جبر یا اختیار؟؟
۱ مرداد ۱۳۸۸, ۰۹:۱۸ عصر
ارسال: #1
|
|||
|
|||
جبر یا اختیار؟؟
سلام
حتما برای شما هم پیش اومده با ادم هایی برخورد کنید که تا بحث به مسائل مذهبی کشیده میشه برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیتشون با صدای بلند داد میزنن: یضل الله من یشاء و یهدی من یشاء و بعد میگن خدا هر کسی رو بخواهد هدایت میکند و هر کسی رو نخواهد هدایت نمیکند و منکر اختیار انسان در تعیین سرنوشت خود میشن... نظرتون راجع به این ایه (4 ابراهیم)و اختیار انسان چیه؟؟؟؟؟ آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
|
صفحه 2 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۱ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۳۶ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱ دي ۱۳۸۹ ۰۶:۵۰ عصر، توسط boshra.)
ارسال: #11
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
سلام علیکم ؛
اینکه در قرآن آمده خدا بخواهد هر کسی را هدایت و هر کسی را بخواهد گمراه می کند دلیلی بر نفی اختیار انسان نیست. چون اراده نهایی ، اراده خداست. اما در این بین انسان در رقم زدن سرنوشت خود بی تاثیر نیست مثلا خدا می فرماید صله رحم کنید 30 سال به عمر شما افزوده میشه. یا صدقه بدهید هفتاد بلا از شما دفع میشه ، یا اگر صله رحم را ترک کنید از عمر شما کاسته میشه. اینها می رسونه که ادمی در سرنوشت خود موثر است . حتی خداوند به صراحت در قرآن می فرماید : ما سرنوشت قومی را تغییر نمی دهیم مگر اینکه خودشان بخواهند خب از این آیه هم اختیار آدمی فهمیده می شود. اینکه خدا می فرماید یا اینکه خدا می فرماید ان الانسان لسیعی خودش می رسونه انسان مجبور مطلق نیست . سلام ، فراموش کردم این و بگم اینکه گفته می شود اصول دین تقلیدی نیست انسان باید با تحقیق به آن برسد و خداوند نیز در قرآن به آن اشاره دارد لا اکراه فی الدین یعنی من راه روشن و براتون تبیین کردم که اکراهی ناخوشایندی در آن نیست اگر پذیرفتید از ظلمات به نور آمدید و اگه نپذیرفتید از نور به ظلمات رفتید دلیل دیگه بر مختار بودن انسان است . اما نهایت اراده انسان اراده الهی است. پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید. |
|||
|
۱۵ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۴۰ عصر
ارسال: #12
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
(۱ مرداد ۱۳۸۸ ۰۹:۱۸ عصر)کبوتر حرم نوشته: سلامباسلام نظر من درباره این آیه این است که منظور این است که هر کاری وابسته به اذن خداست ولی این جبر نیست یعنی هم خداوند باید اذن دهد برای انجام کاری و هم اراده خود طرف باید باشد. مثلا یک کارمند اداره وظیفه اش را با اجازه مدیر انجام می دهد و اگر به فرض مدیر اجازه ندهد نمی تواند آن کار را انجام دهد و همینطور اگر به او اجازه داده شد خود او هم باید اراده کند که انجام دهد. و این امر از نظر علمای شیعه امر بین الامرین است؛یعنی نه جبر و نه اختیار. اللهم عجل لولیک الفرج |
|||
|
۱۵ آبان ۱۳۹۰, ۰۶:۱۰ عصر
ارسال: #13
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
سلام
یعنی ما اختیار کامل نداریم؟ یعنی در افعال ما درجه ای از جبر هم هست؟ آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
۱۶ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۳۰ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ ۰۳:۲۲ عصر، توسط مهدی1414.)
ارسال: #14
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
با سلام به کبوتر حرم
در جواب سؤالتون باید عرض کنم که بله ما اختیار کامل نداریم وهمینطور جبر هم به معنای واقعی آن در ما وجود ندارد مثل مثالی که قبلا زدم. البته جبر به معنای اینکه فعل ما خواست و اراده خدا باشد و همینطور اختیار به معنای اینکه فعل ما خواست و اراده خودمان باشد در ما وجود ندارد. پس افعال ما با خواست خدا و اراده ما تحقق می یابد. اللهم عجل لولیک الفرج |
|||
۱۶ آبان ۱۳۹۰, ۱۰:۰۶ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶ آبان ۱۳۹۰ ۱۰:۰۸ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #15
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
سلام
یعنی من وقتی گناه می کنم، یه درصد جبری با منه و من با اختیار کامل گناه نکردم؟ یا اگه کار خوبی میکنم نیز با اختیار کامل انجامش نمیدم؟ آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
۲۱ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۰۶ صبح
ارسال: #16
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
خیلی ها (منظورم همون هایی است که از مسئولیت دینداری شونه خالی میکنند) میپرسند چرا دین اسلام را برگزینیم در صورتی که خدا گفته "لا اکراه فی الدین" پس در دین اجیاری نیست و میخواهیم زردتشتی یا مسیحی و یهودی و ... باشیم . پس چرا میگن دین فقط اسلام.؟؟ پس اختیار انسان چی میشه؟؟
دلمان به مستحبی خوش است که جوابش واجب است. (( السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج) )) |
|||
۲۴ آبان ۱۳۹۰, ۰۹:۰۳ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ ۰۹:۰۶ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #17
|
|||
|
|||
RE: جبر یا اختیار؟؟
سلام
یار قرآنی soha467 سوال خوبی رو مطرح کردین، این سوال در تایپیک لا اکراه فی الدین به خوبی بررسی شده. کسی جوابگوی سوال ما نبود به ناچار خودمان جوابگوی خودمان هستیم: این جمله شما که "این امر از نظر علمای شیعه امر بین الامرین است؛یعنی نه جبر و نه اختیار" کاملا صحیح است و آن همان مشيت خدا و سنت و قانون او درباره افعال بندگان است . یعنی این مشیت خداست که سیرابی را در آب، گرمی را در آتش و شفا را در دارو قرار داده است و من بنا بر اراده ی خودم به آنها رجوع می کنم.اراده خدا در نتیجه بخشی به کار بنده است نه اینکه بنده با درصدی از اجبار یا اختیار کاری را انجام دهد. مثال: معلمی سر کلاس می گوید من هر کس را بخواهم قبول می کنم و هر کس را بخواهم رد می کنم. آیا واقعا معلم بدون هیچ منطقی و از سر لجبازی یا پارتی بازی این کار را انجام می دهد؟ خیر، بلکه معلم این مشیت را قرار داده که هر کس نمره بالای 10 بگیرد قبول شود و هر کس نمره پایین 10 بگیرد مردود. (معلم حدود رد و قبولی را مشخص می کند و مابقی به عهده دانش آموز است که درس بخواند یا نخواند و نمره بگیرد یا نگیرد.) معلم در درس خواندن و نمره گرفتن اختیار او را سلب نمی کند. آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا