ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 9 رأی - میانگین امیتازات: 4.89
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نهج البلاغه و سخنان گرانقدر مولا علی ع
۲ مرداد ۱۳۸۸, ۰۳:۴۲ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ دي ۱۳۹۳ ۱۲:۲۹ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
نهج البلاغه و سخنان گرانقدر مولا علی ع
- حکمت 413 / راه تحمل مصیبت ها :
در مصیبت ها یا چون آزادگان باید شکیبا بود یا چون ابلهان خود را به فراموشی زد .

- حکمت 451 / روش برخورد با مردم :
دوری تو از آن کس که خواهان تو است ، نشانه ی کمبود بهره ی تو در دوستی است و گرایش تو به آن کس که تو را نخواهد ، سبب خواری تو است .

- حکمت 379 / اقسام روزی و پرهیز از حرص خوردن :
ای فرزند آدم ! روزی تو 2 گونه است ، روزی که تو آن را می جویی و روزی که تو را می جوید ، که اگر به سراغش نروی به سوی تو می آید . پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه که برطرف کردن اندوه هر روز از عمر تو را کافی است . اگر سال آینده در شمار عمر تو باشد ، همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد . و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه کار است ؟ که هرگز جوینده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پیشی نگیرد و چیره شونده ای بر تو چیره نگردد . و آنچه برای تو مقرر گشته بی کم و کاست به تو خواهد رسید .

" یا علی "
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، naser motahary nasab ، alialaie
صفحه 7 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۲۱ بهمن ۱۳۸۹, ۰۲:۲۳ عصر
ارسال: #61
RE: نهج البلاغه
سلام
حضرت عل(ع) در حکمت 382 میفرمایند:
آنچه نمی دانی مگو، بلکه همه آنچه را که می دانی نیز مگو، زیرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چیز هایی را واجب کرده که از آنها بر تو حجت آورد.

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط boshra ، هُدهُد صبا ، مشکات ، zeinab
۳۰ بهمن ۱۳۸۹, ۰۸:۲۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ ۰۸:۳۲ عصر، توسط منتظر.)
ارسال: #62
RE: نهج البلاغه
سلام
امام علی (ع) در حکمت 208می فرمایند :
کسی که از خود حساب کشد، سود میبرد، و آن که نزد خود غفلت کند زیان میبیند، و کسی که از خدا بترسد ایمن باشد، وکسی که عبرت آموزد آگاهی یابد، و آن که آگاهی یابد میفهمد، و آن که بفهمد دانش آموخته است.

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم ، مشکات ، ضحی ، shahed ، هُدهُد صبا ، safirashgh ، zeinab
۵ اسفند ۱۳۸۹, ۰۳:۲۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ اسفند ۱۳۸۹ ۰۳:۳۶ عصر، توسط منتظر.)
ارسال: #63
RE: نهج البلاغه
سلام

شکست
از دست رود اگر همی اموالت
پندی بدهد نکو شود اقبالت
جانا غم از دست برفته نخوری
بگرفته ای تجربه کز آن اعمالت
آنچه از مال و دارایی که از دست داده ای همان است که ترا پندی داده و آن از مال به حساب نیاید که سود بوده و بر غصه و اندوه مال از دست رفته ات نباش که ترا تجربه باشد و سود از ست رفته همان تجربه است که همواره به کار آید و سود های فراوان رساند چنانچه یکبار یا چندین بار در زندگی شکست دیده و راه سود را پیدا نموده ای و چون در اندوه شوی و غم از دست را در دل بگیری زیانت دو چندان و بلکه بهبود نا پذیر و غیر قابل جبران بر تو وارد گردد چنانچه در فکر از دست رفته بوده و بجای تجربه ای از زیان قبلی وقت را تلف نموده ای که خردمندان هرگز غم از دست رفته را نخورند و چون تجربه ای که سودشان است خواهند برد.
پس: اگر از دست دهی مال و دارایی خویش را چون پندی شود بر تو اقبالت راهنمون پیروزی باشد و غم از دست رفته را نخورد « کسی که بداند دارایی از دست رفته پندی باشد و تجربه اای از آن رفته بر اوست که به کار آیدش در همه حال و تو ای خردمند به یاد مال از دست رفته مباش که زیانت چند برابر گشته و سودی در غصه و اندوه بودن نخواهی برد.

این هم یه مدله از نرم افزار خط امتداد پیداش کردم

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط boshra ، هُدهُد صبا ، مشکات ، ضحی ، safirashgh ، zeinab
۹ اسفند ۱۳۸۹, ۰۸:۳۰ عصر
ارسال: #64
RE: نهج البلاغه
سلام

مرگ
ای آنکه روانه سوی امیال شدی
با هر قدمت راهی اقبال شدی
غافل مشو از مرگ که در هر قدمت
نزدیک شود همان که دنبال شدی
هر کسی که به دنبال امیال و آرزوی خود شتاب کند اجلش پیش از آرزویش به او خوهد رسید و لغزشی است که خود انتخاب نموده و بسرعت در پی آن میشتابد، چنانکه مرگ در همان اوائل زندگی او بروی چشم انسان قرار دارد که هر آنی ممکن است فنا گرداند زندگی را بر شخص و نیکو کاران و پارسایان که بدنبال امیال و آرزوهای دور و دراز خود نمیشتابد و جهان را آنقدر ارزش نداده بفکر عبادتند سعادت آن سرای را خواهان بوده و می دانند که بر هر قدمشان مرگ نهفته است و همین امر سبب شود که بیاد خدا بوده و کمتر بدنبال امیال دور و دراز خود روند.
پس: آنان که سراسیمه بدنبال آرزوی خود میروند و توقعشان بیش از حد دسترس آنهاست مردمانی حق نشناس و از خدا بی خبرند و از هر قدمی که بر میدارند تا به آرزو نایل آیند مرگ بر آنها نزدیک تر میشود که نابودی و فنا و بی خبری از خدا وجودش را احاطه کرده است.

التماس دعا

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، ضحی ، safirashgh ، zeinab
۲۸ اسفند ۱۳۸۹, ۱۲:۲۴ عصر
ارسال: #65
RE: نهج البلاغه
تند خویی
دیوانگی در قفای تند خویی باد
خوش آنکه شود زتندی خو آزاد
تندی چو به بار آورد کفر و جنون
کز کفر عمل های نکو رفته بباد
تند خویی نوعی دیوانگی و جنون است که در بعضی ها هویدا گرد، و تند خویان دو دسته اند که دسته ای پشیمان گردند و به گرداب جنون کشیده نشوند و فقط یاران موافق و یکرنگ از دست دهند و خود را هنگام گرفتاری بی یاور گذاررند، ولی عده ای دیگر که پشیمان نگشته اند و بر دیوانگی روی آورده و خود خواهان جنون گردند، و به گرداب نیستی کشیده میشوند و همه از او دوری میجویند زیرا خود سبب آن گشته و عاقبت وی جنون و دیوانگی است و خردمند و عاقل و تند خویی را پیشه نکند که از خداوند بزرگ ترس داشته و باید بداند که تند خویی موجب کفر گشته که کفر از گناهان کبیره است و خداون هرگز آنان را نمیبخشد و در آن سرای آتش دوزخ جزای کفر را خواهد داد.
پس: در قفای تند خویی دیوانگی است و خوشا یه حال کسی که از تند خویی رهایی دارد و خود را بگرداب نیستی نمی کشد، چون که از خلق و خوی تند و بد عتقی دائم کفر ببار آید و از راه کفر گویی اعمال نیک فنا گشته و خداون چنین بش را دوست نمی دارد و آتش دوزخ سرای ابدی اش.

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ضحی ، مشکات ، safirashgh ، zeinab
۲۸ اسفند ۱۳۸۹, ۰۳:۱۰ عصر
ارسال: #66
RE: نهج البلاغه
امروز ما در شرايط مشابهى مانند دوران حضرت على عليه السلام هستيم ، ما را هم دنياطلبى تهديد مى كند، ما را هم ابتلاى به كبر و خود پرستى و تبعيض ، تهديد مى كند، طوفانهاى فتنه هاى اجتماعى ما را هم به فرو ريختن تهديد مى كند بنابراين ما هم به آن درمانها احتياج داريم و بيش از هميشه به نهج البلاغه احتياج داريم . من نديده ام از اين ديدگاه كسى دنبال نهج البلاغه رفته باشد. مى دانيد كه البته خيلى كار شده اما اين يك ديدگاه جديد است .
اينك در آيينه ى نهج البلاغه نگاه كنيد و ببينيد شما از وضع كنونى خودتان چه چيزى را در آن مى بينيد؟ كدام درد و كدام خطر را مى بينيد؟ كدام هشدار متوجه ماست ؟ و بدانيد كه درمان همه ى اينها در نهج البلاغه است .
امروز بسيار لازم است كه محققان ، نهج البلاغه را از اين جهات تفسير كنند
اميرالمؤ منين در نهج البلاغه مى فرمايد: پيغمبران در مقابل مؤ منين خاضع بودند؛ در حالى كه آن مؤ منين از اقوام مستضعف بودند. انبيا با همين عامه ى مردم و قشرهاى وسيع مردم كه اكثريت افراد يك جامعه را تشكيل مى دهند، سر و كار داشتند. پيغمبر ما هم سر و كار داشت ، امام امت هم در اين روزگار سر و كار دارد و بايد اين رابطه ميان دولت و مسئولان و مردم بماند. بايد اين رابطه ضعيف نشود. رگ اصلى انقلاب ما وجود همين رابطه است . [sup](79)[/sup]
مقام معظم رهبری

Roseدر انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشیدArrow
من یک اخراجی هستم
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منتظر ، مشکات ، safirashgh ، zeinab
۱ فروردين ۱۳۹۰, ۰۹:۵۶ عصر
ارسال: #67
RE: نهج البلاغه
کوشش
جهد است موفقیت ار جویایی
هرگز نشود زکاهلی، پیدایی
بی ترس منه پای به کاری که ترا
در زندگیت کز آن موفق آیی
جوینده چیزی یابنده آن باشد و باز یابد آن را، چنانکه خواستن و در پی اش رفتن توانستن است، که اگر در نیک افتد باید بدنبال آن شتافت و با جدیت و پشتکار و بردباری در پی آن بود که حتما و بدون تردید آن را باز خواهد یافت، نیز هر که را در زندگی خواسته ایست که لازم بر زندگی اش باشد و چون از راه نیک و صلاح خیر شده باید به دنبال آن بدون درنگ شتافت و بی هیچ شکی آن را به دست خواهد آورد و آنکه چنین در کار جدیت داشته و کوشا بود موفق و پیروز گردد زیرا شکیبایی و پشتکاری و جدیت را پیروزیست، و آنکه کوشش نمود شکیبا بوده و پشتکار او نیز بسیار است و بر موفقیت خواهد رسید.
پس: از جهد موفقیت بدست آید و هرگز از تنبلی و شاید گفتن و کاهلی پیروزی یافت نشود، و آن کس که بدون ترس از کار برای واجبات زندگی شتافت پیروز گشت و آسوده زیست زیرا موفقیت در کار از شکیبایی و پشتکار آن باشد که جویندگان پر جهد شکیبا و کوشا می باشند.

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، safirashgh ، zeinab
۱۱ فروردين ۱۳۹۰, ۰۸:۳۸ عصر
ارسال: #68
RE: نهج البلاغه
بندگی
ای نزد خدا دست تمنا برده
در سختی به سوی او روی افسرده
آیا تو به طاعتش بردی یک دم
مزدش ببرد آنکه عمل آورده
خواهان و درخواست کننده بی عمل و بندگی همان تیر اندازی است که کمان او بی زه باشد که بیهوده است نشانه گیری او، و تو ای در خواست کننده از خداوند، باید که عمل نیکو داشته باشی تا خداوند پاداش عمل نیک را بتو داده و موفق گردی و بدان که خداوند بی طاعتان و گمراهان را نپزیرد وموفق نگرداند، چنان که وی اوامر الهی را نپذیرفت و آنچه خداوند بزرگ بر او واجب و ضروری نموده عمل نکرده است و بدانکه چون خواسته ای از خداوند کنی در آن حال که ایمانت بود و خود به طاعتش نشستی خواسته ات برآورده گردد و خداوند پیروزت سازد.
پس: ای آنکه دست تمنا پیش خداوند دراز کرده و خواهان بدر خانه اش شده ای و چون سختس دیده و پریشان بسویش میروی و خواهان گشایش گره از کارت میباشی آیا تو یکدم از واجبات که بر- تو واجب گردیده اطاعت نموده ای که خواهان کرم از آن بزرگوار شدی و بدان آنکس مزدی میبرد که عمل نیک پیش خداوند برده است.

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، هُدهُد صبا ، shahed ، safirashgh ، zeinab
۱۴ فروردين ۱۳۹۰, ۰۵:۱۲ عصر
ارسال: #69
RE: نهج البلاغه
حكمت 315

وَ قَالَ [عليه السلام] لِكَاتِبِهِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِى رَافِعٍ أَلِقْ دَوَاتَكَ وَ أَطِلْ جِلْفَةَ قَلَمِكَ وَ فَرِّجْ بَيْنَ السُّطُورِ وَ قَرْمِطْ بَيْنَ الْحُرُوفِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَجْدَرُ بِصَبَاحَةِ الْخَطِّ .



(به نويسندة خود عبيدالله بن ابى رافع دستور داد)
در دوات، ليقه بينداز ، نوك قلم را بلند بگير، ميان سطرها فاصله بگذار، و حروف را نزديك به يكديگر بنويس ، كه اين شيوه براى زيبايى خط بهتر است.

اين نشون ميده اميرالمومنين در همه زمينه آگاه بودن حتي هنر نوشتن!Smug

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، shahed ، hamed ، منتظر ، safirashgh ، zeinab
۱۹ فروردين ۱۳۹۰, ۰۶:۲۸ عصر
ارسال: #70
RE: نهج البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم

امیرالمومنین حضرت علی(ع) در حکمت 243 می فرمایند:
هر گاه پاسخ ها همانند و زیاد شد، پاسخ درست پنهان گردد.

امیرالمومنین حضرت علی(ع) در حکمت 245می فرمایند:
هنگامی که توانایی فزونی یابد، شهوت کاستی گیرد

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، shahed ، هُدهُد صبا ، safirashgh ، zeinab
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
2 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا