نهج البلاغه و سخنان گرانقدر مولا علی ع
۲ مرداد ۱۳۸۸, ۰۳:۴۲ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ دي ۱۳۹۳ ۱۲:۲۹ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
نهج البلاغه و سخنان گرانقدر مولا علی ع
- حکمت 413 / راه تحمل مصیبت ها :
در مصیبت ها یا چون آزادگان باید شکیبا بود یا چون ابلهان خود را به فراموشی زد . - حکمت 451 / روش برخورد با مردم : دوری تو از آن کس که خواهان تو است ، نشانه ی کمبود بهره ی تو در دوستی است و گرایش تو به آن کس که تو را نخواهد ، سبب خواری تو است . - حکمت 379 / اقسام روزی و پرهیز از حرص خوردن : ای فرزند آدم ! روزی تو 2 گونه است ، روزی که تو آن را می جویی و روزی که تو را می جوید ، که اگر به سراغش نروی به سوی تو می آید . پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه که برطرف کردن اندوه هر روز از عمر تو را کافی است . اگر سال آینده در شمار عمر تو باشد ، همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد . و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه کار است ؟ که هرگز جوینده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پیشی نگیرد و چیره شونده ای بر تو چیره نگردد . و آنچه برای تو مقرر گشته بی کم و کاست به تو خواهد رسید . " یا علی " |
|||
|
صفحه 9 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۱ آذر ۱۳۹۰, ۰۵:۰۶ عصر
ارسال: #81
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
نهج البلاغه-خطبه 14
امام «ع» در این خطبه در نکوهش شهر بصره چنین میفرمایند: سرزمین شما به آب نزدیک و از آسمان دور است و... منجمان با رصد کردن دریافته اند که: دورترین نقطه زمین از معدل النهار ،منطقه اُبله<مرکز شهر بصره> است. «شرح ابن ابی الحدید ج1 ص 468» |
|||
|
۱۰ آذر ۱۳۹۰, ۱۱:۲۶ صبح
ارسال: #82
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
نهج البلاغه- خطبه 65
در این خطبه امام علی «ع» در مورد خداشناسی میفرمایند: هر بیننده ای جز خدا از مشاهده رنگهای ناپیدا و اجسام بسیار کوچک ناتوان است. از نظر علمی ثابت شده که: چشم انسان همه رنگها را نمیتواند ببیند،مانندرنگهای موجود در نور خورشید و انواع اشعه ها که باید با وسائل الکترونیک پیشرفته مشاهده کرد. و گوشها محدودند که ارتعاشات خاصی را میشنوند. گوش انسان تا2000 ارتعاش و گوش سگ تا7000 ارتعاش صوتی را درک میکند. اینها نکات علمی دقیقی است که در عصر ما دانشمندان علوم به آن رسیده اند و شگفت آور است که امام علی «ع»چهارده قرن پیش به این واقعیتها اشاره فرموده است. |
|||
|
۱۷ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۳۷ عصر
ارسال: #83
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
بسم رب الحسین
حضرت علی علیه السلام در حکمت 53 فرموداند: سخاوت هنگامى است كه بخشش بدون سؤال بود و پس از سؤال يا از شرم است و يا از بيم بدگويى مردم. یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام |
|||
|
۱۹ آذر ۱۳۹۰, ۰۵:۱۷ عصر
ارسال: #84
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
بسم رب الحسین
حضرت علی علیه السلام در حکمت 19 فرموداند: كسى كه در مسير آرزوها بشتابد در مرگ خواهد افتاد. یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام |
|||
|
۲۱ آذر ۱۳۹۰, ۰۸:۱۸ عصر
ارسال: #85
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
بسم رب الحسین
امیر مومنان حضرت علی علیه السلام در حکمت 98 می فرمایند: اخبارى را كه مىشنويد پيرامون آن تفكر كنيد،تفكر براى عمل،نه تفكر براى روايت زيرا راويان علم بسيارند و عمل كنندگان به آن كم! یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام |
|||
|
۲۲ آذر ۱۳۹۰, ۰۹:۵۲ عصر
ارسال: #86
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام |
|||
|
۲۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۸:۲۳ عصر
ارسال: #87
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
بسم رب الحسین
حضرت علی علیه السلام در حکمت 67 می فرمایند: از بخشش كم حيا مكن زيرا محروم ساختن از آنهم كمتر است! ایشان همچنین در حکمت 68 می فرمایند: خويشتن دارى زينت فقر است،و شكر گزارى زينت بى نيازى است. یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام |
|||
|
۲۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۹:۴۷ عصر
ارسال: #88
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
نرم افزار نهج البلاغه
------------------------------------------------- دانلودمن انجام شد. در مدت 1دقبقه 22ثانیه تشکر. |
|||
۲۸ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۲۹ عصر
ارسال: #89
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
نامه 16 نهج البلاغه-قسمت 17-
جایگاه زن و فرهنگ پرهیز. مولا میفرمایند:کاری که برتر از توانایی زن است به او وامگذار؛که زن گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش. این جمله مولا به: نقد تفکرفمنیسم(feminism) است. یعنی بایدهمه عوامل تربیت و نظارت را بکار گرفت تا زنان جامعه به آسانی راه کمال را بپیمایند. |
|||
|
۱۱ دي ۱۳۹۰, ۰۴:۳۱ عصر
ارسال: #90
|
|||
|
|||
RE: نهج البلاغه
نامه 78 نهج البلاغه- قسمت دوم
تلاش امام در تحقق وحدت. مولا در قسمتی از این نامه می فرمایند: هما نا تیره روز کسی است که از عقل و تجربه ای که نصیب او شده است محروم ماند. این سخن اشاره به: رد تفکر ایرسیونالیسم(فلسفه غیر عقلی و خردگریزی) یا یورش بر ضد عقل که در قرن 19 از طرف شوپنهاور و گریسون رواج پیدا کرد. |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا