ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۲۸ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲ اسفند ۱۳۸۸ ۱۲:۲۳ صبح، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #1
حکومت
سلام بر تمامی مدیران محترم ویاران قرآنی عزیز
پیشاپیش سالروز آغاز امامت قائم آل محمد، حضرت حجت بن الحسن عسگری (عج) را تبریک می گم.
ان شاءالله روزی در ظهور ایشان این روز رو جشن بگیریم.
عدم ظهور به معنای عدم حضور تهمت ناروایی است که نا آگاهان به تو می زنند عزیز فاطمه...


همیشه برام سوال هست که وقتی آقا بیاد چه کسایی میشن سربازش و چه بدبخت هایی نمی تونن باورش کنن؟؟؟

یه دوستی میگفت سرباز آقا بودن و شدن ویژگی های خاصی داره، بدون شک یکی ار نشانه هاش قبول حکومت اسلامی و ولایت فقیه در زمان حال هست.کسی که نمی تونه الان این ها رو باور داشته باشه بی تردید زیر پرچم ولایت آقا هم نمی تونه بره...
به نظر شما این حرف درسته؟؟؟

تو جامعه ی ما در حال حاضر با حوادث اخیر دسته ای کاملاً اصل ایجاد حکومت اسلامی و ولایت رو منکر می شن...
درستکه تعدادشون کمه ،اما کافیه یه نفر یه حرف بی جا بزنه تا هزارتا شبهه تو ذهن هزاران نفر ایجاد کنه...
بدون شک این ، وظیفه ی ماست که هم اطلاعات خودمونو بالا ببریم و هم شبهات خیلی از افراد رو بی جواب نزاریم.
اگر دوستان مایل باشن یه مقدار در این زمینه بحث کنیم و شبهات پیرامون حکومت اسلامی و ولایت رو بررسی کنیم.
(راستش این تالار فقط اسماً تالار گفتگو هست،درستکه مطالب ارائه شده زیباست و حقیقاً گام بزرگی ست در جهت نهادینه کردن فرهنگ اسلام و علما و شهدای عزیزمون، اما به عقیده ی بنده تا روی یه مبحثی بحث نشه،سوال و جواب و فکر نشه،ماندگاری زیادی توی ذهن و زندگی افراد نداره.)

با اجازه ی دوستان در ابتدا با این سوال شروع کنم:

لزوم تشکیل جامعه اسلامی چیست؟؟؟؟

ممنون میشم اگه تو بحث شرکت کنید، چه در مقام مخالف چه در مقام موافق نظرراتتون ارزشمنده.

.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط alizamani ، هُدهُد صبا
صفحه 4 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۲۳ اسفند ۱۳۸۸, ۱۲:۵۲ عصر
ارسال: #31
RE: حکومت
سلام

نتیجه گیری که شما کردید بحثش جداست. اگر مقصودتون از نائب "نواب اربعه" است، بله این نائبان را امام خودشان مستقیماً انتخاب کردند.

اما اگر منظور "رواة حدیثنا" هست، که همان ولایت فقیه می باشد ؛ با توجه به بیانات آیت الله مصباح ولی فقیه با انتصاب عام امام زمان صورت می گیرد. یعنی ایشان شخص ولایت فقیه را به طور اخص و نمایان انتخاب نمی کنن.بلکه یکسری اصول و خصوصیات را برای فقیه جامع الشرایط تعیین کردند که مصداق این خصوصیات در هر کسی وجود داشت او ولی فقیه می شود.(که وظیفه ی کشف این شخص بر عهده ی مجلس خبرگان هست ، و با توجه به معیار های تعیین شده از جانب امام نه سلیقه ی شخصی)

و در صورتی امکان دارد (توجه کنید امکان دارد) که شخص رهبر فردی غیر از فرد مورد نظر حضرت ولی عصر(عج) باشد که چند فقیه جامع الشرایط با هم وجود داشته باشد.
اما در زمان رحلت امام و انتخاب رهبر از طریق مجلس خبرگان تنها آیت الله خامنه ای فقیه جامع الشرایط بودند.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۰۳:۴۵ عصر
ارسال: #32
RE: حکومت
سلام
راستش این نظریه که در صورت وجود چند مجتهد جامع الشرایط و انتخاب یه نفر از واجدین شرایط توسط مجلس خبرگان ،امکان داره فرد منتخب با فرد مورد نظر امام عصر(عج) متفاوت باشه برای خودم توجیه نمی شد.وقتی پیگیری کردم به نتیجه ی محکمه پسندی رسیدم که براتون می زارم . که اگه بازم جای سوالی هست مطرح کنید تا بررسی بشه.



به حکم تطابق عقل و شرع در اینجا ،برگزیده ی اختیاری مردم یا خبرگان در چنین شرایطی، مشروعیت الهی دارد، و فرد منتخب همان فردِ منصوب به نصب عام الهی است زیرا:

اولاً: ویژگی های لازم شرعی را دارد.
ثانیاً: به شیوه ی مورد قبول شارع کشف شده است.


به تعبیر دیگر اگر چنین اتفاقی بیفتد، هر کدام از این دو فرد، به صورت علی البدل ،منصوب از طرف شارع هستند و انتخاب خبرگان در اینجا، در واقع طریق شرعیِ کشف فرد متعیّن است.

که این فرض در مسائل حکومتی، هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد و در هیچ جای دنیا تاکنون اتفاق نیفتاده است و اگر به صورت شخصی و فردی چنین چنین شرایطی برای فردی خاص پیش آید دارای اعتبار عمومی و در مسائل حکومتی نخواهد بود، زیرا مصداق عینی و عقلی چنین اتفاقی این است که مثلاً آرا موافق و مخالف رهبری یک فقیه در مجلس خبرگان صد در صد مساود باشد و تجدید نظر و گفت و گو و دقت های مضاعف بعدی هم به هیچ وجه نتواند در نشر هیچ کس تغییری ایجاد کند و در قانون هم هیچ راهی برای رفع این مشکل پیش بینی نشده باشد و خود خبرگان هم نتوانند راه دیگری را برای ترجیح برگزینند.
البته ممکن است در قانون یک کشور ،برای چنین موارد نادری(یعنی تساوی اولیه آرا) راه حلی پیش بینی نکرده باشد اما به محض چنین اتفاقی ،مراجع رسمی و قانونی می توانند راهی معقول و مطابق با ضوابط عقلی و شرعی را تصویب کنند.

بنابراین نتیجه ی نهایی نظر خبرگان رهبری که متخصصان مورد اعتماد هستند هر چه که باشد به لحاظ حجیّت شرعی ،همان نظر شارع مقدس است و بهرحال، به معنای کنار رفتن مشروعیت الهی و نفی نظریه نصب عام و کشف نیست.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۵۷ عصر
ارسال: #33
RE: حکومت
ای بابا ... دیگه حتی نمی دونم بگم سلام یا نگم سلام ؟؟؟
آخه می گن جواب سلام واجبه و منم که اهل گذشتن از حق و حقوقم نیستم، می ترسم اون دنیا یخه ی بچه های تالارو بگیرن....Angel
گرچه چند وقتیه ی تو این تایپیک به شغل شریف پشه پرانی نائل گشتم، و هر از گاهی فکر استعفا به ذهن حقیر خطور کرده اما روحیه ی بسیجی گونه ام مانع از عدم فعالیت میشه، و سره به زنگا شعار کوبنده ی بسیجی خسته نمیشه رو در گوشم طنین انداز می کنه...
حالا می فهمم که دعا به جون مخالف ولو از نوع بی منطقش رو نباید بعد از نماز های یومیه از قلم انداخت...
خدا جون حداقل تو شاهد باش که من دارم سعی خودمو می کنم....
دیگه حالا با وجود علم copy,paste کسی کیبورد رنجه نمی کنه،به من ارتباطی نداره...
و من الله توفیق...







عبرت گرفتن از تاریخ یعنی مواجهه صحیح تجربه اندوزانه با تاریخ. عبرت گرفتن نوعی شبیه یابی است نه شبیه سازی؛ یعنی تاریخ را فقط به قصد آفرین یا نفرین گفتن مطالعه نمی کنیم.بلکه می خوانیم تا تکلیف خودمان معلوم شود.باید خط و ربط های آن زمان و امروز را بشناسیم و به این شکل است که می توانیم در فتنه و شبهه درست موضع بگیریم و بازی نخوریم.


خوارج ساده بودند ولی بازی خوردند
ممکن است کسی صادق باشد ولی بازی بخورد، ممکن است کسی پر شور و عاشق باشد ولی بازی بخورد، چنانکه بخشی از خوارج اینگونه بودند. می دانید که خوارج انسان های منافق و کافر و فاسق نبودند و در اهداف خود خالص بودند، اهل نماز شب و تهجد بودند. آگاهی از تاریخ و معرفت اسلامی و آشنایی با قرآن ،سنت و عقل لازم است.بعد از رحلت پیامبر (ص) مسائلی راه افتاد که بهترین تعبیر از آن تعبیر به فتنه و شبهه است.


هیچ یک از درگیری های زمان علی (ع) دعوای بین اسلام و کفرنبود
درگیری هایی که در زمان علی(ع) پیش می آید هیچ کدام دعوای بین اسلام و کفر نیست. در زمان سه خلیفه قبل تقریباً لشکر کشی ها و نبرد های جهاد، میان اسلام وکفر بود، اما در زمان علی (ع) فتوحات خارجی و جنگ اسلام وکفر تقریباً وجود ندارد و خیلی کم رنگ شده است. در زمان علی (ع) سه درگیری وجود دارد ،آن هم بین مسلمانان ؛در هر سه درگیری (جمل،صفین و نهروان) هر دو طرف جنگ مسلمان هستند.یعنی خویشان ،اصحاب و بستگان پیامبرند و افرادی هستند که سابقه سربازی برای اسلام داشتند. لذا درگیری ها سیاسی بود که بعد نظامی شد و به این شکل سه جنگ در این دوره حدود چنج ساله بر علی(ع) تحمیل شد.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط fatima_hs
۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۰:۵۰ عصر
ارسال: #34
RE: حکومت
عليك سلام به شما دوست گرامي كبوتر حرم
ماشاا... امون نميدي جوهر پست قبلي ات خشك بشه بعد آپديتش كني!
من مطالب اين بحث رو دنبال ميكنم اما متاسفانه بيشتر شبيه كلاس درس شده كه شما معلمش هستيد و بچه هاي كلاس...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۶ اسفند ۱۳۸۸, ۱۱:۰۸ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷ اسفند ۱۳۸۸ ۰۱:۱۵ صبح، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #35
RE: حکومت
سلام فاطیما جان عزیز
خوب شما راهنمایی بفرمایید بنده با گوش جان پذیرا هستم....Smile

در مورد آپدیت هم اگه می خواستم دو تا پست مجزا ارسال کنم یکیش می موند تو صفحه قبلی و خونده نمی شد...
ای بابا مشکل ما بحمد الله یکی دو تا نیست که...Smile


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۳ فروردين ۱۳۸۹, ۰۳:۰۸ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳ فروردين ۱۳۸۹ ۰۳:۱۳ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #36
RE: حکومت
سلااااااااااام به هممممممه ی دوستای عزیزمSmile
می دونم یه ذره دیره ،اما سال نوتون مبارک
ان شاءالله که سال خوبی داشته باشید.

چند روزی که نتونستم بیام کلی دلم براتون تنگ شده ...

هر کس که بر حفاظت دینش مکلف است ***** بر پیــروی زنائب مهــــدی موظف است
جانا به سعی خویش بیفزا که یـــار گفــت ***** امسال سال همت و کار مضاعف است



جنگ های زمان حضرت علی (ع) همگی مصداق فتنه بود
اینها دعوا های جناحی بود و اصلاً دعوای حق و باطل نبود، لذا از آن تعبیر به فتنه می شود. فتنه یعنی مسئله ای که نه فقط عوام ،بلکه گاهی خواص نیز در آن به اشتباه می افتند. امیرالمومنین (ع) فرمود: حق را با آدم ها نسنجید، چراکه انسان ها تغییر می کنند. همه در معرض فسادیم. فردی که علی(ع) را ترور کرد کافر نبود، جزء سربازان علی (ع) بود؛ شمر که سر حسین (ع) را برید مجاهد بود.
باید دانست که فتنه بروز عملی شبهه است. در آیات 2 و 3 سوره ی عنکبوت آمده است که آیا مردم فکر کرده اند که رها می شوند و هیچ آزمونی در کار نیست؟؟؟ باید امتحان پس دهید و باید معلوم شود که به چه دل بسته اید. آیا منافع، جاه طلبی، قدرت و ثروت را زیر پا می گذارید یا خیر. خداوند می فرماید نمی گذاریم هیچ کدامتان از دنیا بروید مگر اینکه بین دین و دنیا انتخاب کنید.



بعد از پیامبر،جنگ بین اسلام درست و اسلام قلابی یود
امیرالمومنین (ع) می فرماید زمانی که این آیات بر پیامبر(ص) نازل شد من خدمت ایشان بودم و از ایشان پرسیدم و ایشان آیه را خواند و فهمیدیم عمده فتنه هایی که در این آیات نام برده شده،فتنه هایی است که بعد از زمان پیامبر(ص) اتفاق خواهد افتاد که حق و باطل مخلوط شده است؛ چراکه زمان پیامبر (ص) جنگ اسلام صریح و کفر صریح بود،اما بعد از پیامبر، جنگ بین اسلام درست و اسلام قلابی بود.ولی هر دو طرف می گفتند ما حامی پیامبریم، مجاهد راه قرآنیم. امیرالمومنین (ع) در ادامه می فرماید: از پیامبر (ص) پرسیدم یعنی از دین برگشتگی؟ یعنی همه کافر می شوند؟ پیامبر (ص) فرمودند: نه؛بلکه فریفتگی؛ این افراد بازی می خورند، البته خود آنها دلشان می خواهد که بازی بخورند.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط fatima_hs
۱۴ فروردين ۱۳۸۹, ۰۳:۴۹ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ فروردين ۱۳۸۹ ۰۴:۰۶ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #37
RE: حکومت
مخلوط شدن دوست و دشمن از عوارض چهار گانه ی فتنه است
حضرت امیرالمومنین (ع) می فرمایند:نگویید خدایا پناه بر تو از فتنه. چون همه ی شما بی استثنا دچار فتنه خواهید شد، چراکه باید امتحان پس دهید و باید مشخص شود که شما صادقید یا کاذب. حضرت امیرالمومنین (ع) در خطبه ی دوم نهج البلاغه در خصوص فتنه بحث می کند و می فرمایند: فتنه چون شتری مست مردم را پی در پی پایمال می کرد و ناخن در ایمان آنها می زد.

فتنه که می آید چند چیز به دنبال آن می آید:
اول:تردید ،یعنی اینکه همه به شک می افتند.
دوم: اختلاف
سوم: بی ثباتی و تزلزل در ایمان
چهارم: گم کردن دوست و دشمن و مخلوط شدن دوست و دشمن


شروع فتنه از هوای نفس و بدعت نظری در مفاهیم است
امام علی (ع) در خطبه 50 نهج البلاغه در خصوص اینکه فتنه چگونه شروع می شود صحبت می کنند و می فرمایند که شروع فتنه از دو جاست: یک بعد نفسانی دارد یعنی خودخواهی، افرادی پیدا می شوند که خود محورند، دیکتاتورند، منفعت طلبند و فقط دنبال قدرت و پیروزی خودشان هستند. دوم اینکه شروع فتنه از بدعت نظری در مفاهیم است؛ یعنی تغییر دادن اصول یا تحریف آن.
سپس گروهی از گروه دیگری کمک می خواهند؛ یعنی یک عده انحرافات فکری را تئوریزه می کنند و عده ای هم برای نفسانیت آنها هیزم می ریزند و آنها هم با نفسانیت خود روی مفاهیم تئوریک آنها نفت می ریزند.
امام علی(ع) می فرمایند که اگر باطل با حق در نیامیزد و مخلوط نشود، حق طلبان به راحتی آن را تشخیص می دهند و کار باطل پیش نمی رود؛ ولی در فتنه، فتنه گران اندکی از حق و باطل را می گیرند و آن را مخلوط می کنند. حضرت امیر (ع) می فرمایند: اینجاست که بازار شیطان گرم می شود و در جامعه یار گیری می کند. با این حال اینجا هم اگر کسی اهل حق باشد، حضرت امیر می فرمایند که خداوند رهایش نمی کنند.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، fatima_hs
۱۸ فروردين ۱۳۸۹, ۱۲:۵۴ عصر
ارسال: #38
RE: حکومت
در زمان فراگیری شبهه، اگر حق و باطل را تشخیص نمی دهید، بر جای خویش بمانید تا حجت پیدا کنید
امام علی (ع) در خطبه ی 151 نهج البلاغه می فرمایند: مردم شما هدف گیری شدید و مورد آماج بلا و امتحان هستید، بیدار شوید و از مستی وفور نعمت و از سختی عقوبت بترسید؛ آنگاه که غبار شبهه برانگیزد بر جای خویش بمانید، حرفی نزنید و اقدامی نکنید؛ اگر نمی توانید حق و باطل را تشخیص دهید بر اساس تعصب و احساسات موضع نگیرید. فرمودند:وقتی نمی دانید حق و باطل چیست، اگر تقوای حق طلبی دارید آرام باشید. فرمودند: وقتی فتنه ها پیدا شود و راه کج پیش پای هر یک از شما بگذارد و آسیابش بچرخد، آغازش چون ابتدای جوانی دلربا، فریبنده و جذاب است، اما وقتی پایان یابد آثارش شوم و زشت است.
حضرت امیر (ع) فرمودند: فتنه وقتی می آید در ابتدای آن نمی فهمید که فتنه است؛ چراکه همه چیز مرتب، قشنگ، درست و تئوریزه شده است. فرمودند که اینجا جای صبر و دقت است. آغاز فتنه از افرادی است که بر سر قدرت، ثروت و ریاست مسابقه می گذارند و چون سگان این مردار را از دهان یکدیگر می ربایند و یکدیگر را می جوند و پس از مدتی پیروان از رهبران اعلام برائت و بیزاری می کنند و رهبرانشان از پیروانشان گلایه می کنند. هر یک تقصیر را بر عهده ی دیگری می گذارد و چون دشمنان از یکدیگر جدا می شوند، هیچ یک مسئولیت آنچه کردند و مسئولیت فتنه را بر عهذه نمی گیرند و یکدیگر را با لعنت دیدار می کنند.


حضرت امیر به مردم سفارش می کند مبادا امام حاکم خود را در این فتنه ها تنها بگذارید
امام علی (ع) در خطبه 93 نهج البلاغه می فرمایند: فتنه زمانی که می آید از روبه رو شناخته نمی شود، وقتی که تمام می شود از پشت سر شناخته می شود.در جای دیگر می فرمایند: ای مردم امام حاکم خود را در این فتنه ها تنها نگذارید تا بعد ها خود را سرزنش کنید. خود را در آتش فتنه ای که پیشاپیش آن رفته اید بی اندیشه در می آورید. همانا من برای شما چراغم در تاریکی، هر کس در تاریکی است و حق را از باطل نمی شناسد به این چراغ بنگرد، به من بنگرد و راه را بیابد.

حضرت امیر (ع) فرمود: در فتنه دل های سابقاً مومن دودل و سست می شوند. مردان سالم گمراه می شوند، رأی درست و نادرست در هم می آمیزند، فرزند با پدر کینه می توزد، پدر و فرزند علیه یکدیگر کینه می ورزند.
در زمان امام علی (ع) یکی از مواردی که خود حضرت آن را فتنه نامیدند، شورش جمل بود که منتهی به جنگ جمل شد. خود حضرت در نهج البلاغه ،شورش ططلحه و زبیر را فتنه نامیدند و از مردم خواستند که آن را سرکوب کنند و طی نامه ای به مردم کوفه نوشتند دیگ آشوب به جوش آمده و فتنه آغاز شده است؛ همه به سوی رهبر خود بشتابید و در جهاد علیه فتنه شتاب کنید که تأخیر خطرناک است.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۱ فروردين ۱۳۸۹, ۱۰:۲۵ عصر
ارسال: #39
RE: حکومت
آنچه را که برای اجرای عدالت پیش رو داریم انواع و اقسام رنگها و چهره ها و صدا هاست
دشمنان حضرت علی (ع) در جنگ جمل جزء خوش نام ترین خوش سابقه ترین افراد و اصحاب پیامبر (ص) بودند؛ کسانیکه حضرت امیر (ع) می فرمایند ما از کودکی و خردسالی با هم بزرگ شدیم و در جبهه ها همیشه همه در کنار هم بودیم. طلحه و زبیر بارها در جهاد در خط مقدم بودند. شخص دیگر کیست؟ عایشه، ام المومنین و همسر پیامبر(ص).
عثمان کشته می شود و مردم به سمت حضرت علی (ع) هجوم می آورند که باید رهبری را بر عهده بگیرید. در ابتدا حضرت می فرمایند که من را رها کنید و سراغ افراد دیگری بروید. من اگر در حاشیه باشم و کمک کنم و نظارت کنم بهتر از این است که مسئولیت حکومت را بر عهده بگیرم. آنچه را که برای اجرای عدالت پیش رو داریم انواع و اقسام رنگ ها و چهره ها و صدا هاست. بعد از این خود شما ها درست تشخیص نخواهید داد و ایمان قلبیتان خواهد لرزید و عقل هایتان ثبات نخواهد داشت.

بیعت کنندگان با علی (ع) سه جنگ را بر ایشان تحمیل کردند
حضرت امیر (ع) می فرمایند من نمی خواستم مسئولیت حکومت را قبول کنم، ولی چونان جمعیت به سمت من هجوم آورد که لباسم از دو طرف پاره شد.دختران از فرط اشتیاق حجاب خود را کنار گذاشتند و به سمت من می آمدند و پیر مرد هایی که با عصا راه می رفتند چنان به سویم می آمدند که عصای خود را پرت کردند. من وقتی دیدم مردم این چنین به سوی من آمدند و بیعت عمومی است و همه می گویند که ما پای تو ایستاده ایم،دیگر بهانه ای نداشتم که این مسئولیت را قبول نکنم و حجت بر من تمام شد. با این حال می دانستم که برخی از این افراد با من چگونه رفتار خواهند کرد و زمانی که خلافت و رهبری را پذیرفتم، گروهی از همین افراد پیمان شکستند(ناکثین)، گروه دیگری از دین خارج شدند(مارقین)، و دسته ی سوم ستم کردند(قاسطین) و همین ها سه جنگ را به من تحمیل کردند. گویا نشنیده بودند که خداوند در قرآن فرموده بود که آخرت از آن افرادی است که در دنیا دنبال فساد و برتری طلبی نباشند و این خانه و دار آخرت را مخصوص افرادی قرار دادیم که برتری طلبی ،قدرت طلبی و اراده ی فساد نداشته باشند.
ابن عباس روایت می کند: در دومین روزی که مردم مدینه با علی بیعت کردند امام علی همان اول آمد و سخنرانی کرد که از همین سخنرانی جنگ ها بیرون آمد و فهمیدند که با علی نمی شود ساخت و باید با او جنگید و حکومت وی باید براندازی و ساقط شود.
حضرت امیر (ع) در بخشی از سخنرانی خود گفت:مردم در روز اول حکومت به شما بگویم که هر زمین و امکاناتی که از بیت المال در دوره ی قبل گرفتید و به شما داده شده ،همه آنها بدون استثنا به بیت المال باز خواهد گشت، هر کس هر آنچه را که از بیت المال بیش از سهم خود برداشته است به بیت المال باز می گردانم.

فرمودند:افرادی که تقوا داشته باشند در شبهات وارد نمی شوند، چراکه از این به بعد عده ای در افکار عمومی شبهه ایجاد می کنند، آن هم با عنوان های قشنگ تا جلوی مرا بگیرند؛ولی در این میان افرادی که تقوا داشته باشند وارد شبهات نمی شوند و بازی نمی خورند، ولی افرادی که دلشان می خواهد بازی بخورند بازی می خورند.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۵ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۱۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ۱۱:۱۸ عصر، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #40
RE: حکومت
بزرگان اسلام در زمان پیامبر، بر سر قدرت با امیرالمومنین درگیر شدند
حضرت امیر (ع) فرمود: چنان در دوران حکومت من بر هم زده خواهید شد و کاری می کنم با کف گیر آزمون مجدد انقلاب تا آنهایی که پایین هستند بالا و افرادی که بالا هستند پایین بیایند و به این شکل زیر و رویتان می کنم. می فرمایند: این گونه نیست که یک بار امتحان دهید و تا آخر عمرتان گارانتی شوید. اینکه ما 20 سال پیش در زمان پیامبر(ص) امتحان داده ایم، کافی نیست؛ بلکه دوباره باید امتحان دهید، چراکه هیچ کس گارانتی نیست. فرمود که در این امتحان مجدد ،گاهی کسانی که سابقه ی درخشان و طولانی از زمان پیامبر(ص) در اسلام داشتند در این مسابقه و آزمون دوباره عقب می افتند و افرادی که در آن دوره کسی نبودند و کسی آن ها را نمی شناخت جلو می افتند.
جالب این است اول کسی که با علی (ع) دست بیعت داد طلحه بود. بعد زبیر بیعت می کند و همین ها چند ماه بعد با امیرالمومنین، آن هم بر سر قدرت، درگیر می شوند.


طلحه و زبیر سهم بیشتری از بیت المال از امام می خواستند
فرمود هر کاری انجام داده اید برای خدا انجام داده اید ،پس پاداش آن را در آخرت از خدا بخواهید.در دنیا همه مساوی اند. شما قدیمی ترین و با سابقه ترین مسلمان، با مسلمانی که همین امروز مسلمان می شود نزد ما به لحاظ سهمش از بیت المال مساوی هستید. هر کس که رو به قبله ی ما آورد شایسته برخورداری از حقوق اسلامی و حدود اسلام است. شما همه بندگان خدا هستید و بیت المال ،مال خداست و آن را میان همه شما به طور مساوی تقسیم خواهم کرد و هیچ کس بر دیگری برتری و مزیت ندارد. آنچه نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است ،فردا بیایید تا اموال را به روش جدید تقسیم کنیم.
روز بعد طلحه و زبیر به مسجد می آیند .در گوشه ای از مسجد تجمع دیگری شکل داده و مردم را به دو بخش تقسیم می کنند. مردمی که پشت علی (ع) نماز را اقامه می کردند به طلحه و زبیر و مروان و جمعی دیگر از مردان قریش پیوستند و ساعتی آهسته با یکدیگر پچ پچ می کردند. بعد مخالفت آنها آشکار شد. عمار آمد پیش علی (ع) و گفت این سخنرانی چه بود که شما انجام دادید. کمی آرام تر. همین روز اول این افراد دارند پرچم بر می دارند و فتنه و خلف وعده می کنند، کمی ملاحظه کنید؛ که حضرت امیر دوباره بالای منبر رفت و سخنرانی کرد و فرمود:
ای مردم ! برترین مردم نزد خداوند از نظر مقام فردی است که تابع کتاب و سنت باشد و به تکلیفش عمل کند . سپس به عمار گفت برو به طلحه و زبیر که گوشه مسجد نشسته اند بگو بیایند اینجا ، من با آنها کار دارم . وقتی آمدند حضرت به آنها گفت : شما را به خدا سوگند ، آیا چنین نبود که شما با میل خودتان و با آزادی کامل سراغ من آمدید و با من بیعت کردید ؟ آیا من شما را مجبور به بیعت کردم ؟ من قدرت طلب بودم ؟ یا شما از من خواستید ؟ گفتند ما خواستیم . حضرت امیر گفت : شما مجبور بودید و زور بالای سرتان بود که با من بیعت کنید یا خودتان خواستید؟ گفتند : ما با شما بیعت کردیم و فکر می کردیم که شما روش دیگری دارید ، نمی دانستیم که این گونه است ما بیعت کردیم به شرطی که سهم و حق ما محفوظ باشد و فضیلت ما را بر دیگران در نظر بگیرید .
حضرت امیر (ع) فرمود : آیا من حقی از شما سلب کردم و یا به شما ستمی نموده ام ؟ گفتند : نه . فرمود : آیا حقی از مسلمانی ضایع و پایمال کردم ، یا حکمی از احکام خدا را زیر پا گذاشتم ؟ گفتند : نه . حضرت فرمود : پس چرا شما با من مشکل دارید ؟ گفتند : به خاطر روش حکومت تو و حرف هایی که مطرح می کنی و اینکه چرا در حکومت نظر ما را نمی پرسی . حضرت امیر (ع) گفت : من اگر در جایی نیاز به مشورت داشته باشم نظر شما را می خواهم . در آنچه تا الان گفتم نیاز به مشورت نبود ، چرا که نظر صریح خداوند و سنت پیامبر بود .
بعد طلحه و زبیر آمدند پیش حضرت امیر و گفتند که ما می خواهیم به عمره برویم. حضرت فرمود : شما قصد عمره ندارید و من می دانم شما کجا می خواهید بروید . دعواو درگیری را شروع کردید و حالا می روید تدارک پیمان شکنی و درگیری را ببینید . آنها قسم خوردند که اینگونه نیست . حضرت امیر لبخندی زد و گفت : پس دوباره تجدید بیعت کنید . آنها دوباره پیمان بسته و سوگند خوردند و زمانی که رفتند ، حضرت امیر (ع) فرمود : به خدا سوگند دیگر اینها را نخواهید دید الا اینکه به روی ما شمشیر می کشند و جنگ را بر ما تحمیل می کنند و هر دو آنها کشته خواهند شد .



[تصویر:  4poqk1t.jpg]

وقتی بنای خلقت مـــا را گذاشـــتند *****نـوری به حجــم تیره دنـــیا گذاشـتند
روح مرا به خاطر روح تو خلق کرده اند *****نام مرا به عشق تو فاطمه گذاشتند


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا