ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۲۸ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲ اسفند ۱۳۸۸ ۱۲:۲۳ صبح، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #1
حکومت
سلام بر تمامی مدیران محترم ویاران قرآنی عزیز
پیشاپیش سالروز آغاز امامت قائم آل محمد، حضرت حجت بن الحسن عسگری (عج) را تبریک می گم.
ان شاءالله روزی در ظهور ایشان این روز رو جشن بگیریم.
عدم ظهور به معنای عدم حضور تهمت ناروایی است که نا آگاهان به تو می زنند عزیز فاطمه...


همیشه برام سوال هست که وقتی آقا بیاد چه کسایی میشن سربازش و چه بدبخت هایی نمی تونن باورش کنن؟؟؟

یه دوستی میگفت سرباز آقا بودن و شدن ویژگی های خاصی داره، بدون شک یکی ار نشانه هاش قبول حکومت اسلامی و ولایت فقیه در زمان حال هست.کسی که نمی تونه الان این ها رو باور داشته باشه بی تردید زیر پرچم ولایت آقا هم نمی تونه بره...
به نظر شما این حرف درسته؟؟؟

تو جامعه ی ما در حال حاضر با حوادث اخیر دسته ای کاملاً اصل ایجاد حکومت اسلامی و ولایت رو منکر می شن...
درستکه تعدادشون کمه ،اما کافیه یه نفر یه حرف بی جا بزنه تا هزارتا شبهه تو ذهن هزاران نفر ایجاد کنه...
بدون شک این ، وظیفه ی ماست که هم اطلاعات خودمونو بالا ببریم و هم شبهات خیلی از افراد رو بی جواب نزاریم.
اگر دوستان مایل باشن یه مقدار در این زمینه بحث کنیم و شبهات پیرامون حکومت اسلامی و ولایت رو بررسی کنیم.
(راستش این تالار فقط اسماً تالار گفتگو هست،درستکه مطالب ارائه شده زیباست و حقیقاً گام بزرگی ست در جهت نهادینه کردن فرهنگ اسلام و علما و شهدای عزیزمون، اما به عقیده ی بنده تا روی یه مبحثی بحث نشه،سوال و جواب و فکر نشه،ماندگاری زیادی توی ذهن و زندگی افراد نداره.)

با اجازه ی دوستان در ابتدا با این سوال شروع کنم:

لزوم تشکیل جامعه اسلامی چیست؟؟؟؟

ممنون میشم اگه تو بحث شرکت کنید، چه در مقام مخالف چه در مقام موافق نظرراتتون ارزشمنده.

.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط alizamani ، هُدهُد صبا
صفحه 2 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۱۸ اسفند ۱۳۸۸, ۰۶:۲۶ عصر
ارسال: #11
RE: حکومت
بحث خيلي جالبيه، به شرط اينكه رو نظر مخالف هم منطقي بحث بشه.
نميگم اين نظر منه ولي چون از خيلي ها شنيدم دوست دارم كه بقيه هم با فكر، نظر بدن، بطوريكه به يه جواب قانع كننده برسيم.
اصلا نميخوام بحث رو به حوادث اخير ربط بدم ولي به خاطر اينكه همونطور كه "كبوتر حرم" عزيز گفتن، خيلي از اين شبهات جديداً مطرح شده، بد نيست كه با احتياط وارد بحثمون كنيم.
توي اين جريان حرفاي كاملا ضد و نقيضي از جناح هاي مختلف (از طريق صدا و سيماي خودمون و تلويزيون خارجي) شنيديم،
كساني كه تصاوير و اخبار هر دو جناح رو ديدن و شنيدن، اين سوال واسشون پيش اومده كه كدومشون راست ميگن؟؟؟
در واقع من احساس ميكنم كه شفاف سازي تلويزيون خودمون در حدي نبوده كه بتونه اين شبه ها رو پاسخ بده. البته كاري به اين مسائل نداريم، بحث اينه كه اين مسائل اين شبهه رو ايجاد كردن كه آيا واقعا حكومت حاكم اون حكومت اسلامي كه بايد باشه هست ( منظور مقايسه با حكومت زمان امام زمان(عج) نيست)
در واقع نميشه منكر نياز به حكومت اسلامي شد، من فكر ميكنم شبهاتي كه ايجاد ميشه در اين زمينه هستش كه آيا حكومت اسلامي فعلي واقعا يك حكومت اسلاميه؟
در واقع كساني كه حكومت اسلامي رو قبول ندارن، شبه اي هم واسشون نيست و اين شبهات واسه كساني ايجاد ميشه كه وجود يك حكومت اسلامي رو قبول دارن.
البته خواهشاً طوري جواب بدين كه بحث جناح ها مطرح نشه.

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۸ اسفند ۱۳۸۸, ۱۰:۵۱ عصر
ارسال: #12
Heart حکومت
در جواب سوالتون ميشه گفت حكومت الان ميشه اسلامي باشه اما نيست اگر بود

كه ظهور به تاخير نمي افتاد . يعني اون طوري كه بايد باشه نيست.

خيلي ها سال ها سكوت كرده بودند اما الان كه جرقه روشن شده موقعيت رو

فراهم ديدند كه حرف دلشان را بزنند : اينكه حكومت اسلامي نمي خواهند.

حكومتي ايراني يعني مثل زمان قديم كه هر كسي كه دوست داشت بدون روسري

به خيابان ميومد و هركس كه ميخواست حجاب كامل . مثل قديم جايي جدا براي

براي عيش و نوش باشه . اگر اسلامي ميخواستند كه روز عاشورا در خيابانها

نمي رقصيدند و قرآن پاره كنند .

امام زمان هم از اين كارها دلش خونه . آنهايي كه اسلام را ميخواهند بايد امر به

معروف را شروع كنند.

سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۹ اسفند ۱۳۸۸, ۰۵:۳۱ صبح
ارسال: #13
RE: حکومت
سلام بر همگی
الهه جون، خیلی خوشحالم که اومدی ،ممنون
جناب یوسف زهرا بحث ما هم هنوز اندر خم همان کوچه است.
محدثه ی عزیز از پست شما هم ممنونم ،احساست شما رو هم درک می کنم اما ما می خوایم شبهات رو بررسی کنیم و با احساسات هم نمیشه بحث کرد.

این تایپیک باز شده تا حتی المقدور تمام شبهات پیرامون حکومت بررسی بشه و به یه نتیجه ی منطقی برسیم نه اینکه تو یه جمعی که اکثریت موافق هستن به کرسی نشوندن نظرمون رو جشن بگیریم.

برای رسیدن به منطق هم فقط و فقط برهان لازمه ؛ نه عناد، نه جدل و نه مغالطه
خود بنده هم به شخصه علاقه ای به بحث با کسیکه قصد عناد و سرکشی داره ندارم.
برای اینکه توی یه مبحثی هم به نتیجه ی صحیح برسیم باید تمام جوانب (موافق و مخالف) بررسی بشه.
از قدیم گفتن هر کسی یه تنه به قاضی بره راضی برمی گرده...
پس ما نتنها با مخالف سر جنگ نداریم بلکه با گوش های باز حرفاشو می شنویم.
البته بنده اصلاً اطلاعات کافی ندارم به خاطر همین از دوستانی که اطلاعات بیشتری دارن خواهش می کنم که تو بحث شرکت کنن.

اما برای ادامه ی بحث من فکر میکنم که شما یه مقدار خیلی زود رفتید جلو...
درستکه لزوم تشکیل حکومت سیاسی برای همه ی ما مبرهن هست...
اما فراموش نشه که خیلی از افراد هنوز از این صافی رد نشدن...
اکثر شبهات اخیر پیرامون ولایت هست.اما برای کسیکه حکومت اسلامی و شرایطش هنوز براش جا نیفتاده چطور میشه ولایت رو اثبات کرد؟؟؟؟
از کسیکه هنوز الفبا یاد نگرفته نمیشه انتظار روان خوانی داشت...

اگر دوستان هم موافق باشن فعلاً به این سوال جواب بدیم و ان شاءالله بریم جلو...
اگر هم بهتر هست که ابتداً به سواله دیگه ای جواب داده بشه، راهنمایی بفرمایید.


می دونیم ضامن بقای یه حکومت ،قبول حکومت از طرف مردم هست...
حالا اگر مردم دیندار و مذهبی باشن، به طبع برای وضع مقررات و ضوابط ملاک های دینی رو رعایت می کنن...
و اگر دیندار و مذهبی نباشن تضمینی برای بقای حکومت اسلامی نیست...
با این فرض دیگه چه تآکیدی رو به وجود آوردن حکومت اسلامی هست؟؟؟
خوب دموکراسی باشه دیگه....


