تدبر در قرآن مجید
۱۰ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۳۸ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
تدبر در قرآن مجید
«رحمت برای مومنان» سوره مبارکه نوح آیه شریفه 28 رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا
معنی: پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و افراد با ایمان، را که میهمان من شدند و همه ی مردان و زنان با ایمان را بیامرز و ظالمان را از بین ببر.
پیام آیه: مومن رحمت و مغفرت الهی را نه تنها برای خود بلکه برای پدر و مادر، اقوام و همه ی مردان و زنان مومن از درگاه خدا طلب می کند. درخواست رحمت برای مومنان و هلاکت برای ستمگران نشان از موضع گیری ما در جامعه دارد. که در برابر مومنان متواضع و برابر ظالمان استوار هستیم. آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
صفحه 7 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۲۴ آبان ۱۳۹۱, ۰۴:۰۹ عصر
ارسال: #61
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
دور از بدی سوره مبارکه انعام آیه شریفه 82 الَّذِينَ آمَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَئِكَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ معنای آیه: کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستم و شرک آلوده نکردند در امان الهی هستند و آنان هدایت یافتگانند. پیام آیه: امام باقر (ع) فرمودند : « این آیه درباره ی امام علی (ع) نازل شد که در طول زندگی، لحظه ای به سراغ شرک نرفت»
آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۱۸ آذر ۱۳۹۱, ۰۲:۰۷ عصر
ارسال: #62
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۲۳ آذر ۱۳۹۱, ۰۷:۴۴ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۳ آذر ۱۳۹۱ ۰۷:۴۶ صبح، توسط majidbaba.)
ارسال: #63
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
سلام به دوستان و ياران قرآني عزيز
نميدونم تا به حال به اين موضوع كه در معني فارسي قرآن بعض كلمات اضافه اي كه از اصل آيه نيست ،داخل پرانتز قرار ميگيره ، البته هدف از اين كار ، كمك به قابل درك و فهم شدن معني فارسي هست، دقت فرموديد؟ چند روزه كه يك كلمه ذهنم رو به خودش مشغول كرده؟ اميدوارم دوستان بتونن پاسخ مناسبي در اين مورد بدن اگر دقت بفرمائيد عبارت (تحتهم الانهار ) 3 بار و عبارت( تحتها الانهار) 35 مرتبه در قرآن مجيد تكرار شده و حتي يك بار هم خداي تبارك و تعالي از كلمه اشجار يا درخت در قبل و بعد اين عبارت استفاده نفرموده چرا در ترجمه ها بلا استثناء كلمه درختان داخل پرانتز آورده شده؟ بنده برداشتم اين هست كه اين شكل استفاده از عبارت (زير آن ها نهار ها جاريست ) اشاره مخفي به موضوع خاصي داشته باشه حالا اين موضوع ميتونه فرضا يك مدل آبياري خاص باشه كه تا الان بشر به اون توجه نكرده اميدوارم با طرح اين سوال بابي در تحقيق در اين موضوع باز بشه و كساني كه علم تفسير قرآن و انطباق آن با مسائل روز را دارند ، جواب قانع كننده اي در اين مورد پيدا كنند و ما هم بهره مند بشيم . انشاالله يه وقت فكر نكنيد از گل دادن غافل ميشم ! بفرما |
|||
|
۲۵ آذر ۱۳۹۱, ۱۲:۳۴ صبح
ارسال: #64
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
با سلام خدمت شما گرامی.
در مورد سوال شما البته من نه مفسرم نه علم تفسیر میدانم ولی با توجه به سخنان شما میتونم نظرم رو اینگونه بیان کنم: سوره طه آیه 76 [«جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرى مِنْ تَحْتِهَا الْاَنْهارُ» همان بوستانهاى جاودانى كه از زير درختان آنها جويبارها و چشمه سارها روان است. «خالِدينَ فيها» در آنها جاودانه می مانند و از نعمتهاى خدا بهره مند می گردند. «وَ ذلِكَ جَزاءُ مَنْ تَزَكَّى.» و اين پاداش پرشكوه براى كسانى است كه خويشتن را در پرتو ايمان به خدا، به ارزشها آراسته و از ضد ارزشها و گناهان پاك و پاكيزه سازند.] پرواضح است هرجا که آب هست آبادانی است. سبزه و چمنزارها و درختان درآنجا میرویند. میتوان گفت هر جا که نهری است درختی نیز کاشته میشود. با توجه به کلمه تحتهاالانهار نا خودآگاه ذهنمان به سمت درخت کشیده میشود که سایه دارد وزیر آن نهری روان است یا کمی آنورتر درخت، جوی آبی یا....وجود دارد مردم دور آن جمع شده و ساعات خوشی را سپری میکنند. اگر میگوییم بارون میاد میدونیم از آسمان باریده میشود از کلمه آسمون استفاده نکردیم ولی از حرفمون این معنی استنباط میشه. [«وَ نَزَعْنا ما فى صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ» ما از دلهاى بهشتيان، آفت كينه و حسادت و عداوت را برداشته و میزداييم، به گونه اى كه هيچ كسى نسبت به ديگرى - گرچه او رادر موقعيتى برتر بنگرد - حسد نمی ورزد. «تَجْرى مِنْ تَحْتِهِمُ الْاَنْهارُ وَقالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذى هَدانا لِهذا وَما كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْ لا اَنْ هَدنَا اللَّهُ» ( سوره اعراف آیه 43) در حالى كه آنان در بهشت خدا قرار دارند، جويبارها از زير جايگاهها و قصرهاى پرشكوه آنان روان است، و می گويند: ستايش از آن خداست كه ما را به راه و كارى راه نمود كه چنين پاداشى را در پى داشت. خداى پرمهر بود كه راهنماى اين راه رستگارى شد و ما را به وسيله مقررات و برنامه هاى ارجدار خود در خور چنين سعادت و پاداشى ساخت.] تجری من تحتهم الانهار: جاری است یا روان است از زیر( هم) ایشان جویبارها یا نهرها . از زیر چه چیزی از ایشان جویبار ها روان است؟ مسلما جایگاه بهشتیان است که همان قصرهای پرشکوهی است که به ایشان تعلق گرفته. به نظر من با وجود چنین پروردگار باعظمتی همه چیز امکان پذیر است، بهشتی که حتی نمیتونیم زیبایی هاشو تصور کنیم، چه بسا کف قصرهاش وقتی بهشتیان راه میروند آب روان باشد همراه با موجودات آبی در زیر آن. به نظر من به دنبال این باشیم که چگونه بهشتی شویم و ممنون از اینکه این سوال رو مطرح کردید و امیدوارم با زبان ساده و نظر شخصی ام جواب شما رو داده باشم. اگر دوستان دیگر هم به جوابهای دیگری رسیده اند ما را از مطالب خود بهره مند سازند. سپاسگزارم خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۳۰ آذر ۱۳۹۱, ۰۲:۴۱ عصر
ارسال: #65
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
یاران امام مهدی (عج) سوره مبارکه اعراف آیه شریفه 159 وَمِن قَوْمِ مُوسَى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ معنای آیه: از پیوران موسی (ع )کسانی هستند که به حق هدایت شدند و به آن گرویدند. پیام آیه: امام صادق (ع) فرمودند: آن زمان که قائم آل محمد (عج) قیام کند 27 نفر در کنار کعبه همراه او خواهند شد، 15 نفر از پیروان موسی (ع) که حق مدارند. 7 نفر از اصحاب کهف، یوشع جانشین موسی(ع)، سلمان، مقداد و مالک اشتر یاران و فرمانروایان حضرت خواهند بود. آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۵ شهريور ۱۳۹۲, ۱۱:۵۶ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ شهريور ۱۳۹۲ ۱۱:۵۸ صبح، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #66
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
زمینه اندیشه (7)
سوره مبارکه حج آیه شریفه 46 أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا معنای آیه: آیا در زمین به سیر و سفر نمی پردازید تا دل های شما در اندیشه فرو رود..... پیام آیه: از موضوعات مهمی که اندیشه ما را شکوفا می کند، دقت در فراز و نشیب اقوام گذشته است. با این چراغ نورانی، می توانیم برای آینده ی خودمان بهترین تصمیم ها را بگیریم. بین افرادی که از فرصت خود بهره گرفته و به مراحل علم و معرفت رسیدند و آنها که عمر خود را به هدر دادند مقایسه و راه درست را انتخاب کنیم. آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۲, ۱۱:۵۵ صبح
ارسال: #67
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
قرآن و سفر به کرات آسمانی امکان عبور از جوّ زمین را می توان از «آیه 33 سوره مبارکه الرّحمن» استنباط کرد.خداوند در این آیه می فرماید: «یا مَعشَرَ الجِنِّ و الِانسِ اِنِ استَطَعتُم اَن تَنفُذوُا مِن اَقطارِ السَّمواتِ وَ الاَرضِ فَانفُذوُا لا تَنفُذوُنَ اِلّا بِسُلطانٍ » یعنی : « ای گروه جن وانس ، اگر توانایی دارید که از نواحی آسمان ها و زمین بگذرید ، بگذرید ، ولیکن نمی توانید بگذرید ، مگر با سلطان »در این آیه می بینیم گفته شده نمی توانید از نواحی آسمان ها و زمین عبور کنید مگر با سلطان(سلطه یافتن). یعنی اگر سلطان داشته باشید می توانید عبور کنید . اگر گفته شده بود شما هرگز نمی توانید از نواحی آسمان ها و زمین عبور کنید، در زمان ما که سفینه های فضایی به ماه و نزدیک مشتری می روند این سوال مطرح می شد که چرا فرموده شما نمی توانید از نواحی آسمان ها و زمین عبور کنید؟ ولی می بینیم که در آیه گفته شده: « شما نمی توانید از نواحی آسمان ها و زمین عبور کنید مگر با سلطان ».برخی از مفسران کلمه «سلطان» را قدرت عظیم مادی و علمی معنی نموده اند و ما در این زمان می بینیم که با پیشرفت علم توانسته اند وسایلی بسازند که از جوّ زمین عبور کنند و به ماه و نزدیک مشتری بروند.با توجه به این که در زمان پیغمبر اکرم(ص) کسی احتمال نمی داد که حتی بتواند ده متر از زمین بالا برود ، این آیه یکی از نکات قرآن می باشد. راسخون، تنظیم برای تبیان توسط شکوری
بگذار دیگران تا میتوانند سنگ باشند تو از نژاد چشمه باش
|
|||
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۲, ۰۳:۳۹ عصر
ارسال: #68
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۲۳ آبان ۱۳۹۲, ۰۹:۰۲ عصر
ارسال: #69
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
۲۰ آذر ۱۳۹۲, ۰۷:۴۲ صبح
ارسال: #70
|
|||
|
|||
RE: تدبر در قرآن
قلم ، سمبل علم
سوره مبارکه علق آیه شریفه 1.4 اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ معنای آیه: بخوان به نام پروردگارت که از همه، بزرگوارتر است همان کسی که به وسیله ی قلم تعلیم نمود. و به انسان آنچه را نمی دانست یاد داد. پیام آیه: خداوند بزرگترین معلم است. قرآن، قلم را سمبل علم آموزی می شمارد. استعداد فراگیری « علم» از جمله بزرگترین نعمت هایی است که آفریدگار به ما عنایت فرموده است. امام علی (ع) فرمود : علم زندگی دل و نور چشم است. آيا به آيات قرآن نمى انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟ سوره محمد(ص)/ آیه 24
|
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
2 مهمان
2 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا