تالار گفتمان وب سایت ختم قرآن مجید

نسخه کامل: چرا سنگسار؟
شما در حال مشاهده نسخه متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده نسخه کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
(۳۰ دي ۱۳۸۹ ۱۲:۱۶ عصر)مشکات نوشته: [ -> ]اثبات حد سنگسار خیلی کم اتفاق می‌افتد .
برای این که زن یا مرد محکوم به سنگسار گردند، دو مطلب باید اثبات شود:


وقوع زنا که فقط با دو راه قابل اثبات است و هر دو راه بسیار سخت می‌باشد:

اول : زنا کننده چهار بار با علم و آگاهی و آزادی به چنین گناه و جرمی اعتراف کند.

دوم: چهار مرد عادل و بالغ با اختیار و آزادی و با همدیگر به صراحت به دیدن عمل زنا با چشم شهادت دهند ،
نه اینکه بگویند : آن دو را در یک اطاق خلوت یا برهنه در زیر یک لحاف یا در آغوش هم دیده‌ایم ،
زیرا هیچ کدام این شهادت‌ها زنا را ثابت نمی‌کند ،
بلکه باید شهادت بدهند دقیقاً جزئیات عمل زنا را دیده‌اند.
چنین شهادت و دیدنی، بسیار نادر می‌باشد . با این اقرار و شهادت، اصل زنا ثابت می‌گردد که حکم آن صد تازیانه است.


لازم به یاد آوری است که اسلام برای اینکه اجرای حکم سنگسار آسان نباشد و به راحتی کسی مشمول حکم سنگسار نشود این شروط را معین کرده.
من باب مثال در رابطه با اثبات زنا گواهی چهار نفر شاهد عادل لازم است. که این امر یا محال است یا به ندرت اتفاق می افتد.
زیرا از نظر شرع مقدس نگاه به آلت غیر حرام است. گیرم که اگر فرد مسلمانی دو نفر زن و مرد را برهنه در آغوش هم مشاهده کند، برای اینکه مطمئن شود که این دو در حال زنا هستند باید عمل دخول را به چشم خود ببیند. و اینکار در نظر اول ممکن نیست مگر اینکه با دقت تمام زوایا را جستجو کند. اگر چنین کسی پیدا شد و شهادت داد که من عین عمل را مشاهده کردم باید در عدالت او تردید کرد زیرا خودش با ارتکاب فعل حرام عدالتش مخدوش شده.
بنابراین جمع بودن 4 نفر عادل در یک مکان و با آن دقت نظر عمل زنا را دیدن از محالات است، لذا میشود گفت که عملا اثبات زنا با گواهی شهود ممکن نیست مگر اینکه خود زانی یا زانیه اقرار کند. و اگر نخواهد اقرار کند یعنی از حکم خلاص شده ولی اگر 4 بار اقرار کرد یعنی خودش مایل هست تا این حکم در باره اش اجرا شود.
اینجا لازم به ذکر است که اسلام درست است حکم زنای محصنه را رجم قرار داده اما اثبات آنرا مشکل کرده

من الله التوفیق
سلام.
کلمه سنگسار در قران نیامده ولی از آنجا که در قران احکام بصورت کلی بیان شده
و جزییات در سیره پیامبر است سنگسار هم جزء سنت است.
سنگسار مخصوص زن نیست بلکه شامل زن ومرد محصن میشود.
یکی از مصداقهایی که مفسران برای سنگسار بیان کرده اند
عذاب خدا بوسیله سنگ باران کردن قوم لوط است که بخاطر اعمال آنها صورت گرفت.
بسم الله الرحمن الرحیم

متشکر از یاران قرآنی مخصوصا مشکات گرامی
اجرکم عندالله یاران
من با مشکات عزیز موافقم که باید 4 شاهد در حین زنا حاضر باشن . اما اگر حتی این 4 شاهد هم شهادت دادند(که بندرت این اتفاق میافتد) برای صدور حکم ،در قرآن با صراحت تمام گفته شده که در خانه حبس شود .!!!!
و دوم اینکه درباره آن زن یهودی که گفتید خداوند ادامه آن آیه (آیه 44)که بر پبامبر در سوره مائده نازل شد فرمودند براساس کتاب خود یهودیان برآنان حکم را صادر کن. پس در واقع این حکم سنگسار برای یهودیان که در کتابشان آمده باید اجرا گردد و در کتاب ما مسلمانان این حکم صادر نشده...
لطفا سند آن روایت که گفتید معتبر است برای حکم سنگسار را ذکر کنید ممنون میشوم. برای من این سوال هنوز هضم نشده و از من این سوال زیاد پرسیده میشود و پاسخ قانع کننده ندارم.!!
(۲۱ آبان ۱۳۹۰ ۰۱:۰۰ صبح)soha467 نوشته: [ -> ]من با مشکات عزیز موافقم که باید 4 شاهد در حین زنا حاضر باشن . اما اگر حتی این 4 شاهد هم شهادت دادند(که بندرت این اتفاق میافتد) برای صدور حکم ،در قرآن با صراحت تمام گفته شده که در خانه حبس شود .!!!!
و دوم اینکه درباره آن زن یهودی که گفتید خداوند ادامه آن آیه (آیه 44)که بر پبامبر در سوره مائده نازل شد فرمودند براساس کتاب خود یهودیان برآنان حکم را صادر کن. پس در واقع این حکم سنگسار برای یهودیان که در کتابشان آمده باید اجرا گردد و در کتاب ما مسلمانان این حکم صادر نشده...
لطفا سند آن روایت که گفتید معتبر است برای حکم سنگسار را ذکر کنید ممنون میشوم. برای من این سوال هنوز هضم نشده و از من این سوال زیاد پرسیده میشود و پاسخ قانع کننده ندارم.!!


با سلام.
درقسمت اول آیه 15 سوره بقره خداوند میفرماید:
وکسانی از زنان شما که مرتکب زنا شوند چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد برآنها بطلبید.
سپس میفرماید:
اگر چهار نفر گواهی دادند<و ثابت شد>آنها را در خانه های خود محبوس سازید تا مرگ آنها فرا رسد.
تا این قسمت حبس ابد مجازات قرار داده شده.

ولی بلا فاصله در قسمت دوم آیه میفرماید:
ویا اینکه خداوند راهی برای آنها قرار بدهد.

پس در نتیجه حکم اول یک حکم موقت بوده که با نزول قسمت دوم نسخ شده است.
با سلام.
درقسمت اول آیه 15 سوره بقره خداوند میفرماید:
وکسانی از زنان شما که مرتکب زنا شوند چهار نفر از مسلمانان را بعنوان شاهد برآنها بطلبید.
سپس میفرماید:
اگر چهار نفر گواهی دادند<و ثابت شد>آنها را در خانه های خود محبوس سازید تا مرگ آنها فرا رسد.
تا این قسمت حبس ابد مجازات قرار داده شده.

ولی بلا فاصله در قسمت دوم آیه میفرماید:
ویا اینکه خداوند راهی برای آنها قرار بدهد.

پس در نتیجه حکم اول یک حکم موقت بوده که با نزول قسمت دوم نسخ شده است.
[/quote]
سلام

این آیه در سوره نسا اومده (آیه 15) !!
در تفسیر این آیه برآمده منظور خداوند از قسمت دوم آیه (راه قرار میدهد) توبه است. همانطور که در آیه بعد به صراحت میفرمایند:" ان الله توابا رحیما ".
شاید خدا خواستند با حبس این شخص هم او را از فساد در جامعه منع کنند و هم فرصتی به بنده گنهکار داده بشه برای توبه و بازگشت .

این حرف شما باعث تناقض در آیه میشود !!
یا باید سنگسار باشد یا حبس ، نمیشه هر دو را اجرا کرد. میشه؟؟
سلام

این آیه در سوره نسا اومده (آیه 15) !!
در تفسیر این آیه برآمده منظور خداوند از قسمت دوم آیه (راه قرار میدهد) توبه است. همانطور که در آیه بعد به صراحت میفرمایند:" ان الله توابا رحیما ".
شاید خدا خواستند با حبس این شخص هم او را از فساد در جامعه منع کنند و هم فرصتی به بنده گنهکار داده بشه برای توبه و بازگشت .

این حرف شما باعث تناقض در آیه میشود !!
یا باید سنگسار باشد یا حبس ، نمیشه هر دو را اجرا کرد. میشه؟؟
[/quote]

سلام.
بابت اشتبا تایپی از دوستان معذرت میخوام واز شما ممنون که تذکر دادید.
بله آیه 15 سوره نساء است نه بقره.
در مورد اینکه فرمودید یا حبس یا سنگسار
ما در قران چیزی از سنگسار ندیدیم.
وتنها حبس رو به عنوان مجازات معرفی کرده البته تا وقتی که راه دیگری را مشخص نکرده باشد.
فکر نمیکنم من چیزی گفته باشم که باعث تناقض در قران بشه.
زناني كه مرتكب زنا شوند چهار شاهد مسلمان بر انها بخواهيد پس اگر شادت دادند ان زنان را درخانه نگه داريد تا عمرشان به پايان برسد يا خدا راهي بر انها قرار دهد هر مرد وزني از شما كه ان را مرتكب شوند (با سرزنش)ازارش دهيد واگر توبه كردند وجبراني نمودند از انها درگذريد همان خدا توبه پذير ومهربان است(ايه ي15 و16 سوره نسا)
ايا در قران ايه ي ديگري در مورد حكم زنا امده است ؟ اگرنه از كجاي اين ايه حكم وحشيانه ي سنگسار استخراج شده است؟؟؟؟
زیاد سخت نگیرین من و شما که از اونایی که تا مرجعیت بیشتر نمی فهمیم.می فهمیم؟پس چرا تقلید می کنیم حتما درست اگر خیلی مایلین چند سال برین حوزه درس بخونین تا دلیل همه این کارها و تفسیر هر آیه قرآن را بفهمین.
(۱۸ اسفند ۱۳۹۰ ۰۸:۵۶ عصر)حقوق زن نوشته: [ -> ]زناني كه مرتكب زنا شوند چهار شاهد مسلمان بر انها بخواهيد پس اگر شادت دادند ان زنان را درخانه نگه داريد تا عمرشان به پايان برسد يا خدا راهي بر انها قرار دهد هر مرد وزني از شما كه ان را مرتكب شوند (با سرزنش)ازارش دهيد واگر توبه كردند وجبراني نمودند از انها درگذريد همان خدا توبه پذير ومهربان است(ايه ي15 و16 سوره نسا)
ايا در قران ايه ي ديگري در مورد حكم زنا امده است ؟ اگرنه از كجاي اين ايه حكم وحشيانه ي سنگسار استخراج شده است؟؟؟؟

سلام دوست عزیز
در این رابطه قبلاً در تالار بحث شده، با خوندن این تاپیک میتونید به پاسخ سوالتون برسید:
چرا سنگسار؟

موفق باشید
صفحه‌ها: 1 2 3
لینک مرجع