صفحهها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
بسم الله الرحمن ارحیم
خطبه 20 نهج البلاغه:
علل پنهان بودن اسرار پس از مرگ
مولا میفرمایند:
آنچه را كه مردگان ديدند اگر شما مىديديد، ناشكيبا بوديد و مىترسيديد،
و مىشنيديد و فرمان مىبرديد.
ولى آنچه آنها مشاهده كردند بر شما پوشيده است، و نزديك است كه پردهها فروافتد.
اگر چه حقيقت را به شما نيز نشان دادند، اگر بدرستى بنگريد، و نداى حق را به شما شنواندند،
اگر خوب بشنويد و به راه راست هدايتتان كردند اگر هدايت بپذيريد راست مىگويم،
مطالب عبرت آموز اندرز دهنده را آشكارا ديدید
و از حرام الهى نهى شديد، و پس از فرشتگان آسمانى، هيچ كس جز انسان،
فرمان خداوند را ابلاغ نمىكند.
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه خطبه70 نهج البلاغه
در سال 40 هجری مولا در سحر گاهی که ضربه خورد فرمودند:
شكوهها با پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
همان گونه كه نشسته بودم، خواب چشمانم را ربود، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را ديدم، پس گفتم اى رسول خدا، از امّت تو چه تلخىها ديدم و از لجبازى و دشمنى آنها چه كشيدم پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: نفرينشان كن. گفتم: خدا بهتر از آنان را به من بدهد، و به جاى من شخص بدى را بر آنها مسلّط گرداند.
خدایا دم به دم به عذاب ابن ملجم بیفزای.
بسم الله الرحمن الرحیم.
مولا علی علیه السلام در خطبه17 در مورد«شناخت بدترین انسانها» میفرمایند:
دشمنترين آفريدهها نزد خدا دو نفرند: مردى كه خدا او را به حال خود گذاشته، و از راه راست دور افتاده است، دل او شيفته بدعت است و مردم را گمراه كرده، به فتنه انگيزى مىكشاند و راه رستگارى گذشتگان را گم كرده و طرفداران خود و آيندگان را گمراه ساخته است. بار گناه ديگران را بر دوش كشيده و گرفتار زشتىهاى خود نيز مىباشد. و مردى كه مجهولاتى به هم بافته، و در ميان انسانهاى نادان امّت، جايگاهى پيدا كرده است، در تاريكىهاى فتنه فرو رفته، و از مشاهده صلح و صفا كور است. آدم نماها او را عالم ناميدند كه نيست، چيزى را بسيار جمع آورى مىكند كه اندك آن به از بسيار است، تا آن كه از آب گنديده سيراب شود، و دانش و اطّلاعات بيهوده فراهم آورد.
بسم الله الرحمن الرحیم.
امام علی علیه السلام در خطبه 16 نهج البلاغه
در مورد«سرگردانی مردم و ضرورت تقوا»میفرمایند:
آن كس كه بهشت و دوزخ را پيش روى خود دارد،
در تلاش است. برخى از مردم به سرعت به سوى حق پيش مىروند، كه اهل نجاتند،
و بعضى به كندى مىروند و اميدوارند، و ديگرى كوتاهى مىكند و در آتش جهنّم گرفتار است.
چپ و راست گمراهى، و راه ميانه، جادّه مستقيم الهى است
كه قرآن و آثار نبوّت، آن را سفارش مىكند،
و گذرگاه سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است
و سرانجام، بازگشت همه بدان سو مىباشد .
بسم الله الرحمن الرحیم.
امام علی علیه السلام در خطبه101 نهج البلاغه در مورد <در زمینه سختیها>
اوصاف قیامت را چنین وصف میکنند.
وصف روز قيامت قيامت روزى است كه خداوند همه انسانهاى گذشته و آينده را براى رسيدگى دقيق حساب و رسيدن به پاداش اعمال، گرد آورد، همه فروتنانه به پاخيزند، عرق از سر و رويشان و كنار دهانشان جارى است، و زمين زير پايشان لرزان است، نيكوحالترين آنان كسى است كه جاى گذاشتن دو پايش را پيدا كند يا جايى براى آسوده ماندن بيابد
حکمت 71:
چون خرد به کمال رسد سخن اندک گرد.
حکمت 213:
سختی های روزگار را تحمل کن و گرنه هرگز خشنود نخواهی شد.
حكمت 12آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى):
وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ .
ودرود خدا بر او ، فرمود : ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد/ امام علی(ع)
"احتیاط در مصرف بیت المال"
"این اموال که می بینی،نه مال من و نه از آن توست،غنیمتی گِرد آمده از مسلمانان است،که با شمشیرهای خود به دست آودند.اگر تو در جهاد همراهشان بودی،سهمی چونان سهم آنان داشتی،وگرنه دسترنج آنان خوراک دیگران نخواهد بود.!"
(خطبه 232-ص335)
صفحهها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18