سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
۳۰ تير ۱۳۹۲, ۱۰:۵۳ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۹ شهريور ۱۳۹۲ ۰۷:۵۹ صبح، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
۹ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۰۸:۴۶ عصر
زندگي شوري پايان ناپذير،
سپاس شده توسط :hamed،هُدهُد صباغوغايي تا بيکرانها، نهري خروشان که هرگز نايستد و خشک نشود، گاهي مواج و زماني آرام، دلپذير و روحبخش و گاهي گل آلود و حزن آور، گهي بر وفق مراد، همراه و دل انگيز، تسليم و بکام دل و زماني بيهدف ، ناآرام، تند و خشن، لختي بستر آرام قايقها و گاهي گرداب وحشتناک. زندگي کوهي از غمها، بيابان لايتناهي آمال وآرزوها، کوير رنج و دردها، آن کس که آن را شناخت و قصد از آن را دريافت خوشبخت و آن کس که آن را عبث انگاشت و هدف آن را نيافت ناموفق، بيهدف و نهايتاً زيانکارش خواند. ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۱۰:۱۷ عصر شیرین ترین اوقات زندگی انسان زمانی است که بستر گناه فراهم باشد و انسان پاک و سرفراز از آن بیرون آید.
[url=user-834.html][/url] ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۰۱:۱۱ عصر انسان مخلوقیست که به تمام سطوح آفرینش تعلق دارد. سجده؛ بیانگر اذعان به بزرگی خالق و ناچیزی مخلوق در برابر این عظمت میباشد. سجده؛ اذعان به نازل و پست بودن جایگاه خود و عظیم و باشکوه بودن مقام آفریدگار است. سجده؛ تبلور زیبا و درخشان تسلیم؛ بندگی و اظهار اجز و اعلان نیاز به درگاه باریتعالی استسپاس شده توسط:hamed ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱, ۱۰:۳۵ عصر دوستی موهبتی ارزشمند و گوهری است گرانبها و لذا بهایی برای آن نمیتوان متصور شد.دوستی گرایشی است که با جاذبههای انس و الفت وسیله ارتباط و همدلی و تعاون بین انسانها میگردد.در نطق و کتاب تابع فردیت بوده، یعنی در لفظ یک کلمه بیش نیست، اما در محتوی اقیانوسی از معنویت بوده و بسیار غنی می باشد.دوستی درختی است پر بار و بر، که ریشه در اعماق دل، شاخ در عرش و سایهای میمون بر زندگی می افکند که ثمرات آن ؛ آرامش، ثبات، رشد، کمال و . . . می باشد، دلها را جلا بخشد، گرهها بگشاید، انسجام برقرار و اعتماد را حاکم نماید.بذر و دانه دوستی به آب چشمه محبّت جوانه زند در این صورت ثمری چون ایثار و وفاداری به بار آورد، البته به مراقبت و محافظت صحیح.دوستی مهمترین نقش را در جامعه بشری ایفا نموده است و سهم عظیمی از رشد، ترقی و پیشرفتهای انسان در همه زمینهها مدیون تعاون و دوستی ها بوده است.زنجیره دوستی اتحاد و اجتماعات متمدن را موجب میشود و از تفرقه و تشتت اقوام و ملتها جلوگیری مینماید، از سوی دیگر شانس مقابله با سختیها و رفع معضلات و مشکلات را به ارمغان میآورد.اگر از دوستی صحبت میشود آن شکل و گونهای که بنیانش بر مودت و اخلاص و یکرنگی بنا نهاده شود و جوّ حاکم بر آن صدق و صفا باشد.دوستی رنگ، زبان، مرز و قومیت نمیشناسد.دوستی را با تعصب نباید اشتباه کرد، زیرا تعصب از دوستی حقیقی مجزا میباشد.دوستی حقیقی یک تعصب نیست، امّا بردوستی واقعی و دوستان صمیمی تعصب ورزیدن جایز است.آنان که بر قله رفیع دوستی اسکان یابند بزم عشق بر پا کنند و پای کوبان بر زیر پای خود هر آنچه آفت دوستی است خرد و لگدکوب نمایند.عشق مولود دوستی حقیقی است.وقتی دوستی و محبت به اوج خود رسید قصهای بیپایان میشود. دل و جان را زیر و رو میکند و به خروش در میآورد، حیات جاودانه میبخشد و آنگاه عشق تولد مییابد.البته بعضیها عشق را درد گفتهاند که حقیقی نیست، عشق معجونی است که حتی عقل هم از درک آن عاجز و از قلیان آن حیران میماند و اینجا است که شعله اش محب و عاشق را هم خواهد سوزاند. افلاطون گوید: « جان را فدای دوستان موافق و حقیقی کنید. » خداوند دوستی را تحسین و خصومت را نفی فرموده است.لورد آویبوری گوید: « یکی از بزرگترین مسرّات دنیا این است که گروهی از دوستان در یک جا جمع شوند و ساعات فراغت را به سخنان شیرین و دلپذیر بگذرانند. » داشتن یک دوست حقیقی از همه چیز گرانبهاتر است و کمتر کسی هم در صدد به دست آوردنش میباشد.باید بکوشیم هنگام انتخاب رفیق کسانی که بهتر و بزرگتر و فاضل تراند را به عنوان رفیق برگزید تا در پرتو کیمیای مصاحبت و اخلاق و فضیلت آنها مس وجود را طلا نمود. باید بخواهیم که دیگران را دوست بداریم و همواره با علوِّ همت با دیگران رفتار نماییم.گاندی می گوید:« انسان برای اینکه بتواند با روح عالمگیر حقیقت مواجه گردد بایستی بتواند پستترین مخلوقات را چون خود دوست بدارد. »دیگران را نباید در سایه ترحّم و شفقت دوست داشت بلکه باید از بلند ترین ارتفاع ممکن دوستشان داشت.تا وقتی که میتوان بر دیگران احترام گذاشت نباید در صدد دلجوئی و تسلی آنان بود ،یعنی تا وقتی که می توان از راه عدالت بر دیگران بخشید از راه احسان نباید. امرسون گوید: « زینت منزلها دوستانی هستند که به آنجا رفت و آمد دارند. »و امّا باید به آن اندازه به اهمیت دوستی بیاندیشیم که هر جا رشته آن پاره شد فوراً پیوند زد و هر جا سست شد آنرا محکم کرد. دوستی با مردم دانا چو زرین کاسهای است نشکند، ور بشکند باید به هم پرداختن، دوستی با مردم نادان سفالین کاسهای است بشکند، ور نشکند باید به دور انداختن[/font] سپاس شده توسط:ترنم بهاری،هد هد صبا،hamed ۳ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۱۴ عصر [font=Trebuchet MS] ***پند استاد*** هیچ کس را بیشتر یا در حد خداوند دوست مدار، بالاترین مرتبه محبت که همان عشق است مخصوص ذات مقدس و کبریایی ولی نعمتی است که از هر مهربانی مهربان تر است ((و هو خیر الراحمین)). و امّا نمی خواهد که بدانی ذات نازنینش چه و کی و از کجاست، که در این راه جز بن بست بجایی نخواهی رسید زیرا که مغز و فکرت آن ظرفیت را ندارد. لذا بر عاقل است که راهی را انتخاب نماید که پایان آن بن بست نباشد. هر چند سراسر اعضایت مریض گردد و فقر و تهیدستی در نهایت خود بر تو مستولی شود، آنگاه حضرت ایوب را یاد آر، که رضا بالاترین مرتبه بندگی است. بنده مخلص باش زیرا مخلص هرچه کند به پسند حق کند و هر چه حق کند او میپسندد. این گوهری است که بدست غواصان ماهر و سخت کوش دریای متلاطم عبد و بندگی حاصل میآید، نه در هر بازار و بازارچه. سپاس شده توسط:هد هد صبا،hamed،elham-j،entezar ۲۳ خرداد ۱۳۹۱, ۱۲:۰۳ عصر اگر هر فعل و کلامی، حتی اندیشیدن همراه با شناخت نباشد، آن عمل نارس و بیاثر خواهد بود. mall">سپاس شده توسط:hamed-zeinab-entezarmall">mall" ۵ مرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۴۶ عصر نماز، سروشی از دیار خاکیان، بر افلاک. نماز، روح عبادات وامتزاج خشوع و دلدادگی. نماز، تپیدن جان، درمقام عبد و بندگی. نماز، استوارنامه و میثاق عشق و عاشقی. نماز، انتقال نور و صدا، از ناسوت به لاهوت. نماز، شمیم انس گلستان معرفت و نسیم دل انگیز عاشقی. نماز، طنین کلام از جان و قالب، تا بیکران هستی. نماز، سیردل، درحریم حرم یار. نماز، تدوین قصهی دلدادگی از دلدار. نماز، قطرهای از عصارهی کلام، درمینای دل. نماز، اکسیر بندگی، تبیین خشوع و نشان دلباختگی. نماز، رازی درنیاز و نیازی در راز. سپاس شده توسط seyedebrahim-هدهدصبا-مریم گلی خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
صفحه 5 (پست بالا اولین پست این موضوع است.) |
۱ تير ۱۳۹۵, ۱۲:۰۵ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ۱۱:۱۱ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #41
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
[highlight=#f0f5f9] [/highlight] [highlight=#f0f5f9]در ماه مبارک رمضان درهای رحمت الهی به سوی بندگان گشوده است و ماموران الهی آمادهی استجابت دعاها و انجام خواستههای بندگان خدا هستند. همانگونه که بندگان مومن تلاش میکنند تا در این ماه کمتر عمل خطا و گناهی انجام دهند و روحشان را بیشتر روانه درگاه الهی نمایند، به همان نسبت نیز رحمتهای خداوند بسیار بیشتر بر ایشان جاری میشود. پس از این فرصتها استفاده کنید و امروز را به فردا محول نکیند و نگذارید که یک روز از این روزهای شریف از شما تلف شود.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]قرآن کریم یکی از رحمتهای بسیار عظیم پروردگار به سوی بندگان است که در این ماه شریف نازل شده است. پس بیشتر از هر چیز از آیات کریمه و کلام پروردگار استفاده کنید و اوامر الهی را بکار ببندید تا در زندگی سعادتمند شده و سعادت اخروی نیز نصیب شما گردد.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]از قرآن فاصله نگیرید و تنها به قرائت آن اکتفا نکنید. دستورات خداوند متعال در قرآن را فهم کنید و از او بخواهید که به شما توفیق عمل به دستورات قرآن را عطا نماید. خداوند متعال بندگان را برای زندگی، تعیین سرنوشت و رفاه خود آزاد گذاشته تا با عقل خود بسنجند و تصمیم بگیرند و آنگونه که میخواهند زندگی خود را بسازند. اما هر کجا که انسان نیازمند راهنمایی و هدایت باشد، خداوند همواره لطف نموده و چون انسان نمیتواند راه خود را پیدا کند و قادر نیست به تنهایی مسیر زندگی را طی کند، پروردگار عالم راه را با کلام زیبای خود مشخص و چراغ هدایت را در راه انسان روشن نمودهاند.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]چراغ هدایت برای همهی افراد بشر روشن است، اما همه از آن استفاده نمیکنند، بعضیها چراغ را میبینند و در راه روشن قدم برداشته و راه خود را پیدا میکنند و در نهایت به مقصد میرسند. بعضی دیگر چراغ را میبینند ولی روشنی آن چراغ دیدشان را نابینا کرده و به بیراهه میروند و بعضی از روی غفلت اصلاً نور این چراغ را نمیبینند و در تاریکی مطلق فرو میروند.[/highlight]
خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۸ تير ۱۳۹۵, ۱۱:۰۱ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۸ تير ۱۳۹۵ ۱۱:۰۳ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #42
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
" رمضان؛ ماهی است به اندازه و وسعت سالها ... " پس به اندازه همه خوبیها و اوقات خوب از لحظه ها و دقایق این ماه بهره بگیرید. و ثانیه ها را به بهای اندک از دست ندهید. اگر گناهکارهستید توبه نمایید که خداوند صادق است و به وعده خود عمل می نماید و گناهان را بخشوده و توبه را میپذیرد . رمضان؛ ماه " رحمت و مغفرت " خداوند است. گمان نکنید " #رحمت " خداوند چیزیست که شمارا در همان لحظه خوشحال کند . بلکه " رحمت " آنست که شما را به خداوند نزدیک نموده و خداوند را از شما خوشنود سازد خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵, ۰۹:۰۴ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰۹:۱۹ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #43
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
[highlight=#f0f5f9]صداقت و راستگویی[/highlight] [highlight=#f0f5f9]
به نام الله مهرگستر مهربان به دنبال هر بهاری، فصل خزان و هر خزان به دنبال خود زمستان و سردی را دارد. و بعد از هر سختی زمستان باز هم به شکوفایی بهار و رسیدن به ثمرات بهاری و میوهها و رحمتهای الهی ختم میشود. انسان میبایست از سختیها نهراسد و در مقابل سختیها مقاوم باشد. نبایستی که سختیها انسان را از راه به بیراههها فراخواند. بخاطر سختیها نبایستی؛ اولاً حرمت و تقدس صداقت را از دست داد. ثانیاً نبایستی شان و منزلت خود را پایمال نمود. فقر با صداقت بسیار بالاتر از ثروت با تقلب است. و گرمی یک کانون خانواده به مراتب ارزندهتر از همهی مسائل مادی و همهی زرق و برقهای دنیوی میباشد. آب از دریا به آسمان و از آسمان باز به زمین فرومیریزد. ثروت نیز گاهی به اوج و گاهی به صفر میرسد. علیرغم اینکه ثروت نیاز است، اما اصل نمیباشد. خداوند تعالی بسیار بسیار به صداقت و راستگویی توصیه میفرمایند و راستگویان و صابران را دوست دارند. پس اگر میفرمایند: " وَیْلٌ لِلْمُکَذِّبِینَ " یعنی اینکه سایهی کذب و دروغ هر کجا که باشد، سوزنده و نابودکننده است. و اگر میفرمایند: " إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ " بدین معنی نیست که خداوند در کنار انسان و بیتفاوت باشد، بلکه آنجا که صبر انسان به اندازهی کافی رشد نماید، نتیجه و حاصل آن را به او میدهد. افرادی که در ابتدای راه زندگی هستند و میبایست فرزندانی را تربیت کنند. دقت نمایند که خداوند تعالی چه انتظاری از آنها دارد. زیراکه خداوند انسان را در همهی شرایط و امتیازات میآزماید. و بندهای را میخواهد که سفیر او باشد نه نفیر خداوند. پس به آنچه که خداوند میپسندد فکر کنید و آن را در زندگی خود پیاده نمایید. نه به آنچه که خودتان میاندیشید و فکر میکنید که خوب است پس برگردید و افکار و نیتهایتان را شستشو دهید و تا فرصت هست از امکانات و از آنچه که خداوند برای بندگان صالح خود تدارک دیده و تدبیر نمودهاند برخوردار شوید.]هر فردی میتواند منشاء خیر و برکت برای خود و دیگران باشد و همچنین میتواند برای دین و آیین خودش مضر و خطرناک گردد. پس مبادا حیثیت معنوی خود را زیر سوال برده و از موقعیتهایی که خداوند برای شما پیش میآورد، آنها را به تاریکی تبدیل نموده و بهرهای نبرید که ممکن است شاید دیگر فرصتی پیش نیاید."پس در خانه اگر کس است یک حرف بس است." خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۱۴ مهر ۱۳۹۵, ۰۹:۵۲ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۱ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #44
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
[highlight=#f0f5f9]عاشورا الگویی برای رشد و تعالی بشریت[/highlight] [highlight=#f0f5f9]سلام بر حسین بن علی(ع)، مفسر کبیر توحید و منادی با صلابت لااله الاالله.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]سلام بر حسین بن علی(ع)، مدرس مکتب عشقبازی و عشق و دلدادگی.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]سلام بر حسین بن علی(ع)، مقتدای آزادگی و دلدادگی.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]سلام بر حسین بن علی(ع) ،قائد حماسهی شور انگیز کربلا.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]و سلام بر دوستداران راه حضرت حق و همراهان حضرت سید الشهداء، از کبوتر پر و بال به خون نشستهی علی اصغر تا پیر فرزانه حبیب بن مظاهر.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]بیشک واقعهی عاشورا و آن حرکت عظیم سالار شهیدان حضرت سید الشهداء(ع) و یاران باوفایش بهترین الگوی نورانیت برای رشد و تعالی همهی ابناء بشر است. حرکت امام حسین(ع) در آن برهه از تاریخ دارای ابعاد ظاهری و معنوی بسیاریست که در مورد آن مطالب و کتابهای فراوانی نوشته شده اما بسیاری از ابعاد ظاهری این واقعه و همچنین بسیاری از موضوعات و حرکتهای آن به درستی تحلیل نشده و یا همراه با تحریف و خرافات بیان گردیده است. عاشورا همچون غنچهای است که در بوستان تاریخ بشریت خواهد شکفت و الگویی برای مسیر رشد و تعالی مردان و زنان پاک خواهد شد. روش و حرکتی که امام حسین(ع) انتخاب نمودند، بر اساس قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم بود. اگر باطن این حرکت به درستی بررسی گردد، اسرار و مطالب بسیار عمیقی در آن نهفته است که در هر عصر و زمانهای میتواند روح جامعه را تحت تاثیر قرار داده و یک نیرو و جنبش تازهای در وجود انسان ایجاد کند. صدها سال از آن روز میگذرد ولی بشریت همچنان در اول وصف آن حرکت باقی مانده و اسرار آن همچنان نهفته است. در زمانهای که یزید حکومت رعب و وحشت ایجاد کرده بود و بهنام اسلام و با چماق تکفیر، اسلام را لگدکوب میکرد، دست به سینهها و مزدوران یزید هر کسی را که از او انتقاد میکرد و دم از اسلام میزد، خفه میکردند. زنان در کاخ یزید به رقاصی و فحشا مشغول بودند و فراموش کرده بودند که روزگاری نه چندان دور زنده به گور میشدند.[/highlight] [highlight=#f0f5f9]حضرت سیدالشهداء(ع) میدیدند که طنین وحی در حال خاموش شدن است و خدمات مسلمانان صدر اسلام و فداکاریهای پدر و جد بزرگوارش و سایر انبیاء به فراموشی سپرده شده است. ایشان که در مکتب قرآن درس آموخته بود و آموزگارانش پیامبر بزرگ اسلام و حضرت علی(ع) بودند، نمیتوانست سکوت کند و شاهد نابودی اسلام باشد. ایشان میدانست که خداوند فرمودهاند : وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَاداً یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ. بعضی از مردم غیر خدا را در کنار خدا قرار میدهند و آن را همانند خدا دوست دارند. در حالیکه افرادی که دارای ایمان واقعی هستند، نهایت محبت و عشق را به الله دارند. بنابراین ایشان خداوند را با چشم بصیرت میدید. نور الله را میدید و گوش به فرمان الله بود. میدانست و درک کرده بود که در مأموریتی بزرگ است و این مأموریت روزی بشریت را هدایت خواهد کرد. امام حسین(ع) ثانیهها را درک میکرد و میدانست که کم و زیاد شدن این ثانیهها در حیاتش تاثیری ندارند، بلکه چگونه گذراندن این ثانیهها برایش مهم بود. میدید در گردونهای قرار دارد که همهی مخلوقات ذیشعور و باشعور از ملائک، جن و آدم او را میبینند. امام حسین(ع) شهرت و فرزند را وسیلهی رسیدن به الله میدید و برای او راحت بود که علی اکبرش را به میدان بفرستد. چراکه جان، فرزند و همهی اهلبیت خود را وسیلهی تقرب به الله میدانست. برای امام حسین(ع) راحت بود که خواهر بزرگوارش حضرت زینب کبری(س) را به اسارت بفرستد. نه اینکه امام حسین(ع) احساس نداشت، محبت نداشت یا فرزند و اهل بیتش را دوست نمیداشت. البته که دوست داشت، اما همهی اینها را وسیلهی تقرب به الله میدید. ما تقرب امام حسین(ع) را درک نمیکنیم و فهم این حرکت برای ما مشکل است. چراکه ما میگوییم بچهام را برای نماز صبح صدا نزنم که دیشب دیر خوابیده است. امام حسین(ع) از ابتدا که در دامان حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرورش یافت تا لحظهای که سر از تن مبارکش جدا گردید، یادگرفته بود که همواره راضی به رضای الله باشد. کلام انسان در وصف حسین(ع) و یاران فداکارش نمیگنجد و این در شأن ملائک است که بگویند: "فتبارک الله احسن الخالقین" و امام حسین(ع) به راستی که مظهر عشق و یک اشرف مخلوقات بود.[/highlight]
خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۴ آذر ۱۳۹۵, ۱۰:۴۸ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۴۹ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #45
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
به نام الله مهرگستر مهربان
در هر وظیفه و کار خیری که بعهده دارید، قبل از آنکه به یقین برسید آن را به نحو احسن انجام دهید و بدانید که در دنیای باقی هر کس که وظیفهی خود را بهتر و عاشقانهتر انجام داده باشد به خالق و خدای خود نزدیکتر است. و این لحظهای بسیار زیبا،دلانگیز و مهم است. پس هر چه جلوتر بروید و به یقین برسید، کارها نیز برای شما آسان، ساده و زیباتر میشود. آنجایی که آتش را در جلوی خود میبینید، در دل هیچ نگران نمیشوید و میدانید کسی هست که قدرتمند است و دستانش در دست شماست و آن را احساس و لمس میکنید. در آن لحظه است که خود را قدرتمند و دیگران را ضعیف میبینید و این حسی است ناگفتنی و نمیتوان آن را به زبان بیان کرد. بنابراین اگر در آزمایشات و امتحانات سخت قرار گرفتید، بدانید که به خداوند نزدیکتر شدهاید و بدانید آنچه را که برای شما مقدر شده است را انجام دادهاید. خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۷ آذر ۱۳۹۵, ۱۰:۵۷ عصر
ارسال: #46
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
رحلت پیامبراکرم (ص)تسلیت باد
تنها او بود که با حسن رفتار، صدق گفتار، نکوئی اخلاق، حلم و شکیبایی و سیرتی منور و تابنده در مقام برگزیده خداوند طی بیست سال، یکتاپرستی و اخوت را جایگزین شرک، جهالت، سبعیت و خونریزی نمود. رحلت جانگداز آن ناجی و پیام آور خاتم بر پیروان صدیقش تسلیت باد. خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۲۰ آذر ۱۳۹۵, ۰۸:۴۰ عصر
ارسال: #47
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
نفس اماره چون اژدهایی است هفت سر.
سر هایی که نفس را به سوی اماره گی سوق میدهند و باید همگی قطع گردند تا نفس به حریم روح وارد گشته و روح حاکم بر اعضاء بدن شود. این هفت خصلت عبارتند از : 1_ حسادت 2_ بغض و غضب 3_ حرص و آز 4_ هوی و هوس (شهوت ) 5_ بخل و حقد 6_تکبر 7_ کینه خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۵, ۱۱:۵۱ عصر
ارسال: #48
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
۴ ارديبهشت ۱۳۹۶, ۰۹:۰۹ عصر
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۱۲ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #49
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
آن روز امین وحی به فرمان خالق هستی بر فضای سنگی حرا طنین ندای بخوان به نام پروردگارت را برگوشِ جان محمد نشاند و بدینگونه خداوند محمد را خَلعت شریف رسالت بخشید و به نبوت برگزید. پس او را به نجات أبناء بشر از جهل و نادانی ماموریت داد.سالروز این انتخاب بینظیر، آخرین حلقه نبوت خجسته باد
[font=tahoma][/font] |
|||
|
۹ خرداد ۱۳۹۶, ۱۱:۲۱ عصر
ارسال: #50
|
|||
|
|||
RE: سخنان حکیمانه، اخلاقی و عرفانی، استاد ارجمند: حاج آقا پور شبانان
« ماه رمضان »
پای نهادن هر انسانی در این جهان با هدفی همراه است و آن هدف چیزی نیست به جز " نیل به تکامل " و این کمال، خود در سایه تعبد و بندگی حاصل می گردد. البته منظور از تعبد عبادتی است که هم خودِ عبادت و هم معبود را بشناسیم و لازمه شناخت معبود دست یافتن به خودشناسی است چراکه ما وارث روح خداوند و مستعد ظهور صفات الهی هستیم پس عبادت از روی شناخت و از سر ذوق و شوق در حضور معبود و به نمایش گذاشتن صفات الهی پایه های تکامل انسان است، اراده خداوند بر آن است تا نور روح ملکوتی ما را به تابندگی نور خورشید درآورند تا در آن روز بزرگ از بهره های الهی بی نصیب نمانیم و بدین منظور خداوند وظایفی بر عهده ما قرار داده اند که از آن جمله « روزه »است زیرا اولین پایگاه رسیدن به تقوا غلبه بر شکم پروری است و چون باب شکم بسته شد زیاده خواهی ها و زیاده روی ها مهار و روح حاکم می گردد. در روزه، همچون نماز تمام اعضاء شرکت دارند و با کنترل اعضاء و نَفس، می سوزانیم آنچه را در وجودمان از هوا و هوس و افکار شیطانی که وجود داشته و پاک و طاهر می گردیم و سحرگاهان چون رختخواب گرم را رها نماییم و به مناجاتها بپردازیم قلبها روشن گشته و در این پاکی و خلوصِ در عبادت دلها جام جهان بین خواهد شد و رازهای ملکوتی و اسرار غیبی ظهور خواهند کرد و این نعمت عظما از رحمت های ماه میهمانی خداوند است. پس روزه به امر پروردگار واجب گردید تا با آتش گرسنگی جسم را بسوزانیم و با احساسات حیوانی مبارزه نماییم، صبور گردیم و آلودگی ها را بزداییم و رخسار معبود را به تماشا بنشینیم. سفره پر برکت این میهمانی، شب قدر است. در این شب به بندگان ارزش می دهند و یا از آنها ارزش ها را می گیرند یعنی هر کس را بر اساس اعمال گذشته اش و یک ماه فرجه ای که به او داده اند بررسی و امتیازدهی می کنند . هدف دیگر شب قدر نمایش بندگی به محضر خداوند به تماشاگری ملائک می باشد زیرا در این ماه عصیانگران دست از معاصی کشیده، از دهان ها بوی تسبیح و حمد الهی و از اندیشه ها نسیم آرامش و تسلیم برآید، جسم و جان در عبادت است و زبان به توبه و اعتراف به معاصی و ندامت از خطا گویا شود. پیش درآمد شب قدر سکوت و اندیشیدن به خالق جهان هستی و آشتی با معبود و سیر در عظمت، قدرت و صُنع حضرتشان میباشد و آن گاه که دل آماده شد شراب مستی عشق به وجود نازنینشان را در جام دل خواهند ریخت و پس از آن در تمام لحظه لحظه های زندگی، خداوند را با شناخت کامل عبادت خواهیم کرد چراکه دانه عشق به الله در وجود ما نهاده شده و روح همواره شوق سفر به سوی قرب حضرتشان را دارد و این کیمیایی است در وجود انسان که او را مشتاق سرچشمه واقعی خود، بین قدسیان و افلاکیان و در جوار قرب الهی می گرداند. حق طلبی و نیل به تکامل معنوی که در روح نهاده شده با مهار نفس زمینه ساز حاکمیت روح بر اعمال، رفتار و کردار مؤمن می گردد. شکر و سپاس بی پایان خداوند عظیم الشان را بخاطر نعمات فراوان از کوتاه ترین نَفَس ها تا بالاترین مرتبه جانشینی خداوند بر روی زمین و آنکه بر ما عنایت فرمودند تا در حریم ضیافت حضرتشان حضور یابیم که این لحظات زیباترین و دل انگیزترین اوقات عمر ماست. پس بیاییم و قبل از ورود به ماه مبارک رمضان خود را حسابرسی کنیم و جام دل که آیینه انعکاس اعمال است را از پلیدی ها زنگار شسته تا در پایان این ماه آیینه جمال دوست گردد. انشاءالله خداوند می بیند می داند می تواند
|
|||
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا