:۳۲ عصر
سلام.
این سه کلمه طلايي را در روز چندين بار به کار گیرید :
"لطفاً" . "متشکرم" و "ببخشید"
"شادی را علت باش ، نه شریک ... و غم را شریک باش ، نه دلیل"
این سه کلمه طلايي را در روز چندين بار به کار گیرید :
"لطفاً" . "متشکرم" و "ببخشید"
"شادی را علت باش ، نه شریک ... و غم را شریک باش ، نه دلیل"
۱۰ فروردين ۱۳۸۹, ۰۳:۲۷ عصر
* هميشه اولين نفري باش كه ميگويد (( معذرت مي خواهم ))
* كسي كه ميپرسد تا پنج دقيقه احمق است ، كسي كه نمي پرسد براي هميشه
احمق مي ماند !
* تمام بد بختي ها از زماني آغاز شد كه به اين فكر افتاديم كه شايد (( چيزي بهتر ))
نيز وجود داشته باشد .
* فراموش مكن : تنها ذهن هاي پاك به خرد الهي دست مي يابند !
* كسي كه ميپرسد تا پنج دقيقه احمق است ، كسي كه نمي پرسد براي هميشه
احمق مي ماند !
* تمام بد بختي ها از زماني آغاز شد كه به اين فكر افتاديم كه شايد (( چيزي بهتر ))
نيز وجود داشته باشد .
* فراموش مكن : تنها ذهن هاي پاك به خرد الهي دست مي يابند !