ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امیتازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دین اسلام اجباریه یا انتخابی ؟
۲۶ شهريور ۱۳۸۸, ۰۱:۵۴ عصر
ارسال: #1
دین اسلام اجباریه یا انتخابی ؟
سلام لطفا هرکی اطلاع دقیقی داره راهنمایی کنه در مورد اینکه دین اسلام برا یک مسلمان زاده انتخابیه یا اجباری
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
صفحه 3 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۳:۵۲ عصر
ارسال: #21
RE: دین اسلام اجباریه یا انتخابی ؟
(۴ مهر ۱۳۸۸ ۰۴:۴۷ عصر)hmb نوشته:  
(۲ مهر ۱۳۸۸ ۰۳:۴۵ عصر)zeinab نوشته:  يعني مي تواند در حين تحقيقات دين اسلام را انتخاب كند ويا دراثر بدانديشي دين ديگري را انتخاب كند چون انسان حق انتخاب دارد والبته بايد در مورد دين اسلام تحقيق كند.

سلام دقیقا مشکل من همین قسمته . من از نماینده دو مرجع سئوال کردم ولی فرمودند و جواب دادن که انسان مختاره و میتونه تحقیق کنه ولی اگه به قول شما تصمیم گرفت در اثر خطا و... دین دیگری رو انتخاب کنه مرتده و حکم مرتد هم رو که خودتون میدونین

این موضوع در جواب دوست عزیزمان درباره مرتد شدن است.پیشنهاد میکنم که مطالعه فرمایید.
مرتد کیست؟
در آیین اسلام مرتد به کسی می گویند که اسلام را پذیرفته و سپس از آن بازگشته است!
دونوع مرتد داریم
1- کسی که از پدر و مادر مسلمان متولد نشده بلکه خودش بعد از رسیدن به سن تکلیف اسلام را پذیرفته و سپس از آن بازگشته است که به او مرتد ملی می گویند
با این نوع مرتد رفتار ملایم تری صورت می گیرد!
2- کسی که از پدر و یا مادر مسلمان تولد یافته و بعد از بلوغ اسلام را پذیرفته و سپس از آن برگشته است، مرتد فطری نام دارد!
در اسلام از هر پله ای که بالا میروی به راحتی نمیتوانی برگردی! مثل خواندن نماز شب! در جایی میخواندم که اگر میخواهید یک مدت نماز شب بخوانید و بعد نخوانید اصلا نخوانید چون عواقب ترک نماز شب خیلی بیشتر از پاداش یک بار خواندن نماز شب است!یا میگویند اگر جنبه و توان ندارید وارد وادی عرفان نشوید!چون اگر وارد عرفان (شناخت خدا)شدید و خسته شدید و خواستید برگردید و مثل یک آدم عادی زندگی کنید به خاطر این خسران دچار عواقب ناگوار خواهید شد!چون وقتی وارد وادی شناخت خدا شدید دیگر نمیتوانید مثل یک آدم معمولی رفتار کنید و کسی که خدا را به صورت پیشرفته شناخت گناهش خیلی بیشتر از کسی است که خدا را به صورت معمولی درک کرده است!
در اسلام کسی اجازه ندارد زیانکار باشد! حتی کسی که وقتش را بیهوده تلف کند گناهکار است و مواخذه خواهد شد؟!هیچکس حق ندارد به خودش ضرر بزند!ممکن است بگویید که این با آزادی منافات دارد و شاید یکی بخواهد مثلا خودش را بزند تا کبود شود یا خون از او جاری شود!بدن خودش است اما در برابر خدا مسئول است! و اگر این کار را انجام دهد باید توبه کند و جبران نماید!
کسی که گناهی را مرتکب می شود بر خلاف فطرت خویش عمل می نماید!و هرچه این گناه بزرگتر باشد آسیب بیشتری به خود می زند!
شخصی که جنایتی را مرتکب می شود در واقع از قالب فطرت انسانی خارج می شود و به صورت یک حیوان در می آید!
کسی که از اسلام خارج می شود هم در واقع از فطرت خود خارج می شود!(بر اساس آنچه در پست قبلی گفتم دین یعنی همان فطرت انسان) کسی که اسلام را رها می کند به دلیل اینکه برخلاف فطرتش عمل کرده است به خودش ضرر زده است! آن هم یک ضرر جبران ناپذیر!
البته این را بگویم!احکام ارتداد برای اشخاصی است که پس از برگشتن از اسلام به طور علنی اظهار میکنند و به دشمنی با اسلام می پردازند و دیگران را به خروج از اسلام تشویق می کنند! و اسرار جامعه اسلامی را فاش می کنند! اما اگر برای خود و بدون فعالیت سیاسی عقیده اش را تغییر دهد کسی متعرض او نخواهد شد!(و فقط عقوبت در آخرت خواهد داشت)
یکی دیگر از دلایل اینکه حکم ارتداد سختگیرانه است این است که جلوی افرادی که به نیت نفوذ در جامعه اسلامی و جاسوسی و بهم زدن نظم جامعه اسلامی خود را مسلمان معرفی می کنند گرفته شود!
با یک مرتد به عنوان یک خائن(به جرم خیانت به خودش و جامعه) برخورد میشود!در بسیاری از قوانین در کشورهای مختلف حکم خائن مرگ است! به همین دلیل احکام مربوط به مرتد، جزء احکام سیاسی اسلام طبقه بندی می شود!
اما مسلمانان عادی نمیتوانند ارتداد یک فرد را تشخیص بدهند و حکم آن را جرا کنند!صدور حکم ارتداد و دستور به اجرای آن از اختیارات حاکم شرع جامعه اسلامی است که با توجه به شرایط این حکم را صادر می کند!
برای اثبات ارتداد یک فرد برای حاکم شرع دو بار اقرار خودش یا شهادت دو نفر مرد عاقل لازم است! و هم اینکه آن فرد در آن زمان بالغ و عاقل و مختار و با انگیزه باشد!
بسیاری از مجتهدین مجازات مرتد فطری را مرگ می دانند حتی اگر توبه کند!اما گروهی هم هستند که مجازات مرتد فطری را در صورت توبه و جبران قابل تخفیف می دانند!
در قرآن به مسئله ارتداد در سوره بقره 217 آل عمران 77و86و87و87و88و89و90و91و106و177و
نساء115 و مائده 54 و محمد 25و26و27و28و31و32 ممتحنه 11و نحل106و107و112و نساء89 آمده است!در این آیات هیچگونه بخششی در آخرت برای این افراد نیست مگر آنکه توبه کنند!
حال این ایات را با هم مرور میکنیم

بقره217
و هرکس از شما از دین خود برگردد و بحال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاصی اعمالشان در دنیا و آخرت باطل گردیده و آنان اهل جهنمند و در آن همیشه معذب خواهند بود.

آل عمران
همانا آنانکه عهد خدا و سوگند خود را به بهایی اندک بفروشند اینان را در دار آخرت بهره نیست و خدا از خشم با آنها سخن نگوید و به نظر رحمت در قیامت به آنان ننگرد و از پلیدی گناه پاکیزه نگرداند و آنان را عذاب دردناکی خواهد بود77
چگونه خداوند گروهی را که از راه عناد و سرکشی بعد از ایمان به خدا و گواهی دادن به راستی رسول او و بعد از ادله روشن باز کافر شدند براه راست هدایت کند؟ خدا هرگز گروه ستمکاران را رهبری نخواهد کرد86
کیفر این گروه کافران این است که خدا و فرشتگان و مردمان همه بر آنان لعنت کنند!87
در جایگاه لعنت که جهنم است جاوید می مانند و عذاب خدا بر آنان تخفیف نمی یابد و هرگز نظر رحمت به سوی آنان نمی کنند88
مگر آنها که بعد از عصیان و بدکاری توبه کنند و هر بدی که کرده اند اصلاح کنند که خدا آمرزنده و مهربان است.89
همانا آنان که بعد از ایمان کافر شدند و بر کفر خویش افزودند هرگز توبه آنها پذیرفته نمی شود و بحقیقت گمراهان آنانند90
و البته آنانکه کافر شدند و در کفر خویش مردند اگر برای رهایی خود از عذاب خدا برابر همه زمین طلا فدیه دهند هرگز از ایشان پذیرفته نشود و برای آنان عذاب دردناک فراهم است و هیچ یار و یاوری نخواهد بود91
روزی بیاید که گروهی روسفید و گروهی رو سیاه باشند اما سیه رویان را نکوهش کنند که چرا بعد از ایمان باز کافر شدید پس اکنون بچشید عذاب خدا را به کیفر کفر و عصیان106
آنانکه خریدار کفر شدند بعوض ایمان شدند هرگز زیانی بخدا نمی رسانند لیکن آنان را عذاب دردناک خواهد رسید.177

نساء
115و هرکس پس از روشن بودن راه حق بر او با رسول خدا به مخالفت برخیزد و راهی غیر از طریق اهل ایمان پیش گیرد ویرا بهمان طریق باطل و راه ضلالت که برگزیده واگذاریم و او را بجهنم درافکنیم که آن مکان بر او بشیار بدمنزلگاهی است

مائده54
ای گروهی که ایمان آورده اید هذرکه شما از دین خود مرتد شود بزودی خدا قومی را که دوست می دارد و آنها نیز خدا را دوست می دارند و نسبت به مومنان فروتن و بکافران سختگیرند به یاری اسلام بر می انگیزد که در راه خدا جهاد کنند و در راه دین از نکوهش احدی باک ندارند این است فضل پروردگار که به هرکه بخواهد عطا می کند!

محمد
25آنانکه پس از بیان شدن راه هدایت بر آنها باز بدین پشت کرده و مرتد شدند شیطان کفر را در نظرشان جلوه گر ساخت و به آمال و آرزوهای دراز فریبشان داد
26این برگشتن از دین برای آن بود که آن منافقان به دشمنان قرآن پنهانی گفتند ما البته با شما بر مخالفت محمد(ص) تا بتوانیم همراهی می کنیم و خدا بر اسرارشان آگاه است
27پس با چه حال سختی روبرو شوند هنگامیکه فرشتگان جانشان را بگیرند و بر روی و پشتشان تازیانه زنند
28به آن دلیل که در راهی رفتن که موجب خشم خداست و راه خشنودی او را نپیمودند خدا هم اعمالشان را محو و باطل گردانید!
31البته ما شما را آزمایش می کنیم تا آنکه در راه خدا تلاش و صبر می کند مقام و قدرش را معلوم کنیم و اخبار و گفته های شمارا بیازماییم
32آنانکه بخدا کافر شدند و راه خدا را بروی خلق بستند و با رسول او پس از آن راه هدایت بر آنها روشن شد باز هم مخالفت کردند بدانند که به خدا ضرری نمیرسانند و اعمال آنها را خدا البته محو نابود می کند!
ممتحنه 11واگر از زنان شما کسانی مرتد شده و بسوی کفار رفتند پس پیگیری کنید و بقدر همان مهر و نفقه ای که خرج کرده اید به مردانیکه زنانشان رفته اند بدهید!

نحل
106هرکس بعد از آنکه بخدا ایمان آورد و باز کافر شد نه آنکه بزبان و از روی اجبار کافر سشود و دلش در ایمان ثابت باشد بلکه با اختیار و رضا و رغبت دلش آکنده به ظلمت کفر گشت بر آنها خشم و غضب خدا و عذاب سخت دوزخ خواهد بود
107این غضب و عذاب به این خاطر است که حیات فانی دنیا را بر حیات ابدی آخرت برگزیدند و خدا هرگز کافران را هدایت نخواهد کرد.


پروردگارا روشنایی را بر تاریکی پیروز بگردان.الهی آمین
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، seyedebrahim ، هُدهُد صبا
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا