ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر سوره نساء آیه 15 ، علم قاضی و راه اثبات زنا
۲ اسفند ۱۳۹۲, ۱۲:۴۰ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ ۰۱:۳۳ عصر، توسط mina azartab.)
ارسال: #1
Lightbulb تفسیر سوره نساء آیه 15 ، علم قاضی و راه اثبات زنا
وَاللاَّتِی یَأْتِینَ الْفَاحِشَةَ مِن نِّسَآئِکُمْ فَاسْتَشْهِدُواْ عَلَیْهِنَّ أَرْبَعةً مِّنکُمْ فَإِن شَهِدُواْ فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّیَ یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبِیلاً
و از زنان شما کسانی که آن عمل بسیار قبیح را انجام می دهند چهار تن از خودتان را بر آنان به شهادت بطلبید، پس اگر گواهی دادند در خانه ها نگاهشان دارید تا مرگ، آنان را فرا گیرد یا خدا راهی برایشان قرار دهد.

-- بحث این آیه در مورد زنی است که طبق گفته آیه شریفه، زنای او بوسیله شهادت 4 عادل، اثبات شده باشد و ضمنا زنای او زنای محصنه باشد یعنی بر طبق آیه شریفه، (زنان شما) یعنی زن شوهر دار.
در این بحث نکات قابل توجهی وجود دارد که در نهایت به صدور این دستور توسط خداوند متعال انجامیده است که به ترتیب آن را مورد بررسی قرار میدهیم:

1- شهادت 4 نفر عادل:
اسلام و شرع در مورد شهادت شهود وسواس بسیار شدیدی را در نظر گرفته است. با توجه به شیوه پذیرفتن شهادت شهود توسط علی(ع)، به طور کامل میتوان به این مورد پی برد که شهادت در مورد زنا بر طبق احکام خاصی استوار است که پیچیده و سخت میباشد.
- شهود همگی باید عاقل و بالغ و عادل باشند، صحنه دخول آلت تناسلی را به طور کامل (همچون دخول نخ بر سوزن) دیده باشند [دلالت بر ماده 221 قانون مجازات اسلامی جدید] و همگی عمل زنا و مکان آن را به مانند هم و بدون تردید و بدون تفکر تعریف نمایند. هیچ شکی نباید در شهادت آنها وجود داشته باشد و شهود باید بدانند که لخت بودن و عریان خوابیدن دونفر در کنار هم به هیچ وجه زنا محسوب نمیشود.
اگر چنین اتفاقی بیافتد و 4 شاهد عادل وبالغ و عاقل صحنه زنا و عمل دخول و مکان و نوع مکان و زمان را بدون شک و تردید دیده باشند زنا اتفاق افتاده تلقی شده و برخی از احکام آیه شریفه در مورد به وقوع پیوستن زنا مرتب میگردد. اما هنوز تا اثبات حقایق و احصان راهی طولانی مانده است!!!

[b]2- آیه شریفه در مورد زنای زن شوهر دار صحبت مینماید اما به چه صورت؟؟!

اگر بر فرض، 4 نفر شاهد مورد قبول از لحاظ شهادت، زنای زنی را اثبات نمایند، آن زن حد تازیانه مجازات میگردد! نه چیز دیگری!! مگر اینکه شرایط احصان را داشته باشد! زیرا آیه شریفه در مورد زنای محصنه صحبت مینماید!!
بنابراین باید دید که آیا زن شوهر داری که در مورد وی سخن گفته میشود شرایط احصان را داراست؟ یا نه؟!
شرایط اثبات احصان خود دارای احکام خاصی است، بر طبق ماده 226 و 227 قانون مجازات اسلامی جدید، زن شوهرداری که دارای همسر دائم بوده باشد و هر وقت که بخواهد بتواند با همسرش نزدیکی نماید و یا همسرش در مسافرت نبوده باشد بیمار نبوده باشد و تمکین کامل داشته باشد شامل شرایط احصان خواهد بود. ( پس، این نکته بسیار حائز اهمیت است که زنای محصنه در صورتی است که مرتکب، با همسر تمکین داشته یا همسر در مسافرت نباشد و فرقی نمیکند که همسر مرتکب برای چه منظوری و چه مدتی مسافرت بوده است و به محض در مسافرت بودن همسر مرتکب، زنا از حالت احصان خارج خواهد شد ..) [ البته این مورد یکی از مشکلترین مراحل قضاوت خواهد بود زیرا شبهه برانگیز است و ممکن است همس مرتکب بر اثر اختلافات و غیره تمکین نداشته باشد ولی در نزد قاضی به دروغ بگوید تمکین داشته ام!!]

در صورت تحقق احصان یقین و واقعی است که، آن زن شوهردار که مقصود آیه شریفه است، زنای محصنه مرتکب شده و مجازاتش حبس ابد میباشد. اما در منزل شوهر، و نه در جای دیگر! و بر این اساس که شاید خداوند راهی برای مرتکب در نظر بگیرد! یعنی توبه اورا قبول نموده و مرتکب نیز تا زمانی که زنده است حتی نزدیک عمل زنا نگردد.[/b]
بر طبق شرع مقدس و قانون مجازات اسلامی جدید نیز برخی مسائل باید رعایت شود تا احکام زنا مرتب گردد. ماده 217 و 218 از قانون مجازات اسلامی جدید [نداشتن علم و آگاهی از حرمت شرعی و عدم قصد قبلی، مسئولیت مرتکب را از بین میبرد].

با فرض اثبات زنا با شرایط خاص و اثبات شرایط احصان:

1 کیفر زن در صورت ارتکاب زنا، حبس ابد است [در منزل شوهر و تا زمانی که شاید خداوند توبه او را پذیرفته و راهی را برایش باز نماید]
و الّتی یأتین الفاحشة من نسائکم ... فامسکوهنَّ فی البیوت
«الفاحشة» به معنای کار زشت است و الف و لام آن اشاره به عمل خاصی است که به مناسبت مورد، مراد از آن زناست و می تواند مساحقه را نیز شامل شود.


2 کیفر زن در صورت مساحقه (همجنس بازی) حبس ابد است.*
و الّتی یأتین الفاحشة من نسائکم ... فامسکوهنَّ فی البیوت

3 لزوم شهادت چهار مرد مسلمان برای اثبات فحشای زنان (زنا و مساحقه)
و الّتی یأتین الفاحشة من نسائکم فاستشهدوا علیهنّ اربعة منکم
مؤنّث آوردن کلمه «اربعة» دلالت می کند که معدود آن، رجال (مردان) هستند ; و «منکم» دلالت بر مسلمان بودن آن مردان دارد.


4 زنا و مساحقه، عملی بسیار زشت
و الّتی یأتین الفاحشة من نسائکم
فاحشه در لغت به معنی عمل بسیار زشت است و در آیه فوق از زنا و مساحقه به فاحشه تعبیر شده است.

5 حبس ابد، کیفر فحشای زنان شوهرداری که شوهرشان مسلمان باشد.
و الّتی یأتین الفاحشة من نسائکم ... فامسکوهنَّ فی البیوت حتّی یتوفیهنّ الموت
چنانچه مراد از «کُم»، مردان مسلمان باشند ;
ظاهراً مقصود از «نساء» همسران آنان خواهد بود. بنابراین، حکم مذکور، شامل زنان بی شوهر نخواهد شد! [زنی که شوهر دارد ولی شرایط احصان را بر طبق شرع مقدس و ماده 226 و 227 قانون مجازات اسلامی جدید دارا نیست شامل حکم نمیشود!!]

6- زندانی کردن، از راههای مجازات بزهکاران
و الّتی یأتین الفاحشة ... فامسکوهنَّ فی البیوت

7- لزوم دعوت کردن از چهار مرد مسلمان، برای تحمّل شهادت به هنگام اطلاع از وقوع فحشا (زنا و همجنس بازی)*
و الّتی یأتین الفاحشة ... فاستشهدوا علیهنّ اربعة منکم
جمله «فاستشهدوا»، می تواند به معنای دعوت برای تحمّل شهادت باشد.

8 شاهد فحشای زنان، می تواند از ادای شهادت استنکاف کند. [بر طبق اسلام بهتر است شهادت ندهند، چنانچه امام صادق (ع) میفرماید اگر شاهد زنا باشم هرگز جزو 3 نفر اول شهادت نخواهم داد! یا علی (ع) که فرموده اند در زندگی افراد تجسس نکنید و اگر گناهی را از دور شاهد هستید با ایجاد سر و صدا گناهکار را از حضور خود مطلع نمایید تا گناه خود را بپوشاند]
و الّتی یأتین الفاحشة ... فان شهدوا
جمله «فان شهدوا»، ظهور در این معنا دارد که شاهد، در ادایِ شهادت و یا استنکاف از آن مختار است و شرعاً الزامی برای ادای شهادت ندارد.

9 کیفر حبس ابد برای زنا و همجنس بازی زنان، مشروط به شهادت چهار مرد مسلمان است[با مراتب بسیار خاص که یاد شد]
و الّتی یأتین الفاحشة ... فاستشهدوا علیهنّ اربعة منکم فان شهدوا
چون مخاطبان «منکم» مسلمان هستند، معلوم می شود که شاهد در مورد فحشا، باید مسلمان باشد و چون ضمیر مذکّر به کار رفته، معلوم می شود که گواهان بر زنا و همجنس بازی باید مرد باشند.

10 حاکم نمی تواند به استناد علم خویش زن زناکار و همجنس باز را کیفر دهد!!
[علم قاضی در احراز احصان منتفی است چرا که در مورد حدود و زنا احکام خاص آن باید مرتب گردد(طرق شرعی) و گرنه علم قاضی در این مرحله کان لم یکن خواهد بود]


و الّتی یأتین الفاحشة ... فان شهدوا
مفهوم جمله «فان شهدوا» این است که در صورت نبودن چهار شاهد، کیفر (حبس ابد) نخواهد بود،
هر چند حاکم به آن علم پیدا کند!!
زیرا غالباً حاکم با شهادت دو یا سه نفر شاهد عادل هم علم پیدا می کند!!!! اما نباید حکم صادر نماید زیرا احکام زنا یعنی 4 نفر شاهد محقق نشده است!!

یعنی بر فرض شهادت حتی 3 نفر عالم بزرگ دین و عادل و عاقل، یا هر چیز دیگری بدیهی است به راحتی علم بر زنا پیدا میگردد!!
اما قاضی نباید با حصول علم بر زنا، حکم دهد چرا که آیه شریفه بر 4 نفر شهود تاکید دارد..


در مقوله عدم حجیت علم قاضی در اثبات زنا نیز به استفتاء مراجع معظم له نیز میتوان بسنده نمود:
- استفتاء حضرت آیت الله العظمی صانعی:
پاسخ نامه شماره[147454]دفتر
بسمه تعالی
باعرض سلام ؛
ج- علم قاضي در حقوق مدني و اجتماعي كه از حقوق النّاس است، اگر مستند به امارات و قرائني باشد كه معمولاً موجب علم یقین است و مي توان آن قرائن را ارائه داد تا مورد از مظانّ تهمت نباشد و قاضي متّهم نگردد، حجّت است و به عمل معصومين(عليهم السلام) معتضد و مؤيّد است و هر چه قاضي در فنّ قضا قوي تر باشد، تحصيل علم برايش زيادتر و راحت است;
امّا در باب حدود ( حق الله) كه جنبه عِرضي دارد، مانند زنا و لواط، راه اثباتش منحصر به 4 مرتبه اقرار خود متّهم، آن هم از روي اختيار و بدون هيچ شائبه توطئه و نقشه.
يا 4 شاهد عادل است، آن هم به نحوه خاصّي كه در روايات آمده است،
نه شهادت حدسي و نه هرگونه شهادت حسّي و قرائن و شواهد! گرچه موجب يقين صد در صد هم باشد، چه رسد به اطمينان!
موضوع، حكم حاكم به اجراي حدود نيست، ناگفته نماند كه علم حاكم، جنبه موضوعيّت دارد نه طريقيّت و مقتضاي اصل هم، عدم جواز حكم است. در تعزيرات هم كه به نوعی جنبه عِرضي دارد، تنها شهادت عدلين و اقرار متّهم، ولو يك مرتبه حجّت است; (در حدود اینگونه نیست و 4 مرتبه است) و امّا غير آن حجّيت علم قاضي، همانند حقوق اجتماعي كه گذشت و سيره عملي اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر آن بوده و به جهت جلوگيري از تخلّفها و معصيتها كفايت مي كند.
ناگفته نماند كه در مسائل حدود كه جنبه حقّ الله دارد و مسائلِ عرضي مطرح است، تحصيل علم براي قاضي، غير واجب، بلكه مذموم (اگر نگوييم ممنوع) است، چون امر به دَرءِ حدود با شبهه شده «اِدرَئوا الحدود بالشبهات» و جمله معروف «الحدود تدرء بالشبهات» از همين امر و حديث و روايات عمليّه استفاده شده است.
وسلام

- استفتاء حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی :
بسمه تعالی
پاسخ: با سلام و تحیت
به اعتقاد بنده نه فقط در زنا که در تمام حدود علم قاضی حجیت ندارد
و تا شهود و اقرار بینه با شرایط خاص وجود نداشته باشد نمیتوان حکمی را جاری کرد و بهترین دلیل برای این موضوع شیوه حکومت پنج ساله امیرالموئمنین (ع) است.

- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
بسمه تعالی
با اهداء سلام و تحيت؛
پاسخ:
اسناد و نوشته هاى معتبر عقلايى ، حجت شرعيه است; ولى نوار و فيلم و مانند آن دليلى براعتبارش نيست و حجيت علم قاضى تنها در صورتى است که از مبادى حسيه، مانند مشاهده و (شهادت و اقرار بینه روشن) يا قريب به حس، حاصل شود.(الحدود تدرء بالشبهات)

- استفتاء آیت الله محقق کابلی
بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که گفته شده است:
شارع مقدس برای اثبات زنا فقط دو طریق قرارداده است،
یکی شهادت چهار نفر مرد عادل و دوم چهار بار اقرار نمودن و احتیاطاً در چهار مجلس باشد. وسلام
همیشه در پناه خداوند مؤید باشید

- آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
استفتاء 8187
بسمه تعالی
قاضی با علم خودش نمی¬تواند حکم حدّ زنا صادر کند، اگر قاضی بخواهد حکم زنای محصنه بدهد باید احصان زانی را به طرق شرعی احراز کند.

- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء 8187
بسمه تعالی
- به طور کلی احصان باید برای قاضی جامع الشرایط (مجتهد جامع الشرایط) به طریق شرعی ثابت شود تا احکام آن مرتب شود والا با احتمال و ظن احکام آن مرتب نمی شود (الحدود تدرء بالشبهات).


11- اهتمام اسلام به حفظ آبرو و حیثیت مسلمین
و الّتی یأتین الفاحشة ... فاستشهدوا علیهنّ اربعة منکم
زیرا برای اثبات زنا، وجود چهار مرد مسلمان را لازم می داند و در غیر این صورت، متّهم کننده را مجرم می شمارد.

12- نوید خداوند به نسخ کیفر زنا (حبس ابد)
و الّتی یأتین الفاحشة ... فامسکوهنّ ... او یجعل اللّه لهنّ سبیلاً

13- وعده خداوند به جعل کیفری خفیفتر از حبس ابد برای زنانی که مرتکب زنا و یا مساحقه شوند.
حتّی یتوفّیهنّ الموت او یجعل اللّه لهُنّ سبیلا
جمله «او یجعل اللّه ... »، حاکی است که کیفر دیگر برای زن زناکار جعل خواهد شد ; و لام در «لهنّ»، مشعر به این است که آن کیفر خفیفتر از حبس ابد می باشد.

14- امکان نسخ در احکام الهی
او یجعل اللّه لهُنّ سبیلا

15- حکم خدا (شلاق) در مورد فحشای زنان، ناسخ حکم حبس ابد در مورد آنان
والّتی یأتین الفاحشة من نسائکم ... فامسکوهنّ فی البیوت حتی یتوفیهنّ الموت او یجعل اللّه لهُنّ سبیلا
امام صادق (ع) درباره «سبیل» در آیه فوق فرمود: منسوخة و السبیل هو الحدود.(1)

16- حبس ابد و محرومیت از گفتگو و همنشینی، کیفر منسوخ شده فحشای زنان
فامسکوهنّ فی البیوت
امام صادق (ع) درباره آیه فوق فرمود: هذه منسوخة ... کانت المرأة ... ادخلت بیتاً و لم تحدث و لم تکلّم و لم تجالس و اوتیت فیه بطعامها و شرابها حتی تموت ... .(2)

17- صد تازیانه و یک سال تبعید، کیفر فحشای زنان باکره و صد تازیانه و رجم، کیفر فحشای زنان غیر باکره
او یجعل اللّه لهُنّ سبیلا
رسول خدا (ص) فرمود: قد جعل اللّه لهن السبیل البکر بالبکر جلد مأة و تغریب عام و الثیب بالثیب جلد مأة و الرجم.(3)


کلمات کلیدی:
تفسیر قرآن، سوره نساء، زنا، علم قاضی، قانون مجازات اسلامی جدید، تفسیر علم قاضی، علم قاضی در حدود، علم قاضی در امور کیفری، سنگسار، استفتاء، علم، تکنولوژِی، فیلم، دادگاه، دادسرا، قاضی، جرم، مجرم، قانون کیفری، آیین دادرسی
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آشنای غریب
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا