ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با دمنوشهای گیاهی
۱۵ آذر ۱۳۹۲, ۱۲:۵۱ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ۱۱:۲۷ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #1
آشنایی با دمنوشهای گیاهی
تمام نوشیدنی های های معرفیّ شده دراین جا به این صورت آماده می شوند که ترکیبات آنها را به همراه دو لیوان آب سرد در یک قوری- که بهتر است چینی باشد- ریخته، روی حرارت کم قرار می دهیم تا به نقطه جوش برسد؛ سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم(کتری یاسماور) می گذاریم تا درمدّت ۳۰ دقیقه به آرامی دم بکشد؛ پس ازآن، چای راصاف نموده، مصرف می کنیم. این نوشیدنی های گوارا، برخلاف چای معمولی، تا چند روز قابل مصرف می باشند. بدیهی است، بر خلاف چای سیاه، هـرقـدر زمان دم کشیدن چای بیشتر باشد، کیفیت آن، مطلوب تر خواهد بود. در صورت تمایل می توانید از همان ابتدا از آب جوش استفاده نمایید و نوشیدنی را مشابه چای معمولی دم کنید یا آن که بگذارید چای به مدّت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی شعله کم بجوشد. ترجیحا این چای ها را با عسل، خرما یا توت میل کنید. در صورت تمایل می توان چای را با چند قطره آب لیموترش تازه میل کرد.
[تصویر:  SA-375.jpg]


چای بابونه (طبیعت معتدل)

1 قاشق سوپ‌خوری بابونه به همراه کمی نبات و دو لیوان آب سرد در قوری بریزید.

خواص: آرام‌بخش اعصاب، معده و روده و تقویت آن‌ها، ضد یبوست، مقوی اعصاب، اشتهاآور و ضد بلغم و صفرا. گل بابونه تأثیر آرام بخش شگرفى روى دستگاه گوارش داشته و نقش قابل ملاحظه آن در درمان بى خوابى و رفع کابوس‌‌هاى شبانه شهرت دارد. اثرضد التهاب، ‌ضد اسپاسم، ‌ضد نفخ، ضدعفونى کننده، ضدحساسیت،تسکین دهنده درد و همچنین تقویت دستگاه‌هاضمه از مهمترین خواص بابونه است. گفتنی است، بابونه یک ماده ضدحساسیت طبیعى است و از اثرات ضدآلرژى بخور آن مى‌توان جهت تسکین آسم، آلرژى‌هاى تنفسى فصلى، زکام و سینوزیت سود برد. بخور گل بابونه جهت بهبود آکنه و جوش‌هاى صورت نیز توصیه ‌شده است. بابونه مسکنى فوق العاده براى سردرد، میگرن، دندان درد و درد‌هاى عصبى است و به دلیل خواص شناخته شده این گیاه دارویی، به صورت چاى کیسه ‌اى نیز امروزه در بازار موجود است.

(تبیان و عرش نیوز)

اطلاعات شخصی آشنای غریب : بعد از مصرف این گیاه شفا بخش طی سالها تجربه نکاتی را در اختیار خوانندگان ارجمند میگذارم . برای تهیه بابونه نوع مرغوب آن بابونه شیرازی است که در عطاریها پیدا میشود. هنگام مصرف آن را در استکانی ریخته کمی آب سرد روی آن بریزید و آن را هم بزنید کمی صبر کرده بابونه روی آب میاد و شنها ته استکان باقی میمونن حالا طبق دستور استفاده کنید.دم کرده این گیاه برای سرما خوردگی خیلی مفیده و بخور آن برای عفونتهایی که در پیشانی به وجود میان موثره .



خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، hamed
۱۵ آذر ۱۳۹۲, ۰۳:۲۹ عصر
ارسال: #2
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
عالي بود ادامه لطفا Smile از سايت روازاده هم ميتوني كمك بگيري Smile

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آشنای غریب
۱۷ آذر ۱۳۹۲, ۱۲:۰۹ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ۱۲:۱۱ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #3
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
چای دارچین
ترکیبات: دارچین، چندقلم آسیاب نشده.

خواصّ: طبیعت گرم و خشک دارچین از آن یک محرّک عالی اعصاب ساخته است که ضمن دارا بودن خواصّ نشاط آوری و رفع دلهره، شستشودهنده کلیه، دفع کننده اخلاط رطوبتی، تقویت کننده قوه باه و موثر در درمان پادردهای رطوبتی است. دارچین علاوه بر تقویت کبد و معده، اشتهاآور نیز بوده، بوی بد دهان را برطرف می کند. جالب است که بدانید طبق نظر اطبّای قدیم، اثر مثبت دارچین براعصاب، تا ۱۵سال در بدن ماندگار است. زنان باردار بهتر است در مصرف دارچین کمی احتیاط کنند.

دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد. دارچین قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.
متخصصان به این نتیجه رسیده اند که دارچین علاوه بر آن که دیابت را کنترل می کند، بر کلسترول خوب و LDL هم اثر می گذارد. افرادی که آلرژی دارند نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند زیرا موجب تشدید آلرژی نمی شود.
اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.
دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد و بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و به عنوان تب بر استفاده می شود.دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.

نکات کلیدی آشنای غریب : برای اینکه چای سیاه طعم خوب دارچین رو بگیره کمی چوب دارچین رو داخل قوری میریزیم ، بعد از دم کشیدن چای عطر خوبی به خود میگیرد .

گرد آوری : گروه اینترنتی آفتاب شما و پارسی تب

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، Bitanem ، hamed
۱۸ آذر ۱۳۹۲, ۱۱:۳۵ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳ دي ۱۳۹۲ ۱۲:۰۶ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #4
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
چای زعفران:
ترکیبات: زعفران کوبیده ،۱قاشق مربّاخوری

.
[تصویر:  3282599e7bbbb30c172d75afcea8b2d9_L.jpg]
خواصّ: زعفران، طبیعتی گرم و خشک دارد
مقوّی قلب، محرّک قوای مغزی، شادی بخش، خنده آور، ضّدکرم خوردگی دندان، شستشودهنده کلیه، مقوّی معده، ضدّسرفه، ضدّحسّاسیت و خلط آور است. در هنگام زایمان برای تسهیل و تسریع روند زایمان می توان کمی از آن را دم کرده میل نمود امّا در دوران بارداری بهتر است از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

متخصصین طب گیاهی نیز از دیرباز با خواص زعفران آشنا بوده و آن را برای درمان انواع بیماری‌ها مانند خستگی‌های مفرط، درد لثه، بیماری‌های قلبی، افسردگی، آسم، بی‌خوابی، سیاه سرفه، درد شکم و سنگ‌های کلیه توصیه می‌کردند.


مصرف زعفران برای افرادی که دارای اختلالات عصبی هستند و یا حافظه خود را از دست داده‌اند توصیه می‌شود.


البته خانم‌های باردار فقط با نظر پزشک می‌توانند زعفران مصرف کنند و اگر قرار است کودکان نیز از این گیاه مصرف کنند در مورد مقدار مجاز آن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنید چرا که آنان بسیار حساس هستند.

برای استفاده از چای زعفران کمی از آن را که از نصف قاشق چایخوری بیشتر نباشد در یک قوری آبجوش که نزدیک دو سه استکان آب دارد ریخته و مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید تا خوب دم بکشد و حاصل آنرا می توانید با کمی قند یا نبات یا شکر بنوشید.

گرد آوری : پارسی طب ، ممتاز نیو



خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Bitanem ، Entezar ، هُدهُد صبا ، hamed
۲۳ آذر ۱۳۹۲, ۱۱:۰۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۳ دي ۱۳۹۲ ۱۲:۰۵ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #5
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQQakhp-vRAkRbFCd7zW53...5H5Ov6IvRg]
چای زنجبیل :

خواصّ: زنجبیل، طبیعتی گرم و خشک دارد و ضدّ بلغم و صفرا، بالابرنده قوی فشارخون، مقوّی اعصاب، تقویت کننده حافظه، تنظیم کننده جریان ادرار، ضد ّرطوبت مزاج، خونساز، ضدّ درد مفاصل، تقویت کننده قوّه باه، مقوّی دستگاه گوارش، حل کننده سـنـگ هــای صـفراوی، ضدّ مسمومیت های غذایی، درمان کننده بسیار خوبِ تب مالت و ضدّ سرطان می باشد. نکته مهم در مصرف زنجبیل آن است که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش فشار خون و ضعف نیروی جنسی شود.

زنجبیل تازه و شربت زنجبیل یا چای زنجبیل در بدن گرما تولید کرده و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را بصورت عرق از بدن خارج می سازد. این گیاه برای خانم هایی که عادت ماهیانه آنها عقب می افتد، نیز تجویز شده است.

به نظرمی رسد که استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان کرده و اثرات سودمندی در رفع تهوع خواهد داشت، همچنین به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا به کار می رود.

تهیه چای زنجبیل :

4 فنجان آب

5 سانتی متر ریشه تازه زنجبیل

طرز تهیه: پوست زنجبیل را کنده ( بهتر است بتراشید) و سپس آن را به شکل ورقه های بسیار نازک برش دهید.

- آب را در ظرفی مناسب جوش بیاورید و در اولین لحظات جوش آمدن آب، ورقه های زنجبیل را به آن اضافه کنید.

- در ظرف را بگذارید.

- حرارات را کم کنید و اجازه بدهید 15 تا 20 دقیقه بماند.

- سپس چای حاصله را صاف کنید.

برای ایجاد طعم بهتر می توانید به آن عسل و لیمو ترش هم اضافه کنید. البته اگر این چای را برای درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا می نوشید، آن را شیرین نکنید.

برطرف کردن مزه ی تند چای زنجبیل

در برخی از منابع، استفاده توام زنجبیل با برگ نعناع به شکل میکس شده(یعنی کاملا مخلوط شوند) در تهیه چای را به عنوان راهکاری برای حذف این تندی برشمرده اند.

البته با افزودن آب بیشتر نیز می توان از تندی آن کاست.

اشاره قرآنی:

"ویسقون فیها كاساً كان مزاجهازنجبیلاً." (انسان/ 17)

در آن جا جامی بنوشانند شان كه آمیخته با زنجبیل باشد.

در این آیه خداوند به اهل بهشت وعده فرموده كه به پاداش كارهای نیكویشان در دنیا به آنان شرابی می نوشاند با طعم زنجبیل.

گرد آوری:پارسی طب و تبیان


خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Bitanem ، Entezar ، هُدهُد صبا ، hamed
۳ دي ۱۳۹۲, ۱۲:۰۳ صبح
ارسال: #6
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
چای زرشک:
ترکیبات: زرشک آبگیری، ۲ قاشق غذاخوری.

خواصّ: زرشک، طبیعتی سرد و خشک دارد و تقویت کننده معده، و قلب، خنثی کننده سموم، برطرف کننده عطش و گرمازدگی(و تهوّع و استفراغ ناشی از آن) و بی اشتهایی است. زرشک، ضمن تصفیه خون، درمان بـسـیار خوبی برای فـشـار خـون بـالا(در افراد گرم مزاج) می باشد.

زرشك درختچه اي است كه علاوه بر ميوه آن از پوست و ريشه آن هم براي درمان برخي بيماري ها استفاده مي شود

مصرف آن در درمان تب
، اسهال و اسهال خوني مؤثر است. از آب زرشك تازه به عنوان دهانشويه براي استحكام لثه ها استفاده مي شود.پوست و ريشه آن تلخ مزه است و در دفع صفرا و ناراحتي هاي كبدي مؤثر است. زرشك ملين و مسهل بوده و به هضم غذا كمك كرده و سوء هاضمه را برطرف مي كند.

زرشك در درمان ورم مفاصل و ناراحتي هاي رماتيسمي تاثير دارد و باعث كاهش ضربان قلب، تنگي نفس و تحريك حركت روده اي و ناراحتي برونشيتي است.
زرشك باكتري هاي سطح پوست را از بين برده و به درمان زخمها، كوفتگي ها، سوختگي ها، انواع جوشها و آكنه و خارش كمك مي كند (البته به ياد داشته باشيد كه در دوران بارداري از مصرف زياد آن خودداري كنيد.)

مواد لازم : برای دمنوش خوشرنگ

[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcTCoJEW--rqQMp4aUgSh8y...B0p8INJNoD]
زرشک تازه ، نبات یا عسل ، آب جوش

مزه این چای مایل به ترشی است و میتوانید با نبات یا عسل مزه آن را شیرین تر کنید .اوایل پاییز فصل رسیدن زرشک است

طرز تهیه :

زرشک تازه را خیلی ملایم و سریع بشویید . سپس داخل ظرفی مقداری زرشک بریزید آنرا روی حرارت ملایم قرار دهید . نبات به آن اضافه کنید . وقتی نبات حل شد و زرشک رنگ پس داد آنرا خاموش کنید . حدودا چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید . کمی اجازه دهید تا بماند . سپس آنرا کاملا صاف کنید و از نوشیدن این چای یا دمنوش خوشرنگ و زیبا و خوشمزه لذت ببرید .

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Bitanem ، Entezar ، hamed ، هُدهُد صبا
۲۴ دي ۱۳۹۲, ۱۲:۳۰ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۴ دي ۱۳۹۲ ۱۲:۳۴ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #7
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
چای آویشن:

خواصّ: آویشن با طبیعتی معتدل، ضدّ صفرا، بالابرنده فشارخون، مقوّی اعصاب و افزاینده قدرت

بینایی است و در رفع التهاب های مزمن روده بزرگ، دفع انگل های گوارشی، افزایش اشتها و

تقویت کلی جهاز هاضمه مفید است.آویشن، کلیه را شستشومی دهد؛ رطوبت بدن را دفع

میکند، غلظت خون را کاهش می دهد و در درمان زکام، سرفه موثر است.


موارد استفاده دم کرده آن به هضم غذا کمک می نماید و خلط آور است و در برونشیت، سیاه

سرفه و التهاب دستگاه تنفس فوقانی استفاده می گردد

ضد عفونی کننده، ضدبو، ضد تشنج، .جوشانده این گیاه در درمان پیچش روده و اسهال موثر است.

آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن

را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و

درد مفاصل و سیاتیک دچارند بدهید موثر واقع خواهد شد. آویشن ضد صرع و ضد نفخ هم است

و برای تقویت بینایی و معده مفید است.


برای جلوگیری از ریزش مو ۲۰ گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده آن را هرچند روز یک بار به

سر بمالید. ضمنا در خوردن اویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار میشود .


● مقدار مصرف ۱۱- ۴ گرم به صورت دم کرده ۳ بار در روز

گرد آوری : پارسی طب و روزنامه مردم سالاری

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Entezar ، هُدهُد صبا
۲۳ بهمن ۱۳۹۲, ۱۱:۲۴ عصر
ارسال: #8
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
آداب تهیه دمنوش چاپ فرستادن به ایمیل

گیاهان ، بافت سلولزی دارند که بدن قادر به هضم آنها نیست . برای اینکه مواد داخل گیاه خارج شود و ما بتوانیم از تأثیر های آنها استفاده کنیم ، نیاز به حلال داریم . در دسترس ترین و بهترین حلال هم آب است . از آب معمولأ به چند روش برای این منظور استفاده می شود ؛ خیساندن در آب سرد ، دم کردن و جوشاندن .



اما نحوه صحیح دم کردن به این شکل است که میزان خاصی از هر گیاه که معمولأ بین 5 تا 10 گرم است را در یک لیوان آب جوشیده و داغ می ریزند و در معرض حرارت مستقیم قرار نمی دهند . دمنوش باید در درجه حرارت محیط قرار بگیرد و در آن حتمأ بسته باشد . بعد از 15 تا 20 دقیقه مایع را صاف و نوشیدنی به دست آمده را که اصطلاحأ به آن دمنوش می گویند ، مصرف می کنند .

در مقایسه با جوشانده ، مواد کمتری از گیاه در روش دمنوش خارج می شود اما این به آن معنی نیست که جوشانده بر دمنوش برتری دارد . البته برای مصارف روزانه دمنوش بیشتر توصیه می شود . بادرنجبویه ، به لیمو ، سنبل الطیب ، گل گاوزبان و بسیاری دیگر از گیاهان باید به همین روش مصرف شوند.

البته بهتر است دمنوش را به صورت ولرم مصرف کرد زیرا درجه حرارت بالای دمنوش می تواند احتمال ابتلا به برخی سرطان ها مانند مری و معده را افزایش دهد . با توجه به اینکه آمار ابتلا به سرطان مری و معده در کشور ما بالاست ، این موضوع عامل خطر محسوب می شود و توصیه بر این است که دمنوش داغ مصرف نشود . معمولأ این نوشیدنی ها بعد از 20-15 دقیقه به حرارت مناسب می رسند . البته مصرف دمنوش سرد نیز مگر برای برخی گیاهان خاص توصیه نمی شود زیرا در اثر سرد شدن برخی مواد مؤثر موجود از بین می روند و اثر دمنوش کم می شود بر حسب گیاه ، زمان نگهداری از دمنوش ها نیز متفاوت است اما بهتر است دمنوش حداکثر ظرف 3-2 ساعت میل شود .

به علاوه ، گیاهان دم کردنی به شکل چای کیسه ای و فله ای در بازار موجودند و مصرفشان به هر دو شکل ایرادی ندارد اما برخی گیاهان مثل دارچین ، رازیانه و زیره که باید پودر شوند را بهتر است به شکل فله ای تهیه و خودتان پودر کنید زیرا بعد از پودر شدن ، مواد مؤثره آنها به مرور از بین می رود . اگر قرار است این نوع گیاهان مانند چای کیسه ای مصرف شود باید حتمأ به تاریخ تولیدشان توجه داشت .

اگر از زمان تولید ، یک ماه بیشتر بگذرد گرچه طعم مناسب را دارند اما اثر بخشی شان کم می شود . البته انواع گل هایی مثل گل گاوزبان و بابونه که با کمی خرد شدن قابل دم کردن هستند را می توان مانند چای کیسه ای تهیه کرد و به مصرف رساند .

منبع: هفته نامه سلامت – شماره 425 – خرداد 1392
http://ravazadeh.com/fa/ashpazkhane/4233...D8%B4.html

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آشنای غریب
۲۵ مهر ۱۳۹۳, ۰۴:۰۰ عصر
ارسال: #9
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی


به گزارش باشگاه خبرنگاران، پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. به علاوه در اعضای این گیاه مقداری تانن، مواد رزینی و قند نیز وجود دارد و حاوی مقدار زیادی ویتامین است.


گیاه پونه در فصل گرما می‌روید، اما سایه روشن را بهتر می‌تواند تحمل کند.


این گیاه در خاک‌های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می‌کند. با گیاه پونه می‌توان یک دم کردهٔ گیاهی فوق العاده تهیه نمود.


طرز تهیه چای پونه : برای تهیهٔ یک فنجان دم کردهٔ این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونهٔ تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید.

برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‌باشد.


از دم کردهٔ این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردرد‌ها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، و بی‌خوابی استفاده می‌شود.


پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند.

تزریق عصارهٔ پونه به موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است. عصارهٔ پونه دارای خاصیت تسکین دهندهٔ درد نیز می‌باشد.

در محیط آزمایشگاه دیده شد که عصارهٔ پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های مختلف دیگر فعال است.


به گفته ابو علی سینا تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم‌کننده است و بویژه پونه کوهی در نرمش دادن موثر‌تر از جویباری است. خون را به سوی پوست می‌کشد و قرحه‌آور است. پونه عرق ریز است و بسیار گرمی‌بخش. مواد را از ژرفای تن جذب می‌کند. تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است.


هر پونه‌ای و بویژه پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد. پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است، خودش و آب‌پزش در علاج یرقان مفید است. اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهد عرق کند و سود بیند و اگر پونه را با انجیر خورند داروی استسقا است.


منبع:عصرایران

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، هُدهُد صبا
۱۱ آذر ۱۳۹۳, ۱۰:۰۱ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ۱۰:۴۹ صبح، توسط hamed.)
ارسال: #10
RE: آشنایی با دمنوشهای گیاهی
تمام گیاهان را میتوان به عنوان دمنوش مصرف کرد و همه دارای خاصیت میباشند[/font]
[font=tahoma]

بازرسي جوش ، تست غير مخرب ، NDT، NDT تست
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط آشنای غریب ، هُدهُد صبا
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا