تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: تدبر در قرآن مجید
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
معرفت ائمه

***سوره مبارکه شوری***

آیه شریفه 20

مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا

معنای آیه:

کسی که آخرت را بخواهد، افزون برآن، به او دهیم و کسی که دنیا را بخواهد تنها دنیا را به او دهیم.

پیام آیه:*****

امام صادق (ع) فرمودند: « حرث الاخره (کشت آخرت) یعنی معرفت علی(ع) و ائمه (ع)، حرث الدنیا (کشت دنیا) یعنی تلاش کسانی که از دولت حق حضرت بقیه الله (عج) بهره ای نخواهند داشت»

برای پرهیزکاران
Roseسوره مبارکه بقره Rose
آیه شریفه 2
ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ

معنای آیه:
آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد و مایه ی هدایت پرهیزکاران است.

پیام آیه:
شک و تردید از سوی شیطان است و در کلام الهی، هرگز شک و تردید معنا ندارد. رسالت قرآن هدایت همه ی انسان هاست (هدی للناس) اما پرهیزکاران با انتخاب آگاهانه از این هدایت بهره می گیرند و کافران و منافقان، با انتخاب غلط، خود را محروم می کنند.
معجزات علمی قرآن : جدایی دریاها و مرز میان آب شور و شیرین


سوره مبارکه الرحمن


مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (۱۹) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (۲۰) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (۲۱) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (۲۲)


19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.۲۰. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.۲۱. پس کدامین نعمت هاى پروردگارتان را انکار مى‏ کنید؟
۲۲. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.
[تصویر:  743221_IImzK8FX.gif]
سوره مبارکه فرقان آیه ۵۳


« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»


و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است و میان آندو حریمی استوار قرار داد.
[تصویر:  743221_X2zE59Ee.gif]
سوره مبارکه فاطر آیه ۱۲


وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ


این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می کشید و می بینی که کشتی ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می شکافند و پیش می روند، باشد که سپاسگزار باشید.

[تصویر:  743221_Qr59Rm8z.gif]
سوره مبارکه نمل آیه ۶۱


اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿۶۱﴾


[آیا شریکانى که مى‏ پندارند بهتر است‏] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى‏ دانند.
[تصویر:  743221_k9ElP175.gif]
محل رخداد این زیبایی ، شهر توریستی اسکاگن ؛ شمالی ترین شهر دانمارک است . . .
جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابراین یک حائل به وجود می آید


[تصویر:  743221_W9cKt0cl.jpg]




  • زن فداکار

  • Roseسوره مبارکه
    ابراهیم
    Rose

  • آیه شریفه
    37
  • رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي
  • معنای آیه:
    پروردگارا ، من همسر و فرزندم را در سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه ی تو، ساکن ساختم تا نماز برپا داشته شود.
  • پیام آیه:
    هاجر (ع) پابه پای ابراهیم (ع)، قهرمان صبر و رضایت در اجرای فرمان خداوند است. صبر هاجر، راه همسر و فرزندش را برای رسیدن به قله های معنوی و بت شکنی هموار کرد. بسیاری از اعمال حج، به یاد فداکاری هاجر انجام می شود. یعنی در الگو گرفتن از انسان های بزرگ زن و مرد تفاوت ندارد.
سوره مبارکه شوری

آیه شریفه 48

وَإِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَحْمَةً فَرِحَ بِهَا

معنای آیه:

و هنگامی که ما رحمتی از سوی خدا به انسان بچشانیم به آن دلخوش می شود.

پیام آیه:

صفات برخی از ما انسان ها مورد انتقاد خداوند قرار می گیرد اما هدف سازندگی است. اگر می خواهیم از این انتقاد سازنده بهره بگیریم و خود را از این نقطه ضعف نجات دهیم، باید در خوشی و سختی با خدا باشیم کارهایی انجام ندهیم که موجب گرفتاری خودمان شود، زیرا مجازات بعضی از کارهای زشت در همین دنیا انجام می گیرد.
رحمت و مژده
سوره مبارکه نحل
آیه شریفه 89

وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ

معنای آیه:

و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیان کننده ی همه چیز و مایه ی هدایت و مژده برای مسلمانان است.

پیام آیه:

آن چه برای هدایت بشر، لازم است، در این پیک الهی آمده، مسلمانی که به آن عمل کنند، از هدایت رحمت و مژده ی آن برخوردار شوند. اما کسانی که از آن استفاده نکنند، نمی توانند از این برکات بهره مند شوند
با شایستگان
سوره مبارکه شعراء
آیه شریفه 83

رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ
معنای آیه:

پروردگارا، به من علم و دانش ببخش و مرا از صالحان قرار ده.
پیام آیه:

علمی ارزش دارد که زمینه ساز پیوستن ما به صالحان « شایستگان» باشد. علم همراه با تقوا و تعهد نور است و رشد انسان را در پی دارد. اما علم بدون تقوا و تعهد ابزاری است خطرناک
فرزندان خوب

سوره مبارکه آل عمران

آیه شریفه 38

رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاء


معنای آیه:

پرودرگارا، فرزندان پاکیزه به من عطا فرما، که تو اجابت کننده ی دعایی


پیام آیه:

تربیت نسل های آینده، اندیشه ی مهمی است که باید برای توفیق در آن، برنامه ریزی نمائیم و از خدای متعال هم درخواست یاری و هدایت کنیم. رشد معنوی و اخلاقی نوجوانان نوید دهنده ی آینده خوب خواهد بود همان چیزی که دشمنان معنویت و انسانیت از آن سخت بیمناکند.
[highlight=#ffffff][تصویر:  thumb_HM-2013552472501260641387892933.8154.jpg][/highlight]
[font=tahoma][/font]
وَ هُوَ اللَّهُ فِی السَّمَوَاتِ وَ فِی الْأَرْضِ
یَعْلَمُ سِرَّکُمْ وَ جَهْرَکُمْ وَ یَعْلَمُ مَا تَکْسِبُونَ
و اوست خدا در آسمانها و در زمین، از نهان و آشکار شما
با خبر است و بدانچه می کنید آگاه است.
﴿سوره انعام،آیه 3﴾
Rose با سلام و درود خدمت دوستان خصوصا خانم آشنای غریب و عرض پوزش از غیبت طولانی
دوست دارم در ابتدا مکاشفه هایی در باب الله خدمتتون عرض کنم.
رسیدن به معرفت الله بدون طی مراحلی از شناخت میسر نیست.
ولی این موضوع میتواند سطحی یا عمیق باشد.
معرفت به معنای واقعی یعنی مشاهده تبلور ذات جلاله در وجود خود
و معرفت سطحی یعنی تبلور در هر شخص دیگری غیر خود
واین نیست جز سخن علی .ع. در باب خود شناسی
معرفت از خود به خود همان سخن حافظ است که میگوید 'ظلمات است بترس از
خطر گمراهی'
ولی خداوند باری تعالی یک راه بیشتر برای همه باز نگذاشته جز این مسیر
ولی شاخه های توسل موجود است
و توسل دارای مراتبی است
توسل به غیر خدا نوعی شرک است ولی هر شرکی، مشرک نمیکند
اندکند غیر مشرکین و این آغازی است بر درازای سخن.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
لینک مرجع