"قبر" آغازی در پایان
۸ بهمن ۱۳۹۱, ۰۹:۵۵ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۸ بهمن ۱۳۹۱ ۰۳:۲۶ عصر، توسط گمنام.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
"قبر" آغازی در پایان
بسم رب الحی و القیوم
آگاه باشید آگاه و افضل العباده ذکر الموت مسئله ای که تحت عنوان ذکرالموت(یاد مرگ بودن) آمده بسیار عجیب و یکی از مسائل کلیدی سیر و سلوک و وارد شدن در فضای معنویت است و کمتر چیزی است که به اندازه این بتواند اثر گذار بوده و تحول عظیم بگذارد. بعضی چیزها کلیدی آسان و در دسترس و تغییرات زیربنایی ایجاد می کند و نیاز به درس خواندن و یادگیری ندارد. ذکر الموت یکی از این چیزهاست. پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمایند: افضل الزهد فی الدنیا ذکر الموت. مفاهیم ارزشی زیادی در روایت داریم که یکی از آنها زهد است. زهد هم انواع و اقسامی دارد که افضل آن ذکر الموت است. در دعای ندبه می خوانیم: بعد ان شرطت علیهم الزهد. خداوند بعد از اینکه با انبیاء شرط کرد که زاهد باشند مقام نبوت را به آنها داد. اگر از مرز زهد عبور نکنند بعثت و نبوت و... نیست. و افضل الزهد (قله اش) ذکر الموت است. و افضل العباده ذکر الموت... ۱)من خانه فقر و بد بختی هستم، با خودتان یک گنجی بیاورید. ۲)من خانه وحشت و تنهایی هستم ، با خودتان یک رفیقی را بیاورید. ۳)من خانه ظلمت و تاریکی هستم، با خودتان یک چراغی بیاورید. ۴)من خانه سنگ ریگ هستم ، با خودتان یک فرشی بیاورید. ۵)من خانه مارها و عقرب ها هستم، با خودتان یک پادزهری بیاورید. کسی گفت: اینها چه هستند؟ پیامبر اکرم(ص) فرمودند:واما گنج، کلمه شهادت یعنی اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمدا رسول الله و اشهد ان علیا ولی الله، واما رفیق و انیس ،تلاوت قرآن مجید است. و اما چراغ و روشنایی، نماز شب است. و اما فرش ما ، عمل صالح است. و اما پادزهر،صدقه است. |
|||
|
۸ بهمن ۱۳۹۱, ۰۳:۲۳ عصر
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: "قبر" عالم برزخ و قیامت
عذاب و فشار قبر همگانى است
از روايات يك نوع عذاب جداگانهاى به دست مى آيد كه همان فشار قبر است و برخى روايات اين عذاب را عام مى دانند، شامل حال مؤمنان. رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پس از خاكسپارى جنازه ى سعد بن معاذ صحابى فرمود: هيچ مؤمنى نيست كه فشار قبر نداشته باشد.{1}اگر كسى از فشار قبر رهايى مى يافت سعد بن معاذ از آن جمله مى بود.{2} از امام صادق(عليه السلام) سوال شد: آيا كسى از فشار قبر رهايى مى يابد؟ فرمود: از آن به خدا پناه مى برم! چه بسيار اندك اند كسانى كه از عذاب قبر نجات يابند.{3} در برخى از روايات اهل سنت نيز عذاب قبر متوجه همه معرفى شده است: مردگان در قبرشان عذاب مى شوند تا آنجا كه حيوانات صداى عذاب آنها را مى شنوند.{4} از اين دست روايات بر مى آيد كه كافر، مؤمن و مستضعف همه فشار و عذاب قبر دارند. برخى منابع عذاب و فشار قبر را تنها مربوط كسانى مى دانند كه در قبر مورد سوال قرار مى گيرند يعنى گروه سوم كه مورد مواخذه سوال قرار نگرفته اند (ديوانگان و بچه ها و مستضعفين) عذاب قبر ندارند.{5} شايد اين روايت شاهد گفتارشان باشد، يسئال و هو مضغوط{6}يعنى در حالى كه مورد پرسش قرار گرفته عذاب هم مى شود. اين روايت در منابع تنها يكبار آمده است كه برخى در توجيه آن گفته اند: شايد مراد توضيح وضع كفار باشد كه سوال از آنها ماهيت عذاب دارند. روايات ديگر عذاب و فشار قبر را از مؤمن به دور مى دانند. حضرت صادق(عليه السلام) در پاسخ ابوبصير فرمودند: هيهات ما على المؤمنين فيها شىء;{7} دور باد هرگز چيزى از فشار قبر بر مؤمنين نيست. مرحوم مجلسى مى فرمايند: اگر مراد از عذاب نديدن مؤمنان، مومن كامل و واقعى باشد، پس رواياتى كه عذاب قبر را متوجه سعد بن معاذ و رقيّه دختر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) و فاطمه مادر حضرت على(عليه السلام) مى دانستند چه مى شود؟ ممكن است گفته شود اين كه مؤمنان عذاب و فشار قبر ندارند مراد عذاب و فشار شديد باشد، يا اين كه گفته شود، مؤمن عذاب و فشار قبر تنبيهى و از باب غضب الهى ندارند بلكه اگر فشارى دارد به خاطر لطف و كفاره ى گناهان او مى باشد.{8} چنان كه حديث مى فرمايد: فشار و عذاب قبر براى مؤمن كفاره ى (تاوان) كارهاى است كه انجام داده است مانند ضايع كردن نعمت هاى الهى.{9} و نيز در حديث ديگر ضمن تفسير آيه ى قرآن آمده است: (فيومئذ لا يسال عن ذنبه){10}فرمودند: اينها كه روز قيامت از گناهانشان سوال نمى شود، كسانى اند كه از امير المؤمنان پيروى كرده اند و از دشمنانش بيزارى جسته اند، حلالش را حلال، حرامش را حرام داشته اند منتهى گناهانى داشته اند كه موفق به توبه نشده اند، خداوند آنها را برزخ عذاب مى كند تا در قيامت پاك شوند.{11} قانون كلى عذاب و فشار قبر بيان شد، اما بايد دانست كه برخى از افراد به تصريح برخى از روايات از عذاب قبر معاف شده اند و نيز برخى از كارهاى خوب و مرگ در برخى از ساعات موجب كاهش و يا آمرزش فشار قبر مى شود. رقيّه دختر گرامى پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) از كسانى است كه خود رسول خدا(صلى الله عليه وآله) برايش طلب بخشش از عذاب قبر فرمود و خداوند هم او را رهايى بخشيد.{12} فاطمه بنت اسد مادر امام على(عليه السلام) با دعاى پيامبر(صلى الله عليه وآله) و تدفين در پيراهن مبارك او شامل آمرزش عذاب قبر شد.{13} افراد ذيل نيز از عذاب و فشار قبر معاف اند: كسانى كه تلقين سوم شده اند، يعنى پس از خاكسپارى روى قبر ا و عقايد دينى يادآورى شود. كسانى كه از ظهر پنج شنبه تا جمعه فوت كرده اند.{14} كسانى كه در قبر همراه شان جريدتين گذاشته اند، يعنى دو شاخه چوب سبز همراه او دفن كنند. كسانى كه چهل نفر يا بيشتر به خوبى او شهادت دهند و از خداوند براى او طلب مغفرت كنند.{15} كسانى در ركوع نمازشان كامل و تمام باشد.{16} خواندن سوره ى نساء در هر شب جمعه، مداومت بر خواندن سوره ى زخرف، نماز شب، دفن شدن در سرزمين نجف اشرف و...{17} اما عذاب و فشار قبر براى انبياء و امامان معصوم(عليهم السلام) مانند سوال در قبر از آنها جايى تصريح نشده است و بر اساس قواعدى كه درباره ى فشار قبر بيان شد، هر گونه عذاب و فشارى از وجود مبارك آنها به دور است چون نه گناهى دارند كه از باب كفاره و لطف عذاب شوند و نه هيچ كدام عاملى براى اين گونه عذاب ها در مورد آنها صادق است. مرحوم شبّر مى فرمايد: در حديث وارد شده است كه تنها انبياء و امامان(عليهم السلام) ارواح آنها با اجسادشان از زمين به آسمان منتقل مى شوند و با همان اجساد دنيايى خود در نعمت به سر مى برند و اين ويژه ى حجت هاى الهى است.{18} اما شهداء در فرهنگ قرآنى و روايى جايگاه ويژه اى دارند، از برخى امور دنيايى و آخرتى استثناء شده اند از جمله، بى نيازى از كفن و غسل در صورتى كه در معركه ى جنگ به شهادت برسد.{19}و همين طور بى نيازى از پرسش و پاسخ در قبر; از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) سوال شد، چرا شهيد در قبر مورد امتحان و آزمايش قرار نمى گيرد؟ فرمود: همان برق هاى شمشير كه بر سرش فرود مى آيند كفايت مى كند.{20} امام صادق ـ عليه السّلام ـ : طوبا درختي است در بهشت در خانة امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ هيچ يك از شيعيان نيست، جز اين كه شاخهاي از شاخههايش در خانة اوست و امتي از امتها ميتواند از برگي از برگهايش سايه بگيرد. (تفسير نور الثقلين، ج 2، ص 502) {1} بحار الانوار، 6 / 221، حديث 19 و ص 221، حديث 16. {2}الفروع من الكافى، 3 / 236،حديث 6; بحار الانوار، 6 / 261، حديث 102; علم اليقين، فيض كاشاني، تحقيق بيدار فر، قم، 1377. 2 / 1068. {3} الفروع من الكافى، 3 / 236،حديث 6; بحار الانوار، 6 / 261، حديث 102; علم اليقين، 2 / 1068. {4} شرح الصدور، سيوطى، دار ابن كثير، بيروت، لبنان، 1413، ص 225. {5}حق اليقين، مجلسى، ص 488. {6} الفروع من الكافى، 3 / 236، حديث 5. {7}الفروع من الكافى، 3 / 130. {8} حق اليقين، علامه مجلسى، ص 492; حق اليقين، عبدالله شبّر، 2 / 392. {9}بحار الانوار، 6 / 221. {10} الرحمن / 39. {11}بحار الانوار، 6 / 246، حديث 77. {12}الفروع من الكافى، 3 / 241، حديث 18. {13}گفتار صدوق، ( ترجمه اعتقادات ابن بابويه، محسن رضواني، قائم، قم، 1403، ص 48; حق اليقين، مجلسى، ص 482. {14} حق اليقين، عبدالله شبّر، 2 / 390; منازل الآخرة، شيخ عباس قمي، چاپ قائم قم، جيبي، بي تا، ص 27. {15}منازل الآخرة، ص 30 ـ 26. {16}منازل الآخرة، ص 30 ـ 26. {17}منازل الآخرة، ص 30 ـ 26. {18}حق اليقين، عبدالله شبّر، 2 / 381 ـ 380. {19}تهذيب الاحكام فى شرح المقنعه، شيخ طوسى، 6 / 140 (321 / 7). {20} فروع الكافى، 5 / 56، كتاب الجهاد، فضل الشهادة، حديث 5. (اندیشه قم) |
|||
|
۹ بهمن ۱۳۹۱, ۰۸:۴۱ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۹ بهمن ۱۳۹۱ ۰۹:۲۱ صبح، توسط گمنام.)
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: "قبر" آغازی در پایان
قال الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : يُسألُ المَيِّتُ في قَبرِهِ عن خَمسٍ : عن صَلاتِهِ ، وزَكاتِهِ ، وحَجِّهِ ، وصيامِهِ ، ووَلايَتِهِ إيّانا أهلَ البَيتِ ، فتَقولُ الوَلايةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ : ما دَخَلَ فِيكُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَيَّ تَمامُهُ .
امام جعفر صادق عليهالسلام فرمودند: از مرده در قبرش پيرامون پنج چيز سؤال مىشود : از نمازش ، زكاتش ، حجّش ، روزه اش و ولايتش نسبت به ما خاندان . پس ، ولايت از گوشه قبر به آن چهار چيز گويد : هر يك از شما كم و كاستى داشتيد، كامل كردن آن به عهده من . اصول كافي جلد3 صفحه 241 چه مقدار به فکر قبر و شب اول آن هستیم؟!! عجب شبی هست!!
|
|||
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۱, ۰۳:۴۵ عصر
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: "قبر" آغازی در پایان
وقتی قبر برای ما تنگ می شود
فشار قبر یکی از حوادث مهم عالم قبر، «فشار قبر» است. آن گونه که از برخی روایات استفاده میشود، فشار قبر برای همه مگر افراد اندکی وجود دارد؛ برای برخی شدیدتر و برای برخی ملایمتر است. فشار قبر به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهیهاست. قرآن فشار قبر برخی را این گونه توصیف کرده است: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکًا»؛ «و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت».(1) از روایات بیان شده در این مسئله چنین به دست میآید که منظور از «معیشة ظنک» در این آیه شریفه، همان عذاب قبر است؛ شاهد آن نیز اشاره ای است که بعد از این عبارت به قیامت شده است: «وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمی»؛ «و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم». در روایتی از امام صادق علیهالسلام آمده است که فرمود: «به خدا قسم تنها چیزی که من برای شما میترسم (که گرفتارش شوید) برزخ است».(2) البته بعضی از انسانها همچون انبیا و امامان علیهم السلام و نیز مؤمنان از فشار قبر مستثنا هستند. در برخی روایات آمده است که زمین، مشتاق مؤمنان است که در حال حیات بر روی زمین، مرتکب معصیت خداوند نشده و پروردگار خویش را از خود راضی کردهاند. زمین، آماده پذیرایی از آنان بوده و برای آنها از مادر مهربانتر است و بر چینی کسانی هرگز فشار قبر نخواهد آورد. حتی مؤمنان راستین از اینکه قبض روح شده و پا به منزل جدید گذاشتهاند، راضی و خوشحالند و خدا و پیامبر و امامان علیهم السلام نیز از او راضیاند و فرشتگان به او بشارت میدهند: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلی فی عِبادی * وَ ادْخُلی جَنَّتی»؛ «تو ای روح آرام یافته! به سوی پروردگارت بازگرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم در آی و در بهشتم وارد شو».(3) (4) در روایتی آمده است که ابو بصیر خدمت امام صادق علیهالسلام رفت و از حضرت پرسید: «آیا کسی از فشار قبر رهایی مییابد؟». امام در پاسخ فرمود: «از فشار قبر به خدا پناه میبرم. فقط عده کمی فشار قبر نمیبینند».(5) منظور از فشار قبر با دقت در آیات و روایات مربوط به عالم برزخ و عذاب قبر، روشن میشود که مراد از قبر، آن گودال کوچکی نیست که انسان را در آن دفن میکنند، بلکه مقصود همان جهانی است که انسان پس از مرگ. پیش از برپا شدن قیامت در آن زندگی میکند و چون قرار گرفتن در قبر، ملازم و یا سرآغازی برای ورود به آن جهان میباشد، واژه قبر در مورد آن به کار رفته است. (6) در روایتی آمده است که از امام صادق علیهالسلام پرسیدند: «اگر کسی [چندین روز] به دار آویخته شده باشد، فشار قبر درباره او چگونه است؟». امام در پاسخ فرمود: «به هوایی که بر او احاطه دارد، دستور داده میشود که از هر طرف بر او فشار وارد کند».(7) روایات بسیاری در این زمینه وارد شده است که حاکی از آن میباشد که فشار قبر از مسلّمات است و تردیدی در آن نیست؛ اگر چه حقیقت آن بر ما روشن نیست، ولی دورنمای آن این است که وقتی جنازه انسان را در قبر میگذارند، او خود را در تنگنای تاریک وحشت آور قبر مینگرد و در فشار و زحمت بسیار سختی قرار میگیرد. (8) بنا بر همین روایات، روح بعد از جدا شدن از این بدن، به بدنهای لطیفی شبیه به این بدنهای دنیوی که در اصطلاح به آن «بدن مثالی» میگویند، تعلق میگیرد و سؤال و فشار قبر نیز مربوط به روح و آن بدن مثالی است. (9) فشار قبر برای همه یکسان نیست؛ بلکه برخی انسانها اصلاً فشار قبر ندارند، چنان که در برخی روایات آمده است: مؤمنانی که بعضی از اعمال خیر مانند نماز شب، مداومت بر تلاوت برخی از سوره های قرآن یا بعضی از ذکرها و ... داشته باشند، از فشار قبر در امانند؛ (10) فشار قبر در بعضی افراد شدید است و کیفر اعمالشان محسوب میشود و برای گروهی دیگر خفیفتر و به منزله کفاره گناهان و جبران کوتاهیهاست. (11) پاسخ گویی به نکیر و منکر پاسخ گویی در شب اول قبر به دو فرشته نکیر و منکر نیز از مسلّمات است که تردیدی در آن نیست. طبق روایات مطرح شده در این زمینه، برای اینکه نکیر و منکر در شب اول قبر با انسان مهربان شوند و ترس از آن دو فرشته از انسان دور شود، هر کس نُه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، این دو فرشته در هنگام سؤال قبر با او مهربان میشوند. امام باقر علیهالسلام در مورد فضایل شب زنده داری در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و خواندن صد رکعت نماز در آن شب فرموده است: «خدا ترس نکیر و منکر را از او برطرف میکند». همچنین در روایتی آمده است که تلقین میت موجب میشود که نکیر و منکر از سؤال قبر صرف نظر کنند. (12) بعضی از کارها مایه فشار قبر است و برخی دیگر از فشار قبر میکاهند. اموری که باعث فشار قبر میشوند، عبارتند از: تباه کردن نعمت: در سخنی از امام صادق علیهالسلام آمده است: «فشار قبر برای مؤمن، کفاره نعمتهایی است که تباه کرده است».(13) بداخلاقی با خانواده: رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد فشار قبر سعد بن معاذ صحابی بزرگش فرمود: «فشار قبر او به خاطر بداخلاقی او با خانوادهاش بود».(14) نمّامی و سخن چینی، مراقبت نکردن از آلودگی بدن به قطره های بول (ادرار) و دوری جستن از اهل و عیال: امام علی علیهالسلام فرموده است: «از جمله چیزهایی که موجب عذاب قبر میشود، سخنی چینی، مراقبت نکردن از آلودگی بدن به قطره های بول و دوری جستن از اهل و عیال است».(15) چیزهایی نیز که فشار قبر را کم میکنند، عبارتند از: نماز شب: امام رضا علیهالسلام فرموده است: «خواندن نماز شب و هفتاد بار استغفرالله گفتن، موجب ایمنی از عذاب قبر میشود».(16) خواندن سوره «تکاثر» هنگام خوابیدن، خواندن سوره «نساء» در روز جمعه و خواندن سوره «ن و القلم» در نماز واجب و مستحب. (17) پی نوشت ها: 1. طه: 124 2. بحارالانوار، ج 6، ص 214 3. فجر: 27 30 4. تفسیر نمونه، ج 26، ص 475 479 5. بحارالانوار، ج 6، ص 261 6. سبحانی، جعفر، معادشناسی در پرتو کتاب، سنت و عقل، ترجمه علی شیروانی، ص 86 7. بحارالانوار، ج 6، ص 266 8. طاهری، حبیب الله، سیری در جهان پس از مرگ، ص 288 9. ر. ک: سبحانی، جعفر، منشور جاوید، ج 9، ص 238 239 10. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، پیام قرآن، ج 5، ص 468 470 11. ر. ک: هاشمی؛ سید علی، پرسمان قرآنی معاد، ص 95 93 12. ر. ک: قمی، شیخ عباس، منازل الاخره، ص 38 30 13. بحارالانوار، ج 6، ص 221 14. همان، ص 220 15. همان 16. مستدرک الوسایل، ج 6، ص 331 17. کافی، ج 2، ص 623؛ وسایل الشیعه، ج 7، ص 409؛ بحارالانوار، ج 79، ص 64 منبع:tebyan.net |
|||
|
۱۹ بهمن ۱۳۹۱, ۰۳:۱۴ عصر
ارسال: #5
|
|||
|
|||
RE: "قبر" آغازی در پایان
بسم رب الحسین
آرامش در قبر بدون فشار فشار قبر یکی از حقایقی است که مؤمنان به آن اعتقاد دارند. منظور از قبر، قبر ظاهری افراد نیست؛ زیرا در مکانی که میت دفن میشود هیچ تغییری ایجاد نمیشود، علاوه بر این که عدهای به گونهای میمیرند که جسد آنان از بین میرود و یا هرگز دفن نمیشوند تا آن که بدنشان از بین میرود. بنابراین فشار قبر برای هر نوع مردنی قابل تصور است. در مورد فشار قبر، برخی از اعمال است که باعث فشار قبر میشود و برخی از اعمال است که فشار قبر را از بین میبرد، که به هر دو مورد اشاره میشود. عوامل ایجاد فشار قبر در روایات وارد شده است که بیشترین علتی که انسان به عذاب قبر مبتلا میشود؛ به دلیل سخنچینی و بدخلقی و بی مبالاتی به نجاست بول (ادرار) است. [2] در روایت دیگر از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نقل شده است: «عذاب قبر به سزای سخن چینی، غیبت و دروغ است». [3] عوامل از بین رفتن فشار قبر
1. امام صادق (علیهالسلام): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یاسین است. کسی که آن را قرائت کند از فشار قبر ایمن خواهد بود،و ... . [4]2. امام باقر (علیهالسلام):کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید، خداوند در قبر، او را از حشرات و حیوانات سمی زمین و فشار قبر ایمن مینماید تا زمانی که در پیشگاه خداوند حاضر شود. [5] 3. امام صادق (علیهالسلام):کسی که بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود، خداوند او را از فشار قبر ایمن میگرداند. [6] پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: سه طایفه از زنها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) محشور میشوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریهاش را ببخشد 5. امیرالمؤمنین (علیهالسلام) فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود. [8] 6. امام باقر (علیهالسلام) در ضمن بیان اثرات زیارت امام حسین (علیهالسلام) میفرمایند: زیارت امام حسین باعث ایمن بودن زائر از عذاب قبر میشود. [9] 7. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: سه طایفه از زنها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) محشور میشوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریهاش را ببخشد. [10] 8. از رسول خدا روایت شده است که صدقه دادن مؤمن از او آفتهای دنیا و عذاب قبر و عذاب روز قیامت را برطرف میکند. [11] در پایان یادآور میشویم که اگر چه عذاب قبر بسیار رنج آور و سخت است، ولی همین فشار و عذاب قبر، کفارهی گناه مؤمنان است تا در قیامت و هنگام رسیدگی به اعمال، از گناهان آنان کاسته شده باشد. در روایات متعددی به این حقیقت اشاره شده است؛ سکونی از امام صادق ( علیهالسلام) و ایشان از پدرش و از پدرانش، از امیر مؤمنان (علیهالسلام) نقل کرده است که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: فشار قبر برای مؤمن کفّاره نعمتهایی است که تباه کرده است. [12] پینوشتها: [1] کلینی،محمد بن یعقوب،کافی، ج 3، ص 241،دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1365ش. [2] صدوق، محمد بن علی، اعتقادات(ترجمه حسنی)، ص 69، انتشارات اسلامیه، تهران، 1371 ش. [3] مجلسی، محمد باقر، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار(ترجمهی محمد باقر کمره ای)، ج2، ص162، انتشارات اسلامیه، تهران، 1364 ش. [4] صدوق، محمد بن علی،ثواب الاعمال(ترجمه بندرریگی)، ص 223، انتشارات اخلاق، قم،1379ش. [5] همان، ص 243. [6] همان،ص419. [7] صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص 217، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق. [8] همان،ص 223. [9] محدث نوری، مستدرکالوسائل، ج 10، ص 309، انتشارات موسسه آل البیت، قم، 1408 ق. [10] دیلمی، حسن بن ابی الحسن،ارشاد القلوب (ترجمه رضایی)، ج1، ص 413، انتشارات اسلامیه، تهران، 1377 ش. [11] همان،ج1، ص 444. [12] ثواب الاعمال، (ترجمه بندرریگی)، ص 425. گروه دین تبیان گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی
|
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا