۱۱ تير ۱۳۹۲, ۰۷:۴۲ صبح
صفحهها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
۱۱ تير ۱۳۹۲, ۰۸:۱۷ صبح
خودشناسی مقدم بر محبت کردن است.
۱۲ تير ۱۳۹۲, ۰۸:۵۰ صبح
احسنت تفسیر شما عالی بود.
۱۳ تير ۱۳۹۲, ۱۰:۵۴ صبح
اشک آب حیات من است
اشک تسلی بخش دل بی قرار من است
اشک راز و نیاز درونی من با خداست
اشک مقدس ترین درود روحی من است
اشک گرانبهاترین هدیه ای است که به معبود خود تقدیم میکنم
اشک آخرین رمق رحمت حیات من است
#شهید_چمران
۱۵ تير ۱۳۹۲, ۱۰:۳۵ عصر
من یوسف پیغمبر نیستم
زیبائی یوسف را هم ندارم تا خریداری حتی به بهای اندک داشته باشم
اما همچون یوسف در چاهی عمیق افتاده ام
درون چاه هستم
همه جا تاریک هست
به بالا می نگرم
آسمان آبی دیده نمی شود
ظلمت همه جا را فرا گرفته است
فریاد می زنم و کمک می خواهم
آیا کسی هست یا کاروانی هست از ابنجا رد شود و مرا از این گرفتاری نجات دهد؟
از بیرون صدائی نمی آید،سکوت است و سکوت
اما از درون قلبم ندائی را می شنوم
گرچه من یوسف نیستم
اما خدای یوسف را دارم و دستم را خواهد گرفت
و فرشته را همنشین من خواهد کرد.
زیبائی یوسف را هم ندارم تا خریداری حتی به بهای اندک داشته باشم
اما همچون یوسف در چاهی عمیق افتاده ام
درون چاه هستم
همه جا تاریک هست
به بالا می نگرم
آسمان آبی دیده نمی شود
ظلمت همه جا را فرا گرفته است
فریاد می زنم و کمک می خواهم
آیا کسی هست یا کاروانی هست از ابنجا رد شود و مرا از این گرفتاری نجات دهد؟
از بیرون صدائی نمی آید،سکوت است و سکوت
اما از درون قلبم ندائی را می شنوم
گرچه من یوسف نیستم
اما خدای یوسف را دارم و دستم را خواهد گرفت
و فرشته را همنشین من خواهد کرد.
۱۶ تير ۱۳۹۲, ۰۸:۳۱ عصر
بسم الله الرحمن الرحیم
حفظ برکات ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک، از یک سو از گناهان اجتناب می کنید و از یک سو از مباحات، [یعنی] کم خوردن و امثال آن ، شکستن نفس در مقابل امر خدا، که [این شکستن نفس] مقابل هواى نفس می شود. [این دو کار] دل را لطیف می کند، یعنى قساوت را از دل برمى دارد و اینجور اثرات را ماه مبارک در دل می گذارد: السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب. در دعاى 45 صحیفه سجادیه، در وداع شهر مبارک، ماه رمضان است: سلام بر توای ماهى که در تو دلها رقت پیدا کرد: قلت به الذنوب، گناهان کم شد. این تاثیر روزه است در دل.
...حالا باید طبعاً خیلى مراقبت کرد که انسان یک ماه روزه گرفته است و رقّتى در دل به ظهور رسیده، دل رقیق شده است، قساوتش تا حدودى برطرف شده است. باید مواظبت کرد [که] این را اضافه کرد، کم نکرد. مواظبتش بر این است که: اولاً انسان ترک گناه را ادامه بدهد. ثانیاً مراقبت در این که در هواهاى مباح نفسانى، خوردنها و آشامیدنها و آن چیزهایى که شرعاً حلال است مباح است، در آنها انسان زیاد غوطه ور نشود.
این نکته دوم را ممکن است شما متذکر نباشید، می خواهم تذکر بدهم: فکر نکنید چون مباح است و خدا حلال کرده است، بى قیدوشرط انسان غوطه ور بشود و اشکالى ندارد، نه خیر! قسوت می آورد. حتماً قساوت می آورد. شما پیش خودتان فکر کنید می فهمید که انبیاء و از همه بالاتر، رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرات معصومین علیهمالسلام، اینها [چرا] این قدر از این مباحها اجتناب می کردند، از حلالها اجتناب می کردند. یکى حضرت امیر علیه السلام [است] که در حالاتش هست. لابد شنیده اید همیشه نان جو می خورد، آن هم نان جو خشک، گاهى با نمک و خیلى کم می شد که مثلاً با سرکه و یا با شیر بخورد! بیشتر، خوراکش نان جو با نمک بود. این مسئله را که شنید، در حالاتش هست که بعضى از نزدیکان از راه دلسوزى می خواستند نان جو را روغنى بزنند، آن انبان نان جو خودش را مهر و موم کرد، که کسى دست نزند! این درس است براى ما! معلوم است [این] که کسى از مباحات هم بى قیدوشرط اجتناب کند، چیز ساده ای نیست
رسول الله صلوات الله علیه و آله سه روز پشت هم از نان جو سیر نشد! اینها یعنى چه؟ در مباحات غوطه ور شدن، که بعضى از عوامها فکر مى کنند حلال است، این طور نیست که قساوت نیاورد.
ماه مبارک که در نتیجه اجتناب از بسیارى از مباحات، موجب می شود در دل ما رقت پیش بیاورد، باید دقت کنیم این رقت را و آن طهارتى را که در دل پیش می آید، حفظ کنیم. حفظش این است که اولاً گناه نکنیم، ثانیاً سعى کنیم زیاد در مباحات غوطه ور نشویم. یک مقدار امساک بکنیم. اینها شرعى است، غیرشرعى نیست. مثلاً چاى حلال را بخورى آتش ندارد، حرام نشده است. اگر تحریم شده بود آتش داشت، جهنم داشت. اما اگر همین مباح را ترک بکنیم، که انبیاء صلوات الله علیهم و ائمه معصومین علیهمالسلام و رسول الله صلی الله علیه و آله، در عین مباح بودن، ترک می کردند. نه تنها نامشروع نیست، بلکه ریاضت مشروع است، اثر خوب در دل می گذارد، دل را به رقّت می آورد.
این جمله را دوباره تکرار مى کنم :السلام علیک من مجاورٍ رقّت فیه القلوب و قلّت فیه الذّنوب. مثلاً چایى ده تا می خورید پنج تا بخورید. غذایى را خیلى خوشتان می آید، نخورید، نفستان را بشکنید، نخورید. ترک لذّت خودش مسئله ای است، ترک لذّت مباح مسئله ای است، نباید آن را نادیده گرفت. به حرف عوامها گوش نکنید! آنها می خواهند غوطه ور شدن خودشان را در مباحات توجیه بکنند! عوامهاى مؤمنین را می گویم نه عوام فسّاق را! بیش از این توجیه بردار نیست که مباح است. اما این که اینها موجب قسوت می شود و ترک اینها موجب رقت می شود، اجتناب از آنها مسئله مسلمى است.
از بیانات آیت الله استاد محمد شجاعی مدظله العالی
http://shojaee.org/
حفظ برکات ماه مبارک رمضان
در ماه مبارک، از یک سو از گناهان اجتناب می کنید و از یک سو از مباحات، [یعنی] کم خوردن و امثال آن ، شکستن نفس در مقابل امر خدا، که [این شکستن نفس] مقابل هواى نفس می شود. [این دو کار] دل را لطیف می کند، یعنى قساوت را از دل برمى دارد و اینجور اثرات را ماه مبارک در دل می گذارد: السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب. در دعاى 45 صحیفه سجادیه، در وداع شهر مبارک، ماه رمضان است: سلام بر توای ماهى که در تو دلها رقت پیدا کرد: قلت به الذنوب، گناهان کم شد. این تاثیر روزه است در دل.
...حالا باید طبعاً خیلى مراقبت کرد که انسان یک ماه روزه گرفته است و رقّتى در دل به ظهور رسیده، دل رقیق شده است، قساوتش تا حدودى برطرف شده است. باید مواظبت کرد [که] این را اضافه کرد، کم نکرد. مواظبتش بر این است که: اولاً انسان ترک گناه را ادامه بدهد. ثانیاً مراقبت در این که در هواهاى مباح نفسانى، خوردنها و آشامیدنها و آن چیزهایى که شرعاً حلال است مباح است، در آنها انسان زیاد غوطه ور نشود.
این نکته دوم را ممکن است شما متذکر نباشید، می خواهم تذکر بدهم: فکر نکنید چون مباح است و خدا حلال کرده است، بى قیدوشرط انسان غوطه ور بشود و اشکالى ندارد، نه خیر! قسوت می آورد. حتماً قساوت می آورد. شما پیش خودتان فکر کنید می فهمید که انبیاء و از همه بالاتر، رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرات معصومین علیهمالسلام، اینها [چرا] این قدر از این مباحها اجتناب می کردند، از حلالها اجتناب می کردند. یکى حضرت امیر علیه السلام [است] که در حالاتش هست. لابد شنیده اید همیشه نان جو می خورد، آن هم نان جو خشک، گاهى با نمک و خیلى کم می شد که مثلاً با سرکه و یا با شیر بخورد! بیشتر، خوراکش نان جو با نمک بود. این مسئله را که شنید، در حالاتش هست که بعضى از نزدیکان از راه دلسوزى می خواستند نان جو را روغنى بزنند، آن انبان نان جو خودش را مهر و موم کرد، که کسى دست نزند! این درس است براى ما! معلوم است [این] که کسى از مباحات هم بى قیدوشرط اجتناب کند، چیز ساده ای نیست
رسول الله صلوات الله علیه و آله سه روز پشت هم از نان جو سیر نشد! اینها یعنى چه؟ در مباحات غوطه ور شدن، که بعضى از عوامها فکر مى کنند حلال است، این طور نیست که قساوت نیاورد.
ماه مبارک که در نتیجه اجتناب از بسیارى از مباحات، موجب می شود در دل ما رقت پیش بیاورد، باید دقت کنیم این رقت را و آن طهارتى را که در دل پیش می آید، حفظ کنیم. حفظش این است که اولاً گناه نکنیم، ثانیاً سعى کنیم زیاد در مباحات غوطه ور نشویم. یک مقدار امساک بکنیم. اینها شرعى است، غیرشرعى نیست. مثلاً چاى حلال را بخورى آتش ندارد، حرام نشده است. اگر تحریم شده بود آتش داشت، جهنم داشت. اما اگر همین مباح را ترک بکنیم، که انبیاء صلوات الله علیهم و ائمه معصومین علیهمالسلام و رسول الله صلی الله علیه و آله، در عین مباح بودن، ترک می کردند. نه تنها نامشروع نیست، بلکه ریاضت مشروع است، اثر خوب در دل می گذارد، دل را به رقّت می آورد.
این جمله را دوباره تکرار مى کنم :السلام علیک من مجاورٍ رقّت فیه القلوب و قلّت فیه الذّنوب. مثلاً چایى ده تا می خورید پنج تا بخورید. غذایى را خیلى خوشتان می آید، نخورید، نفستان را بشکنید، نخورید. ترک لذّت خودش مسئله ای است، ترک لذّت مباح مسئله ای است، نباید آن را نادیده گرفت. به حرف عوامها گوش نکنید! آنها می خواهند غوطه ور شدن خودشان را در مباحات توجیه بکنند! عوامهاى مؤمنین را می گویم نه عوام فسّاق را! بیش از این توجیه بردار نیست که مباح است. اما این که اینها موجب قسوت می شود و ترک اینها موجب رقت می شود، اجتناب از آنها مسئله مسلمى است.
از بیانات آیت الله استاد محمد شجاعی مدظله العالی
http://shojaee.org/
۱۶ تير ۱۳۹۲, ۰۹:۴۰ عصر
سفارشهایی از آیت الله سید علی قاضی(ره)
شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و
با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاوریدو آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛
پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و
اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید،
حداقل نماز توابین را بخوانید (نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است)
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند:
« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند
مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند:
روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند:
«به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند.»بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.
اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.
شما را سفارش می کنم به اینکه نمازهایتان را در بهترین و
با فضیلت ترین اوقات آنها به جا بیاوریدو آن نمازها با نوافل، 51 رکعت است؛
پس اگر نتوانستید، 44 رکعت بخوانید و
اگر مشغله های دنیوی نگذاشت آنها را به جا آورید،
حداقل نماز توابین را بخوانید (نماز اهل انابه و توبه هشت رکعت هنگام زوال است)
مرحوم علامه طباطبایی و آیت الله بهجت از ایشان نقل می کنند که می فرمودند:
« اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد مرا لعن کند
مرحوم آقای سید هاشم رضوی هندی می فرمایند:
روزی یکی را به محضر آقای قاضی آوردند که مثلا آقا دستش را بگیرد و راهنمایی اش کند. مرحوم آقای قاضی فرموده بودند:
«به این آقا بگویید که نماز را در اول وقت بخواند.»بعد معلوم شد که آن آقا وسواس در عبادات داشته و نماز را تا آخر وقت به تأخیر می انداخته است.
اما وصیت های دیگر، عمده آنها نماز است. می فرمودند نماز را بازاری نکنید اول وقت به جا بیاورید با خضوع و خشوع. اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ میماند و تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها که از ذکر کبیر به شمار می آید و آیت الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود.
۲۵ تير ۱۳۹۲, ۰۹:۴۱ صبح
کلامی از شیخ بهائی
آدمی اگر پیامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نیست، زیرا :
اگر بسیار کار کند، میگویند احمق است !
اگر کم کار کند، میگویند تنبل است!
اگر بخشش کند، میگویند افراط میکند!
اگر جمعگرا باشد، میگویند بخیل است!
اگر ساکت و خاموش باشد میگویند لال است!!!
اگر زبانآوری کند، میگویند ورّاج و پرگوست ..!
اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند میگویند ریاکاراست!!!
و اگر نکند میگویند کافراست و بیدین .....!!!
لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد
شاد باشید ؛ مهم نیست که این شادی چگونه قضاوت شود.
[highlight=#ffffff][font=tahoma][/font][/highlight]آدمی اگر پیامبر هم باشد از زبان مردم آسوده نیست، زیرا :
اگر بسیار کار کند، میگویند احمق است !
اگر کم کار کند، میگویند تنبل است!
اگر بخشش کند، میگویند افراط میکند!
اگر جمعگرا باشد، میگویند بخیل است!
اگر ساکت و خاموش باشد میگویند لال است!!!
اگر زبانآوری کند، میگویند ورّاج و پرگوست ..!
اگر روزه برآرد و شبها نماز بخواند میگویند ریاکاراست!!!
و اگر نکند میگویند کافراست و بیدین .....!!!
لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد
شاد باشید ؛ مهم نیست که این شادی چگونه قضاوت شود.
۳۰ تير ۱۳۹۲, ۰۱:۵۸ عصر
تعبد، طریقه سیرو سلوک و سیر و سلوک وسیله طی طریق است. پس باید بندگی کنیم تا عارف باشیم.و بندگی اطاعت فرامین خداست بدون قید و شرط
۱۳ مرداد ۱۳۹۲, ۱۱:۱۵ صبح
به نام حی لا یموت
آتش معصیت را بدو چیز توان شست:
به خاک و آب. به خاک پیشانی و به آب پشیمانی.
خاک پیشانی در سجود و آب پشیمانی گریه از ترس خداوند ودود.
به خاک و آب. به خاک پیشانی و به آب پشیمانی.
خاک پیشانی در سجود و آب پشیمانی گریه از ترس خداوند ودود.