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات
۱۹ اسفند ۱۳۸۸, ۰۹:۳۴ صبح
ارسال: #14
RE: حکومت
سلام
ممنون از همه ي دوستان.
"كبوتر حرم" عزيز پاسخ قشنگي دادي.
قبول دارم كه از روي سوال پريدم و جلو رفتم ولي آخه كسي كه حكومت اسلامي رو قبول نداره، احتمالاً خيلي از مسائل ديگه ي اسلام رو قبول نداره، يعني ريشه قبول نداشتن حكومت اسلامي برميگرده به مسائل فردي و بنيادي تر، بطوريكه اين واسش يه شبه نيست.

به نظر من افراد توي جامعه ما چند دستن:
1.افرادي كه اسلام رو قبول ندارن و تبعاً لزوم وجود يه حكومت اسلامي رو هم قبول ندارن.
2. افرادي كه اسلام رو اونطوري كه خودشون تعريف ميكنن قبول دارن.
3.كساني كه اسلام رو قبول دارند ولي در مشروعيت حكومت كنوني شبه دارند.
4.افرادي كه اسلام رو قبول دارند و در پذيرش حكومت كنوني(با قبول كم و كاستي هاي موجود) هم مشكلي ندارند.
5. كساني كه ( بدون فكر و شايد هم با فكر) اسلام رو قبول دارند و تعصب بي جا يي روي حكومت كنوني دارند و متأسفانه معمولاً اين افراد هستند كه مقدمات شبهات و پيوستن افراد به دسته ي اول، دوم يا سوم را موجب ميشن.

نميدونم شايد هم من با افرادي كه در لزوم وجود حكومت اسلامي شبه دارند برخورد نداشتم، شايد هم اين افراد جزء دسته دوم ميشن.
در هر صورت اگه مي بينيد شبه اي به اين شكل مطرحه خوشحال ميشم نظر همه دوستان رو بدونم.

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم
۱۹ اسفند ۱۳۸۸, ۱۰:۴۱ عصر
ارسال: #15
RE: حکومت
سلام

میدونید اون آدم هایی که حکومت اسلامی رو قبول ندارن بعضی وقتا با طرح یک سری مسئله تو ذهن بقیه افراد شبهه ایجاد می کنن.و این خطرناکه...
راستش این سوالی رو که مطرح کردم یکی از دوستان پرسیده بودن که هم مسلمون هستن و هم اهل نماز و روزه اما الزامی برای تشکیل حکومت اسلامی نمی تونست قائل شه...
استدلالش هم این بود که زمان امام حسن(ع) مردم همه مسلمون بودن اما فرقی بین حکومت معاویه لعنت الله و حکومت امام حسن(ع) قائل نبودن.امام هم کسی رو مجبور نکردن... و مصداق های دیگه...
البته اگر این مسائل برای کسی شبهه نیست خوب می گذریم.

اما سوالی که شما پرسیدید "آيا حكومت اسلامي فعلي واقعا يك حكومت اسلاميه؟" یه مقدار خیلی کلی هست...
به نظر من یعنی چیزی که تاحالا از بقیه شنیدم مسئله اصلی سر ولایت فقیه هست.
نمی دونم دقیقاً سوال شما شامل ولایت فقیه،اصل و لزوم اون هست؟
یا شامل مشروعیت و عدم مشروعیت شخص ولایت فقیه؟
یا مسئولین و عوامل اجرایی در پست های مختلف ؟؟
یا ...

اگه میشه یه مقدار باز تر صحبت کنید.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۰ اسفند ۱۳۸۸, ۰۱:۲۱ صبح
ارسال: #16
RE: حکومت
سلام.
اگه این جوری هست پس از مدیریت خواهش می کنیم که چندتا مخالف وارد تالار بکنن که بحث با خوبی وخوشی تموم نشه Wink

لزوم تشکیل حکومت که حرفی نیست ،بدون حکومت که نمی شه،ولی لزوم حکومت اسلامی به خاطر این هست که مردم می خواستن،به الان جامعه نگاه نکن چقدر کشور ما خون داد که به حکومت اسلامی دست پیدا کنه،به نظر من رای اکثریت مردم را می شه یکی از دلایل مهم تشکیل حکومت اسلامی قلم داد کرد.

در مورد اسلامی نبودن حکومت که بعضی همچین فکرایی می کنن یا شاید هم تا حدودی باشه در مورد بعضی از مسولین هست،که شاید بعضی ها نظرشون به شخص ولایت فقیه معطوف می شه،و از دید ایشون می بینند.

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۰ اسفند ۱۳۸۸, ۰۲:۱۰ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ ۰۲:۱۵ صبح، توسط alizamani.)
ارسال: #17
RE: حکومت
لزوم حکومت اسلامی در عصر غیبت

چنان که میدانیم،یکی از شیوه های بحث ولایت فقیه این است که ابتدا ضرورت و لزوم اقامه ی حکومت اسلامی را در عصر غیبت به اثبات برسانیم و آن را به عنوان جزیی از برنامه های اسلام ثابت کنیم،و پس از آن به جستجوی ادله در زمینه ی شرایط حاکم
برآییم،و سپس بررسی کنیم که کدام عنوان (ولایت فقیه) بر این شرایط صادق است.
از آنجایی که در میان ادیان الهی،دین مبین اسلام برای همه ی افراد و همه ی مکان ها و همه ی زمان ها،تا ابد و قیامت عمومیت دارد و این عمومیت سه گانه از نظر قرآن شریف و روایات اسلامی،از ضروریات و بدیهيات است،بنابراین اسلام در زمان غیبت امام معصوم (عليه السلام) نیز بدون تردید دارای حکومت است.
وقتی در قرآن کریم می خوانیم: (اَلَّذینَ اِنْ مَکَّناهُمْ فِی الارْضِ اَقامُو الصَّلوهَ وَ اتُو الزَّکاهَ وَ اَمَرُو بِالْمَعرُوفِ وَ نَهَوا عَنِ الْمُنکَرِ) (مردان خدا کسانی هستند که هرگاه در زمین به آنها قدرت و حکومت بخشیدیم،نماز را برپا می دارند و زکات می دهند و امربه معروف و نهی از منکر می کنند).آیا این امر جز با تشکیل حکومت دینی و اسلامی میسر است؟اگر فرض کنیم که تعبیر (مَکَّنّا) به معنی هرگونه قدرت بخشیدن بوده باشد،بازدلالت آیه بر مقصود ما روشن است؛زیرا حکومت بارزترین نمونه ی قدرت است.
برای لزوم و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت به ذکر چند دلیل می پردازیم:
1.دلیل اجتماعی- تاریخی: حکومت امری است اجتماعی که نیاز جامعه به امنیت و حفظ حقوق افراد و رواج عدالت گستری،آن را واجب کرده است.و جامعه اسلامی از سایر جوامع بشری که لازمه ی آن برقراری نظم و قانون گذاری برای حفظ امنیت و حقوق و اشاعه ی عدل در میان افراد جامعه است جدا نیست و مثل جوامع دیگر نیاز به برقراری حکومتی دارد که قوانین را اجرا کند تا هدف از تنظیم قوانین تحقق یابد.
اگر جامعه ی اسلامی با بقیه ی جوامع از نظر نیازمندی به این امور،اختلاف می داشت،پیامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) و امامان برای بیان این امر سزاوارتر بودند،و چون آن بزرگواران چنین نکرده ونفرموده اند،بنابراین جامعه ی اسلامی هم در این که باید حکومتی داشته باشد،مانند سایر جوامع بشری است.به همین دلیل، تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت ضرورت پیدا می کند؛زیرا در این زمان،جامعه اسلامی مانند تمامی جوامع دیگر نیازمند قانون و تشکیل حکومت است تا بتواند در استحکام آن بکوشد و هدف از تشریع قانون را تحقق بخشد،و از این جهت بار دیگر جوامع بشری تفاوتی ندارد،و بدیهی است که جامعه ی اسلامی،حکومت اسلامی می طلبد،نه حکومت دیگری.
حضرت امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند:
(سنت و رویه ی پیغمبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) دلیل بر لزوم تشکیل حکومت است؛زیرا:اولاً،خود تشکیل حکومت داد،و تاریخ گواهی می دهد که تشکیل حکومت داده،و به اجرای قوانین و برقراری نظامات اسلام پرداخته و به اداره ی جامعه برخاسته است: والی به اطراف می فرستاده؛به قضاوت می نشسته؛و قاضی نصب می فرموده؛سفرایی به خارج و نزد رؤسای قبایل و پادشاهان روانه می کرده،معاهده و پیمان می بسته،جنگ را فرماندهی می کرده،و خلاصه،احکام حکومتی را به جریان می انداخته است.
ثانیاً،برای پس از خود به فرمان خدا تعیین (حاکم) کرده است.وقتی خداوند متعال برای جامعه ی پس از پیامبر اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) تعیین حاکم
می کند،به این معناست که حکومت پس از رحلت رسول اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نیز لازم است.و چون رسول اکرم (صلي الله عليه وآله وسلم) با وصیت خویش فرمان الهی را ابلاغ می نماید،ضرورت تشکیل حکومت را نیز می رساند) .
2.دلیل اعتقادی: اعتقاد به دین اسلام،مسلمان را به این باور می رساند که قیام برای پیاده کردن احکام اسلام در دوران زندگانی اش بر او واجب است،و نظام اسلام همان طور که از جستجو در احکام و قوانین آن حاصل می شود- و حق هم همین است- نظامی کامل و در بردارنده ی تمام قوانینی می باشد که شرایط گوناگون زندگی،اعم از زمینه های فردی،اجتماعی،اقتصادی،سیاسی و ... آن را اقتضا می کند.
و پیداست که برخی این مقررات،مانند قوانین اجتماعی،اقتصادی، و سیاسی،جز از طریق قوه ی حاکمه به طور کامل اجرا نمی- شود،بنابراین تشکیل یک دولت اسلامی و حکومت آن در دوران غیبت امری لازم وضروری است.چنان که در آیه ای که اول بحث آوردیم به این مطلب اشاره شد.
3.دلیل عقلی: وقتی که (ابودراء) و (ابوهریره) نامه ی معاویه را برای علی (عليه السلام) آوردند که در آن تقاضا شده بود قاتلان عثمان را به آنها بسپارد تا مجازات کند،امام (عليه السلام) فرمود:
(عثمان بن عفان از دو حال خارج نیست:یا پیشوای هدایت بود که ریختن خون او حرام و کمک او واجب و سرپیچی از فرمان او گناه بود.و امت حق خوار کردن او را ندارند بالاخره از این دوحالت خارج نیست).
آن چه در حکم خدا و حکم اسلام و مسلمین واجب است بعد از آن که امامشان از دنیا رفت یا کشته شد- چه گمراه باشد و چه هدایت شده،چه مظلوم باشد و چه ظالم،چه ریختن خونش حلال باشد و چه حرام- این است که هیچ عملی انجام ندهند،کار جدیدی بپا نکنند و دست از پا خطا ننمایند و کاری را شروع نکنند قبل از آن که برای خود امامی عفیف و عالم و با تقوا و عارف به قضاوت و سنت برگزینند تا امور آنها را جمع نماید و در بین آنان حکم کند و برای مظلوم از ظالم حقش را بگیرد و مرزهای آنان را حفظ نماید و غنایم و حقوق مالی آنان را جمع آوری نماید و حج و نماز جمعه ی آنان را بپا دارد و صدقات آنان را جمع نماید.سپس درباره ی امامشان که به ظلم کشته شده نزد او برای حکم بروند و قاتلین او را برای محاکمه نزد او ببرند تا بین آنان به حق حکم نماید: اگر پیشوایشان مظلوم کشته شده به نفع صاحبان خود رأی دهد،و اگر ظالم کشته شده نظر دهد که حکم آن چیست)
(بنابراین قوای معاویه قبل از پرداختن به مسأله قتل عثمان باید اصل حکومت اسلامی را بپذیری و به کسی که همه ی مردم با او بیعت کرده اند بیعت کنی و لحظه ای با توسل به این بهانه ها تأخیر نیندازی).
این روایت کاملاً بیانگر لزوم حکومت اسلامی است،و از آن جایی که جامعه اسلامی همیشه نیازمند حکومت اسلامی است تا مواردی که حضرت امیر (عليه السلام) بیان داشتند را نظام بخشد،بنابراین در زمان غیبت امام معصوم (عليه السلام) نیز تشکیل یک حکومت اسلامی لازم و ضروری است.
در روایات اسلامی که شیعه و سنی نقل کرده اند،آمده است که پیش از ظهور مهدی (عليه السلام) مردمی قیام می کنند،و مقدمات حکومت مهدی (عليه السلام) را فراهم می سازند.از جمله آنها روایتی است که گنجی شافعی از رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) نقل می کند که فرمود:
(یَخْرُجُ اُناسٌ مِنَ الْمَشرِقِ،فَیُوَطِّئُونَ لِلْمَهدی سُلْطانَه)؛مردمی از شرق قیام می کنند و زمینه ی حکومت مهدی (عليه السلام) را فراهم می سازند.
وی بعد از نقل این روایت می نویسد: (این حدیث،حدیثی حسن و صحیح است که آن را راویان موثق و عالمان حجت روایت کرده- اند.)
بعد از بیان مطالب و روایات فوق،لازم به ذکر است که دانشمندان و علمای اسلامی خصوصاً شیعه،بر لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت تأکید داشته و دارند.بعضی از دانشمندان به خصوص محدثین سعی داشته اند برای وجوب تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت،اقامه ی دلیل کنند،و بعضی آن را از ضروریات دین و بی نیاز از اثبات و استدلال می دانند.
مرحوم فیض کاشانی می گوید: (وجوب جهاد،امر به معروف و نهی از منکر،و ترویج نیکی و تقوا فتوا دادن،حکم به حق در میان مردم،برپاداشتن حدود و تعزیرات و سایر سیاست های دینی،همه از ضروریات دین است،و تشکیل حکومت،قطب اعظم دین و امر مهمی است که خداوند پیامبران را به آن منظور مبعوث فرموده و اگر ترک شود اساس نبوت تعطیل و دیانت متلاشی و آشوب و فتنه فراگیر می شود،همه گمراه می شوند و نادانی شایع می گردد،آبادی ها خراب و بندگان به هلاکت دچار می شوند. از همه ی اینها به خدا پناه می بریم)
صاحب جواهر می فرماید: (اجمالاً این مسأله از مسایل روشنی است که نیازی به دلیل ندارد)
سید بزرگوار،آیت الله العظمی بروجردی می فرماید: (شیعه و سنی بر این امر اتفاق دارند که وجود یک سیاستمدار و رهبری که امور مسلمانان را اداره کند،در حوزه ی اسلام لازم است،بلکه این امر از ضروریات اسلام است)

سوال از آیت الله شیخ جعفر سبحانی:

نظر اسلام درباره ى تشكيل حكومت چيست و شيوه ى آن چگونه مى باشد؟



پاسخ: اسلام يك رشته اصول و فروعى است كه از جانب خدا آمده است و پيامبر اسلام مأموريت داشت كه مردم را به آن دعوت كند و در شرايط مناسب همه را پياده كند، ولى چون اجراى يك رشته از احكام، كه حافظ نظم و انضباط در اجتماع است، بدون تشكيل حكومت امكان پذير نبود لذا پيامبر به حكم عقل و خرد و به حكم ولايتى كه خدا به وى داده بود، دست به تشكيل حكومت زد و نظام توحيدى را در قالب يك حكومت اسلامى پياده كرد.

هرگز حكومت در اسلام هدف نيست، بلكه از آن جا كه اجراى احكام و قوانين و تأمين اهداف عالى آن بدون تشكيلات و سازمان سياسى امكان پذير نيست از اين جهت پيامبر شخصاً دولت و حكومتى را پايه گذارى كرد.

خلاصه، اجراى حد بر سارق و زانى، رسيدگى به اختلافات مسلمانان در امور مالى و حقوقى، جلوگيرى از احتكار و گران فروشى، گردآورى زكات و ماليات هاى اسلامى، گسترش تعاليم اسلام و رفع ده ها نيازمندى ديگر جامعه اسلامى بدون يك سرپرستى جامع و پيشرو و قاطع و بدون يك زعامت و حكومت مورد پذيرش ملت، امكان پذير نيست.

اكنون كه مسلمانان وظيفه دارند كه اين احكام و تعاليم اسلامى را مو به مو اجرا كنند و از طرفى اجراى صحيح آن ها بدون تأسيس يك مركز كه همه از آن جا الهام بگيرند ممكن نيست، روى اين جهات بايد مسلمانان در چهارچوب تعاليم اسلام داراى تشكيلات و سازمان هاى سياسى باشند كه در هر زمان پا به پاى نيازمندى ها پيش رود.

امير مؤمنان (عليه السلام) در يكى از سخنان خود به لزوم تشكيلات و حكومت اشاره مى كند و وجود حاكم جائر را بر هرج و مرج و زندگى جنگلى ترجيح مى دهد ويادآور مى شود كه اصولاً حكومت هدف نيست، بلكه وسيله است براى يك زندگى آرام تا روزى كه اجل فرا رسد، وسيله است براى گردآورى ماليات براى جهاد با دشمن، براى حفظ امنيت راه ها و اخذ حق مستضعف از نيرومند.

چنان كه مى فرمايد:

«انّه لابدّ للناس من أمير برّ أو فاجر يعمل فى امرته المؤمن و يستمتع فيها الكافر و يبلغ اللّه فيها الأجل ويجمع به الفئ و يقاتل به العدو و تأمن به السبل و يؤخذ به للضعيف من القوى

بايد براى مردم امير و رئيسى باشد، خواه نيكوكار و يا بدكار تا مؤمن در حكومت او به كار خود مشغول گردد و كافر بهره خود را ببرد. بر اثر برقرارى نظم وآرامش، خداوند هر فردى را به اجل خود برساند، به وسيله اين حاكم ماليات جمع گردد، با دشمن نبرد شود و راه ها از دزد و ياغى ايمن گردد و حق ناتوان از نيرومند گرفته شود».

با اين بيان و با يك محاسبه و مطالعه اجتماعى، لزوم تشكيل دولت در نظر عقل و خرد يك پديده ى ضرورى و اجتناب ناپذير اجتماعى جلوه مى كند كه از آن گريزى نيست

شيوه حكومت در اسلام

مهم ترين بحث در حكومت اسلامى بيان شيوه حكومت در اسلام است. متأسفانه در تمام اعصار، اين مسئله كم تر مورد توجه قرار گرفته است. نويسندگان اهل تسنن، حكومت خلفا را معيار حكومت اسلامى قرار داده و همين امر سبب ركود فكرى آنان شده است، ديگر نخواستند فكر خود را براى پيدا كردن شيوه حكومت به كار اندازند و اين حقيقتى است كه يكى از نويسندگان متفكر آنان به آن اعتراف كرده و مى نويسد:

«انتخاب خلفا از مجراى خاصى سبب تعطيل قواى دماغى علماى اسلام گرديده و ديگر نخواسته اند از ديگر شيوه هاى حكومت كه جامعه هاى غير اسلامى آن را تجربه كرده اند، بحث و بررسى به عمل آورند. بيعت براى يك فرد كه نمونه ى آن در صدر اسلام در سقيفه بنى ساعده انجام گرفت، معيار حكومت اسلامى در اذهان قرار گرفت و از آن تجاوز نكرد».

از آن جا كه علماى شيعه غالباً معترض به حكومت ها بودند و حكومت ها به آنان اجازه نشر افكار نمى داد، قهراً از مسايل مربوط به حكومت دور مانده و در اين وادى كم تر وارد شده اند، جز كتاب ها و رساله هاى كوچكى آن هم پيرامون برخى از مسايل مربوط به حكومت; مانند جهاد و دفاع، احكام اراضى خراجى، و تصدى حكومت از طرف حاكم جائر چيزى تأليف نكرده اند.

از اين جهت مسأله ى شيوه حكومت در اسلام كم تر مورد توجه بوده و در اين باره تحقيق كافى انجام نگرفته است.

آرى، در قرن گذشته (قرن چهاردهم) شخصيت هاى بزرگ و ارزنده اى; مانند آية اللّه نائينيرحمه اللّه و استاد بزرگوار، حضرت آية اللّه امام خمينيرحمه اللّه با نشر كتاب هايى; مانند: «تنبيه الامّة» و «ولايت فقيه» پرده ها را كنار زده و افكار را به صلب مسئله متوجه نموده اند.

یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط کبوتر حرم ، هُدهُد صبا
۲۰ اسفند ۱۳۸۸, ۰۳:۰۳ صبح
ارسال: #18
Heart حکومت
من با اومدنه مخالف موافقم و چند نفر را ميشناسم . بگم وارد بحث بشوند؟

سلام من به بقیع و چهار قبر غریبش
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۰ اسفند ۱۳۸۸, ۱۲:۴۵ عصر
ارسال: #19
RE: حکومت
سلام به همگي.
ممنون از پاسخ دوستان.
ممنون از آقاي زماني بابت توضيحات مفيدشون.
بله محدثه جان، اين خيلي خوبه كه افراد مخالف هم وارد بحث بشن، البته به شرط اينكه آدم هاي منطقي اي باشن.
من خودم سعي ميكنم كه نظرات مخالف رو مطرح كنم، چون در غير اين صورت ممكنه ساده و بدون يه استدلال محكمه پسند به نتيجه اي كه تو ذهنمونه برسيم.( همون نظر "يوسف زهرا")
"كبوتر حرم" عزيز هر طور كه خودتون صلاح ميدونيد سوال رو مطرح كنيد. من اصلا قصد به هم زدن نظم بحث رو نداشتم، فقط پيشنهادم رو گفتم.Sad
و در پاسختون اينكه من فكر ميكنم شبه اي كه گفتم بر ميگرده به مشروعیت و عدم مشروعیت شخص ولایت فقیه و یا مسئولین و عوامل اجرایی در پست های مختلف.
سعي ميكنم با احتياط منظورم رو برسونم و خداي ناكرده قصد جسارت و بي احترامي به هيچ شخص خاصي رو ندارم.
در واقع يه شبه اي كه شنيدم اين بودش كه چنانچه شخص ولايت فقيه صلاحيت لازم رو داشتن نبايد اتفاقات اخير به اين شكل رخ ميداد و اينكه چرا ايشون صلاحيت افرادي رو تأييد ميكنن و بعداً اونها رو مخالف اسلام و رژيم معرفي ميكنن و يا از كساني حمايت مي كنند كه صلاحيت مديريت كشور و يل ساير پست هاي اجرايي را ندارند.
و البته مسائل ديگه اي هست كه متأسفانه نميشه تو تالار مطرحشون كرد ولي فكر ميكنم براي ادامه بحث مفيد باشه.Sad

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۰ اسفند ۱۳۸۸, ۰۴:۱۶ عصر
ارسال: #20
RE: حکومت
با سلام وتشکر خدمت همگی
جناب زمانی خیلی ممنون بابت متن مفید، کامل و ارزندتون...
محدثه جون مثل اینکه بد جوری می خوای بحث رو 2آتیشه کنی ها...
منم موافقم ولی به قول مدیرمون کسانی رو بیار که منطقی باشن...
الهه ی عزیز به هم زدن بحث چیه؟؟؟ خوشحال میشم نظراتتون رو بدونم.
با توضیحاتی هم که آقای زمانی دادن دیگه فکر نمی کنم شبهه ای در زمینه ی لزوم تشکیل حکومت اسلامی به وجود بیاد.

اما در مورد سوال شما:
من فکر می کنم برای جواب به این سوال باید زیر بنایی تر بحث کنیم.
اول باید بررسی بشه که ما در چه مسائلی با هم اشتراک نظر داریم.
به یه قانون و اصلی برسیم تا با استناد به اون بتونیم در مورد اتفاقات اخیر به یه نتیجه ی منطقی برسیم.
اگر من با توجه به یه اصلی هزار تا صغری کبری برای شما بچینم و بعد تازه بفهمم شما اصلاً اون اصل رو قبول نداشتید جز اتلاف وقت چیز دیگه ای نیست.

از نظر بنده اول باید از صافی چند تا سوال زیر رد شیم و با هم یه مورور اجمالی داشته باشیم تا به جریانات اخیر هم برسیم.

1- لزوم ولایت فقیه چیست ؟
(راستش بعضی وقتا که در مورد مسائل اخیر با دوستان صحبت می کنیم بعد از کلی بحث تازه می بینم طرف مشکلش توی اصل ولایت فقیه.. و این دقیقاً مثل این میمونه که بخوایم برای کسیکه منکر خداست معاد رو اثبات کنیم..)
2- صلاحیت و شرایط ولایت فقیه چیست؟
3- آیا رهبر کنونی از صلاحیت لازم برخورداره؟


و بعد از رسیدن به نتایج مشترک ومنطقی در ارتباط با مسائل اخیر و واکنش های رهبر هم صحبت می کنیم ان شاءالله.


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا