۱ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۳۶ عصر
سلام علیکم ؛
اینکه در قرآن آمده خدا بخواهد هر کسی را هدایت و هر کسی را بخواهد گمراه می کند دلیلی بر نفی اختیار انسان نیست. چون اراده نهایی ، اراده خداست. اما در این بین انسان در رقم زدن سرنوشت خود بی تاثیر نیست مثلا خدا می فرماید صله رحم کنید 30 سال به عمر شما افزوده میشه. یا صدقه بدهید هفتاد بلا از شما دفع میشه ، یا اگر صله رحم را ترک کنید از عمر شما کاسته میشه. اینها می رسونه که ادمی در سرنوشت خود موثر است . حتی خداوند به صراحت در قرآن می فرماید : ما سرنوشت قومی را تغییر نمی دهیم مگر اینکه خودشان بخواهند خب از این آیه هم اختیار آدمی فهمیده می شود. اینکه خدا می فرماید یا اینکه خدا می فرماید ان الانسان لسیعی خودش می رسونه انسان مجبور مطلق نیست .
سلام ،
فراموش کردم این و بگم اینکه گفته می شود اصول دین تقلیدی نیست انسان باید با تحقیق به آن برسد و خداوند نیز در قرآن به آن اشاره دارد لا اکراه فی الدین یعنی من راه روشن و براتون تبیین کردم که اکراهی ناخوشایندی در آن نیست اگر پذیرفتید از ظلمات به نور آمدید و اگه نپذیرفتید از نور به ظلمات رفتید دلیل دیگه بر مختار بودن انسان است . اما نهایت اراده انسان اراده الهی است.
اینکه در قرآن آمده خدا بخواهد هر کسی را هدایت و هر کسی را بخواهد گمراه می کند دلیلی بر نفی اختیار انسان نیست. چون اراده نهایی ، اراده خداست. اما در این بین انسان در رقم زدن سرنوشت خود بی تاثیر نیست مثلا خدا می فرماید صله رحم کنید 30 سال به عمر شما افزوده میشه. یا صدقه بدهید هفتاد بلا از شما دفع میشه ، یا اگر صله رحم را ترک کنید از عمر شما کاسته میشه. اینها می رسونه که ادمی در سرنوشت خود موثر است . حتی خداوند به صراحت در قرآن می فرماید : ما سرنوشت قومی را تغییر نمی دهیم مگر اینکه خودشان بخواهند خب از این آیه هم اختیار آدمی فهمیده می شود. اینکه خدا می فرماید یا اینکه خدا می فرماید ان الانسان لسیعی خودش می رسونه انسان مجبور مطلق نیست .
سلام ،
فراموش کردم این و بگم اینکه گفته می شود اصول دین تقلیدی نیست انسان باید با تحقیق به آن برسد و خداوند نیز در قرآن به آن اشاره دارد لا اکراه فی الدین یعنی من راه روشن و براتون تبیین کردم که اکراهی ناخوشایندی در آن نیست اگر پذیرفتید از ظلمات به نور آمدید و اگه نپذیرفتید از نور به ظلمات رفتید دلیل دیگه بر مختار بودن انسان است . اما نهایت اراده انسان اراده الهی است.