ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام
۱۴ فروردين ۱۳۹۰, ۱۰:۱۶ عصر
ارسال: #8
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام
(۱۳ فروردين ۱۳۹۰ ۱۱:۰۳ صبح)shahed نوشته:  سلام
به نظر من عقل نقشي تبيين كننده در شريعت دارد اما وضع و تشريع هيچ حكمي به عهده عقل گذاشته نشده است. تمام تلاش هاي عقلي و استدلالهاي ما براي اين است كه بتوانيم كشف از يك حكم حقيقي كنيم نه ايجاد حكم يعني با تعقل و تفكر و استدلال احكامي را كه در شرع بيان شده اند را پيدا كنيم نه اينكه حكمي ايجاد كنيم.


mall">سلام.
بله كاملا منطقيه و با حرفتون موافقم

(۱۳ فروردين ۱۳۹۰ ۱۱:۰۳ صبح)shahed نوشته:  اينجا كه فرموده بوديد كه " به شخصه فكر ميكنم نميشه به كل ازدواج موقت رو براي افراد همسردار حرام باشه" آيا به اين معني است كه فكر مي كنيد ازدواج موقت براي عده اي از مردان همسر دار حرام باشد؟


mall">بله من دقيقاً منظورم همينه كه مي فرماييد. آخه منطقي هم به نظر نميرسه كه هر مرد همسرداري مجاز باشه متعه نمايد(البته تاكيد كردم كه اين نظر خودمه)HuhExclamation

(۱۳ فروردين ۱۳۹۰ ۱۱:۰۳ صبح)shahed نوشته:  در ضمن حديثي كه از امام كاظم در اين مورد آورده بوديد ، كامل نبود
در رواياتي داريم که مرد متأهل نبايد متعه کند مثلا علي بن يقطين که از امام کاظم (ع) سؤال کرد درباره متعه ، حضرت(ع) فرمودند تو را با متعه چه کار در حالي که خدا تو را بي نياز کرده است ؟اما
1- روايات متعددي در خصوص تأکيد بر متعه عموماً و بعضاً با تصريح بر متأهل بودن مرد ، وجود دارد.
2- در خصوص همين يک روايت نکته جالبي مطرح است ، افرادي از نقل بقيه روايت به طريق جالبي فرار فرموده اند ! چرا ؟ چون ادامه روايت نشان مي دهد مطلب چنين نيست ؛ در ادامه روايت مي خوانيم که علي بن يقطين مي گويد مي خواهم حکم آن را بدانم ، حضرت كاظم (ع) مي فرمايد [حليت] متعه در کتاب علي (ع) آمده است. ابن يقطين مي گويد آيا مي توانيم زياد متعه کنيم ؟ حضرت (ع) مي فرمايد آيا خوبي و لذت متعه جز به زياد بودن آن است ؟ (قابل توجه كساني که شهوت را بطور کلي بد مي دانند) و نکته جالب دیگر اینکه علی بن یقطین ، چون در درگاه هارون الرشید سنی ملعون کار میکرده ، دستورات امام در برخی موارد نسبت به این فرد حالت تقيه اي دارد ، مثل تقيه در وضو گرفتن ايشان


ممنون كه حديث كامل رو بيان كرديد.
mall">اما ميشه منظورتون رو واضح تر بگين. راستش من موضع شما در مورد تشريع اردواج موقت براي مردان همسردار رو دقيق متوجه نشدمHuh

(۱۳ فروردين ۱۳۹۰ ۱۱:۰۳ صبح)shahed نوشته:  در مورد اجحاف به حقوق زن اول هم بايد عرض كنم
اجحاف هميشه در حق است حقوقي هم كه زن بر شوهر خود دارد در مذهب ما كاملا مشخص است و ...
از اينكه با دقت و حوصله اين بحث را پي گيري مي كنيد متشكرم!


mall">در مورد اجحاف هم فرمايشتون كاملاً متين ولي باز من متوجه نشدم چه نتيجه اي رو مي خواستيد بيان كنيد. [تصویر:  rainbowf.gif]
من هم از جنابعالي و ساير دوستان متشكرم Rose

البته فك كنم يادآوري اين نكته (براي همه خوانندگان) خالي از لطف نباشه كه قصد بنده و ساير دوستان از ريز شدن روي موضوع و به نوعي مورد سوال قراردادن نظرات ساير دوستان، خرده گيري نيست. انشاالله اين سوالات ما رو در پذيرش حقانيت كمك خواهد كرد.

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منتظر ، shahed ، هُدهُد صبا ، uxpadave ، ajanoci ، urokxaru ، ujahezuljobuu ، ufomaeaguref
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - مشکات - ۸ فروردين ۱۳۹۰, ۱۱:۵۳ صبح
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - shahed - ۱۱ فروردين ۱۳۹۰, ۰۸:۱۴ صبح
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - مشکات - ۱۲ فروردين ۱۳۹۰, ۰۱:۲۰ عصر
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - مشکات - ۱۹ فروردين ۱۳۹۰, ۰۳:۳۷ عصر
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - shahed - ۱۱ فروردين ۱۳۹۰, ۰۹:۳۴ عصر
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - shahed - ۱۳ فروردين ۱۳۹۰, ۱۱:۰۳ صبح
RE: فلسفه تشريع ازدواج موقت در اسلام - مشکات - ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ ۱۰:۱۶ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا