ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا بدون انتظار و دعا برای فرج اعمال دیگر پذیرفته می شود؟
۱۲ مهر ۱۳۹۱, ۰۸:۲۲ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹ آبان ۱۳۹۱ ۰۵:۴۲ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
Rainbow آیا بدون انتظار و دعا برای فرج اعمال دیگر پذیرفته می شود؟
[تصویر:  biya%5B1%5D.jpg]





حضرت امام جعفر صادق (ع) می فرمایند :
خداوند هیچ عملی را بدون انتظار فرج نمی پذیرد
منتخب الاثر ح9
ثقة الاسلام کليني رحمه الله در اصول کافي به سند خود، از اسماعيل جعفي آورده که گفت: مردي بر حضرت ابوجعفر امام باقرعليه السلام وارد شد و صفحه اي در دست داشت، حضرت باقرعليه السلام به او فرمود: اين نوشته مناظره کننده اي است [1] که پرسش دارد از ديني که عمل در آن مورد قبول است. عرض کرد: رحمت خداوند بر تو باد! همين را خواسته ام. حضرت ابوجعفر باقرعليه السلام فرمود: گواهي دادن به اين که هيچ معبود حقّي جز خداوند نيست و اين که محمد بنده و رسول او است و اين که اقرار کني به آنچه از سوي خداوند آمده و ولايت ما خاندان و بيزاري از دشمنمان و تسليم به امر ما و پرهيزکاري و فروتني و انتظار قائم ما، که ما را دولتي است که هر وقت خداوند بخواهد آن را خواهد آورد. [2] .


و در همان کتاب ابوالجارود آمده که گفت: به حضرت ابوجعفر باقرعليه السلام عرضه داشتم: اي فرزند رسول خدا! آيا مودّت و دلباختگي و پيروي مرا نسبت به خودتان مي دانيد؟ فرمود: آري. عرضه داشتم: من از شما طلبي را مي پرسم و مي خواهم به من پاسخ دهيد، زيرا که چشم من نابينا است و کم تر راه مي روم و نمي توانم هر وقت بخواهم به ديدار شما بيايم. فرمود: خواسته ات را بازگوي. عرض کردم: ديني که تو و خاندانت خداي - عزّوجلّ - را با آن دينداري مي کنيد برايم بيان فرماي، تا خداي - عزّوجلّ - را با آن دينداري نمايم. امام باقرعليه السلام اگر چه مطلب را کوتاه کردي، ولي سؤال مهمي آوردي. به خداي سوگند! ديني را که من و پدرانم خداي - عزّوجلّ - را با آن دينداري مي کنيم برايت مي گويم؛ گواهي دادن به اين که هيچ معبود حقّي جز خداوند نيست و اين که محمد صلي الله عليه وآله رسول خدا است و اقرار کردن به آنچه از نزد خداوند آورده و ولايت وليّ ما و بيزاري از دشمنمان و تسليم بودن به امر ما و انتظار قائم ما و اهتمام ورزيدن [در امور واجب و حلال] و پرهيزکاري [از کارهاي حرام] مي باشد. [3] .
و در غيبت نعماني به سند خود، از ابوبصير از حضرت ابوعبداللَّه امام صادق عليه السلام آورده که روزي آن حضرت فرمود: آيا شما را خبر ندهم به آنچه خداي عزوجل هيچ عملي را جز به ان از بندگان نمي پذد؟ گفتند: چرا، فرمود: گواهي دادن به اين که هيچ شايسته پرستشي جز خداوند نيست و اين که محمد صلي الله عليه وآله بنده و فرستاده او است، و اقرار کردن به آنچه به آن امر فرموده، و ولايت، و بيزاري از دشمنانمان - يعني خصوص امامان - و تسليم شدن به آنان، و پرهيزکاري، و کوشش، و اطمينان، و انتظار قائم عليه السلام. سپس فرمود: به درستي که ما را دولتي است که خداوند هر وقت بخواهد آن را [روي کار] مي آورد، آن گاه فرمود: هر کس دوست مي دارد از جمله اصحاب قائم عليه السلام باشد بايد انتظار بکشد و با پرهيزکاري و اخلاق نيک رفتار نمايد در حالي که منتظر باشد، پس اگر از دنيا رفت و [پس از مردنش] قائم قيام کرد، براي او پاداشي خواهد بود همانند پاداشي کسي که امام قائم را درک کرده، پس جدّيت کنيد و در انتظار بمانيد گواراي تان باد اي گروه مشمول رحمت الهي. [4] .
مي گويم: عبارت (يعني خصوص امامان) احتمال دارد که از فرمايش امام عليه السلام باشد، و احتمال مي رود که گفته ابوبصير باشد. و چون منظور از ولايت آن است که امام عليه السلام را در تمام امور سرپرست خود قرار داده و پيروي از او را در همه موارد واجب بداند، حضرت بيان فرمود: کسي ولايتش واجب است که خداوند - عزّوجلّ - او را به امامت و عصمت مخصوص گردانيده، نه هر کسي که منتسب به رسول خدا صلي الله عليه وآله است و دشمني کردن بايد با معاند و دشمن امام عليه السلام باشد خواه از ذرّيه پيغمبر باشد، يا غير آن ها.
و از آنچه بر وجوب انتظار دلالت مي کند، روايتي است که شيخ صدوق رحمه الله در کتاب «کمال الدين» به سند خود، از عبد العظيم حسني آورده که گفت: بر سرورم حضرت محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن ابي طالب عليهم السلام وارد شدم و مي خواستم که درباره قائم عليه السلام از آن حضرت سؤال کنم که آيا همان مهدي است يا غير او؟ پس خود آن حضرت آغاز سخن کرد و به من فرمود: اي ابوالقاسم! به درستي که قائم از ماست و او است مهدي که واجب است در زمان غيبتش انتظار کشيده شود و در ظهورش اطاعت گردد و او سومين [امام] از فرزندان من است. [5] .
و در همان کتاب به دو سند صحيح، از حضرت ابي عبد اللَّه امام صادق عليه السلام آمده که فرمود: نزديک ترين حالات بندگان نزد خداي - عزّوجلّ - و خشنودترين هنگام او از آنان، زماني است که حجّت خداي را نيابند و براي آن ها آشکار نشود و از ديدگان آن ها پوشيده بماند که جايگاهش را ندانند و در عين حال بدانند که حجت ها و بينات الهي باطل نشده، پس در آن هنگام هر صبح و شام منتظر باشند که شديدترين خشم و غضب خداوند بر دشمنانش موقعي است که حجّت خود را از آنان مخفي بدارد و بر آنان آشکار نگردد، البتّه خداوند دانسته است که اولياي او در ترديد واقع نمي شوند و اگر مي دانست که آن ها در شکّ مي افتند، يک چشم برهم زدن حجّت خود را از آنان نهان نمي ساخت و اين جز زير سر اشرار مردم خواهد بود. [6] .

پاورقي
[1] احتمال دارد که کلمه (مخاصم) که در اين حديث آمده نام شخصي باشد که از مطلب مزبور پرسش کرده بود. (مترجم).
[2] اصول کافي، 22:2 ح 13.
[3] اصول کافي، 21:2 ح 10.
[4] غيبت نعماني، 106 باب المتحيص.
[5] کمال الدين، 377:2 باب 36 ح 1.
[6] کمال الدين، 339:2 باب 33 ح 16.

[تصویر:  80683182710471481126.gif]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۱ تير ۱۳۹۲, ۰۴:۴۴ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱ تير ۱۳۹۲ ۰۴:۴۴ عصر، توسط nilforoosh.)
ارسال: #2
Bug RE: آیا بدون انتظار و دعا برای فرج اعمال دیگر پذیرفته می شود؟
Rose ولی انتظار فرجی قابل قبول است که با عمل همراه باشد.تلاش زبانی و فکری و عملی و صرف هزینه و زمان و دوری از تهجر و تعصب آنچنان که لایق امام (ع) باشد.

Rose سالها دل طلب جام حم از ما میکرد ...... وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
گوهری کز صدف کون و مکان بیرون است ..... طلب از گمشدگان لب دریا میکرد Rose
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
2 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا