ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیات مربوط به حضرت خدیجه(س)
۲۵ دي ۱۳۹۴, ۰۱:۱۸ عصر
ارسال: #1
آیات مربوط به حضرت خدیجه(س)
سوال
آیا در قرآن کریم آیاتی هست که اشاره به حضرت خدیجه سلام الله علیها داشته باشد؟

پاسخ

آیاتی در قرآن وجود دارد که به نحوی با حضرت خدیجه مرتبط است و ما به چهار آیه از آن ها اشاره می کنیم.

1- «وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیها»[1]

سوره طه از سوره های دسته اولیه سوره های قرآنی است که اوائل بعثت بر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است. نظر به این که اهل و اعضاء خانواده رسول اکرم در آن تاریخ عبارت از خدیجه کبری سلام الله علیها، که همسر رسول الله است و از نظر این که علی بن ابی طالب نیز تحت ولایت و سرپرستی رسول الله زندگی می نمود؛ او نیز مشمول عنوان اهل می باشد. بر این اساس آیه خطاب به رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله نموده که «به اهل و اعضاء خانواده خود در باره بپا داشتن فریضه صلاة سفارش اکید بنما و بر آن پیوسته استوار باش».[2]

2- «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَک الْأَقْرَبِینَ»[3]:

اولین دعوت رسمی پیامبر به توحید، از طریق اقوام و خویشان بوده است و نزدیک ترین اقرباء به رسول گرامی صلی اللّه علیه و آله و سلّم بر حسب نسب، علی بن أبی طالب علیه السّلام و بر حسب رابطه سببی خدیجه کبری علیها السّلام است و این دستور دعوت، در درجه اول در باره علی و خدیجه شاهد فضیلتی است برای آن ها، هم چنان که در مرتبه دیگر برای طبقات خویشان، شاهد فضیلت است». [4]

3- « وَ الَّذینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً»[5]:
مطابق با احادیثی که از پیامبر صلی اللّه علیه و آله نقل شده منظور از ازواجنا درآیۀ شریفه حضرت خدیجه سلام الله علیها است.

محمد بن عباس از ابی سعید خدری روایت کرده که پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمود: از جبرئیل پرسیدم؛ مراد از أَزْواجِنا وَ ذُرِّیاتِنا کیست؟ گفت خدیجه و فاطمه علیهما السلام. «و قُرَّةَ أَعْینٍ» حسن و حسین علیهما السلام و منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً» علی بن أبی طالب علیه السّلام است.[6]
4- «وَ وَجَدَک عائِلًا فَأَغْنی» [7]:

یکی از تفاسیری که برای آیۀ شریفه بیان شده این است که تو را با مال خدیجه علیها السلام بی نیاز نمود. و تو محتاج بودی؛ توانگرت نمود با مال خدیجه و اموال غنایم.

پی نوشت ها:



[1] طه، 132.



[2] انوار درخشان، ج ‏10، ص 533.


[3] شعراء، 214.



[4] انوار درخشان، ج ‏12، ص 92.


[5] فرقان، 74.


[6] تفسیر جامع، ج‏ 5، ص 55 .


[7] ضحی، 8.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، mojtaba79
۲۲ فروردين ۱۴۰۱, ۱۱:۳۵ عصر
ارسال: #2
RE: آیات مربوط به حضرت خدیجه(س)
السلام علیک یا ناصره رسول الله
حضرت خدیجه کبری (س) آن بانویی ا‌ست که در زمان بت و شمشیر و شیطان، زمانی که دختران، عروس گورها می‌شدند و دستان سرد خاک، گرمای زندگیشان را می‌گرفت. اولین ایمان آورنده به اسلام بود و کسی بود که همراه پیامبر بزرگ اسلام اولین نماز را به پا داشت. بانویی که در جاهلیت عرب و در عین ثروتمندی لقب طاهره را داشت و سیده‌ی قریش خوانده می‌شد. بانوی بزرگ کرامت و خورشید احسانی که در دستان گرمش، نهال نو پای اسلام جان گرفت و به درختی تناور تبدیل شد. شخصیتی که تمام ثروت و دارایی خود را در راه اسلام بی‌هیچ چشم داشتی نثار نمود و یاریش، رسول خدا را از تنهایی بیرون می آورد.
بانوی باوفایی که در وصف شوی گرامی خود حضرت محمد مصطفی(ص) سروده بود :
اگر تمام نعمت‌های دنیا از آن من باشد،
ملک و مملکت کسراها و پادشاهان را داشته باشم،
در نظرم هیچ ارزش ندارد؛ زمانی که چشمم به چشم تو نیافتد.
مونسی که در پایان عمر شریف خود در عبای پوسیده پیامبر بزرگ اسلام و با دستان مبارک ایشان در شعب ابیطالب به خاک سپرده شد. هجرانش آنچنان سخت بود که سال وداعش را عام‌الحزن نامیدند.
شخصیت بزرگی که پیامبر اسلام درمنزلت ایشان فرمودند: خدا شاهد است‏ خدیجه زنی بود که چون همه از من رو می‏گردانیدند، او به من روی می‏کرد، و چون همه از من می‏گریختند، به من محبت و مهربانی می‏کرد، و چون همه دعوت مرا تکذیب‏ می‏کردند، به من ایمان می‏آورد و مرا تصدیق می‏کرد. در مشکلات‏ زندگی مرا یاری می‏داد و با مال خود کمک می‏کرد و غم از دلم‏ می‏زدود.
آری چه زیبا مقدر شده بود که محمد امین و امانتدار در کنار طاهره قریش خدیجه قرار گیرد و از پیوند این دو اهل البیتی شکل پذیرد که همواره با ذکر درود و صلوات از ایشان یاد می‌شود. خاندانی که جوانانش سرور جوانان اهل بهشتند و همچون مادر خود خدیجه، بهترین‌ها و همه هستی خود را در راه حضرت حق قربانی نمودند.
خدیجه کبری(س) مظلومانه زیست و غریبانه از دنیا رفت. گرچه از این گوهر نادر و این اسوه‌ی ایثار و مهربانی و اولین ایمان آورنده به دین مبین اسلام و یاری دهنده‌ی پیامبر که در تمام شدائد و مشکلات وفاداری خود را به اثبات رسانید کمتر یاد می‌شود، اما بر ماست که زحمات بی‌دریغش را ارج نهیم و یاد ارزنده و گرانقدرش را با تمام از خود گذشتگی‌هایی که برای تحکم مبانی و رشد دین مبین اسلام تحمل فرمود گرامی داریم و به روح پاکش درود بفرستیم
روحش شاد و یادش برای همیشه‌ی تاریخ گرامی باد.
خادمین حضرت خدیجه کبری(س)، سالروز وفات
مهربان یار و یاور رسول خدا (ص) و نیکو مادر مومنان
حضرت خدیجه کبری (س)
را به تمامی مسلمین تسلیت می‌گویند.
سخنان استاد بزرگوارحاج_حسن_پورشبانان
نویسنده: خادمین حضرت خدیجه (س)

برگرفته از وبلاگ خدیجه کبری ام المؤمنین

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا