ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
۲۲ مهر ۱۳۹۱, ۱۱:۰۵ صبح
ارسال: #1
Rainbow پوشش زن در ادیان بزرگ الهی
حجاب در شریعت حضرت ابراهیم (علیه السلام)

در ایین مقدس حضرت ابراهیم (علیه السلام) مساله پوشش زنان ، اهمیت فراوان داشته است . در کتاب تورات چنین می خوانیم :
(( رفقه)) چشمان خود را بلند کرده و اسحاق را دید و از شتر خود فرود آمد؛ زیرا از خادم پرسید : این مرد کیست که در صحرا به استقبال ما می آید ؟ خادم گفت : آقای من است ، پس برقع خود را گرفته ، خود را بپوشانید .
این بیان روشن می شودکه شریعت حضرت ابراهیم پوشش زن در مقابل نا محرم در وجود داشته است ؛ زیرا ((رفقه)) در مقابل اسحاق که به او نامحرم بود ، از شتر پیاده شد و خود را پو شاند تا چشم اسحاق به او نیفتد .
حجاب در آیین یهود
در تلمود که یکی از کتابهای مهم دینی و در حقیقت فقه مدون و آیین نامه زندگی یهودیان است ،
در مورد چگونگی آفرینش زن آمده است :
خداوند این نکته را مورد توجه قرار داد که زن را از کدامین عضو آدم بیافریند ، او فرمود من زن را از سر آدم نمی آفرینم تا آن که سبکسر نگردد . من زن را از قسمتی از بدن آدم (دنده آدم ) که همواره پوشیده و نهفته است می آفرینم تا آن که موجودی محجوب و عفیف بار آید .
همچنین در اصول اخلاقی تلمود آمده است :
اگر زنی به نقض قانون یهود می پرداخت ، چنانچه مثلا بی آن که چیزی بر سرداشت به میان مردم می رفت و یا در شارع عام نخ می رشت یا با هر سخنی از مردان درد دل می کرد یا صدایش آن قدر بلند بود که چون در خانه اش تکلم می نمود همسایگانش می توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد .
حجاب در آیین مسیحیت
پولس در ساله خود به قرنتیان تصریح می کند :
اما می خواهم شما بدانید که سر هر مرد ، مسیح است و سر زن ، مرد و سر مسیح ، خدا . هر مردی که سرپوشیده دعا یا نبوت کند ، سرخود را رسوا می سازد ؛ زیرا این چنان است که تراشیده شود؛ زیرا اگر زن نمی پوشد ، موی را نیز ببرد و اگر زن را موی بریدن یا تراشیدن قبیح است ، باید بپوشد؛ زیرا که مرد را نباید سر خود را بپوشد ؛ چون که او صورت و جلال خداست ؛ اما زن جلال مرد است ؛ زیرا که مرد از زن نیست ، بلکه زن از مرد است و نیز مرد به جهت زن آفریده نشد بلکه زن برای مرد . از این جهت زن می باید عزتی بر سر داشته باشد به سبب فرشتگان ... در دل خود انصاف دهید آیا شایسته است که زن ناپوشیده نزد خدا دعا کند .
پس در جایی که برای دعا باید سر زن پوشیده باشد ، به هنگام روبه رو شدن با نا محرم پوشش سر لازم تر خواهد بود .
نیز در انجیل در رساله پولس به تیمو تاؤس می گوید :
و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس حیا و پرهیز ، نه به زلف ها و طلا و مروارید و رخت گران بها ، بلکه چنان که زنانی را می شاید که دعوای دینداری می کنند به اعمال صالحه .
حجاب در دین اسلام
بی شک پوشش زن در برابر مردان نامحرم ، یکی از ضروریات دین اسلام است که درباره جنبه اسلامی آن نمی توان تردیدی به خود راه داد. در قرآن کریم و روایات وارده از پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) و امامان معصوم و نیز در کلمات فقها به وجوب و کیفیت آن تصریح شده است .
همان طور که در تاریخچه آوردیم ، در ادیان گذشته نیز حجاب وجود داشته است ؛ ولی حکم حجاب در دین اسلام بسیار مترقی تر است زیرا در این دین که آخرین آیین الهی و کامل ترین دین است . از افراط و تفریط هایی که در مورد پوشش زنان ادیان و اقوام گذشته وجود داشته پرهیز شده و برای حجاب حدی متناسب با غرائز انسانی در نظر گرفته شده است . حجاب اسلامی به معنای حبس زن در خانه و دوری از شرکت در مسایل اجتماعی نیست . بلکه بدین معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه موی سر و اندام خویش را بپوشاند و به جلوه گری و خود نمایی نپردازد .
مرحوم شهید مطهری در این باره می فرماید :
اسلام می گوید : نه حبس ، نه اختلاط ، بلکه حریم ، سنت جاری مسلمین از زمان رسول خدا همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شدند ، ولی همواره اصل حریم رعایت شده است . در مساجد و مجامع حتی در کوچه و معبر زن با مرد مختلط نبوده است .

[تصویر:  80683182710471481126.gif]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، *parvaz* ، آشنای غریب
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا