ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۳ فروردين ۱۳۹۵, ۰۴:۰۱ عصر
ارسال: #1
رؤيت هلال
اطمينان به تولد ماه نو
. اگر يقين و اطمينان به تولد هلال و قابل رؤيت بودنش پيدا شود، آيا تکيه و اعتماد بر آن حتی اگر در حال حاضر رؤيت نشود، امکان دارد؟
ج) اگر يقين به تولد هلال و قابل رؤيت بودن آن حاصل شود ـ يعنی به وجود ماه و امکان رؤيتش ـ علم به حلول ماه حاصل شده و آثار اول ماه بر آن مترتب می‌‌شود، هر چند خود شخص فعلاً هلال را نديده باشد.
ملاک داخل شدن ماه جديد
. ملاک داخل شدن در ماه جديد چيست؟ آيا خارج شدن قمر از تحت‌الشعاع يا خارج شدن آن از محاق است يا اين که با شرط رؤيت هلال با چشم غيرمسلح می‌ باشد و يا به شرط امکان رؤيتش؟
ج) معيار، خارج شدن ماه از تحت‌الشعاع و امکان رؤيتش ولو با چشم مسلح می‌‌باشد.
عدم علم به امکان رؤيت هلال

. اگر يقين به تولد ماه داشته باشيم ولی يقين نداشته باشيم که امکان رؤيتش هست، حکم چيست؟
ج) کفايت نمی‌‌کند.
استهلال

. آيا استهلال در اول هر ماه واجب کفايی است يا احتياط واجب؟
ج) استهلال فی‌نفسه واجب شرعی نيست.
زمان رؤيت هلال
. همان‌طور که می‌‌دانيد، وضعيت هلال در آخر يا اول ماه به يکی از حالت‌های زير است:
الف. غروب هلال قبل از غروب خورشيد باشد.
ب. غروب هلال مقارن با غروب خورشيد باشد.
ج. غروب هلال بعد از غروب خورشيد باشد.
لطفاً بيان فرماييد کدام يک از حالات سه‌گانه فوق را می‌‌توان برای تعيين اول ماه به حساب آورد؟
ج) در هر سه فرض، رؤيت هلال برای اثبات حلول ماه قمری جديد از شبی که پس از رؤيت است کفايت می‌‌کند.

. در برخی از کشورها (مثل سوئد) امکان رؤيت هلال ماه شوال پس از غروب خورشيد تا دو سه روز بعد از رؤيت ماه نو در ايران منتفی می‌‌باشد چون در اين مناطق ماه قبل از خورشيد غروب می‌‌کند حال اگر در اين مناطق امکان رؤيت هلال قبل از غروب خورشيد وجود داشته باشد آيا همين مقدار برای اثبات هلال ماه شوال کفايت می‌‌کند يا نه؟
ج) اطمينان به امکان رؤيت هلال پيش از غروب برای اثبات حلول ماه قمری جديد از شبی که پس از رؤيت است، کافی است.
اتحاد افق و ملاك آن

. آيا اتحاد افق در رؤيت هلال شرط است يا خير؟
ج) بلی شرط است.
. هم افق به چه معنی می‌‌باشد و نقاط هم افق چه نقاطی هستند؟
ج) مراد از «هم افق» مکانی است که از لحاظ امکان يا عدم امکان رؤيت با شهر مورد نظر، همسان باشد.
ثبوت هلال ماه نو در شهرهای هم افق



. اگر هلال ماه مبارك رمضان در شهری ديده شود، آيا در شهرهای ديگری كه افق آنها يكسان بوده يا دو ساعت فرق دارند، اول ماه ثابت می‌‌شود يا نه؟
ج) اگر ملازمه‌ی بين بلدين در امکان رؤيت هلال مُحرز باشد، برای‌ شهرهای ديگر نيز كافی است؛ و صِرف اختلاف در وقت غروب ميزان نيست.


اعتماد بر افق مناطق ديگر
. اگر روز بيست و نهم ماه در تهران و خراسان عيد باشد، آيا برای افرادی هم که در شهری مانند بوشهر مقيم هستند، جايز است افطار کنند؟ با توجه به اين‌که افق تهران و خراسان با افق بوشهر يکی نيست.
ج) به‌طور کلّی اگر اختلاف بين افق دو شهر به مقداری باشد که با فرض رؤيت هلال در يکی، هلال در ديگری قابل رؤيت نباشد، رؤيت آن برای شهرهايی که احتمال رؤيت در آن به‌طور قطع و يقين منتفی باشد، کفايت نمی‌‌کند.


رؤيت هلال در بلاد شرقی



. اگر ماه در انگليس ديده شود، آيا برای مردم کشورهايی که در غرب آن واقع شده است هم ثابت می‌‌شود؟
ج) اگر رؤيت ماه در بلدی ملازم با رؤيت يا امکان رؤيت در بلد ديگر باشد، برای آن بلد ديگر هم کافی است، اما ممكن است در اثر اختلاف زياد در عرض جغرافيايی، رؤيت در بلد شرقی ملازم با امكان رؤيت در بلد غربی نباشد.


. اگر ماه در كشورهای شرقی رؤيت شود آيا برای كشورهای غربی خودبه‌خود ثابت می‌‌شود يا خير؟ و حدود آن چيست؟
ج) رؤيت در بلد شرقی گرچه غالباً ملازم با امكان رؤيت به طريق اولی در بلد غربی است، ليكن گاهی به ملاحظه‌ی اختلاف زياد در عرض جغرافيايی، چنين ملازمه‌ای منتفی است؛ و معيار كلّی ملازمه‌ی بين بلدين در امكان رؤيت هلال است.


هم عرض بودن مناطق در رؤيت هلال

. شمال كانادا در عرض جغرافيايی انگليس قرار دارد، آيا با انگليس هم‌افق است؟
ج) صِرف هم‌عرض بودن كافی نيست، بلكه ميزان ملازمه بين رؤيت در يك بلد با امكان رؤيت در بلد ديگر است.

اشتراك دو منطقه در شب



. اگر يقين و اطمينان به تولد هلال و قابل رؤيت بودنش در غير كشور مكلّف پيدا شود، در صورتی كه آن كشور با كشور مكلّف در بخشی از شب مشترك باشد، آيا می‌‌توان به اين رؤيت ترتيب اثر داد؟
ج) صِرف مشترك بودن دو كشور در بخشی از شب، برای اشتراك حكم كفايت نمی‌‌كند.


ملاك رؤيت هلال




. رؤيت ماه نو با ابزار چه حکمی‌ دارد و آيا رؤيت تصوير هلال ماه با استفاده از دوربين مخصوص و انعکاس نور و بازخوانی اطلاعات ضبط شده توسط رايانه، برای اثبات اول ماه کفايت می‌ کند؟

ج) رؤيت با وسيله، فرقی با رؤيت به طريق عادی ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤيت محفوظ باشد. پس رؤيت با چشم و با عينک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رايانه که درآن صدق عنوان رؤيت معلوم نيست محل اشکال است.








یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا