آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت؟ (با ترجمه)
۴ شهريور ۱۳۹۰, ۰۲:۲۸ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۸ دي ۱۳۹۳ ۰۶:۳۹ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت؟ (با ترجمه)
إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ
كسانى كه دين خود را پراكنده ساختند و فرقه فرقه شدند تو هيچ گونه مسؤول ايشان نيستى كارشان فقط با خداست آنگاه به آنچه انجام مىدادند آگاهشان خواهد كرد |
|||
|
صفحه 2 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۸:۰۱ عصر
ارسال: #11
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
عجبا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
در انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشید من یک اخراجی هستم
|
|||
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۱:۱۰ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۱:۱۵ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #12
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
(۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۸ عصر)mosafer نوشته: با سلام بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَنَّ الْمَسجِدَ للَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً(18) "و اينكه مساجد از آن خداست پس با خدا احدي را مخوانيد ( 18 ) . " ترجمة الميزان ج : 20ص :75 أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا اين آيه عطف است بر آيه أنه استمع و جمله ان المساجد لله به منزله تعليل براي جمله بعد است كه ميفرمايد : پس با خدا احدي را نپرستيد و نخوانيد ، پس در حقيقت تقدير آيه چنين است : لا تدعوا مع الله احدا غيره لان المساجد لله - با خدا احدي غير او را مخوانيد ، براي اينكه مساجد تنها مال او است . و مراد از دعا عبادت و پرستش است ، در جاي ديگر هم عبادت را دعا و دعا را عبادت خوانده و فرموده : و قال ربكم أدعوني استجب لكم ان الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين . ترجمة الميزان ج : 20ص :77 مفسرين در اينكه منظور از مساجد چيست اختلاف كردهاند ، بعضي گفتهاند : مراد از آن ، كعبه است . بعضي گفتهاند : مسجد الحرام است . بعضي آن را مسجد الحرام و مسجد الأقصي دانستهاند . و اشكالي كه به اين سه قول وارد است اين است كه كلمه مساجد جمع است ، و با يك مسجد و دو مسجد منطبق نميشود . بعضي ديگر گفتهاند : همه حرم است . اين قول هم بدون دليل حرف زدن است . بعضي گفتهاند : همه سطح زمين است ، چون رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلّم) فرمود : همه زمين را براي من مسجد و طهور كردند ، اين حديث هم به بيش از اين دلالت ندارد كه امت اسلام ميتوانند در هر نقطه از زمين نماز بخوانند ، به خلاف آنچه از كيش يهود و نصاري مشهور است كه نمازشان تنها بايد در كنيسه و كليسا واقع شود حديث تنها جواز را ميرساند ، و اما اينكه همه زمين را مسجد بخواند تا هر جا كلمه مساجد گفته شد شامل قطعه قطعههاي سطح زمين گردد چنين دلالتي ندارد . بعضي هم گفتهاند : مراد از آن نمازها است كه جز براي خدا خوانده نميشود ، اين نيز بدون دليل سخن گفتن است . و از امام جواد (عليهالسلام) روايت شده كه مراد از مساجد اعضاي هفتگانه بدن آدمي است كه در هنگام سجده بايد روي زمين قرار گيرد و عبارتند از : پيشاني ، دو كف دست ، دو سر زانو و دو سر انگشتان بزرگ پا ، كه روايتش به زودي در بحث روايتي از نظر شما خواهد گذشت ان شاء الله ، و همين معنا از سعيد بن جبير و فراء و زجاج نيز نقل شده . و اما با در نظر گرفتن اين حديث آنچه به نظر ما مناسبتر است اين است كه بگوييم : مراد از براي خدا بودن مواضع سجده از انسان اين است كه مواضع هفتگانه سجود تشريعا به خدا اختصاص دارد ( نه اينكه غير از اين هفت عضو از بدن انسان ملك خدا نيست . نه ، همه ملك تكويني خدا هست و اين هفت عضو تشريعا هم از آن خداست ) و مراد از دعاء كه فرموده پس غير خدا را نخوانيد نيز همان سجده است ، چون روشنترين مظاهر و مصاديق عبادت و يا خصوص نماز همان سجده است ، و اصلا نماز به خاطر سجده است ، كه عبادت ناميده ميشود . دوستان و یاران قرآنی : این آیه شریفه به همراه ترجمه و تفسیر آن . بسم الله جناب "مسافر گرامی " حالا شما شروع کنید ببینم منظور شما از پرسیدن این پرسش په بوده و ما رو از نگارش پست هاتون مستفیض بفرمایید؟ حالا جوابنده شمایید. بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
|
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۵:۴۹ عصر
ارسال: #13
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
با عرض تشکر از safirashgh
منظور از مساجد مشخص است همان مسجد است که عرب در زمان پیامبر عنوان کرده نه هیچ جای دیگر. پس نیازی به پیدا کردن معانی مبهم از "مساجد"نیست. در مورد کعنی آیه هم هر چیزی که بدون غرض به ذهن شخص میرسد درست است. |
|||
|
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۵:۵۷ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۶:۰۲ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #14
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
(۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۵:۴۹ عصر)mosafer نوشته: با عرض تشکر از safirashgh بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و خدا قوت اگر بیشتر تامل می فرمودید آیه در مورد مساجد بود و این تفسیر "تفسیر المیزان "بود و نیاز به توضیح .خاطر نشان کنم که سوره مبارکه الجن در چند موضوع متفاوت بیان شده بوده و این توضیحات لازم بود. اما منظور شما چه بوده همانطور که فرمودید ؟ ----------------------------- حواست هست امام حسین "علیه السلام "را منتظرانش به شهادت رسانند!!!! یا صاحب الزمان روحی فداک : نه کوششی نه وفایی فقط نشستم و گفتم خدا کند که بیایی !!
بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۸:۱۶ عصر
ارسال: #15
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
واضح بگویم معنی این آیه این است که مساجد "لله " است و نباید بغیر خدا ذکر هیچکس را کرد.
|
|||
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۹:۰۶ عصر
ارسال: #16
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
الله آخیریمزی خیر ائله سین
بو هاردان تاپیلدی ؟؟؟ الهی العفو در انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشید من یک اخراجی هستم
|
|||
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۹:۵۷ عصر
ارسال: #17
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
(۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۸:۱۶ عصر)mosafer نوشته: واضح بگویم معنی این آیه این است که مساجد "لله " است و نباید بغیر خدا ذکر هیچکس را کرد. بسم الله الرحمن الرحیم با درود بر شما اما برای بنده شفاف سازی شما کدر شد ! پس ذکر مصیبت "آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام " از لحاظ شما چه حکمی دارد؟؟؟؟ ________________ حواست هست امام حسین "علیه السلام "را منتظرانش به شهادت رسانند!!!! یا صاحب الزمان روحی فداک : نه کوششی نه وفایی فقط نشستم و گفتم خدا کند که بیایی !!
بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
۲۹ آذر ۱۳۹۰, ۰۷:۲۷ عصر
ارسال: #18
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
بسم الله الرحمن الرحیم
اميد بخش ترين آيه قرآن در داستان جالبى از حضرت على(عليه السلام ) به اين مضمون نقل شده است كه روزى رو به سوى مردم كرد و فرمود: به نظر شما اميد بخشترين آيه قرآن كدام آيه است ؟ بعضى گفتند آيه"ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشاء"(خداوند هرگز شرك را نمى بخشد و پائين تر از آن را براى هر كس كه بخواهد مى بخشد)سوره نساء آیه ۴۸ امام فرمود: خوب است ، ولى آنچه من ميخواهم نيست ، بعضى گفتند آيه"و من يعمل سوء او يظلم نفسه ثم يستغفرالله يجد الله غفورا رحيما" (هر كس عمل زشتى انجام دهد يا بر خويشتن ستم كند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحيم خواهد يافت) سوره نساء آیه ۱۱۰ امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى خواهم نيست . بعضى ديگر گفتند آيه "قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفورالرحیم"(اى بندگان من كه دراثر گناه،بر خويشتن زیاده روی کرده اید،ازرحمت خدا مايوس نشويد در حقيقت خدا همه گناهان را می آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است)سوره زمرآیه۵۳ امام فرمود خوبست اما آنچه مى خواهم نيست ! بعضى ديگر گفتند آيه "و الذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا نفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من يغفر الذنوب الا الله"(پرهيزكاران كسانى هستند كه هنگامى كه كار زشتى انجام مى دهند يا به خود ستم مى كنند به ياد خدا مى افتند، از گناهان خويش آمرزش مى طلبند و چه كسى است جز خدا كه گناهان را بيامرزد) سوره آل عمران آیه۱۳۵ باز امام فرمود خوبست ولى آنچه مى خواهم نيست . در اين هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه كردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان ؟ عرض كردند: به خدا سوگند ما آيه ديگرى در اين زمينه سراغ نداريم . امام فرمود: از حبيب خودم رسول خدا شنيدم كه فرمود: اميد بخشترين آيه قرآن اين آيه است "واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين سوره هود آیه ۱۱۴ و فرمود: اى على! آن خدايى كه مرا به حق مبعوث كرده و بشير و نذيرم قرار داده يكى از شما كه برمی خيزد براى وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش می ريزد، و وقتى به روى خود و به قلب خود متوجه خدا می شود از نمازش كنار نمی رود مگر آنكه از گناهانش چيزى نمی ماند، و مانند روزى كه متولد شده پاك مى شود، و اگر بين هر دو نماز گناهى بكند نماز بعدى پاكش میكند، آن گاه نمازهاى پنجگانه را شمرد. بعد فرمود: يا على جز اين نيست كه نمازهاى پنجگانه براى امت من حكم نهر جارى را دارد كه در خانه آنها واقع باشد، حال چگونه است وضع كسى كه بدنش آلودگى داشته باشد، و خود را روزى پنج نوبت در آن آب بشويد؟ نمازهاى پنجگانه هم به خدا سوگند براى امت من همين حكم را دارد. الله اکبر . واقعا من خدای متعالی دارم........... حواست هست امام حسین "علیه السلام "را منتظرانش به شهادت رسانند!!!! یا صاحب الزمان روحی فداک : نه کوششی نه وفایی فقط نشستم و گفتم خدا کند که بیایی !!
بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
|
۲۹ آذر ۱۳۹۰, ۱۱:۲۴ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹ آذر ۱۳۹۰ ۱۱:۴۵ عصر، توسط sekret.)
ارسال: #19
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان عَمَّ يَتَسَاءلُونَ ﴿۱﴾ آنها از چه چيز از يكديگر سؤ ال ميكنند؟! عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ ﴿۲﴾ از خبر بزرگ و پر اهميت (رستاخيز). الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ ﴿۳) همان خبري كه پيوسته در آن اختلاف دارند. كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۴﴾ چنين نيست كه آنها فكر ميكنند، و به زودي ميفهمند. ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ ﴿۵﴾باز هم چنين نيست كه آنها ميپندارند، و به زودي ميفهمند. أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا ﴿۶﴾ آيا ما زمين را محل آرامش (شما) قرار نداديم. وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﴿۷) و كوهها را ميخهاي زمين ؟ وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾ و شما را به صورت زوجها آفريديم. وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا ﴿۹﴾ و خواب شما را مايه آرامشتان قرار داديم. وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا ﴿۱۰﴾ و شب را پوششي (براي شما). نکاتی در رابطه با سوره نبا اين سوره در ((مكه )) نازل شده و داراى 40 آيه است . محتواى سوره : اصـولا اكـثـريت قريب به اتفاق سوره هاى جز آخر قرآن در ((مكه )) نازل شده ,و بيش از همه چيز روى مساله مبدا و معاد, و بشارت و انذار تكيه مى كند. محتواى اين سوره را مى توان در چند بخش خلاصه كرد. 1ـ سؤالى كه در آغاز سوره , از حادثه بزرگ (نبا عظيم ) يعنى ; روز قيامت مطرح شده است .2ـ سپس به بيان نمونه هائى از مظاهر قدرت خداوند در آسمان و زمين وزندگى انسانها ـبه عنوان دليلى بر امكان معاد و رستاخيزـ مى پردازد. 3ـ در بخش ديگر قسمتى از نشانه هاى آغاز رستاخيز را بيان مى دارد. 4ـ در بخش ديگرى گوشه اى از عذابهاى دردناك طغيانگران را. 5ـ به دنبال آن قسمتى از نعمتها و مواهب بهشتى را شرح مى دهد. 6ـ سـرانـجـام بـا انـذار شديدى از عذاب قريب , و سپس ذكر سرنوشت غم انگيزكافران سوره پايان مى گيرد. ضمنا نامگذارى اين سوره به خاطر تعبيرى است كه در آيه دوم آن آمده است , و گاه از آن به عنوان سوره ((عم )) به تناسب آيه نخستين آن تعبير مى شود. فضيلت تلاوت سوره در حـديـثـى از پـيـغمبرگرامى اسلام (ص ) آمده است : ((كسى كه سوره عم يتسـائلون را بخواند خداوند از نوشيدنى خنك و گواراى بهشتى در قيامت سيرابش مى كند)). و نـيـز در حـديـث ديگرى از آن حضرت نقل شده كه فرمود: ((كسى كه آن رابخواند و حفظ كند حساب او در روز قيامت (چنان سريع انجام مى گيرد كه ) به مقدار خواندن يك نماز خواهد بود)). |
|||
|
۱ دي ۱۳۹۰, ۱۰:۱۲ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱ دي ۱۳۹۰ ۱۰:۱۳ عصر، توسط یک کاربر.)
ارسال: #20
|
|||
|
|||
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
لطفا اجازه بدید تا دلم میخواد ctrl+V بزنم:
واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين واقم الصلوة طرفى النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ذلك ذكرى للذاكرين ..............................(2 ارسالی بالاتر) ــ آخ خدا. مرسی بچه ها. دنیا در قیاس با آخرت تنها و تنها 1 روزست ولی همین یکروز سرنوشت یک عمر جاودانگی درآخرت را رقم میزند.یه لحظه فکرکن....واقعا یه روز بیشتر نیست.میشه فقط یه روز خوب واقعی بود انشاالله. انسان همیشه درپی جاودانگی بود.کافیست وفات کند تا به آرزویش برسد....ولی انتخاب نوع جاودانگیش با خودش است...جاودانگی خوب یا بد؟! |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا