ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت شیعه و سنی
۵ فروردين ۱۳۸۹, ۱۱:۱۰ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ فروردين ۱۳۸۹ ۱۱:۱۳ صبح، توسط اسمون.)
ارسال: #1
تفاوت شیعه و سنی
Angelبا سلام من میخواستم بدانم که ایا افراد سنی مثل شیعه ها سید دارند وایا سنی ها مثل شیعه ها امام زمان را قبول دارند.....[align=justify]

Angel[size=small] به امید روزی که توی تقو یم ها بنویسند تعطیل به مناسبت ظهور امام زمان
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۱۳ فروردين ۱۳۸۹, ۱۲:۱۲ عصر
ارسال: #2
RE: تفاوت شیعه و سنی
سلام،بله سنی هاهم مثل شیعه ها سید دارند امابه ندرت،وبعضی ازسنی ها هم(بعضی از فرقه)امام زمان را قبول دارند.

یاد شهدایمان بخیر!

من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برخیزد؟

[تصویر:  sisOJG_400.jpg]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، safirashgh ، هُدهُد صبا
۵ مهر ۱۳۸۹, ۱۰:۱۱ صبح
ارسال: #3
RE: تفاوت شیعه و سنی
    شیعه و سنی به عنوان دو فرقه مهم اسلامی با صرف نظر از انشعاباتی که در درون خود دارند، در بسیاری از اعتقادات و مسائل دینی خود اشتراک نظر دارند و برای روشن­ترشدن فرق بین شیعه و سنی ابتدا لازم است ببینیم این دو فرقه دارای چه مشترکاتی هستند.

الف) مشترکات در اصول اعتقادی

اعتقاد به وجود خداوند تبارک و تعالی و وحدانیت و یگانگی او

اعتقاد به نبوت و رسالت که خداوند برای هدایت انسان­ها افرادی را بنام رسول و پیامبر بسوی خلق فرستاده است و آخرین آنها حضرت محمد بن عبدالله می­باشد.

اعتقاد به معاد و زندگی جاوید پس ازمرگ و سنجش اعمال انسان و ثواب و عقاب اخروی

اعتقاد به اینکه قرآن کتاب آسمانی است و از جانب خداوند بر پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) نازل شده است.

ب) مشترکات در مسائل احکامی و فروعات فقهی

الف- در واجبات

نماز

حج

روزه

زکات

امربه معروف و نهی از منکر

ب- در محرمات

دروغ

غیبت

شرب خمر

حرمت غنا

دزدی

زنا و ...در بسیاری از مسائل حلال وحرام، هرچند در جزئیات و شرائط این اصول کلیه با هم اختلاف دارند.

اما فرق عمده بین شیعه وسنی در مسئله جانشینی پیامبراکرم حضرت محمد بن عبدالله (ص) است.که شیعه برای جانشینی آن حضرت شرائطی از قبیل: عصمت،علم لدنی و آگاهی کامل از جهان هستی وانسان و تربیت ما را لازم میداند. لذا تعیین جانشین به انتصاب از طرف خداوند است نه انتخاب مردم، چون مردم آگاهی از وجود این شرائط در یک فرد ندارند. برخلاف اهل سنت که چنین شرائطی را لازم نمی دانند و ریشه این اختلاف را می توان در برداشت از معنا ومفهوم رسالت و نبوت دانست که:

1- آیا رسالت و نبوت یک مقام اعتباری است؟ یعنی همانطوریکه انسان­ها برای ایجاد نظم در زندگی و جلوگیری از هرج و مرج یک فردی را به عنوان رئیس انتخاب می­کنند تا مانند بند تسبیح دانه­های تسبیح را نگاه دارد پیامبر و نبی نیز چنین است، هر چند ممکن است از نظر کمالات نفسانی با سایرین برابر و یا حتی پائین­تراز آنان باشد.

2- یا اینکه رسالت و نبوت یک مقام واقعی است که فقط شخصی که دارای کمالات نفسانی و ذاتی است می­تواند به چنین مقامی برسد و به عبارت دیگر چینش جهان هستی چنین اقتضائی را به صورت ضرورت لازم دارد، یعنی باید کسی که واسطه بین خلق و خالق است وجود داشته باشد و وجود چنین رتبه­ایی در جهان هستی ضرورت دارد و این مقام تکوینی و واقعی است نه صرف اعتبار و خالی از واقعیت، گر چه بدست آوردن همه این مقامات به عنایات الهی است، چون ما سوی الله همه در وجود و کمالات وجودی خود، محتاج خداوند هستند.

آنچه فکر شیعی را از اهل سنت در این مورد جدا می­کند این برداشت دوم از مفهوم رسالت و نبوت است، لذا در رسول و پیامبر، عصمت مطلقه و علم لدنی را شرط می­دانند و بهمان دلیلی که وجود پیامبر را ضروری می­دانند، استمرار این مقام را هم ضروی می­دانند، هر چند مقام تشریع و وحی بجهت تکمیل شدن شریعت و خاتم بودن پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله (ص) استمرار ندارد ولی سایر مقامات او که ولایت ظاهری و باطنی و تبیینی شریعت و واسطه بودن بین خداوند و خلق و حجت الهی بودن، قابل برداشته شدن نیست و استمرار دارد. به عبارت دیگر اهل تسنن معتقد هستند که بعد از رحلت رسول اکرم(ص) همان طوریکه وحی قطع شد و ارتباطی با خدای متعال وجود ندارد، در کلیه امور نیز فقط آنچه که از طریق رسول الله(ص) بدست ما رسیده است کافی می­باشد و بقیه مسائل با استنباط خودمان است، اما شیعه معتقد است که اگر چه قطع وحی صورت گرفته اما برای توضیح آیات الهی و احکام نیاز به معصوم داریم که آنها را بطور صد در صد درست برای ما تبیین کند و آنچه که حکم واقعی الهی است بیان نمایند نه آنچه که استنباط فرد باشد.

Heart
الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط safirashgh ، seyedebrahim ، boshra ، AkbarFarkovich ، هُدهُد صبا
۲۳ بهمن ۱۳۹۰, ۱۲:۳۹ عصر
ارسال: #4
Information RE: تفاوت شیعه و سنی
بسم الله.سلام

[b]روزي يكي از دوستان سنی به ديدنم آمده بود .
گفتگوی مفصلي درباره حقانيت اهل بيت داشتم از جمله به خطبه ي حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) در غدير خم استناد كردم .
ايشان مي گفت : مولا در اين حديث به معناي دوست آمده است . نهايتا هر چه دليل آوردم قبول نكرد . خداحافظي كرد و به سمت بلوچستان حركت كرد .
يك ساعت از رفتنش گذشته بود كه به او زنگ زدم و گفتم : كار خيلي مهمي با شما دارم بايد برگردي!!! گفت : من باید بروم ؛ وقت ندارم برگردم ؛ خانواده ام منتظرم هستند چه كارم داري ؟ در تلفن بگو!!
گفتم : كار مهمي دارم ؛ تلفني نمی توانم بگويم بايد خودت اينجا باشي . خيلي اصرار كردم و به زور برگشت . وقتي به من رسيد
گفت : چه كار مهمي داري كه من را از اين همه راه برگرداندي ؟
گفتم : مي خواستم بهت بگم : دوستت دارم .
گفت : همين !!!
گفتم : بله . همين را خواستم به شما بگويم .
دوستم ناراحت شد و گفت : خانواده ام منتظرم بودند و بايد مي رفتم اين همه راه من را برگرداندي كه بگويي دوستت دارم !! اذیت می کنی ؟
گفتم : سوال من همین جا است چطور وقتي شما با عجله به سمت خانواده ی منتظرتان می روید ، و شما را از راهتان که می روید بر می گردانم تا به شما بگویم دوستت دارم ؛ ناراحت می شوی و در عقل من شک می کنی !! ولی وقتی پیامبر اسلام (صلي الله عليه وآله) دهها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ي خود که آماده ی استقبال از آنها بودند ، می رفتند سه روز در زیر آفتاب سوزان ، معطل کردند كه فقط بگوند : هر کس من را دوست دارد علی (عليه‌السلام) را دوست بدارد . این کار پیامبر (صلي الله عليه و آله) عاقلانه بود ! آیا این اقدام پیامبر (صلي الله عليه و آله) ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت ؟؟ آیا آنها در عقل چنین پیامبری شک نمی کردند ؟
با اين كاري كه كردم دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خنده داری زده است و اقرار کرد که پیامبر در جریان غدیر خم ، نکته ی مهمتری می خواست بیان کند و الا بیان دوستی علی (عليه‌السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگردانند .
(برگرفته از سایت باید شیعه میشدم)
[/b]

"حسبی الله ونعم الوکیل ولاحول ولا قوة الا بالله ولا اله الا انت سبحـانک انی کُنتُ من الظالمین"
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، seyedebrahim ، zeinab ، safirashgh ، رضا 23 ، هُدهُد صبا
۱۱ فروردين ۱۳۹۱, ۰۱:۴۰ عصر
ارسال: #5
RE: تفاوت شیعه و سنی
در جواب قبول داشتن امام زمان قبول دارند شیعه اعتقاد دارد که حضرت مهدی (عج) به دنیا آمده و در غیبت است ولی اهل سنت اعتقاد دارند که ایشان به دنیا نیانده اند ولی اصل موضوع را قبول دارند.

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعداء هم اجمعین
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، safirashgh ، خادم شهدا
۷ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۳۱ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۷ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۳۲ صبح، توسط Entezar.)
ارسال: #6
RE: تفاوت شیعه و سنی
خدا خیرت بده کجا اصل موضوع رو قبول دارن...؟
اگه داشتن این همه انکار واسه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا جا داشته باشه و روشون بشه خدا رو هم انکار میکنند بعد شما میگی اصل موضوع امام زمان رو قبول دارن؟
نه من بلکه خودتونم حتی همه شیعه ها میدونند که اینا چقدر پستن.ولی واقعا متاسفم که چرا با این همه خباثت و پستی که دارن بازم بعضی جاها ازشون دفاع میکنیم و تا این جور حرفا پیش میا میگید که برادری شیعه و سنی.
آقا کی گفته ما با اینا برادریم.
شما اگه برادرت هر غلطی بخواد بکنه(ببخشید اینجوری میگم)قابل هدایتم نباشه بازم به عنوان برادر قبولش داری؟من که بعید میدونم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگه یه سری هم به شبکه کلمه فارسی بزنید هم بد نیست...
ببنید که چجوری بر علیه ما فعالیت میکنند...
هرکی نظرش مخالف منه یه جوری منو قانع کنه.خواهشا...



Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۷ خرداد ۱۳۹۱, ۰۱:۵۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۷ خرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۰۰ عصر، توسط zeinab.)
ارسال: #7
RE: تفاوت شیعه و سنی
(۷ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۳۱ صبح)Entezar نوشته:  خدا خیرت بده کجا اصل موضوع رو قبول دارن...؟
اگه داشتن این همه انکار واسه چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینا جا داشته باشه و روشون بشه خدا رو هم انکار میکنند بعد شما میگی اصل موضوع امام زمان رو قبول دارن؟
نه من بلکه خودتونم حتی همه شیعه ها میدونند که اینا چقدر پستن.ولی واقعا متاسفم که چرا با این همه خباثت و پستی که دارن بازم بعضی جاها ازشون دفاع میکنیم و تا این جور حرفا پیش میا میگید که برادری شیعه و سنی.
آقا کی گفته ما با اینا برادریم.
شما اگه برادرت هر غلطی بخواد بکنه(ببخشید اینجوری میگم)قابل هدایتم نباشه بازم به عنوان برادر قبولش داری؟من که بعید میدونم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگه یه سری هم به شبکه کلمه فارسی بزنید هم بد نیست...
ببنید که چجوری بر علیه ما فعالیت میکنند...
هرکی نظرش مخالف منه یه جوری منو قانع کنه.خواهشا...



بسم الله الرحمن الرحیم
سلام دوست عزیز

بعضی از اهل سنت امام زمان عج رو قبول دارند نه همشون.ما کی گفتیم همشون قبول دارند؟
بعدش هم امام خمینی ره فرمودند که اختلافات رو کنار بذارید ومجد اسلام رو اعاده کنید(صحیفه نور،ج14،ص83)
حالا اگه تعدادی افراطی طلبان اهل سنت بر علیه ما فعالیت می کنن،چه ربطی به بقیه اهل سنت داره؟
شما مطمئنی که کسایی که برعلیه ما تبلیغ میکنن امام زمان رو قبول دارن؟یا مطمئنی که هیچ اهل
سنتی امام زمان رو قبول نداره که اینطوری یکطرفه قضاوت میکنید؟

درضمن فکر نمیکنم درست باشن که به مجموع اهل سنت کلمه ی پست رو تعمیم بدی؟چون بعضی ها از روی بی اطلاعی انجام میدن وحتی نسبت به حقیقت مذهبشون هم اطلاعات کافی رو ندارن.

شما خودت هم داری دستور دینت رو زیر پا میذاری،چون معصومین ما هم حتی اجازه نمی دادن که به دشمنامون توهین کنیم.چه برسه به اهل سنت که حتی دشمنمون هم نیستن.

یاد شهدایمان بخیر!

من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برخیزد؟

[تصویر:  sisOJG_400.jpg]
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، safirashgh ، خادم شهدا ، fateme40
۹ خرداد ۱۳۹۱, ۰۲:۱۷ عصر
ارسال: #8
RE: تفاوت شیعه و سنی
سلام دوست عزیز.
ممنون از پاسخ کامل و جامع تون.ولی با تمام این حرفایی که گفتید و از نظر خیلی ها دهان پر کن بود ولی حتی یک ذره هم تفکر منو نسبت به این افراد عوض نکرد.
شما گفتید توهین نکنید به روی چشم...حرفتون کاملا منطقیه ولی در مورد اینکه میگید یه سری افراطی طلب سنی بر علیه ما فعالیت میکنن و چرا من بقیه رو جمع میبندم چطور وقتی یه سری از همین شیعه ها یه کار اشتباهی میکنن به پای بقیه هم مینویسن؟؟؟؟؟؟؟
در ضمن شما میگید یه سری افراطی طلب!!!!!!من که تا حالا هر سنی رو دیدم علیه شیعه و امام زمان بوده!!!!!فکر هم نمیکنم کسایی که دیدم و حرفایی که شنیدم برای اثباط حرفم کافی نباشه.
ببخشید جسارته ولی حرفی که شما میزنید همش مال کتاب و نوشته هستش.شما مگه تو جامعه زندگی نمیکنید؟؟؟؟مگه نمیبینید این همه...(نگم بهتره)
به هر حال ممنون.ببخشید که یه کم تند شدم.

Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۹ خرداد ۱۳۹۱, ۰۵:۱۷ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۰۸ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #9
RE: تفاوت شیعه و سنی
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت زینب بانو و سپاس بابت تذکر و جواب شما.

کاربر گرامی "انتظار " به جمع یاران قرآنی خوش آمدید.



طرح سوال : سیره پیامبر(ص) در مورد اتحاد ملی چگونه بود؟



از سیره عملى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) استفاده مى شود که هرگز براى قومیت ها و ملّیت ها ارزش خاصى قرار نداده، بلکه در صدد الغاى این ارزش هاى خیالى و اصالت دادن به ارزش هاى اسلامى بوده است. اینک به نمونه هایى از آن اشاره مى کنیم؛
1ـ درکتاب السیرة النبویة آمده: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به مدینه هجرت نمود و در آن دیار بین دو قبیله اوس و خزرج که از دیرباز با یکدیگر نزاع و جنگ داشتند الفت ایجاد کرد و همه را به دور خود جمع نمود، تا این که یکى از یهودیان معاند به نام شاس بن قیس بر عدّه اى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از این دو قبیله گذر کرد و دید که آنان دور هم جمع شده و با هم سخن مى گویند. او از این الفت و یگانگى به خشم آمد، لذا به جوانى یهودی که همراهش بود دستور داد تا با آن ها مجالست کند و از جنگ هایى که بینشان بوده سخن بگوید... او چنان سخن گفت که عقده ها وکینه ها را از هر دو طرف برانگیخت و افرادى از دو قبیله شروع به پرخاش به یک دیگر کردند. خبر به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رسید، آن حضرت(صلى الله علیه وآله) با جماعتى از اصحاب خود به نزد آنان آمد و فرمود: « یا معشر المسلمین! الله، الله، أبدعوى الجاهلیة و انا بین أظهرکم بعد ان هداکم الله بالاسلام و اکرمکم به و قطع به عنکم امر الجاهلیة و استنقذکم من الکفر و الّف بین قلوبکم؟!»؛ « اى جماعت مسلمین! خدا را، خدا را در نظر بگیرید، آیا دعواى جاهلیت مى کنید در حالى که من در میان شما هستم بعد از آن که خداوند شما را به اسلام هدایت و تکریم نمود و به واسطه آن امر، جاهلیت را از شما قطع کرد و از کفر نجاتتان داد و میان شما اتحاد و اتفاق ایجاد کرد (و دلهاى شما را با هم مهربان کرد)؟!». این سخنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) همانند آبى بود که بر روى آتش ریخته باشند؛ زیرا آنان فهمیدند که نزاعشان شیطانى بوده و کیدى از ناحیه دشمنانشان بوده است. و لذا مردان قبیله اوس و خزرج برخاسته و با یک دیگر معانقه نمودند.[1]
2 ـ به نقل از سیره ابن هشام آمده: هنگامی مسلمانان بر قبیله بنى المصطلق پیروز شدند و عده اى از آن قبیله کشته و اسیر شد. آنگاه بین دو نفر از گروه انصار و مهاجر اختلاف و نزاع شد، انصارى صدا زد: اى جماعت انصار! و دیگری گفت: اى جماعت مهاجران. چون پیامبر(صلى الله علیه وآله) این گونه سخنان را شنید، فرمود: «این گونه کلمات را رها کنید... یعنى این گونه سخنان از ادعاهاى جاهلیت است، در حالى که خداوند مؤمنان را داراى یک حزب قرار داده و همه را برادر خطاب کرده است، باید همه صداها در هر مکان و زمان به جهت مصالح عمومى اسلام و مسلمین باشد نه مصالح اقوامى خاص...».[2]
3 ـ در طبقات الکبری نقل شده: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هنگامى که به مدینه آمد بین مسلمانان عقد اخوت بست، بین بردگان و موالى اخوت ایجاد نمود، لذا مشاهده مى کنیم که بین بلال حبشى که برده اى سیاه پوست بود با خالد خثعمى که از بزرگان صحابه به حساب مى آمد و نیز بین زید با عمویش حمزه و بین عمّار و حذیفه عقد برادرى بست، تا از این طریق نظام طبقاتى و قوم گرایى و افکار ناسیونالیستى را از بین بردارد و به جاى آن امتیاز اسلام و تقوا را جایگزین سازد. [3]
4 ـ همچنین پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در خطبه حجة الوداع مى فرماید: « ایّها الناس! انّ ربّکم واحد و اباکم واحد، لیس لعربى على اعجمىّ و لا لأعجمىّ على عربىّ و لا لأحمر على ابیض و لا لأبیض على أحمر فضلٌ الاّ بالتقوى»؛[4] « اى مردم! همانا پروردگار شما یکى، و پدر شما یکى است، هرگز عرب بر عجم و عجم بر عرب و سرخ پوست بر سفید پوست و سفید پوست بر سرخ پوست برترى به جز در تقوا ندارد».
5 ـ در کتاب مسند احمد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز نقل شده که فرمود: « مثل المؤمنین فی توادّهم و تعاطفهم و تراحمهم مثل الجسد، اذا اشتکى منه شىء تداعى له سائر الجسد بالسهر و الحمىّ»؛[5] « مثال مؤمنان در دوستى و عطوفت و ترحم به یکدیگر همانند بدن است که اگر جزئى از آن مریض شود سایر اعضا با او در بیدارى و تب همراهى خواهند نمود».
6 ـ در کتاب بحار الانوار از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود: « لمّا کان یوم فتح مکة قام رسول الله(صلى الله علیه وآله) فی الناس خطیباً فحمد الله و اثنى علیه ثمّ قال: ایها الناس! لیبلغ الشاهد الغائب، انّ الله تبارک و تعالى قد اذهب عنکم بالاسلام نخوة الجاهلیة و التفاخر بآبائها و عشائرها. ایها الناس! انّکم من آدم و آدم من طین، ألا و انّ خیرکم عند الله و اکرمکم علیه الیوم اتقاکم و اطوعکم له»؛[6] « روز فتح مکّه رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در بین مردم خطبه اى خواند و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم! حاضرین به غایبین اطلاع دهند، همانا خداى تبارک و تعالى به واسطه اسلام نخوت جاهلیت و تفاخر به پدران و عشیره ها را از بین برده است. اى مردم! همه شما از آدم آفریده شده و آدم از گل خلق شده است. آگاه باشید که بهترین شما نزد خدا و کریم ترین شما نزد خدا، امروز، باتقواترین و مطیع ترین شما نسبت به دستورات اوست».
در نتیجه از آیات قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم(ص) استفاده می شود: که مسلمانان گرد هم آیند و به اصول و ارزش های الهی توجه کنند. و برای اصول مشترک و اهداف مشترک خود با هم متحد و منسجم گردند.[7]

منابع
[1]. السیرة النبویة، ج 1، ص 555 ـ 556.
[2]. سیره ابن هشام، ج 3، ص 303.
[3]- زندگانى‏ محمد(ص) ترجمه، ج‏1، ص:338. و الطبقات‏الکبرى ترجمه، ج‏3، ص:200.
[4]. سیره ابن هشام، ج 2، ص 412.
[5] . مسند احمد، ج 4، ص 270.
[6]. بحارالأنوار، ج 73، ص 293.
[7] - اتحاد ملى و انسجام اسلامى در پرتو آموزه هاى غدیر، على اصغر رضوانى، ص25


________________________________________

اما یک سوال مگر ما مسلمان نیستیم و خداوند تبارک وتعالی با وجود قرار دادن قرآن و سنت ( پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله و ائمه اطهار علیهما السلام ) را رسیدن به خودش رو برای هموار نکرده است؟ متاسفانه برخی شیعیان این اصل رو فراموش کرده و در برخی موارد ائمه علیهما السلام رو بالاتر از خدا قرار می دهند. وقتی خداوند در قرآن در مود مودت صبحت کرده است جای هیچ بحثی نیست. در جایی دیده شد که فردی برای گرفتن حاجت به خدا چنین گفت: اگر خدا حاجت رو ندید شکایتت رو ه حضرت عباس سلام علیه می کنم . آیا جای تفکر نیست اطاعت از دستور خدوند؟

خداوند سبحان مى فرماید: { وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الاَْرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلکِنَّ اللهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ};(1) «و دل هاى آن ها را با هم الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دل هاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! ولى خداوند در میان آن ها الفت ایجاد کرد! او توانا و حکیم است.»
و نیز فرمود: { وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوان};(2)«و نعمت [بزرگِ ]خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل هاى شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید.»
گرچه اقدامات انسان ها و فراهم کردن مقدمات کار تأثیر به سزایى در رسیدن به اهداف دارد ولى عنایت الهى در الفت دل ها حرف آخر را مى زند.(3)


1. سوره انفال، آیه 63.
2. سوره آل عمران، آیه 103.
3. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(1)، ص 14.

_____________________________________________________________________

این الفت و مودت یکی از برکات خداوند تبارک و تعالی . و این مختص شیعه و سنی نیست روی صحبت با اهل کتاب است( مسلمانان مسیحیت و...)


آيه دعوت اهل كتاب به وحدت

«قُل يا أَهل الكِتاب تَعالوا اِلي كلمه سواء بيننا وبينكم أَلاّ نَعبد إلّا الله ولا نُشرك بِه شَيئاً ولا يَتّخذ بُعضنا بَعضاً أَرباباً من دون الله فَإِن تَولّوا فَقولوا اشْهِدوا بِأَنّا مُسلمون» أل عمران /64 [بگو اي اهل كتاب! بياييد از آن كلمه حق كه ميان ما و شما يكسان است, پيروي كنيم و آن كلمه‏اين است كه جز خداي يكتا هيچ كس را نپرستيم و چيزي را با او شريك قرار ندهيم و برخي, برخي را به جاي خدا به ربوبيت تعظيم نكنيم.] پس, اگر آن ها از حق روي گردانند, بگوئيد شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم.گرچه دين, نزد خداي سبحان يكي است «إنّ الدّين عندالله الإسلام ... ›› آل عمران / 64 ليكن آنچه رايج است, ادياني مانند يهوديت, مسيحيت و اسلام است كه داراي اصول مشترك فراوانند كه اگر همه موحدان عالم حول آن اصول مشترك گرد آيند, بسياري از عقايد شرك آلود؛ مانند تثليث, و ثنيت و رفتارهاي ظالمانه اجتماعي رخت بر خواهد بست.

از اين رو, قران كريم, نه تنها همه مسلمانان را به اتحاد حول محور حبل الله دعوت مي‏كند «واعتَصموا بِحَبل الله جَميعاً ولا تَفرقوا...» آل عمران / 103 بلكه همه موحدان عالم را به اتحاد دعوت مي‏كند؛ چنان كه مي‏فرمايد «قُل يا اهل الكِتاب تَعالَوا إِلي كَلمه سواءِ بيننا و بينكم آلّا نعبد إلّا الله ولا نشرك به شيئاً ولايتَخذ بَعضنا بعضاً آرباباً مِن دون الله فِإِن تولّوا فَقولوا اشْهدوا بأنّا مسلمون» آل عمران / 103

گفتني است «كلمه» در آيه ياد شده, به معناي حقيقتي است كه در قلب جاي مي‏گيرد و در عمل ظهور مي‏كند و در محاوره‏ها نيز بيان مي‏شود و از آن به «حرف» و «قول» نيز تعبير شده است. بنابراين, «قول», «حرف» و «كلمه» برآن معاني ومعارفي اطلاق مي‏شود كه هم در قلب ريشه دارد, هم در عمل ظهور مي‏كند و هم بر زبان جاري مي‏شود.

همچنين خطاب با كلمه «يا آهل الكتاب» همانند خطاب با كلمه «يا أهل القرآن» به مسلمانان, زيباترين خطاب به يهوديان و مسيحيان است كه جاذبه‏اي ويژه دارد.
_________________________________________

محور وحدت از منظر قرآن کریم چیست؟

قرآن کریم اگر از یک طرف دعوت به وحدت و اتّحاد بین مسلمانان کرده، از طرفى دیگر محور وحدت را نیز مشخص کرده است.
خداوند سبحان مى فرماید:{ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُو};(1) «و همگى به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید.»
و نیز فرمود: { إِذا جاءَ نَصْرُ اللهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللهِ أَفْواجاً...};(2) «هنگامى که یارى خدا و پیروزى فرارسد، و ببینى مردم گروه گروه وارد دین خدا مى شوند....»
و نیز فرمود:{ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ...};(3) «امروز، دین شما را کامل کردم و....»
در این آیات محور وحدت را دین کامل الهى دانسته که ریسمان محکم الهى است و لذا مى تواند همه امّت را با چنگ زدن به آن، به سوى خداوند متعال برساند.(4)

1. سوره آل عمران، آیه 103.
2. سوره نصر، آیه 1و2.
3. سوره مائده، آیه 3.
4. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(1)، ص 13.


اللهم عجل لولیک الفرج

و من الله توفیق

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، hamed ، zeinab ، آشنای غریب ، Entezar ، خادم شهدا
۱۱ شهريور ۱۳۹۱, ۰۹:۴۰ صبح
ارسال: #10
RE: تفاوت شیعه و سنی
یه حدیث از پیامر خاتم خواستم بنویسم و فقط یه گوشه از فضیلت شیعه بودن رو ذکر کنم
مضمون حدیث:
هرکس در هر کجا ولایت بر حق امیرالمومنین رو به عنوان جانشین برحق وبلا فصل پیامبر قبول نداشته باشد در روز قیامت با صورت وارد آتش می شود.
فرق بین ما و اهل سنت از توحید شروع میشود تا امامت
ای کاش اهل سنت به کتاب های صحیحین خود مراجعه کنند.
ایکاش شیعیان قدر محبت و ولایت امیرالمومنین را بدانند.که اوست قسیم النار و الجنه اوست تقسیم کننده بهشت و جهنم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، mass night wolf ، safirashgh ، zeinab ، solaleh
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا