ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عصمت ائمه (سلام الله علیها)
۲۴ تير ۱۳۸۹, ۰۶:۴۵ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ دي ۱۳۹۳ ۰۵:۵۳ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
عصمت ائمه (سلام الله علیها)
سلام.

اگر موافق باشید در این موضوع درباره عصمت ائمه صحبت کنیم .چون موضوع خیلی مهم هست ،یکی از تفاوتهای ما شیعیان با اهل تسنن در همین هست،برای همین هر بچه شیعه ای باید در این باره بدونه.

ائمه چه عصمتی دارند؟؟تفاوت عصمت ائمه با انبیا در چی هست؟؟
امیدوارم همه بچه ها در این بجث شرکت کنن.

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات
۲۷ تير ۱۳۸۹, ۰۴:۲۹ عصر
ارسال: #2
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام

ابتداً تشکر می کنم بابت این موضوع خوبی که انتخاب کردید...
باید عرض شود ابعاد عصمت که در 2 بعد عصمت از گناه و عصمت از اشتباه تعبیر شده است مشمول ائمه اطهار و انبیاء علیه السلام می شود.
واژه ی عصمت به معنای دوریست و مصونیت از یک نوع خطا یا گناه یا جمیع آنها و هر فردی می تواند تحت عواملی چون تهذیب نفس و شناخت و یا عواملی چون جبر نسبت به مواردی عصمت یابد، مثلاً حضرت امام (ره) نسبت به گناه غیبت به نوعی عصمت دست یافته بودند به گونه ای که همسرشان نقل می کنند در تمام طول عمر ایشان حتی یک غیبت هم از او شنیده نشد اما بالاترین درجه ی آن مختص مقام امامت و نبوت است.

آنچه که در باب گناه بدان اشراف داریم برای انبیاء الهی قابل تصور نیست و اما قضایا و مکافات عملی که در ارتباط با برخی از انبیاء همچون حضرات آدم و یوسف و یونس و ... علیه السلام داریم مسئله ی "ترک اولی" است که در زمره ی خودشان نوعی غفلت و کوتاهی است و این مسئله را در پیامبری که به مقام امامت نرسیده شاهدیم و الا در مقام امامت چنین عملی هم دیده نشده است.


[تصویر:  file.php?avatar=778_1262195426.gif]


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط یوسف زهرا ، مشکات
۲۷ تير ۱۳۸۹, ۰۴:۵۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ تير ۱۳۸۹ ۰۵:۱۲ عصر، توسط یوسف زهرا.)
ارسال: #3
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام.

پس مرتبه عالی عصمت در اختیار ائمه هست.

بعضی از مردم در مورد حضرت آدم (علیه السلام) به نظرم خوب صحبت نمی کنن،و چون از آن درخت ممنوعه تناول کردن حضرت را به ارتکاب گناه واشتباه معرفی می کنن،این تناول کردن از آن درخت ممنوعه را چگونه توجیه می کنید؟؟

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات
۲۷ تير ۱۳۸۹, ۰۷:۲۶ عصر
ارسال: #4
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام

یكی از نكات كلیدی برای اینگونه پرسشها ، تمایز نهادن میان امر و نهی «مولوی» و «ارشادی» است.
در امر و نهی «مولوی» ، خودِ سرپیچی از فرمان، زیانبار است; چراكه حرمت و منزلت كسی كه پیروی از او لازم بوده، نادیده گرفته شده است.
اما امر و نهی «ارشادی» ، به منزله ارشاد و راهنمایی به حكم عقل است و صِرف سرپیچی از آن، ضرر و زیانی در پی ندارد. امر و نهی پزشكان، نمونه روشنی از این دست است ؛ وقتی كه پزشك به خوردن دارویی فرمان می دهد و یا بیمار را از انجام عملی برحذر می دارد، نه از آن رو است كه خود را مولا و صاحب اختیار و بیمار را عبد و بنده خود بداند، بلكه فرمان وی بیانگر وجود رابطه ای مثبت بین خوردن دارو و درمان بیماری است. بدیهی است كه اطاعت و سرپیچی از این فرمان، به خودی خود، سود و زیانی ندارد; بلكه، تنها، پیامدهای واقعیِ مربوط به متعلَّقِ آن، دامنگیر بیمار می گردد.

یك از راههای تشخیص مولوی یا ارشادی بودن امر و نهی، توجه نمودن به علتی است كه برای حكم بیان می گردد. مثلا از عبارت « از انجام این كار بپرهیز زیرا آتش دوزخ را در پی خواهد داشت » مولوی بودن نهی استفاده می شود. اما اگر گفته شود : « این عمل را ترك كن، وگرنه دچار فلان مشكل دنیوی می گردی » چیزی جز ارشادی بودن نهی، برداشت نمی شود.
در داستان آدم علیه السلام نیز شواهد فراوانی، بر ارشادی بودن نهی، مهر تأییدمی زنند،از جمله دو شاهد مهم زیر از قرآن :

ش1) آیات 117 تا 119 سوره طه، پیامد استفاده از «شجره ممنوعه» را گرفتار شدن به سختیهای زندگی دنیوی دانسته اند، نه دور شدن از ساحت قرب الهی. و این، خود، دلیل روشنی بر ارشادی بودن نهی است كه سرپیچی از آن، جز مشكلاتِ مورد اشاره، مفسده دیگری در پی ندارد. از اینجا این نكته روشن می گردد كه مقصود از «ظلم» در آیات دیگری كه نتیجه بهره گیری از آن درخت را، ظالم خوانده شدن آدم و حوا می دانند، ظلم به خود و روا داشتن سختیها بر خویشتن است، نه گناه و خروج از دایره عبودیت.

ش2) از آیه 38 سوره بقره، چنین برمی آید كه تكالیف الهی و امر و نهی عقوبت زا ، تنها از زمان هبوط آدم و حوا علیهما السلام آغاز گشته اند و عالَمِ پیش از آن، عالَم تكلیف نبوده است تا سخن از نافرمانی و گردنكشی در برابر شریعت الهی به میان آید (کما اینکه در تفسیرالمیزان هم این نکته ذکر شده)


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، یوسف زهرا
۲۹ تير ۱۳۸۹, ۰۳:۳۰ عصر
ارسال: #5
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام

اگر عصمت امری اعطایی باشد، آیا مصونیت پیامبران و امامان از گناه جبری نخواهد بود؟ در این صورت دلیل برتری آن ها بر سایر انسان ها چیست؟


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۹ تير ۱۳۸۹, ۱۱:۰۵ عصر
ارسال: #6
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام.

این سوال را این جوری هم می توان گفت:
عصمت ائمه آیا خدایی هست یا اکتسابی؟؟(اگر خدایی هست پس هر کسی می تواند به چای ائمه باشد چون خدا می تواند به هرکس بدهد، واگر نکوینی هست پس امکان دارد که به 14 معصوم ختم نشود و باز هم ادامه داشته باشد.)

جواب: ما 2 نوع عصمت داریم یکی عصمت نظری و دیگری عصمت عملی
عصمت نظری خدایی هست.
عصمت عملی اکتسابی هست.

عصمف نظری و عصمت عملی: به طور ساده ،در ما دوچیز وجود دارد یکی علم نسبت به چیزی و دیگری عمل با توجه به علم ما به آن موضوع.
افلاطون نظریه داد که هر کسی عالم به هر چیزی باشد عامل به آن هم هست ولی ارسطو این نظریه را رد کرد ،
ان شاالله تا حدودی مطلب را گرفته باشید.
التماس دعا

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، کبوتر حرم
۳۰ تير ۱۳۸۹, ۰۶:۳۲ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ تير ۱۳۸۹ ۰۶:۳۶ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #7
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام
ممنون از توضیحتون اما من زیاد متوجه نشدم

نقل قول: ما 2 نوع عصمت داریم یکی عصمت نظری و دیگری عصمت عملی
عصمت نظری خدایی هست.
عصمت عملی اکتسابی هست.

یعنی چی؟
منظور از نظری فکر و نیت کاره؟؟
میشه بیشتر توضیح بدید؟

نقل قول: افلاطون نظریه داد که هر کسی عالم به هر چیزی باشد عامل به آن هم هست ولی ارسطو این نظریه را رد کرد

حالا کدومشون درست میگه؟Big Grin
خیلی دوست دارم بدونم افلاطون رو چه حساب اینو گفته؟
و ارسطو رو چه حساب رد کرده؟

آخه به نظر من نظریه افلاطون رو خیلی راحت میشه رد کرد...
نیاز به ارسطو بودن نیست...


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۲ مرداد ۱۳۸۹, ۰۲:۳۳ عصر
ارسال: #8
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام

دوستان تا حالا شده یه مطلبی رو بخونید و بعد فراموش کنید؟؟
مثلاً همین تالار خودمون چند تا از حکایت ها و جملات و داستان ها یادتونه؟؟؟
یا شبهات و آیه ها و دعا ها و مقاله ها ... چند تاش خوب یادتونه؟؟؟

تا حالا به این موضوع فکر کردید که علت فراموشی چیه؟

و یا تا حالا توجه کردید که چرا اکثر حرف هایی که هر روز پیر مرد ها و پیر زن ها می زنن تکراریه؟؟؟
و حرف هایی که هر روز می زنن همون حرف های 3،4 سال پیششونه؟

یا تا حالا توجه کردید که خانم هایی که هر روز با دوستانشون چند ساعت تلفنی در مورد مسائل مختلف جامعه از سیاست و اقتصاد گرفته تا تربیت بچه...می زنن حتی طی گذشت چند سال از این همه صحبت اطلاعاتشون تغییری نمی کنه و به معرفتشون اضافه نمی شه؟؟؟

چند لحظه فکر کنید...
واقعاً چرا ؟؟؟





می دونید، چون به دانسته ها اکتفا می کنن...
چون دونستن ندانسته ها براشون اهمیت نداره...
همش پیرامون چیز هایی صحبت می کنن که می دونن و زیاد ذهنشون رو درگیر ابهامات نمی کنن...

چیزی که باعث میشه میزان فراموشی یاد گرفته ها کاهش پیدا کنه، بحث و تفکر پیرامونه موضوعه...
و پیدا کردن جواب علامت سوال ها...

ما شاید در روز میزان مطالعه خوبی داشته باشیم ولی تجربه ثابت کرده اون دسته از مطالعاتی که خودمون دنبالش می ریم ماندگاری بیشتری نسبت به مطالبی که تصادفی(مثل روزنامه) باهاش مواجه میشیم و می خونیم ،داره...

تالار این زمینه رو برای ما فراهم کرده اما ما بیشتر به جای اینکه اینجا رو محل بحث و گفتگو و تحقیق قرار بدیم داریم استفاده ی روزنامه ای از تالار می کنیم...
یعنی هر روز یک سری مطالب کپی پیست بدون اینکه خودمون خواسته باشیم رو می خونیم و بعد به دست فراموشی می سپاریم...و نهایتاً بعضی مواقع یه حرف هایی از دانسته هامون می زنیم...نه تحقیقی و نه بحثی...

امروز که داشتم با خودم بررسی می کردم، دیدم حقیقتاً از زمانی که در تالار عضو شدم، اون دسته از مطالبی که دنبالش رفتم و تحقیق کردم برام مفید بوده...
اما ما بقی که کپی پیست بوده در حد پارسال دوست امسال آشنا در ذهنم مونده...

در پایان می خواستم ازتون بخوام به سوالات و بحث ها ولو اینکه منجر به تحقیق و صرف وقت گذاشتن بشه،بیشتر بها بدید.

با تشکر از تمام یاران قرآنی عزیز

[تصویر:  imam_reza_04.jpg]


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط یوسف زهرا ، مشکات
۱۲ مرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۲۱ عصر
ارسال: #9
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
از یک نظر عصمت امری موهبتی و اعطاییست (برخی مانند آقای جوادی در تسنیم میگویند اکتسابیست و این بیان این سوال را بوجود می آورد که چگونه مدعی میشویم معصومین ما از بدو تولد معصوم بوده اند؟) البته نه به این معنا که اعطایی صرف باشد بلکه (همانطور که در روایات داریم) «علم پیشین الهی» برمیگردد ، توضیح اینکه خداوند پیش از آفرینش آدمیان، با علم ازلی خود می دانست كه گروهی از آنان، بیش از سایرین از اختیار خود بهره می گیرند و حتی اگر مورد موهبت های ویژه قرار نگیرند، با اعمال اختیاری خود، سر آمد همگان خواهند شد این منزلتی كه اینان با سیر اختیاری خویش بدان می رسیدند، سبب گردید كه خداوند، موهبت ویژه خویش را به آنان عطا نماید (ابراهیم11) و ایشان را از علم و اراده ای برخوردار كند كه به واسطه آن، به مصونیت كامل برسند و در پرتو آن، راهنمایانی مطمئن برای همه افراد بشر گردند. به عبارت دیگر، دلیل اعطای چنین موهبتی، علاوه بر پاداش به خود آنها، فراهم نمودن وسایل هدایت برای سایر انسان ها است.



[تصویر:  imam_reza_04.jpg]


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، یوسف زهرا
۱۳ مرداد ۱۳۸۹, ۰۷:۲۴ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ ۱۱:۴۲ عصر، توسط یوسف زهرا.)
ارسال: #10
RE: عصمت ائمه(سلام الله علیها)
سلام.

انسان برای هر کاری باید اول به یه چیزی علم داشته باشه تا بتونه به آن چیز عمل کنه.
عصمت به 2 قسمت تقسیم می شه،یکی علم به عصمت ودیگری عمل به آن علم هست.یعنی ائمه اول علمشو از کجا می یارن و بعد عمل به آن علم را از کجا می یارن.
به این علم عصمت ائمه عصمت نظری می گن وبه عمل به آن علم عصمت عملی می گن.
عصمت نظری خدایی هست یعنی خدا بهشون عطا کرده یعنی علم عصمت را خدا بهشون داده
ولی عصمت عملی اکتسابی هست یعنی از یک امام به امام بعد انتقال پیدا می کند.

امیدوارم واضح گفته باشم،بازم اگه نامفهوم بگید.

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم ، مشکات
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا