ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراقب نگاه‌های خدا باشیم!
۲۲ دي ۱۳۹۱, ۰۷:۱۸ عصر
ارسال: #1
Rainbow مراقب نگاه‌های خدا باشیم!
مراقب نگاه‌های خدا باشیم!


خدایا گناهانی را بر من پوشاندی و حال آنکه من محتاجم تا در آخرت آنها را بپوشانی. تو به هیچ یک از بندگان صالحت نشان ندادی. خدایا در مقابل بینندگان آخرت هم مرا رسوا نکن.



رقیب و حاضر و ناظر بودن خدا در این عالم از باب ربوبیت اوست، نوع دیدن خدا به بندگانش از باب تربیت و شبیه مراقب والدین از فرزندانشان است.

قیامت

در قرآن آمده که روز قیامت روزی است که شهود برمی خیزند و شهادت می دهند، نکته اینکه فقط یک شاهد در آن زمان وجود ندارد بلکه شاهدان متعدد هستند. خداوند اولین و برترین شاهد روز قیامت است، در آیات زیادی داریم که خداوند شاهد بر اعمال و مراقب رفتار ماست. رقیب و حاضر و ناظر بودن خدا در این عالم از باب ربوبیت اوست، نوع دیدن خدا به بندگانش از باب تربیت و شبیه مراقب والدین از فرزندانشان است.

مراقب نگاه های خدا باشیم

نگاه خدا نگاه بازپرس گونه نیست و اصل نگاهش برای تربیت است.

امیرمومنان در یکی از حکمت های نهج البلاغه می فرماید: بپرهیزید که خدا را در خلوتهایتان معصیت کنید. انسان باید هم از معصیت او بپرهیزد و هم از طرف دیگر خوشحال باشد که تحت نظارت چنین چشمان مهربانی است. آدم زرنگ از این مراقبت دائم استفاده می کند و هنگامی که در زندگی کم می آورد، این شاهد بودن خدا برای او کمک محسوب می شود.

اگر خدا شاهد است دیگر باقی شهود به چه کار می آیند؟

این مسئله عمدتا جنبه تربیتی دارد. اولین دسته از شاهدان بعد از خدا ملائکه هستند که بر اعمال نیک وشر ما شاهد هستند. از امام صادق علیه السلام پرسیدند با وجود شاهد بودن خدا شهادت ملائکه برای چیست؟ حضرت پاسخ دادند: وقتی کسی بداند چشم های متعددی او را می بیند بیشتر مراقب و مواظب خودش است.

در فرهنگ دینی ما هیچ موجودی نیست که شعور و درک وذکر نداشته باشد؛ در فلسفه الهی همه حی هستند و ادراک دارند. هیچ چیزی در عالم نیست مگر این که ذکری داشته باشد، در روایات هم هست که زمین کارهای خوب و بد ما را می‌بیند لذا گفته شده که نماز واجب را در خانه خود و نمازهای مستحبی را در جاهای مختلف زمین بخوان تا زمین شاهد آن باشد

شخصی خدمت امام حسین(علیه السلام) رسید و گفت: من مرتکب گناه می شوم و اراده ام برای ترک گناه ضعیف است. امام در پاسخ فرمود: ۵ کار را انجام بده بعد هر گناهی خواستی مرتکب شو؛ از رزق خدا استفاده نکن و هر گناهی خواستی بکن، از حکومت و ولایت خدا بیرون برو و هرگناهی خواستی بکن، یک جای خلوت که کسی در آن نباشد پیدا کن، وقتی فرشته مرگ خواست جانت را بگیرد او را از خودت دفع کن، زمانی که ملک دوزخ که مالک نام دارد خواست تو را وارد جهنم کند مقاومت کن و داخل نشو.


سیستم نظارتی قوی، باعث رضایتمندی در زندگی است

در مناجات شعبانیه که مورد تاکید همه ائمه(علیه السلام) است آمده: خدایا گناهانی را بر من پوشاندی و حال آنکه من محتاجم تا در آخرت آنها را بپوشانی. تو به هیچ یک از بندگان صالحت نشان ندادی. خدایا در مقابل بینندگان آخرت هم مرا رسوا نکن.
حضرت محمد

دومین دسته از شاهدان انبیا هستند که در قرآن به آن تصریح شده و آمده است از هر امتی یک شاهد می‌آوریم. این شاهد هرکسی نمی‌تواند باشد، باید کسی باشد که همه چیز را دیده و خبر دارد و هم این‌ که عادل باشد؛ پس غیر از معصوم نمی‌تواند باشد، معصوم هر امتی را برای شهادت بر آن امت می آوردند.

معصوم هر امتی از برزخ هم شاهد اعمال امتش هست.

پیغمبر اسلام شاهد بر همه پیغمبران است و گواه کارهای پیامبران دیگر است. امام علی(علیه السلام) می فرماید: در روز قیامت همه را جمع می‌کنند و انبیا را می آورند که شاهد باشند و پیامبر اکرم شاهد بر همه شهدای امت های گذشته است.


ائمه و امامان معصوم ، دسته سوم شاهدان اعمال

در آیه ۱۰۵ سوره توبه تصریح شده: هر کاری که می‌خواهید بکنید، خدا و رسول خدا(صلی الله علیه وآله) و مومنین می بینند. ائمه(علیهم السلام) فرمودند که مقصود از مومنین در این آیه ما هستیم.

نگاه ائمه به اعمال امت هم جنبه تربیتی دارد، ائمه به قدری از حال ما خبر دارند که همیشه برای ما دعا می کنند حتی اگر از آنها چیزی نخواسته باشیم، ائمه مظاهر کرم خدا هستند. پس ائمه شفیعان ما در دنیا و آخرت هستند و نه تنها در دنیا به ما کمک می‌کنند بلکه در آخرت هم کمک دهنده هستند، لذا امام صادق می فرمایند مراقب باشید آنانکه قرار است شفیعان شما در آخرت باشند خصم شما نشوند.

امام علی (علیه السلام) می فرماید: در روز قیامت همه را جمع می‌کنند و انبیا را می آورند که شاهد باشند و پیامبر اکرم شاهد بر همه شهدای امت های گذشته است


دسته چهارم شاهدان

ملائکه دسته چهارم از شهود هستند، خداوند می فرماید: هر کسی که وارد محشر می شود یک ملک از پشت سر او را به سمت دادگاه هدایت می‌کند و یک ملک از پیش روی او شهادت به اعمال او می‌دهد. البته گفته نشده که این دو ملک همان دو ملک همراه انسان در دنیا هستند یا خیر، ولی قاعدتا باید همان دو باشند که کرام الکاتبین هستند و کریم بودن آنها به این خاطر است که در نوشتن عمل خیر عجله دارند و در نوشتن عمل شر تا هفت ساعت تامل می کنند تا بلکه بنده توبه کند.

هر زمینی که بر آن عملی انجام دادیم شاهد عمل ماست.

در قرآن سوره زلزال آمده است «و اخرجت الارض اثقالها» روزی که زمین رازهای سنگین خود را بیرون می ریزد؛ «یومئذ تحدث اخبارها»زمین شروع به گفتن می‌کند و در این گفتن نیازی به لب و دهان نیست؛ «بان ربک اوحی لها» خداوند به زمین دستور داده است.

در فرهنگ دینی ما هیچ موجودی نیست که شعور و درک وذکر نداشته باشد؛ در فلسفه الهی همه حی هستند و ادراک دارند. هیچ چیزی در عالم نیست مگر این که ذکری داشته باشد، در روایات هم هست که زمین کارهای خوب و بد ما را می‌بیند لذا گفته شده که نماز واجب را در خانه خود و نمازهای مستحبی را در جاهای مختلف زمین بخوان تا زمین شاهد آن باشد.

این سوال در این جا مطرح است که وقتی انسان توبه کرد گناهی که توسط زمین ثبت شده چگونه از بین می رود، توبه یک انقلاب درونی است و شهادت زمین در اینجا چگونه توجیه می شود؛ امام صادق در این باره می فرمایند: اگر کسی مرتکب گناهی شود و توبه کند خدا به زمین و ملائکه و همه شهود می فرماید که گناهش را بپوشاند و توبه را حجابی بر گناه قرار می‌دهد.

[تصویر:  80683182710471481126.gif]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، آشنای غریب ، هُدهُد صبا
۲۳ دي ۱۳۹۱, ۱۱:۳۵ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۳ دي ۱۳۹۱ ۱۱:۳۹ صبح، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #2
خدا هست
هُوَ الْاَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌmall">
مردی برای اصلاح سر و صورتش به آرایشگاه رفت.
در حال کار گفتگوی جالبی بین آنها در گرفت.
آنها درباره موضوعات و مطالب مختلف صحبت کردند.
وقتی به موضوع خدl رسیدند.
آرایشگر گفت: من باور نمی کنم خدا وجود داشته باشد.
مشتری پرسید: چرا باور نمی‌کنی؟
آرایشگر جواب داد: کافی است به خیابان بروی تا ببینی چرا خدا وجود ندارد.
به من بگو، اگر خدا وجود داشت
آیا این همه مریض می‌شدند؟ بچه‌های بی‌سرپرست پیدا می‌شد؟ اگر خدا وجود می‌داشت، نباید درد و رنجی وجود داشته باشد.
نمی‌توانم خدای مهربانی را تصور کنم که اجازه می‌دهد این چیزها وجود داشته باشد.
مشتری لحظه‌ای فکر کرد، اما جوابی نداد، چون نمی‌خواست جر و بحث کند.
آرایشگر کارش را تمام کرد و مشتری از مغازه بیرون رفت.
به محض این که از آرایشگاه بیرون آمد، در خیابان مردی دید با موهای بلند و کثیف و به هم تابیده و ریش اصلاح نکرده. ظاهرش کثیف و ژولیده بود.
مشتری برگشت و دوباره وارد آرایشگاه شد و به آرایشگر گفت: می دانی چیست، به نظر من آرایشگرها هم وجود ندارند.
آرایشگر با تعجب گفت: چرا چنین حرفی می‌زنی؟ من این جا هستم، من آرایشگرم. من همین الان موهای تو را کوتاه کردم.
مشتری با اعتراض گفت: نه! آرایشگرها وجود ندارند، چون اگر وجود داشتند، هیچ کس مثل مردی که آن بیرون است، با موهای بلند و کثیف و ریش اصلاح نکرده پیدا نمی شد.
آرایشگر جواب داد: نه بابا، آرایشگرها وجود دارند! موضوع این است که مردم به ما مراجعه نمی‌کنند.
مشتری تایید کرد: دقیقا! نکته همین است.
خدا هم وجود دارد! فقط مردم به او مراجعه نمی‌کنند و دنبالش نمی‌گردند. برای همین است که این همه درد و رنج در دنیا وجود دارد.
نویسنده: خادمین حضرت خدیجه -

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط گمنام ، هُدهُد صبا
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا