ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تدبر در قرآن مجید
۱۰ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۳۸ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۴:۴۱ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
Star تدبر در قرآن مجید
[تصویر:  5.gif]

[تصویر:  135.gif]
«رحمت برای مومنان»

سوره مبارکه

نوح

آیه شریفه

28
رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِمَن دَخَلَ بَيْتِيَ مُؤْمِنًا وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَلَا تَزِدِ الظَّالِمِينَ إِلَّا تَبَارًا
معنی:
پروردگارا، مرا و پدر و مادرم و افراد با ایمان، را که میهمان من شدند و همه ی مردان و زنان با ایمان را بیامرز و ظالمان را از بین ببر.
پیام آیه:
مومن رحمت و مغفرت الهی را نه تنها برای خود بلکه برای پدر و مادر، اقوام و همه ی مردان و زنان مومن از درگاه خدا طلب می کند. درخواست رحمت برای مومنان و هلاکت برای ستمگران نشان از موضع گیری ما در جامعه دارد. که در برابر مومنان متواضع و برابر ظالمان استوار هستیم.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط asemoone ، منتظر ، hamed ، safirashgh ، seyedebrahim ، محبوبه ، یاسین تبریزی نژاد ، yagobian ، شادی زهرا ، راد ، alialaie ، azizimashin ، daykatpack
صفحه 6 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۱۴ فروردين ۱۳۹۱, ۱۲:۱۴ عصر
ارسال: #51
RE: تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام بر یاران قرآنی . " حاضران و غایبان "

از عجایب روزگار این است که آمریکایی ها باید میلیاردها دلار خرج کنند تا آن را برای مسلمانان اثبات نمایند! بی شک این دین حق و حقیقت است...

[تصویر:  16109013.jpg]


در روایات اسلامی آمده که کفار مکه از پیامبر اسلام (ص) تقاضا کردند برای صدق دعوی خود ماه را به دو نیم بشکافد و به او قول دادند که اگر چنین نماید به دین اسلام و صدق گفتار او ایمان خواهند آورد... آن شب آسمان صاف و ماه به صورت کامل ( بدر) بود، پیامبر (ص) از خداوند خواست تا آنچه را که کفار مکه از او خواسته اند به آنها نشان بدهد تا ایمان بیاورند ...خداوند دعای پیامبرش را اجابت کرد ...و سپس ماه به دو نیم شکافته شد نیمی در کوه صفا و نیم دیگر در کوه قیقعان در مقابل آن قرار گرفت.

[تصویر:  16109014.jpg]

کفار مکه که در حال مشاهده این واقعه بودند گفتند که محمد (ص) ما را سحر کرده است، سپس گفتند ، اگر او ما را سحر کرده باشد نمی تواند همه مردم را سحر کند، ابوجهل گفت صبر کنید تا یکی از اهل بادیه بیاید و از او سئوال کنیم که آیا انشقاق ماه را دیده است یا نه، اگر تایید کرد ایمان می آوریم و اگر نه معلوم می شود که محمد (ص) چشمان مارا سحر کرده است.

بالاخره یکی از اهالی بادیه به مکه آمد و این خبر را تصدیق کرد و آنگاه ابو جهل و مشرکان گفتند " این سحر مستمر است" و آنگاه این آیات مبارک نازل شد... "اقتربت الساعة وانشق القمر ..." باری این موضوع پایان یافت و مشرکان ایمان نیاوردند.

در یکی از نشستهای دکتر زغلول النجار در یکی از دانشگاههای انگلیس، وی در خصوص معجزه شق القمر در صدر اسلام به دست پیامبر (ص) به عنوان یکی از معجزات پیامبر (ص) که توط ناسا به اثبات رسیده است صحبت می کرد. در این میان یکی از حاضران که به اسلام خیلی توجه و اهتمام داشت به نام "داوود موسی بیتکوک " که در حال حاضر نیز رئیس حزب اسلامی بریتانیا است ماجرای مسلمان شدن خود را اینگونه نقل کرد:

هنگامی که می خواستم در مورد اسلام تحقیق کنم یکی از دوستانم ترجمه ای از قران کریم به زبان انگلیسی را به من هدیه کرد و من نیز بطور اتفاقی آن را باز کردم و اتفاقا سوره قمر آمد. سپس شروع به خواندن کردم ....و ماه شکافته شد...وقتی به این جمله رسیدم از خود پرسیدم آیا واقعا ماه شکافته شده است؟؟! سپس با ناباوری کتاب را بسته و به کناری گذاشتم و از تحقیق در باره اسلام هم منصرف شدم و دیگر سراغ آن کتاب هم نرفتم.

روزی در مقابل تلویزیون نشسته بودم و طبق معمول شبکه بی بی سی را مشاهده می کردم ، برنامه ای بود که در آن مجری با سه نفر از دانشمندان ناسا متخصص در علوم فضایی مصاحبه داشت. موضوع برنامه جنگ ستارگان و صرف میلیاردها دلار در این راه و اعتراض به این موضوع بود. مجری با بیان اینکه صدها میلیون نفر در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند دانشمندان را مورد انتقاد قرار داده بود و آنان هم با بیان مفید بودن این تحقیقات در مجالات کشاورزی و صنعت و غیره از این طرحها دفاع می کردند... مجری سپس سئوال دیگری را طرح می کند بااین مضمون که "شما در یکی از سفرهای خود به ماه حوالی 100 میلیارد دولار هزینه کردید و تنها خواسته اید که پرچم آمریکا را بر روی ماه نصب کنید...آیا این عاقلانه است"؟؟!

در جواب این گوینده دانشمند آمریکایی لب به سخن گشوده و می گوید که در آن سفر ، هدف ما مطالعه ترکیب داخلی ماه بوده که بدانیم چه تشابهاتی با زمین دارد و در این زمینه به موضوع عجیبی برخورد کردیم که عبارت بود از یک کمر بندی از سنگها و صخره های تغییر شکل یافته که سطح کره ماه را به طرف عمق و به طرف سطح دیگر آن پوشانده بود و هنگامی که این اطلاعات را به زمین شناسان منتقل کردیم مایه شگفتی آنان شده و گفتند چنین چیزی امکان ندارد مگر آنکه ماه در مرحله ای از حیات خود به دو نیم تقسیم شده و سپس دوباره جمع شده باشد و به شکل اول بازگشته باشد.و این نوار از صخره های تغییر شکل یافته نتیجه برخورد دو نیمه ماه در لحظه جمع شدن و به هم پیوستن دو نیمه آن می باشد.


[تصویر:  16109015.jpg]
[تصویر:  16109016.jpg]

"داوود موسی بیتکوک " سپس می گوید: با شنیدن این مطلب از جای خود پریدم و گفتم این معجزه ای است که در 1400 سال قبل به دست پیامبر اسلام در قلب صحرا اتفاق افتاده و از عجایب روزگار این است که آمریکایی ها باید میلیاردها دلار خرج کنند تا آن را برای مسلمانان اثبات نمایند! بی شک این دین حق و حقیقت است...

به این ترتیب سوره قمر سبب اسلام آوردن این این شخص شد ، پس از آنکه عاملی برای دوری او از اسلام شده بود و این خود از دیگر معجزات اسلام است


بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، hamed ، منتظر ، آشنای غریب ، گلناز71
۱۴ فروردين ۱۳۹۱, ۰۴:۱۳ عصر
ارسال: #52
RE: تدبر در قرآن
چرا سوره‏ هاى «یس» و «الرحمن» به قلب و عروس قرآن معروف ‏اند؟



1. در روایت سوره الرحمن، عروس قرآن معرفی شده است.

وَ رُوِیَ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع عَنْ آبَائِهِ عَنْهُ قَالَ لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَرُوسٌ وَ عَرُوسُ الْقُرْآنِ سُورَةُ الرَّحْمَنِ جَلَّ ذِكْرُهُ ؛
براى هر چیزى عروسى است ، و عروس قرآن سوره الرحمن است.(1)

علت اینکه سوره مبارکه الرحمان به عروس قرآن تشبیه شده است:

واژه "عروس"در زبان فارسى به خصوص‍ زن اطلاق مى شود، ولى در فرهنگ عرب به مرد و زن هر دو مادام كه در مراسم عروسى هستند اطلاق مى گردد.
و از آنجا كه مرد و زن در چنین مراسمى در بهترین و زیباترین حالات و كاملترین احترامات قرار دارند این واژه به موجودات بسیار زیبا و گرامى اطلاق مى شود.
در این سوره ، تكرار آیه "فباى آلاء ربكما تكذبان " آن هم در مقطع هاى كوتاه آهنگ جالب و زیبائى به سوره داده ، و چون با محتواى زیبایش آمیخته مى شود و جاذبه خیره كننده اى پیدا مى كند لذا جای تعجب نیست که در روایت عروس قرآن نامیده شود. (2)
پس به دلیل زیبایی های این سوره در الفاظ و به خصوص در معانی و محتوا ، این سوره مبارکه ، عروس قرآن نامیده شده است.


2. در روایت سوره یاسین ، قلب قرآن نامیده شده است.

وَ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ إِنَّ لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ قَلْباً وَ قَلْبُ الْقُرْآنِ یس. هر چیز قلبى دارد و قلب قرآن یس است.(3)
علت این که سوره مبارکه یاسین ، قلب قرآن نامیده شده است این است که : این سوره دارای مهمترین و اساسی ترین اصول اعتقادی و شاخه های منشعب از آن است .
علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان می فرمایند:

غرض این سوره بیان اصول سه گانه دین است ، چیزى كه هست نخست از مسأله نبوت شروع كرده ، حال مردم را در قبول و رد دعوت انبیا بیان مى كند، و مى فرماید كه :
نتیجه دعوت حق انبیاء، احیاى مردم است ، و اینكه آنان در راه سعادت واقع شوند و حجت را بر مخالفین تمام كند، و به عبارت دیگر تكمیل هر دو دسته مردم است ، عدّه اى را در طریق سعادت ، و جمعى را در طریق شقاوت .
آنگاه این سوره بعد از بیان مسأله نبوت ، منتقل مى شود به مساله توحید، و آیاتى چند از نشانه هاى وحدانیت خدا را برمى شمارد، و سپس به مساله معاد منتقل شده ، زنده شدن مردم را در قیامت براى گرفتن جزا، و جداسازى مجرمین از متقین را بیان نموده سپس سرانجام حال هر یك از این دو طایفه را توصیف مى كند.

و در آخر دوباره به همان مطلبى كه آغاز كرده بود برگشته، خلاصه اى از اصول سه گانه را بیان، و بر آنها استدلال مى كند و سوره را ختم مى نماید.
و از آیات برجسته و بسیار علمى این سوره آیه«انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له كن فیكون فسبحان الّذى بیده ملكوت كل شى ء و الیه ترجعون» است ، پس این سوره شأنى عظیم دارد، چون هم متعرض‍ اصول سه گانه است و هم شاخه هایى كه از آن اصول منشعب مى شود.(4)



پی نوشت ها :

1. مستدرک الوسائل، ج 4 ، ص 351.

2. تفسیر نمونه ،ج 23 ،ص 92.

3. مستدرک ‏الوسائل ، ج 4 ،ص 323. (در وسائل‏ الشیعة، ج 6 ، ص 248. مشابه این روایت آمده است.)
4. ترجمه تفسیر المیزان ، ج 17 ، ص 89.
بخش قرآن تبیان

منبع : پرسمان قرآن

پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، hamed ، seyedebrahim ، منتظر ، آشنای غریب ، Entezar
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۱۱:۳۳ صبح
ارسال: #53
Star RE: تدبر در قرآن
معلم بزرگ
سوره مبارکه الرحمان
آیه شریفه 1.4

الرَّحْمَنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنسَان َعَلَّمَهُ الْبَيَانَ

معنای آیه:

خداوند مهربان، قرآن را تعلیم فرمود، انسان را آفرید و به او « قدرت سخن و اندیشه» را بخشید. معلم بودن خداوند، مهمتر از آفرینش اوست.

پیام آیه:

تعلیم قرآن، مهمتر از آفرینش انسان است. زیرا انسان بدون نور، بدتر از حیوان خواهد شد. ما انسان ها باید شاگرد خوبی برای آن معلم بزرگ باشیم.


آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، منتظر ، یک کاربر ، آشنای غریب ، safirashgh ، Entezar
۱ خرداد ۱۳۹۱, ۰۲:۳۱ عصر
ارسال: #54
Star RE: تدبر در قرآن
در محضر او

Rose سوره مبارکه علقRose

آیه شریفه 14

أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى

معنای آیه:

آیا نمی دانید که خدا شما را می بیند.

پیام آیه:

امام خمینی فرموند : عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، seyedebrahim ، zeinab ، آشنای غریب ، safirashgh
۱۹ خرداد ۱۳۹۱, ۰۹:۰۲ عصر
ارسال: #55
RE: تدبر در قرآن
دین حق
[تصویر:  rose.gif] سوره مبارکه فتح[تصویر:  rose.gif]

آیه شریفه 28

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ

معنای آیه:

خداوند است که پیامبرش را با هدایت و آیی حق فرستاد تا بر همه ی مکاتب پیروز شود.

پیام آیه:

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند« پیروزی حق یعنی ظهور امام زمان (عج) که بر همه ی مکاتب و احزاب پیروز شود و زمین را پر از عدالت کند.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، hamed ، safirashgh ، Entezar
۲۵ خرداد ۱۳۹۱, ۰۸:۳۰ صبح
ارسال: #56
RE: تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليك يا مولاي يا صاحب الزمان؛ ادركنا

سلام بر دوستان گرانمايه


نمي دانم تا كنون شده است به اين خطاب قرآن حكيم توجه بفرمائيد:


قُلْ أَرَأَیتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ یأْتِیكُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ«الملك-30»

بگو: «آيا توجه نداريد كه اگر آب [گواراي] شما در زمین فرو رود، چه کسی می‌تواند آب جاری و گوارا در دسترس شما قرار دهد؟!»


شما چه پاسخي براي اين پرسش پرودگار ارائه مي فرمائيد؟
.
.
.
.

سوال اينست: چه كسي است كه مي‌تواند آن آب گوارا را براي شما بازگرداند؟

سوال به گونه‌اي طرح شده است كه شما خواهيد فرمود: خدايا فقط تو هستي كه مي تواني آن آب گوارا را براي ما بازگرداني.


اما آن آب گوارا:


در تفسير نور الثقلين ذيل آيه مذكور از امام كاظم سلام الله عليه روايت شده است:


عن موسي بن جعفر عليه السلام في قول الله عز و جل: قل ارايتم ان اصبح ماؤكم غورا فمن ياتيكم بماء معين؟ قال ان ارايتم ان اصبح امامكم غائبا فمن ياتيكم بامام مثله.

حضرت فرمودند منظور اينست كه اگر امامتان غايب شود، ديگر چه كسي است كه بتواند امامي مثل او برايتان بياورد.


اي خداي مهربان و بخشنده بندگان گنهكار و نالايق؛

امام ما، آن آب گوارا، غايب شده‌اند و مي‌دانيم كه فقط شمايي كه قادريد ايشان را به ما بازگردانيد.

خدايا زاري و بيچارگي ما را درياب و ايشان را به ما بازگردان كه همانا شما مهربان و آمرزنده هستي.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، hamed ، elham_j ، Entezar
۲۷ خرداد ۱۳۹۱, ۰۹:۱۲ صبح
ارسال: #57
RE: تدبر در قرآن
[تصویر:  0.646940001339162110_jazzaab_ir.jpg]


«آیة‌الکرسی» دارای 50 کلمه است که در هر کلمه آن برکتی وجود دارد.

ویژگی خاص «آیة‌الکرسی» مبنی بر «غرر الآیات» بودن
«غرر» جمع غرّه و به معنای درخشندگی و برجستگی است که معمولاً در لغت نیز به سفیدی موجود در پیشانی گاو و یا گوساله به دلیل دورنمای خاص آن، غره گفته می‌شود.

هر آیه‌ای از آیات قرآن، شأن و منزلت خاص خودش را دارد که با این شأن و جلالت از دیگر آیات ممتاز می‌شود اما برخی آیات، درخشش، برجستگی، نقش کلیدی و زیربنایی ویژه‌ای دارد از این رو به آیاتی که این درخشندگی و این برجستگی را دارد غرر آیات گفته می‌شود.


بیان معیارهای «غرر الآیات»
کلیدی بودن آیات قرآن، آن آیات کلیدی که دیگر معارف به آن برمی‌گردد، می‌تواند راهگشای فهم بسیاری از آیات و روایات معصومان باشد. همچنین اتقان و استحکام، جمع بین برهان و عرفان، علو متن و متین بودن آن و محتوای بسیار در یک متن کوتاه که به لحاظ ادبی آن را ایجاز اعجاب‌انگیز می‌گویند از جمله خصایص ممتاز آیة‌الکرسی به شمار می‌رود.


مهم‌ترین ویژگی «آیة‌الکرسی»
مهم‌ترین ویژگی «آیة‌الکرسی» از نظر مرحوم علامه طباطبایی (ره) بحث توحیدی آن می‌باشد. ایشان آیات «غرر» را از آیاتی بر می‌شمرد که توحیدی است به دلیل اینکه همه مسائل اسلامی و قرآنی اعم از عقاید، اخلاق، احکام و حقوق به نوعی به توحید باز می‌گردد.

آنچه در روایت اخیر وجود دارد این نکته را می‌رساند که «آیة‌الکرسی» یکی از آن گنجینه‌ها و خزینه‌های الهی است که بحث توحیدی یعنی معرفی خود خدا و توحید صفاتی را به نحو احسن بیان می‌کند
«آیة‌الکرسی» سرور تمام قرآن و معارف دینی است
توحید، زیربنای تمام معارف و اعمال شایسته است، بنابراین بیشترین آیات کلیدی، آیات توحیدی است شاید بتوان گفت علامه طباطبایی غالب آیات توحیدی و برجسته را غرر آیات می‌داند از این رو شاگرد ایشان علامه جوادی آملی یک توسعه‌ای در غرر آیات داده‌اند.


چرا مرحوم علامه طباطبایی، آیة‌الکرسی را سید و غرر آیات برشمرده است؟
سخنی از امام صادق (علیه السلام) است که می‌فرمایند : «ابوذر از پیامبر (صلی الله علیه وآله) پرسید از میان آیاتی که بر شما نازل شد، کدام یک از همه برتر است حضرت فرمودند: «آیة‌الکرسی» ، همچنین از امام علی (علیه السلام) روایت شده است که می‌فرمایند: «بارها شنیده‌ام که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) می‌فرمودند :« سیدالکلام القرآن آقای تمام سخنان، قرآن است و آقای تمام قرآن سوره مبارکه بقره و آقای سوره بقره و معارف قرآن «آیة‌الکرسی» است .»
لذا این روایات باعث می‌شود «آیة‌الکرسی» غرر نامیده شود.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در ذیل همین حدیث به حضرت امیر (علیه السلام) فرمودند: یا علی (علیه السلام) در آیة‌الکرسی 50 کلمه است که در هر کلمه‌ای از آن برکتی وجود دارد.

در روایت دیگری از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) سۆال شد کدام آیه اعظم آیات قرآن است شروع به خواندن آیة‌الکرسی کردند و فرمودند: «اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ یُحِیطُونَ به شیءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ به ما شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ یَۆُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ».

پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) در ذیل همین حدیث به حضرت امیر (علیه السلام) فرمودند: یا علی (علیه السلام) در آیة‌الکرسی 50 کلمه است که در هر کلمه‌ای از آن برکتی وجود دارد
عالی‌ترین اسامی خداوند در «آیة‌الکرسی» نهفته است
در میان روایات، روایات بسیار زیبایی هست که از آن‌ها نیز به غرر روایات یاد می‌شود. در صفحه 360 کتاب «مجمع‌البیان» روایتی از امام باقر (علیه السلام) آمده است که می‌فرمایند: «ان لکل شیء ذروة و ذروة القرآن آیةالکرسی»؛ هر چیزی اوج و قله‌ای دارد که اوج قرآن کریم «آیة‌الکرسی» است، البته جنبه توحیدی آیة‌الکرسی بسیار مهم است. در «آیةالکرسی» عالی‌ترین اسماء حسنا الهی از جمله؛ حی، قیوم، العلی، العظیم و مانند آن وجود دارد.


آخرین نکته در خصوص غرر آیات بودن «آیة‌الکرسی»
آخرین نکته در خصوص غرر آیات بودن «آیة‌الکرسی» روایتی است که در آن علی علیه‌السلام می‌فرمود: «رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به من خبر داد که» آیة‌الکرسی از گنج‌های زیر عرش پروردگار به ایشان عطا شده است که قبل از پیامبر (صلی الله علیه وآله) به هیچ کسی عطا نشده بود لذا این آیه از اختصاصات حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) و از گنجینه‌های زیر عرش پروردگار به شمار می‌رود.


اهمیت، عظمت و خواص آیة‌الکرسی
هر چه در عالم طبیعت است مسبوق به وجود غیر طبیعی آن در مخزن غیبی است و این نکته مهمی است که در آیه 21 سوره «حجر» آمده است «وَإِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ»؛ هر چه در عالم وجود دارد گنجینه‌های آن در نزد خداست.

از این آیه شریفه فهمیده می‌شود هر چیزی نه تنها یک خزینه بلکه خزانه‌هایی دارد و این مسئله بیانگر آن است که خزانه‌های الهی متعدد هستند، همچنین آنچه در روایت اخیر وجود دارد این نکته را می‌رساند که «آیة‌الکرسی» یکی از آن گنجینه‌ها و خزینه‌های الهی است که بحث توحیدی یعنی معرفی خود خدا و توحید صفاتی را به نحو احسن بیان می‌کند.

«آیة‌الکرسی» اثر شفا و شفاعت دارد و می‌خواهد ما را با توحید ناب آشنا کند که اگر توحید در زندگی انسان سایه افکند بسیاری از مسائل دیگر حل خواهد شد چرا که بازگشت بسیاری از معارف و احکام دین به مسئله توحید است.
منبع : تبیان

Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط elham_j ، hamed ، آشنای غریب
۲۶ مرداد ۱۳۹۱, ۱۲:۴۲ عصر
ارسال: #58
RE: تدبر در قرآن


شکر نعمت

[تصویر:  rose.gif]
سوره مبارکه
بقره
[تصویر:  rose.gif]


آیه شریفه
172
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

معنای آیه:
ای کسانی که ایمان آورده اید، از نعمت های پاکیزه که به شما روزی دادیم، بخورید و شکر خدا را به جا آورید، تنها او را پرستش کنید.

پیام آیه:
افراد با ایمان، از نعمت های مادی استفاده می کنند تا به معنویت بیشتر برسند. کسی که همه ی نعمت ها را از خدا می داند، دچار غرور نمی شود، بلکه شکر گذار خواهد بود. شکر نعمت یعنی استفاده ی از نعمت در مسیر نعمت دهنده. چیزهای حلال پاکیزه و حرام ها ناپاک است.


آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، Entezar ، آشنای غریب
۱ شهريور ۱۳۹۱, ۰۵:۵۳ عصر
ارسال: #59
RE: تدبر در قرآن

عدالت

Rose
سوره مبارکه
نساء
Rose

آیه شریفه
135
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاء لِلّهِ وَلَوْ عَلَى أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقَيرًا فَاللّهُ أَوْلَى بِهِمَا

معنای آیه:
ای کسانی که ایمان آورده اید، همواره عدالت را برپا دارید و برای خدا گواهی دهید گرچه به ضرر خودتان یا والدین یا بستگان باشد. ثروتمند باشند. یا فقیر، رعایت دستور خدا، بالاتر از آنان است.......

پیام آیه:
عدالت باید درباره ی همه رعایت شود دوست یا دشمن، پدر یا مادر یا غیر آنان. عدالت ارزشی است که هرگز نباید از بین رود و در تمام ایعاد زندگی جریان دارد. پیامبران الهی برای اجرای عدالت آمده اند آیه 8 سوره ی مائده رعایت عدالت حتی نسبت به دشمن را ضروری می داند. امام علی (ع) فرمودند: خداوند آسمان و زمین را بر عدالت برپا نموده است.

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط mah19 ، آشنای غریب ، Entezar
۲۰ آبان ۱۳۹۱, ۱۱:۳۲ صبح
ارسال: #60
RE: تدبر در قرآن

سعادت دنیا و آخرت

Rose
سوره مبارکه
بقره
Rose

آیه شریفه
201
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

معنای آیه:
پرودرگارا به ما در دنیا، نیکی عطا کن و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.

پیام آیه:
آتنا فی دار دنیا نا حسن آتنا فی دار عقبانا حسن برخی فقط دنیای نیکو را خداوند طلب می کنند. اما مومنان دنیا و آخرت نیکو را می خواهند. رسالت دین، رساندن مردم به سعادت دنیا و آخرت است. رنج و عذابی که از آن به خدا پناه می بریم، نتیجه ی اعمال ناپسند خودمان است، اما خدای مهربان با رحمت خودش ما را پناه می دهد و رنج ها را به آسایش تبدیل می کند.


آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا