سوره * نور *
۲۲ شهريور ۱۳۸۹, ۰۳:۱۲ صبح
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: سوره * نور *
بسم الله الرحمن الرحیم
دوستان امید وارم تا این جا مفید بوده باشه حيثيت و آبروى خود بيش از مساله تنبيهات بدنى اهميت قائلند، و همين علنى شدن كيفر ترمز نيرومندى بر روى هوسهاى سركش آنها است. از آنجا كه در آيه مورد بحث سخن از مجازات زن و مرد زناكار در ميان است، به همين مناسبت سؤالى پيش مىآيد كه ازدواج مشروع با چنين زنان چه حكمى دارد؟ آيه سوم اين سؤال را چنين پاسخ مىگويد:" مرد زناكار جز با زن آلوده دامان يا مشرك و بى ايمان ازدواج نمىكند، همانگونه كه زن آلوده دامان جز با مرد زانى يا مشرك پيمان همسرى نمىبندد" (الزَّانِي لا يَنْكِحُ إِلَّا زانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَ الزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِكٌ). " و اين كار بر مؤمنان تحريم شده است" (وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ). در اينكه اين آيه بيان يك حكم الهى است، يا خبر از يك قضيه خارجى و طبيعى؟ در ميان مفسران گفتگو است: بعضى معتقدند آيه تنها يك واقعيت عينى را بيان مىكند كه آلودگان هميشه دنبال آلودگان مىروند، و همجنس با همجنس پرواز مىكند، اما افراد پاك و با ايمان هرگز تن به چنين آلودگيها و انتخاب همسران آلوده نمىدهند، و آن را بر خويشتن تحريم مىكنند، شاهد اين تفسير همان ظاهر آيه است كه به صورت" جمله خبريه" بيان شده. ولى گروه ديگر معتقدند كه اين جمله بيان يك حكم شرعى و الهى است مخصوصا مىخواهد مسلمانان را از ازدواج با افراد زناكار باز دارد، چرا كه بيماريهاى اخلاقى همچون بيماريهاى جسمى غالبا واگيردار است. و از اين گذشته اين كار يك نوع ننگ و عار براى افراد پاك محسوب مىشود. تفسير نمونه، ج14، ص: 362 بعلاوه فرزندانى كه در چنين دامانهاى لكهدار يا مشكوكى پرورش مىيابند سر نوشت مبهمى دارند. روى اين جهات اسلام اين كار را منع كرده است. شاهد اين تفسير جمله و حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ است كه در آن تعبير به تحريم شده. و شاهد ديگر روايات فراوانى است كه از پيامبر اسلام ص و ساير پيشوايان معصوم ع در اين زمينه به ما رسيده و آن را به صورت يك حكم تفسير كردهاند. حتى بعضى از مفسران بزرگ در شان نزول آيه چنين نوشتهاند:" مردى از مسلمانان از پيامبر ص اجازه خواست كه با" ام مهزول"- زنى كه در عصر جاهليت به آلودگى معروف بود و حتى پرچمى براى شناسايى بر در خانه خود نصب كرده بود!- ازدواج كند، آيه فوق نازل شد و به آنها پاسخ گفت" «1». در حديث ديگرى نيز از امام باقر ع و امام صادق ع مىخوانيم:" اين آيه در مورد مردان و زنانى است كه در عصر رسول خدا ص آلوده زنا بودند، خداوند مسلمانان را از ازدواج با آنها نهى كرد، و هم اكنون نيز مردم مشمول اين حكمند هر كس مشهور به اين عمل شود، و حد الهى به او جارى گردد، با او ازدواج نكنيد تا توبهاش ثابت شود" «2». اين نكته نيز لازم به ياد آورى است كه بسيارى از احكام به صورت" جمله خبريه" بيان شده است، و لازم نيست هميشه احكام الهى به صورت جمله" امر" و" نهى" باشد. ضمنا بايد توجه داشت كه عطف" مشركان" بر" زانيان" در واقع براى __________________________________________________ (1)" مجمع البيان" ذيل آيه مورد بحث، و" قرطبى" در تفسير خود ذيل همين آيه اين حديث را نقل كردهاند. (2)" مجمع البيان" ذيل آيه مورد بحث. تفسير نمونه، ج14، ص: 363 ادامه دارد...... بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
|
|
پیامهای داخل این موضوع |
سوره * نور * - safirashgh - ۸ شهريور ۱۳۸۹, ۰۵:۵۳ عصر
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۱ شهريور ۱۳۸۹, ۰۶:۰۱ عصر
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۲ شهريور ۱۳۸۹, ۰۱:۴۹ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ۰۳:۱۲ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۲ شهريور ۱۳۸۹, ۱۱:۰۵ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۸ شهريور ۱۳۸۹, ۱۱:۱۱ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۹ شهريور ۱۳۸۹, ۰۸:۱۶ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۹ شهريور ۱۳۸۹, ۱۱:۵۰ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۹ شهريور ۱۳۸۹, ۰۴:۰۸ عصر
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۶ مهر ۱۳۸۹, ۱۰:۲۵ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۶ آذر ۱۳۹۰, ۰۲:۲۰ عصر
RE: سوره * نور * - shahed - ۲۷ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۲۸ صبح
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۷ آذر ۱۳۹۰, ۰۲:۳۸ عصر
RE: سوره * نور * - یک کاربر - ۲۷ آذر ۱۳۹۰, ۰۲:۵۵ عصر
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۷ آذر ۱۳۹۰, ۰۶:۵۰ عصر
RE: سوره * نور * - shahed - ۲۷ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۵۵ عصر
RE: سوره * نور * - safirashgh - ۲۸ آذر ۱۳۹۰, ۰۱:۵۹ صبح
RE: سوره * نور * - shahed - ۲۸ آذر ۱۳۹۰, ۰۷:۴۱ صبح
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا