تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: نهج البلاغه و سخنان گرانقدر مولا علی ع
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
سلام مشکات عزیز

یه دنیا ممنون بابت سوالتون.بسی ما را امیدوار کردید.[تصویر:  54.gif]
من عمداً چنین حکمتی رو گذاشتم تا ببینم اصلاً کسی در ازای تشکر ها مطلب رو مطالعه می کنه یا نه؟
سوال براش پیش میاد یا نه؟
آخه چند وقتی بود احساس می کردم تشکر ها فرمالیته شده...
چون در یه تایپیک دیگه سوال پرسیده بودم و فقط تشکر کرده بودند!!!![تصویر:  think.gif]


راجع به قضا و قدر شخصی که توانایی درک رابطه علمی علت و معلول و رابطه ی آن را با اختیار انسان را نداشت از امیرالمونین سوال کرد و آن جواب را شنید.
کتاب قضا و قدر از دیدگاه عقل و فلسفه/آیت الله سبحانی


[تصویر:  imam_reza_06.jpg]
بسم الله الرحمن الرحیم



و اما در مورد جبر و اختیار حکیم ابو علی سینا گفته اند هر فردی که اختیار انسان را قبول نداشت و به جبر اعتقاد داشت محکم بر گوش او بزنید

چون فقط این گونه پی به اختیار انسان می برد


خب اگر هم مطمئن بودید به سیلی زدن در همان لحظه ی اول جواب خود را نمی گیرید با بیلی چماغی ............ کلنگی

یا با جرثقیل از روش دوبار رد بشوید .........کفایت می کند

چون در این صورت به همان جبر در مورد مرگ میرسد Smile Smile Smile



قَالَ عليه السلام تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِيرِ حَتَّى يَكُونَ الْحَتْفُ فِي التَّدْبِيرِ


به تقدير الهي راضي باشيد

جريان امور در بستر تقدير است تا آنجا كه گاهي مرگ هم در تدبير است.
بسم الله الرحمن الرحیم

وَ قَالَ عليه السلام صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ وَ رُوِيَ أَنَّهُ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمُسَالَمَةُ خَبْ‏ءُ الْعُيُوبِ


خوشرويي و بردباري

سينه دانا گنجينه رازها، و خوشرويي كمند دوستي‏ها، و بردباري نهان جاي زشتي‏هاست. و در روايت ديگر: خوشرفتاري سرپوش بديهاست
بسم الله الرحمن الرحیم
امیر مومنان حضرت علی (ع) در در نهج البلاغه خطبه 70 درشکوه با پیامبر(ص) می فرمایند:
(در سال 40 هجری سحر گاه نوزدهم ماه رمضان که ضربت خورد فرمود(:
همان گونه که نشسته بودم خواب چشمانم را ربود رسول خدا(ص) را دیدم پس گفتم ای رسول خدا! از امت تو چه تلخی ها دیدم و از لجبازی و دشمنی آنها چه کشیدم!
پیامبر(ص)فرمود: نفرینشان کن گفتم: خدا بهتر از آنها رابه من بدهد و به جای من شخص بدی را بر آنها مسلط گرداند.
بسم الله الرحمن الرحیم


وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آَجِلِهِمْ

از خود راضي مباش

از خود راضي ناراضيان زيادي خواهد ساخت، و صدقه داروي بهبود و شفاست، و كردار بندگان در دنيا رويارويشان است در روز جزا.
بسم الله الرحمن الرحیم


قَالَ عليه السلام أَقِيلُوا ذَوِي الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا يَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ يَدَهُ بِيَدِ اللَّهِ يَرْفَعُهُ

جوانمردي و گذشت

از لغزش جوانمردان درگذريد، كه در هنگامه لغزش، خدا از آنان دستگيري كند و از سقوط نجاتشان دهد
بسم الله الرحمن الرحیم



نامه (7)

و من كتاب له عليه السلام إليه أيضا


أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ أَتَتْنِي مِنْكَ مَوْعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ وَ رِسَالَةٌ مُحَبَّرَةٌ نَمَّقْتَهَا بِضَلَالِكَ وَ أَمْضَيْتَهَا بِسُوءِ رَأْيِكَ وَ كِتَابُ امْرِئٍ لَيْسَ لَهُ بَصَرٌ يَهْدِيهِ وَ لَا قَائِدٌ يُرْشِدُهُ قَدْ دَعَاهُ الْهَوَى فَأَجَابَهُ وَ قَادَهُ الضَّلَالُ فَاتَّبَعَهُ فَهَجَرَ لَاغِطاً وَ ضَلَّ خَابِطاً وَ مِنْ هَذَا الْكِتَابِ لِأَنَّهَا بَيْعَةٌ وَاحِدَةٌ لَا يُثَنَّى فِيهَا النَّظَرُ وَ لَا يُسْتَأْنَفُ فِيهَا الْخِيَارُ الْخَارِجُ مِنْهَا طَاعِنٌ وَ الْمُرَوِّي فِيهَا مُدَاهِنٌ




نامه 7

نامه باز به معاويه

انتخابات آري، توطئه هرگز

امّا بعد، پندبافته‏اي آراسته از سوي تو مرا دررسيده كه به گمراهيت آذين بسته و به انديشه ناشايسته‏ات امضا شده نامه كسي كه نه نور هدايتي در جبين دارد و نه راهبري كه دستش گيرد، بلكه به فراخوان هوس پاسخ گفته و به جاذبه دروغين گمراهي كشيده شده است. نتيجه آنكه هذيان گويد و در تاريكي گم شود. ادامه نامه امام - درود خدا بر او - در ادامه نامه هفتم، اختلاف انگيزي معاويه در بيعت مردم با آن حضرت را چنين محكوم كرده است: اگر رأي امّت ملاك است، چرا يك بام و دو هوا هر روز هم كه برگزاري انتخابات پسنديده نيست. پس بيعت شكن، سرزنشگرِ آراءِ عمومي است و تأمّل كننده، سازشكار و دو رو.
بسم الله الرحمن الرحیم

نامه ی 7 میشه گفت یه طوری با حوادث اخیر مرتبط بود .

حقیقت دارد تاریخ تکرار شدنی است چ
***************


سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنِ التَّوْحِيدِ وَ الْعَدْلِ فَقَالَ التَّوْحِيدُ أَلَّا تَتَوَهَّمَهُ وَ الْعَدْلُ أَلَّا تَتَّهِمَهُ

تفسير توحيد و عدل

از امام - درود خدا بر او - در باره توحيد و عدل پرسيدند، فرمود: «توحيد» آن است كه پرده پندار پاره كني، و «عدل» آن است كه خدا را بدانچه نبايست متّهم نسازي

مردان خدا پرده ی پندار دریدند

یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام بر یاران ان شالله همیشه قرآنی



قَالَ عليه السلام شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ

لأن التكليف مستلزم للمشقة و هو شر لازم عن الأخ المتكلف له فهو شر الإخوان



حكمت 471

بدترين دوست

بدترين دوست كسي است كه دوستان را به زحمت اندازد. زيرا به زحمت افكندن، مستلزم مشقّت است كه از آن دوست رسد، پس او بدترين دوستان است.
((بسم الله الرحمن الرحیم))

(( حال و روز پارسایان))

دل های پارسایان در دنیا می گرید،اگر چه خندان باشند.و اندوهشان فراوان است،اگر چه شادمان باشند. واز خویشتن بیزارند،اگر چه دیگران به آنچه به آنها داده شده غبطه می خورند.خطبه113
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
لینک مرجع