ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
۲۹ تير ۱۳۸۹, ۰۴:۰۳ عصر
ارسال: #1
فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
سلام

می خوام یه سوالی رو مطرح کنم که الان خیلی در بین جوانان ما متداول شده...
چرا هایی که در ذهنشون شکل گرفته و اگر کسی به طور منطقی جوابگو نباشه توسط افراد پست و از خدا بی خبر به نتایجی می رسن که حاصلش فرار از دین عقب افتاده ایست که طرفدارانی نداره جز انسان های خرافاتی و متعصب!

چرا 10 روز زودتر از واقعه ی عاشورا عزاداری میکنیم ؟؟
چرا قصاص قبل از جنایت ؟؟؟
مگر بعد از عاشورا رو از ما گرفتن که انقدر زود عزاداری می کنیم؟؟
چرا مسلمونا همش دنبال گریه زارین؟؟؟



[تصویر:  ghafele.jpg]


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، Montazer Almahdi ، ضحی ، safirashgh
۲ مرداد ۱۳۸۹, ۰۴:۰۲ عصر
ارسال: #2
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
سلام.
همش سوالای سخت سخت می پرسید، بعدم میگید چرا جواب نمیدید. [تصویر:  fingersmiley.gif]
ممنون " کبوتر حرم" عزیز بابت موضوع خوبی که برای گفتگو انتخاب کردید. [تصویر:  clap.gif]

چرا 10 روز زودتر از واقعه ی عاشورا عزاداری میکنیم ؟؟

عشق و محبّت به حضرت باعث شده كه دوستداران امام ، پيش از عاشورا خود را آماده كنند و مراسم عزاداری را برپا نمایند.
علاوه بر این، كاروان امام حسين(ع) روز دوم محرّم سال 61 هجرى وارد كربلا شد، پس از آن سپاه كوفيان به تدريج وارد شدند
و عزا و مصيبت خاندان اهل بيت(ع) از همان زمان آغاز شد.
روز نهم (تاسوعا) كاروان امام را محاصره كامل كرده،روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و يارانش را به شهادت رساندند.
بنابراين چون اصل گرفتارى حضرت از دهۀ اوّل محرم آغاز شده است، پيروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مى‌كنند.

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم ، یوسف زهرا ، Montazer Almahdi ، نسیم سحر ، ضحی ، safirashgh ، boshra
۷ مرداد ۱۳۸۹, ۰۳:۴۴ عصر
ارسال: #3
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
علیکم السلام سرکار مشکات عزیز

بابا کم لطفی نفرمایید خواهشاً ،ما که به این وضعیت عادت کردیم و دیگه خیلی وقته گلایه ای سر ندادیم...Cool
در ضمن ملاحظه فرمودید که چنان سخت هم نبود و جواب عالیتون گواه مطلبه...Wink

بله، همین طوره، در مفاتیح الجنان آمده است که ماه محرم ماه حزن اهل بیت و شیعیان ایشان است و از حضرت رضا علیه السلام روایت است که چون ماه محرم وارد می شد پدرم را کسی خندان نمی دید و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب می شد.


شیعیان متمسک به 2 منبع عظیم هستند، قرآن و سنت اهل بیت علیه السلام و اینکه ما از روز اول محرم شروع به عزاداری می کنیم من باب تقلید از ائمه اطهار علیه السلام است؛ اما

چرا باید حادثه ای را که نزدیک به 1400سال پیش اتفاق افتاده است،زنده کرد و مراسمی به یاد آن خاطره برپا کرد؟این رویداد حادثه ی تاریخی بوده است که زمان آن گذشته است ؛تلخ یا شیرین،هرچه بوده است آثار آن تمام شده است.چرا باید بعد از گذشت نزدیک به چهارده قرن،یاد آن جریان و آن حادثه را زنده نگه داریم و مراسمی برای آن برپا کنیم؟

پاسخ به این سوال چندان مشکل نیست.برای اینکه به سادگی می توان به هر نوجوانی تفهیم کرد که حوادث گذشته هر جامعه می تواند در سرنوشت آن جامعه آثار عظیمی داشته باشد.تجدید آن خاطره ها در واقع نوعی باز نگری و بازسازی آن حادثه است،تا مردم از آن جریان استفاده کنند.اگر حادثه مفیدی بوده است و در جای خود منشا آثار و برکاتی به شمار می رفته است،بازنگری وبازسازی آن نیز میتواند مراتبی از آن برکات را داشته باشد.
علاوه بر این،در همه جوامع انسانی مرسوم است که به نوعی،از حوادث گذشته خود یاد می کنند؛آنها را بزرگ شمرده و به آنها احترام می گذارند.خواه مربوط به اشخاصی باشد که در پیشرفت جامعه خود موثر بوده اند،نظیر دانشمندان و مخترعان،وخواه مربوط به کسانی باشد که از جنبه سیاسی و اجتماعی ،در رهایی ملت خود نقش موثری داشته اند و قهرمان ملی بوده اند .همه ی عقلای عالم بر این گونه شخصیت ها آیین های بزرگداشتی را منظور می کنند.این کار بر اساس یکی از مقدس ترین خواسته های فطری است که خدا در نهاد انسان ها قرار داده است ،واز آن به «حس حق شناسی»تعبیر می کنیم.لذا این خواسته فطری همه انسانها است که که در برابر کسانی که به آنها خدمت کرده اند حق شناسی و شکرگذاری بکنند آنان را به خاطر داشته باشند و به ایشان احترام بگذارند.علاوه بر این یاد آن خاطره ها ،در صورتی که در سعادت جامعه تاثیر ی داشته می تواند عامل موثر دیگری را در زمان بیان خاطره ها بیافریند.در این صورت گویاخود آن حادثه تجدید می شود.

از آدنجا که معتقدیم که حادثه عاشورا حادثه عظیمی در تاریخ اسلام بوده است،و نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمان ها و روشن شدن را هدایت مردم داشته است،این حادثه در نظر ما بسیار ارزشمند است.لذا بزرگداشت و بازسازی این حادثه و به خاطر آوردن آن،موجب می گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز استفاده کنیم.

این جواب را به طور کلی می توان در مقابل سوال نوجوانان ارئه داد و آنان را قانع کردکه زنده نگهداشتن یاد بعضی از خاطره ها و باز سازی برخی از حوادث که در گذشته اتفاق افتاده است ،کار عاقلانه ای است،و ممکن است منافع و مصالحی را برای جامعه تامین کند.همانطور که اصل آن حادثه تاثیرمفیدی در جامعه آن روز داشته ،تجدید خاطره و باز سازی آن نیز میتواند آثاری متناسب یا خود داشته باشد.در پاسخ به این سوال اول که«چرا باید یاد عاشورا زنده نگه داشت»به این اندازه بسنده می کنیم.

میدانیم که در جامعه باید عواملی را ایجاد کرد تا احساسات و عواطف دینی مردم را تحریک کند و نسبت به این امر مهم علاقه پیدا کنند.اما موضوع دیگری که در اینجا مطرح می شود این است که

یگانه راه بر انگیختن احساسات و عواطف عزاداری و گریه نیست.عواطف انسان ممکن است با مراسم جشن و سرور هم تحریک شود. می دانیم که در ولادت های مبارک ،در میلاد خود حضرت سید الشهداء(ع)وقتی مراسم جشن برگزار می شود،مدح ها خوانده می شود و مردم از طریق آنها شور و نشاطی می یابند.سوال سوم این است که چرا برای تحریک احساسات از مراسم شاد استفاده نمی کنید؟چرا باید گریه کرد؟چرا باید به خود زد؟چرا باید زنجیر بزنیم؟بیاییم به جای این کارها جشن بگیریم،نقل و نبات پخش کنیم،شیرینی بدهیم ،مدح وسرود بخوانیم،تا احساسات مردم تحریک شود.

جواب این است که عواطف و احساسات انواع مختلفی دارند.تحریک هر نوع احساسات و عواطف ،باید با حادثه مربوط متناسب باشد.حادثه ای که بزرگترین نقش را در اسلام ایفا کرد ،حادثه شهادت ابی عبدالله بود.او بود که مسیر تاریخ اسلام را عوض کرد.او بود که درسی برای حرکت ،برای نهضت،برای مقاومت و برای استقامت تا روز قیامت به انسان ها داد.برای آنکه آن خاطره تجدید شود فقط مجلس جشن و شادی کافی نیست.باید کاری متناسب با آن حادثه انجام داد.یعنی باید کاری انجام داد کهحزن مردم بر انگیخته شود و ،اشک از دیده ها جاری شود ،شور و عشق در دلها پدید آید.ودر این حادثه چیزی که می تواند چنین نقشی را بیافریند،همین مراسم عزاداری و گریستن و گریاندن دیگران است؛در حالی که خندیدن وشادی کردن هیچوقت نمی تواند این نقش را ایفا کند.

خندیدن هیچوقت آدم را شهادت طلب نمی کند.هیچوقت انسان را به شلمچه نمی کشاند.هیچوقت نمی توانست سختی ها مصیبت های هشت سال دفاع مقدس را براین مردم هموار کند.این قبیل سائل عشق دیگری می خواهدکه از سوز و اشک و شورپدید می آید.راه آن هم همین عزاداری ها است.


منبع:آذرخشی دیگر از آسمان کربلا(استاد محمد تقی مصباح یزدی)



[تصویر:  ghafele.jpg]


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط یوسف زهرا ، مشکات ، safirashgh ، Montazer Almahdi ، نسیم سحر ، boshra
۲۹ فروردين ۱۳۹۰, ۱۱:۱۸ عصر
ارسال: #4
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
با تشکر از همه عزیزان

آنان که رفتند کار حسینی کردند

و آنان که ماندند کار زینبی کنند

Roseدر انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشیدArrow
من یک اخراجی هستم
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Montazer Almahdi ، ضحی
۳۰ فروردين ۱۳۹۰, ۰۸:۳۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ۰۸:۳۶ عصر، توسط Montazer Almahdi.)
ارسال: #5
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم

چرا مسلمانان عزاداری می کنند؟

باسلام. مسلمانان به عنوان مثال برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند زیرا امام با تمام مظلومیت شهید شده اند ، همه ی ما ماجرای عاشورا را بار ها و بار ها شنیده ایم و می دانیم که سر انجام امام چه بوده است ، امّا گریه کردن برای امام حسین (ع) بحث دیگری دارد زیرا در جامعه ی ما رسم شده که تا می گوییم امام حسین (ع) را سر بریدند گریه می کنیم بی آنکه با خود بگوییم چرا؟!!!
اجازه بدهید مطلبم را خلاصه کنم : حقیقت واقعه ی کربلا برای این است که ما درس بگیریم و در بدترین شرایط در برابر دشمنان ایستادگی کنیم تا برای رضای خدا اسلام را تا حدّ ممکن زنده نگه داریم ، ما به خاطر آن گریه می کنیم تا با خود بگوییم چرا من تا کنون غفلت کرده ام و تمام سعی خود را نکرده ام تا اسلام را به گونه ای زنده نگه دارم و از قول امام خمینی (ره) مشتی بر دهان دشمنان بکوبم؟......................... راه های مختلفی وجود دارد........ باید از نزدیک ترین و کمترین کار ممکن شروع کرد تا بادشمنان بجنگیم .................... این جنگ حتماً جنگ توپ و تانک نیست .......................... بیندیشیم و با کمک هم و پا به پای هم با دشمنان بجنگیم .................. الهی مددی ... الهی مددی ...

اللهم عجّل لولیک الفرج..................

در انتظار تیتر بزرگ روزنامه ها ام:

[تصویر:  attachment.php?attachmentid=5958&d=1282893083]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم ، نسیم سحر ، safirashgh
۱۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۲:۱۵ عصر
ارسال: #6
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
باسلام به همگی.در مورد سوالاتی که مطرح شد دوستان جوابهای خوبی دادند .ولی من حس کردم که جای عباراتی که از فلسفه عاشورا بگوید خالی است و باید یه جواب کاملتر داده بشه.به صورت تیتر وار در زیر جواب های خودم رو آوردم.
فلسفه عزاداری:
1-اعلام وفاداری به آرمان امام حسین و پاسداشت مکتب تشیع
2-تأثیرگذاری واقعه عاشورا در سرنوشت مسلمانان
3-=حق شناسی =تجلیل از قهرمانان کربلا
4- یادآوری حماسه عاشورا عامل ایجاد شور، نشاط و حماسه وشجاعت در شیعه
5- مبارزه با انحرافات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی
6-حفظ مبانی دینی
7-حفظ دین برتر از حفظ جان است-مهمترین درس عاشورا

8-هدف اعلاي امام حسين از قيامش، که مي توان اين هدف را براي فلسفه عزاداري نيز در نظر گرفت اين بود که
زعامت جامعه اسلامي را بايد صالحان در دست بگيرد که آيه کريمه “و يرثها عبادي الصالحون” در تاييد اين مطلب نهفته است-

عزاداری تنها به عنوان وسيله اي محسوب مي شود که آن هدف زنده بماند -
و مسلمين به ياد بياورند که هدف از قيام امام حسين(ع) اين بوده که نبايد زمامداري جامعه اسلامي به دست نااهلان بيفتد،

اگراين روزها که با ايام محرم تقارن پيدا کرده است تنها وسيله - که همان مراسمات عزاداري است -
براي ما مهم جلوه نمايد و از هدف غافل شويم در حقيقت انحرافي در پيام عاشورا صورت گرفته است

ويژگي بارز “هدف” اين است که تغييرپذير نيست.
ولي وسيله برخلاف هدف اين گونه نيست و محکوم به تغيير و تحول هست.

نبايد اين وسايل متعدد - مراسم سينه زني، زنجيرزني، نوحه خواني و ... - به عنوان هدف لحاظ شوند و از آن هدف اصلي باز بمانيم، که اگر اين اتفاق نابهنجار، بيفتد انحرافي کمرشکن در واقعه عاشورا رخ خواهد داد.
------------------------
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط boshra ، safirashgh ، مریم گلی
۱۷ دي ۱۳۹۰, ۰۶:۴۱ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۷ دي ۱۳۹۰ ۰۶:۴۸ عصر، توسط hamed.)
ارسال: #7
Sad RE: صحنه هایی از رقص و پایکوبی در روز عاشورا در بهبهان در سال 1390
Confusedصحنه هایی از رقص و پایکوبی در روز عاشورا در بهبهان در سال 1390
متن فیلم نوشته این فیلم برای کسانی که ناراحتی قلبی دارند توصیه میشود
واقعا درد آوره
یابن الحسن عج الغوث و الامان
یا حسین ع من شرمندم Confused
من متاسفم
اقا حق با تو بود
با تشکر از سایت روشنگری
خاک بر سر همچین عزاداران حسینی که نه یزیدیان زمان

Roseدر انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشیدArrow
من یک اخراجی هستم
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی
۱۸ دي ۱۳۹۰, ۰۳:۱۷ عصر
ارسال: #8
RE: فلسفه عزاداری ابا عبد الله الحسین (ع)
اللهم عجل لولیک الفرج

[تصویر:  89291638003782700535.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا