آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت؟ (با ترجمه)
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۱:۱۰ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۱:۱۵ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #12
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
(۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۸ عصر)mosafer نوشته: با سلام بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَنَّ الْمَسجِدَ للَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً(18) "و اينكه مساجد از آن خداست پس با خدا احدي را مخوانيد ( 18 ) . " ترجمة الميزان ج : 20ص :75 أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا اين آيه عطف است بر آيه أنه استمع و جمله ان المساجد لله به منزله تعليل براي جمله بعد است كه ميفرمايد : پس با خدا احدي را نپرستيد و نخوانيد ، پس در حقيقت تقدير آيه چنين است : لا تدعوا مع الله احدا غيره لان المساجد لله - با خدا احدي غير او را مخوانيد ، براي اينكه مساجد تنها مال او است . و مراد از دعا عبادت و پرستش است ، در جاي ديگر هم عبادت را دعا و دعا را عبادت خوانده و فرموده : و قال ربكم أدعوني استجب لكم ان الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين . ترجمة الميزان ج : 20ص :77 مفسرين در اينكه منظور از مساجد چيست اختلاف كردهاند ، بعضي گفتهاند : مراد از آن ، كعبه است . بعضي گفتهاند : مسجد الحرام است . بعضي آن را مسجد الحرام و مسجد الأقصي دانستهاند . و اشكالي كه به اين سه قول وارد است اين است كه كلمه مساجد جمع است ، و با يك مسجد و دو مسجد منطبق نميشود . بعضي ديگر گفتهاند : همه حرم است . اين قول هم بدون دليل حرف زدن است . بعضي گفتهاند : همه سطح زمين است ، چون رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلّم) فرمود : همه زمين را براي من مسجد و طهور كردند ، اين حديث هم به بيش از اين دلالت ندارد كه امت اسلام ميتوانند در هر نقطه از زمين نماز بخوانند ، به خلاف آنچه از كيش يهود و نصاري مشهور است كه نمازشان تنها بايد در كنيسه و كليسا واقع شود حديث تنها جواز را ميرساند ، و اما اينكه همه زمين را مسجد بخواند تا هر جا كلمه مساجد گفته شد شامل قطعه قطعههاي سطح زمين گردد چنين دلالتي ندارد . بعضي هم گفتهاند : مراد از آن نمازها است كه جز براي خدا خوانده نميشود ، اين نيز بدون دليل سخن گفتن است . و از امام جواد (عليهالسلام) روايت شده كه مراد از مساجد اعضاي هفتگانه بدن آدمي است كه در هنگام سجده بايد روي زمين قرار گيرد و عبارتند از : پيشاني ، دو كف دست ، دو سر زانو و دو سر انگشتان بزرگ پا ، كه روايتش به زودي در بحث روايتي از نظر شما خواهد گذشت ان شاء الله ، و همين معنا از سعيد بن جبير و فراء و زجاج نيز نقل شده . و اما با در نظر گرفتن اين حديث آنچه به نظر ما مناسبتر است اين است كه بگوييم : مراد از براي خدا بودن مواضع سجده از انسان اين است كه مواضع هفتگانه سجود تشريعا به خدا اختصاص دارد ( نه اينكه غير از اين هفت عضو از بدن انسان ملك خدا نيست . نه ، همه ملك تكويني خدا هست و اين هفت عضو تشريعا هم از آن خداست ) و مراد از دعاء كه فرموده پس غير خدا را نخوانيد نيز همان سجده است ، چون روشنترين مظاهر و مصاديق عبادت و يا خصوص نماز همان سجده است ، و اصلا نماز به خاطر سجده است ، كه عبادت ناميده ميشود . دوستان و یاران قرآنی : این آیه شریفه به همراه ترجمه و تفسیر آن . بسم الله جناب "مسافر گرامی " حالا شما شروع کنید ببینم منظور شما از پرسیدن این پرسش په بوده و ما رو از نگارش پست هاتون مستفیض بفرمایید؟ حالا جوابنده شمایید. بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
19 مهمان
19 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا