ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دعای چه کسانی مستجاب می‎شود؟!
۱۷ دي ۱۳۹۱, ۰۶:۵۲ عصر
ارسال: #1
Lightbulb دعای چه کسانی مستجاب می‎شود؟!
«هو الكريم»
گاهی مصالحی با دعا ایجاد می‎گردد که بدون دعا آن مصلحت پیدا نمی شود یعنی دعا مصلحت آفرین است و نیز اجابت. اگر مصلحت باشد و مصلحت اجابت نیز در تعجیل باشد، دعا باعث تعجیل آن می‎شود و اگر مصلحت بود که اجابت نیز به تأخیر افتد، دعا آن را تا آن لحظه به تأخیر اندازد و با تحمل و صبر تا لحظه تحقق اجر و پاداش بیشتری نصیب فرد گردد و یا اگر در اجابت دعا مفسده‏ای است خدا منع سوء و مفسده می‎کند و هیچ دعایی بی اجابت نخواهد بود حتی آن دسته از دعاها و خواسته‏های فرد که مطابق مصلحت او نیست.
دعا زمینه ساز کسب برخی استعدادهای نیک یا لااقل باعث زدودن و پاک شدن گناهانی چند می‎شود. اما بر اساس برخی روایات کس یا کسانی هستند که وقتی دعا و نیایش می‎کنند و از خدا در خواست مسئلتی دارند هم سریع‎تر مورد اجابت قرار می‎گیرد و هم زودتر لباس تحقق به خود می‎پوشد. اینان چه کسانی هستند و وظیفه ما در قبال آنان چیست؟
قبل از پرداختن به بخش نخستین این پرسش ، باید گفت ما دو وظیفه مهم در قبال این افراد داریم: اولین وظیفه، وظیفه معرفتی و شناختی است. شناخت و معرفت بر مقام و منزلت آنان و عامل یا عواملی که باعث شده تا در نزد خدا از چنین مقامی برخوردار شوند و دیگر وظیفه احترام و رجوع به آنهاست اگر این افراد، محبوب خدا به شمار می‎روند چرا محبوب ما نباشند؟ حب و دوستی با دوستان خدا، خود نوعی حب و دوستی با خدا به شمار می‎رود و زمینه مساعدی را در تقرب الهی فراهم می‎سازد.
در اصول کافی بابی تحت عنوان “من تستجاب دعوته”؛ کسی که دعایش مستجاب می‎شود آمده است که بر اساس روایات مندرج در آن افراد زیر را مستجاب الدعوه اعلام می‎کند:
۱-آن کسی که به حج برود.
۲-جهاد کننده در راه خدا.
۳-بیمار و مریض.
امام صادق (ع) می‎فرمایند: سه دسته‏اند که دعایشان به اجابت رسد: یکی آن کسی که به حج رود پس بنگرید که چگونه با بازماندگانش رفتار می‎کنید. دوم جهاد کننده در راه خدا، پس بنگرید چگونه با بازماندگانش رفتار می‎کنید و سوم بیمار و مریض، پس او را به خشم در نیاورید و دلتنگش نکنید.
۴- امام عادل.
۵- دعای مظلوم.
۶-دعای فرزند صالح و نیکوکار برای پدر و مادر.۷- دعای پدر صالح برای فرزن
۸- دعای مؤمن برای برادرش.
امام صادق (ع) می‎فرمایند: پدرم فرمود: پنج دعاست که از درگاه تبارک و تعالی محجوب نگردد”[ اول] دعای امام عادل؛ [ دوم] دعای ستمدیده که خدای عزوجل می‎فرماید: هر آینه به طور مسلم انتقام تو را از ستمکارت بگیرم گرچه پس از زمانی باشد؛[سوم] دعای فرزند صالح برای پدر و مادر؛ [چهارم] دعای پدر صالح برای فرزند؛ [پنجم] دعای مؤمن برای برادرش در پشت سر او که خدا فرماید: «ولک مثله» یعنی مانند آن بر تو باد.
در روایتی دیگر از امام صادق(ع) سفارش اکید بر برحذر بودن از نفرین افراد مظلوم و ستمدیده و پدر شده است. بترسید از دعای ستمدیده و مظلوم که آن از ابرها و پرده‏های مانع از دعا بالا رود تا خدای عزوجل در آن بنگرد و فرماید: آن را بالا برید تا برای او اجابت کنم و بپرهیزید از نفرین پدر که از شمشیر برنده‎تر است.
۹-کسی که چهل مؤمن را در دعا برخود مقدم بدارد. هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می‎کند که فرمودند: هر کسی که چهل مؤمن را در دعا جلو اندازد سپس برای خود دعا کند دعایش اجابت شود
۱۰-دعای روزه دار تا وقت افطار.
۱۱- دعای عمره کننده تا وقتی که به وطن باز گردد.
۱۲- دعای شخص غایب برای غایب.
امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هیچ دعایی زودتر به اجابت نرسد از دعای شخص غایب که برای غایب دیگری دعا کند.

اللهم عجل لوليك الفرج
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، hamed ، گمنام ، آشنای غریب ، فاطمه گل ، شادی زهرا ، مریم بانو*
۶ بهمن ۱۳۹۱, ۰۸:۱۳ عصر
ارسال: #2
RE: دعای چه کسانی مستجاب می‎شود؟!
جابر انصارى مى گوید:
به پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله وسلم عرض کردم:
در شاءن على بن ابى طالب علیه السلام چه مى فرمایید؟
فرمود: او جان من است!
عرض کردم: در شاءن حسن و حسین علیه السلام چه مى فرمایید؟
حضرت پاسخ داد: آن دو، روح منند و فاطمه، مادر ایشان، دختر من است. هر که او را غمگین کند مرا غمگین کرده است و هر که او را شاد کند، مرا شاد گردانیده است و خدا را گواه مى گیرم، من در جنگم با هر کس که با ایشان در جنگ است و در صلحم با هر کس که با ایشان در صلح است.
اى جابر! هرگاه خواستى دعا کنى و مستجاب گردد، خدا را به اسمهاى ایشان بخوان، زیرا که اسمهاى آنان نزد خداوند محبوب ترین اسمها است.

[تصویر:  80683182710471481126.gif]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، حامد ، آشنای غریب ، هُدهُد صبا ، فاطمه گل ، شادی زهرا
۸ مرداد ۱۳۹۲, ۰۹:۲۱ صبح
ارسال: #3
گدای درگاه توام
تاکنون شاید صدها دعا به درگاه خداوند کرده باشم تعدادی در جا پذیرفته شده و تعدای هم با آنکه سالها از آنها می گذرد هیچ گشایشی نشده
اکنون نمی خواهم و مصر نیستم باز هم آنها را از خدا بخواهم نمی دانم شاید دلسرد شده ام و شاید چون مصلحت است نباید بر آنها پافشاری کنم.
حالا چیزهای جدید و تازه از خدا می خواهم که قبلا از خدا نخواسته ام
ولی فقط این را می دانم که ایمانم ضعیف است و آداب دعا را نمی دانم
با همه ی اینها همچنان دستم به سوی خداوند دراز است و فقط از او می خواهم

Roseبرای سلامتی امام زمان صلوات.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، mah19 ، فاطمه گل ، شادی زهرا
۱۲ مهر ۱۳۹۲, ۰۵:۴۷ عصر
ارسال: #4
RE: دعای چه کسانی مستجاب می‎شود؟!
کم خدایا به درگاهت دعا کردم، کم قسمت دادمSad
ها
Sad
نمیخوای گوش کنی؟؟؟Sad

خدایا دستانم خالی اند و دلم غرق در آرزوها ، یا دستانم را توانا کن یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خالی کن
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۲ مهر ۱۳۹۲, ۰۹:۵۳ عصر
ارسال: #5
RE: دعای چه کسانی مستجاب می‎شود؟!
گفت آن الله تو لبیک ماست
دلسوخته اى هر شب خدا را مى خواند و ذکر الله از دهان او نمى افتاد. در همه حال لفظ الله بر زبان داشت و یک دم از این ذکر، نمى آسود.
شبى شیطان به سراغش آمد و گفت : این همه الله را لبیک کو؟ چگونه او را این همه مى خوانى و هیچ پاسخ نمى شنوى ؟ اگر در این ذکر، سودى بود، باید ندایى مى شنیدى و لبیکى مى آمد.
مرد، شکسته دل شد و به خواب رفت . در خواب حضرت خضر را دید که به او مى گوید: چه شد که از ذکر بازماندى ؟
گفت : همه عمر او را خواندم ، هیچ پاسخ نشنیدم . اگر بر در کسى چند بار بکوبند، پاسخى شنوند . من سال ها است که الله مى گویم و لبیک نمى شنوم . ترسم که مرا از خود رانده باشد و سزاوار لبیک نباشم . خضر گفت : هرگاه که او را خواندى ، او تو را پاسخ گفته است .
گفت : چگونه ؟ گفت : همین که او را مى خوانى ، او تو را حال و توفیق داده است که باز بیایى و الله بگویى . آن الله گفتن هاى تو، لبیک هاى خدا است . اگر رد باب بودى ، آن توفیق نمى یافتى که باز آیى و باز او را بخوانى . بدان که اگر در دل تو سوز و دردى است ، آن سوز و گدازها، همان فرستادگان خدا هستند که از جانب خدا تو را پاسخ مى گویند و به درگاه او مى کشانند.
گفت آن الله تو لبیک ماست
آن نیاز و درد و سوزت پیک ماست
ترس و عشق تو کمند لطف ماست
زیر هر یا رب تو لبیک هاست
اگر دیدى که جاهلى و غافلى ، خدا را نمى خواند، بدان که خدا بر دهان و دل او قفل زده است ، و اگر اهل دلى پیوسته خدا را خواند، آن از توفیق و اراده حق است که خواسته است بنده اش به درگاه آید و نالد. پس اگر چون گذشته ذکر بر لب داشتى ، بدان که او تو را بدین کار گمارده است و اگر به ذکر و مناجات ، رغبت نداشتى ، پس همو تو را اجازت نفرموده است .
نویسنده: امید -پرستوی بهاری

خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط فاطمه گل ، nilforoosh ، هُدهُد صبا
۲۴ دي ۱۳۹۲, ۱۲:۰۵ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۴ دي ۱۳۹۲ ۱۲:۰۹ عصر، توسط mohsen73t.)
ارسال: #6
RE: ﺩﻋﺎﯼ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﻣﯿ‎ﺸﻮﺩ؟!
دعاي کساني مستجاب ميشود که ايمان راسخ به خدا داشته باشند و به موقع به فرايض ديني مخصوصا نماز عمل کنند.
به نظر من بعضي از دعاهايي که مستجاب نمي شوند حتما حکمتي در آنها هست که خداوند منتظر موقعي مناسب براي مستجاب کردن آنهاست.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، شادی زهرا
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
2 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا