نکات زیبای تفسیری
۲۶ آذر ۱۳۹۰, ۰۸:۵۵ صبح
ارسال: #1
|
|||
|
|||
نکات زیبای تفسیری
سلام
الم نجعل الارض مهادا "آیا ما زمین را مانند گهواره قرار ندادیم" با این آیه شریفه همه دوستان آشنا هستید انشاللهاما در مورد این تشبیه زیبای قرآنی یک نکته یاد گرفتم دوست دارم بذارمش اینجا همه با هم استفاده کنیم و خواهش میکنم اگه اینجور نکته هایی یاد میگیرید ما رو بی نصیب نگذارید. دوران گهوارگی هر انسانی تنها یک بخش بسیار کوچک از زندگی او را در بر میگیرد مثلا نسبت به یک عمر 60-70 ساله دوران گهوارگی حداکثر شش ماهه خیلی زیاد نیست و هدف از این دوره کسب آمادگی لازم برای شروع سایر مراحل زندگی است. نوزاد بدلیل ناتوانی،احتیاج به این مراقبت ویژه دارد. این دنیا هم حکم گهواره را برای انسان دارد رحمت خدا همه را در بر گرفته تا انسان بتواند زاد و توشه ای برای زندگی جاوید خود فراهم کند. نباید زیاد به فکر جا خوش کردن باشیم! اللهم نور قلوبنا بالقرآن حضرت استاد سلام علیک. http://hedayatnoor.org/persian/aboutus |
|||
|
صفحه 4 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۲۴ بهمن ۱۴۰۰, ۱۰:۰۹ عصر
ارسال: #31
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
![]() ![]() يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ (حج-٣٤) ترجمه: ای مردم! مثلی زده شده است، به آن گوش فرا دهید: کسانی را که غیر از خدا میخوانید، هرگز نمیتوانند مگسی بیافرینند، هر چند برای این کار دست به دست هم دهند! و هرگاه مگس چیزی از آنها برباید، نمیتوانند آن را باز پس گیرند! هم این طلبکنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان تفسير: ١-كلمه" مثل" به معنای وصفی است كه چيزی را در آن حالی كه هست مجسم كند، چه اينكه آن وصف واقعيت خارجی داشته باشد، و چه اينكه صرف فرض و خيال باشد، مانند مثلهايی كه در قالب گفتگوی حيوانات يا جمادات با يكديگر میآورند. و ضرب مثل، به معنای اين است كه مثل در اختيار طرف بگذاری، و گويی پيش روی او نصب كنی تا در آن تفكر و مطالعه كند مانند زدن خيمه كه معنايش نصب آن است برای سكونت. ٢-اين آيه ترسيم جالب و گويايی از وضع معبودهای ساختگی، و ضعف و ناتوانی افرادبي ايمان ،بيان و بطلان اعتقاد مشركان را به روشنترين وجهی آشكار میسازد.سپس روی سخن را به عموم مردم كرده، میگويد: ای مردم دراينجا مثلی زده شده است گوش به آن فرا دهيد و دقيقا به آن بينديشيد ٣-كسانی را كه شما غير از خدا میخوانيد هرگز نمیتوانند مگسی بيافرينند هر چند برای اين كار اجتماع كنند و دست به دست يكديگر بدهند حتی همه دانشمندان و متفكران و مخترعان بشر اگر دست به دست هم بدهند قادر بر آفرينش مگسی نيستند. والْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ التماس دعا: یکشنبه ۲۴ بهمن١٤٠٠ خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۲۷ بهمن ۱۴۰۰, ۱۱:۲۹ عصر
ارسال: #32
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يا أَيُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ يَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَيْئاً لا يَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ (حج-٣٤) ترجمه: ای مردم! مثلی زده شده است، به آن گوش فرا دهید: کسانی را که غیر از خدا میخوانید، هرگز نمیتوانند مگسی بیافرینند، هر چند برای این کار دست به دست هم دهند! و هرگاه مگس چیزی از آنها برباید، نمیتوانند آن را باز پس گیرند! هم این طلبکنندگان ناتوانند، و هم آن مطلوبان تفسيرقسمت دوم : ١-حال كه اين گونه است (نميتوانيد مگسي را بيافرينید) چگونه میخواهيد شما اين بتها را همرديف پروردگار بزرگی قرار دهيد كه آفريننده آسمانها و زمين و هزاران هزار نوع موجود زنده در درياها و صحراها و جنگلها و اعماق زمين است، ٢-خداوندی كه حيات و زندگی رادراشكال مختلف وچهرههای بديع ومتنوع قرارداده كه هريك از آنها انسانرا به اعجاب و تحسين وامیدارد،آن معبودهای ضعيف كجا و اين خالق قادر و حكيم كجا؟ ٣-اينهانه تنها قادر نيستند مگسی بيافرينند بلكه از مقابله با يك مگس نيز عاجزند چرا كه اگر مگس چيزی ازآنها را بربايد نمیتوانند آنرا باز پس گيرند"! ٤-موجودی به اين ضعيفی و ناتوانی كه حتی درمبارزه با يك مگس شكست میخورد چه جای اين داردكه او را حاكم بر سرنوشت خويش بدانند و حلال مشكلات.آری هم اين طلب كنندگان و عابدان ضعيف و ناتوانند و هم آن مطلوبان و معبودان والْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ بار الها! روح ايثار و تقوی و بر كناری از هر گونه بخل و كينه و حسد به ما مرحمت كن، و ما را از خود خواهی و خودپسندی بر كنار فرما. التماس دعا : چهارشنبه ۲۷ بهمن ١٤٠٠ خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۲۸ فروردين ۱۴۰۱, ۰۹:۴۷ عصر
ارسال: #33
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
سوره : الاسراء ، آیه : ۱۱
وَيَدْعُ الْإِنْسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالْخَيْرِ ۖ وَكَانَ الْإِنْسَانُ عَجُولًا ترجمه : انسان (بر اثر شتابزدگی)، بدیها را طلب میکند آن گونه که نیکیها را میطلبد؛ و انسان، همیشه عجول بوده است! تفسیر : در قرآن از شتاب زدگى انسان و شرّخواهى او بارها سخن به ميان آمده است: «و يَستعجلونك بالسيّئة قبل الحسنه»(33) يعنى از تو عذاب فورى مى خواهند. در آيه اى ديگر از قول كافران مى فرمايد: «أمطر علينا حجارةً من السماء»(34) مى گويند: خدايا اگر دين حقّ است، از آسمان بر ما سنگ بباران. سرچشمه ى اين شتاب ها، جهل و عناد و تعصّب است. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «انّما أهلك النّاس العجلة»(35) بيشترين هلاكت و تباهى انسان از عجله است. بسيارى از نفرين هايى را هم كه انسان عليه خود يا فرزندانش مى كند از همين عجله است. ----- 33) رعد، 6. 34) انفال، 32. 35) بحار، ج 17، ص 340 خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۳۰ فروردين ۱۴۰۱, ۱۱:۴۵ عصر
ارسال: #34
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
حالت توبه شکننان در قیامت
كُلَّمَا أَرَادُواْ أَن یخَْرُجُواْ مِنهَْا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُواْ فِیهَا وَ ذُوقُواْ عَذَابَ الحَْرِیقِ(22- حج) هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مى گردانند، و به آنان گفته مى شود، بچشید عذاب سوزان را از آنجائیکه قیامت ظرف ظهور باطن اعمال است هر پاداش و عذابی که به انسان داده می شود در حقیقت چهره اخروی عمل اوست(13) و جهنم در واقع صورت باطنی گناه است؛ بنابر این می توان گفت این حالتی که آیه از آن سخن می گوید حقیقت و باطن همان حالت دنیایی این عده است که در دنیا چون به گناه عادت کرده بودند هرگاه تصمیم به ترک آن می گرفتند باز دوباره به سمت آن برگشته و جان به آتش گناه می سوزاندند؛ همین حالت یعنی فاصله گرفتن و برگشتن به گناه در قیامت به شکل ظهور می کند که قرآن می گوید: هر گاه بخواهند از دوزخ و غم و اندوههاى آن خارج شوند آنها را به آن باز مى گردانند. خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۴ ارديبهشت ۱۴۰۱, ۰۱:۵۷ صبح
ارسال: #35
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
راه برون رفت از تاریکی ها و مشکلات و گرفتاری ها، یادخداست
یادی که همراه با اعتماد و ایمان، عشق و آگاهی باشد یادی که قلب را سرشار از امید و آرامش کند. پیامی که خداوند هر روز میفرستد این است : مرا زیاد یاد کن تا تو را توسط فرشتگانم، از تاریکی های مشکلات به نورِ ایمان و آرامش و شادی خودم وارد کنم. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ،(٤١) وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﻭ ﺻﺒﺢ ﻭ ﺷﺎم ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻳﻴﺪ .(٤٢) هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﻭﺩ ﻣﻰ ﻓﺮﺳﺘﺪ ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻧﻮﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(٤٣) ، سوره : احزاب خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۵ ارديبهشت ۱۴۰۱, ۱۱:۵۴ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۵۶ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #36
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
![]() ﷽ مسئولیت اغنیاء وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ (یس/۴۷) و هرگاه به آنان گفته شود: از آن چه خداوند روزى شما كرده بخشش كنيد، كسانى كه كفر ورزيدند به كسانى كه ايمان آورده اند مى گويند: آيا به كسانى غذا دهيم كه اگر خداوند مى خواست خودش به آنها غذا مى داد؟ شما در گمراهى آشكارى هستيد. افرادى كه بينش صحيح ندارند يا مى خواهند از زير بار مسئوليّت شانه خالى كنند، تمام انحرافات و عملكرد زشت خود را به گردن ديگران مى اندازند: 1. گاهى مى گويند: مقصّر خداست، اگر او نمى خواست ما مشرك نبوديم: «لو شاء اللّه ما اشركنا» 2. گاهى مى گويند: مقصّر جامعه است، اگر اين بزرگان نبودند، ما مؤمن بوديم. «لولا انتم لكنّا مؤمنين» 3. گاهى مى گويند: مقصّر نياكان ما هستند. «انّا وجدنا آبائنا» در اين آيه نيز مى گويند: اگر لازم بود خدا خودش به فقرا روزى مى داد. غافل از آن كه خداوند مسئوليّت سير كردن فقرا را به دوش اغنيا گذاشته است. عبادت شیطان أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (یس/۶۰) وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (یس/۶۱) اى فرزندان آدم! مگر با شما پيمان نبستم كه شيطان را اطاعت نكنيد كه همانا او براى شما دشمنى آشكار است.و تنها مرا بپرستيد، كه راه مستقيم همين است. مراد از عبادت شيطان، اطاعت شيطان است، چنانكه در حديث مى خوانيم: هر كس در گناه از كسى اطاعت كند، بندگى او را كرده است. ![]() ![]() إِنَّا أَخْلَصْنَاهُم بِخَالِصَةٍ ذِكْرَي الدَّارِ (ص/۴۶) وَإِنَّهُمْ عِندَنَا لَمِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيَارِ (ص/۴۷) همانا ما آنان را با خلوص ويژه اى كه يادآور سراى قيامت بود خالص كرديم. و آنان در پيشگاه ما از برگزيدگان و نيكانند ياد قيامت، مايه نزديك شدن انسان به اخلاص است. «اخلصناهم... ذكرى الدّار» آخرت انديشى به انسان بصيرت مى دهد. «اولى الا يدى والابصار... انا اخلصناهم...» ![]() ![]() أَفَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَي نُورٍ مِّن رَّبِّهِ فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (زمر/۲۲) آيا كسى كه خداوند سينه اش را براى (پذيرش) اسلام گشاده است، پس او از طرف خداوند بر (فراز مركبى از) نور است (مثل كسى است كه در تنگناى تعصّب و لجاجت و غرور است؟ نه) پس واى بر آنان كه از سنگدلى ياد خدا نمى كنند. آنان در گمراهى آشكارند. براى درمان قساوت قلب در روايات آمده است كه چون پيامبر (ص) اين آيه را تلاوت فرمود، از حضرت پرسيدند: نشانه ى ورود نور در دل چيست؟ فرمود: «التّجافى عن دار الغرور و الانابة الى دار الخلود و الاستعداد للموت» دل نبستن به سراى پر فريب دنيا و توجّه به سراى جاودان آخرت و آمادگى براى مرگ پيش از فرار رسيدن آن. خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۹ ارديبهشت ۱۴۰۱, ۱۲:۲۹ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۳۱ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #37
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
تعداد و جنسیت فرزندان، تنها به موهبت الهی است
﷽ لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یخَْلُقُ مَا یَشَاءُ یهََبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ(49) أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَاثًا وَ یجَْعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ(50- شوری) مالكیّت و فرمانروایى آسمانها و زمین فقط در سیطره خداست، هر چه را بخواهد مى آفریند، به هر كس بخواهد دختر عطا مى كند و به هر كس بخواهد پسر مى بخشد؛ یا پسر و دختر را با هم مىدهد و هر كه را بخواهد عقیم مىكند و فرزند نمى دهد كه او دانا و تواناست. قرآن کریم براى نشان دادن این واقعیت كه هر گونه نعمت و رحمت در این عالم از سوى خدا است و كسى از خود چیزى ندارد به یك قانون كلى و یك مصداق روشن آن اشاره كرده و مىفرماید: «مالكیت و حاكمیت آسمانها و زمین براى خدا است و هر چه بخواهد مى آفریند» و به همین دلیل همه ریزخوار خوان نعمت او هستند و نیازمند به لطف و رحمت او؛ از این رو نه غرور به هنگام نعمت منطقى است و نه یاس به هنگام مصیبت. آنگاه به نمونه روشنى از این واقعیت كه هیچ كس از خود چیزى ندارد و هر چه هست از ناحیه او است اشاره کرده می فرماید: به هر كس اراده كند دختر مى بخشد و به هر كس بخواهد پسر. یا اگر بخواهد هر دو آنها را مىدهد و هر كس را هم که مصلحت بداند عقیم و بى فرزند مى گذارد. به این ترتیب مردم را به چهار گروه تقسیم کرد: آنهایى كه تنها پسر دارند و در آرزوى دخترى هستند و آنها كه دختر دارند و در آرزوى پسرى و آنها كه هر دو را دارند و گروهى كه فاقد هر گونه فرزندند و قلبشان در آرزوى آن پر مى كشد. و این یك نمونه بارز از عدم توانایى انسان از یك سو، و نشانه روشن از مالكیت و حاكمیت و خالقیت خداوند از سوى دیگر است. گر چه نقش بعضى از غذاها و داروها را در افزایش احتمال تولد پسر یا دختر نمى توان انكار كرد، ولى باید دانست كه آن اثر را هم خدا در آن دارو و روشها قرار داده است و هیچ کدام خارج از علم و قدرت خدا نیستند. نکته دیگری که در آیه به چشم می خورد اینکه برای هر دو جنس از تعبیر «یهب؛ مى بخشد» استفاده کرد و این دلیل روشنى است كه هم دختران هدیه الهى هستند و هم پسران و فرق گذاشتن میان این دو از دیدگاه یك مسلمان راستین صحیح نیست. خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱, ۰۷:۱۹ عصر
ارسال: #38
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
عفووگذشت بدون کنایه وملامت
تلنگر قرآنی از بزرگواری حضرت یوسف* این کرامتی که در پایان داستان، از یوسف علیه السلام بروز میکند ، واقعاً برای همهمون درسه. وقتی برادرانش ازایشان معذرت خواهی میکنند، جواب میدهد : اصلاً حرفشو نزنید. دیگه تموم شد و رفت. قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ، یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (یوسف/۹۲) یوسف به برادرانش گفت: امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست. خداوند شما را میآمرزد. و او مهربانترین مهربانان است. با اینکه برادرانش اینهمه بلا سرش آوردند، ببینید آخر داستان، اونجایی که همه برای او سجده میکنند (وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا)، ببینید اونجا حضرت یوسف (ع) چه میفرماید : قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ (یوسف/۱۰۰) الله به من نیکی کرد، آن زمانی که مرا از «زندان» خارج کرد. دقّت کنیم. نمیفرماید : الله منو از «چاه» خارج کرد. میفرماید : الله منو از «زندان» خارج کرد. با اینکه ماجرا از «چاه» شروع شد، برادرانش او را در «چاه» انداختند، ولی جلوی برادرانش اصلاً حرفی از «چاه» نمیزند . اصلاً به رویشان ![]() ما یه وقتهایی «الحمدلله» هم که میگیم، با منظور میگیم‼️ اگه ما بودیم میگفتیم: «الحمدلله» دیدی ماجرای «چاه» چی شد⁉️ که همه رو خجالت زده بکنیم. که بگیم: شما چکار کردید و من چکار کردم⁉️ من به کجا رسیدم و شما به کجا⁉️ دیدید حالتون گرفته شد‼️ یعنی یه وقتهایی با «الحمدلله» گفتن، تیکه میندازیم و دل دیگران رو میشکانیم. بعد در ادامه آیه، یوسف علیه السلام میفرماید: وَ جَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی (یوسف/۱۰۰) و شما را از آن بیابان به اینجا آورد، بعد از آنکه شیطان رابطهی مرا با برادرانم به هم زد. یعنی تقصیر رو گردن برادرانش نمی اندازد . نمی فرماید : بعد از این که برادرانم توطئه کردند. بلکه تقصیر را به گردن شیطان می اندازد. میفرماید : بعد از اینکه شیطان رابطهی مرا با برادرانم به هم زد. از این کرامت و بزرگواریِ یوسف علیه السلام درس بگیریم. یک خورده عفو و گذشت داشته باشیم. چقدر خانوادهها هستند که اعضای خانواده سالهاست با هم قهرند، سر مسائل جزئی. چقدر دوستان و رفقا، چقدر فامیل و آشنا از همدیگه کینه به دل گرفتند، سر مسائل جزئی. گذشت کنیم. با گذشت_کردن کسی کوچیک نمیشه، از خطاهای دیگران بگذریم، تا خداوند مهربان از خطاهایمان بگذرد ![]() خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۲ مرداد ۱۴۰۱, ۰۹:۴۴ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۴۵ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #39
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
چه کسی مومن هست؟
و چگونه باید بفهمیم که در گروه مومنان هستیم؟! خداوند متعال اوصاف مومنین را در آیه ی ۱۱۲ سوره مبارکه توبه اینگونه بیان می فرمایند : التَّائِبُونَ توبه کنندگان العَابِدُونَ عبادت کنندگان الحَامِدُونَ سپاسگزاران السَّائِحُونَ روزه داران الرَّاکِعُونَ رکوع کنندگان السَّاجِدُونَ سجده کنندگان الآمِرُونَ بِالمَعرُوفِ آنان که به کارهای نیکو و شایسته امر می کنند... و النَّاهُونَ عَنِ المُنکَرِ و از اعمال بد و ناپسند منع می کنند... و الحَافِظُونَ لِحُدودِاللّه و حدود الهی را حفظ می کنند... هر کس این ۹ صفت را داشت، در ادامه آیه ، خداوند متعال میفرمایند : و بَشِّرِ المُومِنِینَ. و بشارت ده مومنان را ( که همانا ایمان در قلب های آنان وارد شده است.) خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
۲۵ مرداد ۱۴۰۱, ۰۲:۲۴ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۰:۰۰ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #40
|
|||
|
|||
RE: نکات زیبای تفسیری
سورة الانعام ، آیه : ۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ۖ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ ترجمه : ستایش برای خداوندی است که آسمانها و زمین را آفرید، و ظلمتها و نور را پدید آورد؛ اما کافران برای پروردگار خود، شریک و شبیه قرارمیدهند (با اینکه دلایل توحید و یگانگی او، در آفرینش جهان آشکار است)! تفسیر کوتاه : در تمام قرآن، واژه ى «نور» مفرد و واژه ى «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولاً حقّ، يكى و راههاى باطل بسيار است. آرى نور، نشانه ى وحدت و ظلمات، نشانه ى پراكندگى است. «يعدلون» از «عدل»، به معناى همتاست. اوّلين آيه ى اين سوره، به «آفرينش نظام هستى»، اشاره دارد . خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا