فقه و مرجعیّت شیعه*
۲۲ شهريور ۱۳۸۹, ۰۲:۴۶ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ شهريور ۱۳۸۹ ۰۳:۲۳ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
فقه و مرجعیّت شیعه*
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوستان برخی این شبهه براشون هست که حال که قرآن تحریف نشده و احادیث وجود دارد چه نیازی به مرجع تقلید خب پس قدم به دم پیش میرویم تعریف فقه و فقیه در لغت و اصطلاح: فقه در لغت به معنای فهمیدن و درك كردن میباشد و در اصطلاح بنابر اینكه فقه یك علم میباشد، به علم و استنباط احكام شرع از روی رأی و اجتهاد اصطلاحاً فقه اطلاق میشود و فقیه در لغت به معنای دانشمند و فرد دانا گفته میشود و در اصطلاح به كسانی كه احكام شرعیه را توسط رأی و اجتهاد خویش به واسطه قرآن كریم، سنّت، عقل و اجماع بدست میآورند فقیه گفته میشود.[1] تاریخچه فقه و فقاهت: تقریباً میتوان گفت از عصر نبی اكرم و ائمه اطهار ـ علیه السّلام ـ به گونهای فقه و فقاهت آغاز شده و عماء و دانشمندان اسلامی در این زمینه گام برداشتهاند. پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ نمایندگانی را در عصر خویش كه آگاهتر به مسائل دینی و قرآنی بودند برای بیان احكام و آشنا كردن مردم با اسلام و قرآن كریم به میان طوائف و اقوام دیگر میفرستادند، همانند مأموریت جعفر بن ابیطالب به حبشه و اعزام مصعب بن عمیر به مدینه. به پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله ـ آیهای نازل شد كه «و ما كان المؤمنون لیَنْفروُا كافه فلولا نفر من كل فرقهٍ منهم طائفهٌ، لیتفقهوا فی الدّین و لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون»[2] نباید مؤمنان همگی به جنگ و جهاد بپردازند بلكه گروهی طائفهای كوچ كنند تا در دین تفقه كنند و هنگام بازگشت به سوی قوم خویش آنان را انذار دهند و بترسانند. پس بنابر تصریح قرآن كریم وجود علماء ضرورت داشته است و با آغاز غیبت كبری، این رسالت علماء و فقها سنگینتر شده است. زیرا در عصر قبل از غیبت كه عصر حضور ائمه اطهار بود، علماء به علت حضور ائمه تحتالشعاع بودند و مردم هم حتیالمقدور مشكلات خود را با ائمه اطهار در میان میگذاشتند اما پس از غیبت كبری تمامی مسئولیت دینی به عهده علماء و فقهاء شیعه افتاد.[3] و امام زمان(عج) فرمودند: «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه احادیثنا فانهم حجتی علیكم و انا حجه الله علیهم»[4] البته فقه از اواخر قرن اول هجری مرسوم شد یعنی از این زمان كسانی پیدا شدند كه استنباط احكام دینی را از طریق ادّله شریعت بدست میآوردند.[5] اما موقعیت خاص و ویژهای كه برای مراجع و فقهاء شیعه پیش آمد از سال 329 هجری بوده است زیرا از این زمان فقهاء شیعه عهدهدار تشریع و تبیین احكام اسلام و پاسخگوی پرسشهای شیعیان بودهاند و از اینجا بود كه مرجعیّت شیعه تكوین یافت و پیوند مستحكمی میان شیعیان و مرجعیّت برقرار گردید.[6] 1] . لغتنامه دهخدا ذیل حرف «ف»، ج 37، نشر افست تهران، چاپ دوم، 1341، ص294. [2] . سوره توبه، آیه 122. [3] . مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، چاپ انتشارات اسلامی قم 1362، ص 427. [4] . ع ـ باقی، كاوشی در روحانیت چاپ اول، 1364، تهران ص17، به نقل از وسائل الشیعه كتاب القضاء، ج 18. [5] . حسن ممدوحی، حكمت حكومت فقیه، نشر دفتر تبلیغات اسلامی قم، چاپ اول، 1378، ص 46. [6] . سلیم الحسنی، نقش علمای شیعه در رویارویی با استعمار ترجمه محمد باهر، چاپ اول، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1378، ص8. بسم الله الرحمن الرحیم حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی. |
|||
|
|
پیامهای داخل این موضوع |
فقه و مرجعیّت شیعه* - safirashgh - ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ۰۲:۴۶ صبح
RE: فقه و مرجعیّت شیعه - safirashgh - ۲۲ شهريور ۱۳۸۹, ۱۱:۰۹ صبح
RE: فقه و مرجعیّت شیعه - safirashgh - ۲۸ شهريور ۱۳۸۹, ۱۰:۴۸ صبح
RE: فقه و مرجعیّت شیعه - safirashgh - ۲۹ شهريور ۱۳۸۹, ۱۱:۴۲ صبح
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا