۱۹ اسفند ۱۳۹۳, ۰۸:۰۴ عصر
باسلام خدمت تمام دوستان قرآنی
یه حکمی که بعضی از دوستان با آن سروکار دارن ، اونم بازی با شطرنج و پاسور و تخته نرد
فتوای بیشتر مراجع را براتون میزارم ، امیدوارم استفاده کنید .
ج) اگر مستلزم مفسده و یا تأیید عملى آن محسوب شود، جایز نیست.
سؤال: بازی با ورق بدون برد و باخت بلکه صرفاً برای تفریح چه حکمی دارد؟
باحتیاط واجب بدون برد و باخت هم بازی نکنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) س-آیا بازى باشطرنج در عصر حاضر اشکال دارد؟ج-اگرشطرنج در عرف عام از آلات قمار محسوب شود بازى با آن حرام است و اگر از حالت قمار خارج و جزء ورزشهاى فکرى در آمده باشد اشکالى ندارد.
بازی با پاسور چه حکمی دارد؟
با برد و باخت حرام است و بدون آن بنابر احتیاط واجب أکید جایز نیست.
حکم بازی کردن با تخته نرد چیست؟
در مفروض سؤال با شرط بندی جایز نیست و بدون آن بنا بر احتیاط واجب اکید جایز نیست.
یه حکمی که بعضی از دوستان با آن سروکار دارن ، اونم بازی با شطرنج و پاسور و تخته نرد
فتوای بیشتر مراجع را براتون میزارم ، امیدوارم استفاده کنید .
حضرت آیة الله تبریزی(دام ظلّه)
۱- بازی با آلات قمار چه با برد و باخت باشد یا بدون آن جایز نیست و پاسور از آلات قمار است وشطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده ،بطوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.
—
۲- بازی با آلات معروفه ی قمار ولو بدون برد و باخت جایز نیست، و شطرنج تا مادامی که محرز نشود که کلیةً از آلت قمار خارج شده بازی با آن ولو بدون برد و باخت مالی جایز نیست. والله العالم
—
۲- بازی با آلات معروفه ی قمار ولو بدون برد و باخت جایز نیست، و شطرنج تا مادامی که محرز نشود که کلیةً از آلت قمار خارج شده بازی با آن ولو بدون برد و باخت مالی جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
حضرت آیة الله بهجت(ره)
۱- با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت با احتیاط شدید حرام است.
—
۲- بازی با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتیاط است و احتیاط شدید در ترک بازی شطرنج بدون برد و باخت است.
—
۲- بازی با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتیاط است و احتیاط شدید در ترک بازی شطرنج بدون برد و باخت است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیا بازىهایى که حرام است مانند: ورق و شطرنج اگر با کامپیوتر انجام شود، چه صورتى پیدا مىکند؟
ج. فرق نمىکند، فى الجمله.
حضرت آیة الله سیستانی(دام ظلّه)
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان درعرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست.
امام خمینی(ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده باشد و بعنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد و برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد و تا احراز نشود باید بازی نکنند.
اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده باشد و بعنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد و برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد و تا احراز نشود باید بازی نکنند.
استفتائات، ۱۳۸۰، پنجم، ج ۲، ص ۹ و ۱۰، س ۱۸ و ۲۱
امام خامنه ای (دام ظلّه)
بازی با چیزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
بازی با پاسور مطلقاً جایز نیست و امّا بازی با شطرنج در صورتی که از ابزار قمار محسوب نمی شود بدون برد و باخت اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات امیر کبیر، ۱۳۸۴، بیست و دوم، ص ۲۴۵، س ۱۱۱۶
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
س: تماشاى پاسور بازى دیگران چه حکمى دارد؟بازی با پاسور مطلقاً جایز نیست و امّا بازی با شطرنج در صورتی که از ابزار قمار محسوب نمی شود بدون برد و باخت اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات امیر کبیر، ۱۳۸۴، بیست و دوم، ص ۲۴۵، س ۱۱۱۶
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
ج) اگر مستلزم مفسده و یا تأیید عملى آن محسوب شود، جایز نیست.
آیت الله اراکی(ره)
سؤال: بازی با ورق بدون برد و باخت بلکه صرفاً برای تفریح چه حکمی دارد؟
باحتیاط واجب بدون برد و باخت هم بازی نکنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله خویی(ره)
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت حرام است.
منهاج الصالحین، عشرون، بیروت ج ۲، ص ۹، م ۱۹
منهاج الصالحین، عشرون، بیروت ج ۲، ص ۹، م ۱۹
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت به نظر اینجانب حرام است و پاسور نیز حکم شطرنج را دارد. والله العالم
و فوائدی که برای شطرنج از قبیل سرگرمی و… ذکر کرده اید نمی تواند مجوّز عمل بشود. والله العالم
جامع الاحکام، ۱۳۸۲، چهارم، ج ۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۴ و ۱۰۴۲
و فوائدی که برای شطرنج از قبیل سرگرمی و… ذکر کرده اید نمی تواند مجوّز عمل بشود. والله العالم
جامع الاحکام، ۱۳۸۲، چهارم، ج ۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۴ و ۱۰۴۲
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند.
اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) جامع المسائل یازدهم، ج ۱، ص ۲۳۷، با استفاده از س ۹۵۲ و ۹۵۱ و همان، ۱۳۸۳، یازدهم، ج ۲، ص ۳۱۴، با استفاده از س ۹۵۳، و ص ۳۲۳، با استفاده از س ۹۷۳
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست.
شطرنج در صورتی که از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان یک ورزش فکری بکار گرفته شود اشکال ندارد.
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷، با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
شطرنج در صورتی که از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان یک ورزش فکری بکار گرفته شود اشکال ندارد.
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷، با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
آیت الله گلپایگانی (ره)
بازی با پاسور و شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
اگر شطرنج و پاسور… در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش یا سرگرمی شناخته شود ( بازی با آن بدون برد و باخت مالی) جایز وگرنه حرام است.
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷ با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷ با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
س-آیا بازى با پاسور بدون برد و باخت جایز است؟
ج-اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمى استفاده مى شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
بنابراحتیاط واجب بازی با آلات قمار بدون برد و باخت بنابراحتیاط واجب حرام است.
منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(ع)، نگارش، سوم، ج ۳، ص ۱۲، م
سؤال:اگر بازى با شطرنج به عنوان یک علم ، هنر و یک ورزش فکرى انجام شود و مسلما هیچگونه قمار یا شرط بندى هم در کار نباشد آیا اشکالى وجود دارد ؟منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(ع)، نگارش، سوم، ج ۳، ص ۱۲، م
پاسخ: بازى با شطرنج جایز نیست بلى اگر احراز شود در هیچ کجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جایز خواهد بود ولى ظاهرا این فرض محقق نیست .
سؤال: بازى کردن نرده تخت و سایر بازیهایى از این نوع چه حکمى دارد؟
پاسخ: بازى نرد حرام است، و همچنین بقیه بازیها اگر همراه شرط بندى باشد و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر همراه با شرط بندى نباشد اگر در عرف محل به عنوان آلات قمار شناخته شود.
آیا بازى با شطرنج جایز است؟
در صورتی که برد و باخت مالی باشد حرام است ، ودر صورتی که برد و باخت مالی نباشد بنا بر احتیاط واجب اکید حرام است ، و زمانی برد و با خت نیست که قرار نباشد چیزی به برنده بدهند و فقط بازی کردن باشد .
آیا بازى با شطرنج جایز است؟
در صورتی که برد و باخت مالی باشد حرام است ، ودر صورتی که برد و باخت مالی نباشد بنا بر احتیاط واجب اکید حرام است ، و زمانی برد و با خت نیست که قرار نباشد چیزی به برنده بدهند و فقط بازی کردن باشد .
بازی با پاسور چه حکمی دارد؟
با برد و باخت حرام است و بدون آن بنابر احتیاط واجب أکید جایز نیست.
حکم بازی کردن با تخته نرد چیست؟
در مفروض سؤال با شرط بندی جایز نیست و بدون آن بنا بر احتیاط واجب اکید جایز نیست.