ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 13 رأی - میانگین امیتازات: 3.85
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آموزش احكام
۱۸ اسفند ۱۳۸۸, ۰۵:۳۶ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ۰۶:۰۱ عصر، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #1
Question آموزش احكام
سلام.
دراین موضوع مسائل مربوط به احکام را بررسی کنید.
در ابتدا اگه می شه، دوستان مرجع تقلیدشون را بیان کنند و بگن که چه جوری ایشون را انتخاب کردن، یعنی خودشون انتخاب کردن یا همون مرجع پدر یا مادرشون را انتخاب کردن، و هر سوالی هم دارن در مورد تقلید بگن.
ممنون می شم در این بحث همه شرکت کنن.

التماس دعا

ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
صفحه 18 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۱۹ اسفند ۱۳۹۳, ۰۸:۰۴ عصر
ارسال: #171
RE: آموزش احكام
باسلام خدمت تمام دوستان قرآنی

یه حکمی که بعضی از دوستان با آن سروکار دارن ، اونم بازی با شطرنج و پاسور و تخته نرد
فتوای بیشتر مراجع را براتون میزارم ، امیدوارم استفاده کنید .

حضرت آیة الله تبریزی(دام ظلّه)
۱- بازی با آلات قمار چه با برد و باخت باشد یا بدون آن جایز نیست و پاسور از آلات قمار است وشطرنج نیز تا وقتی که محرز نشود از آلت قمار بودن خارج شده ،بطوری که در هیچ مجتمعی قمار با آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست.

۲- بازی با آلات معروفه ی قمار ولو بدون برد و باخت جایز نیست، و شطرنج تا مادامی که محرز نشود که کلیةً از آلت قمار خارج شده بازی با آن ولو بدون برد و باخت مالی جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
حضرت آیة الله بهجت(ره)
۱- با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت با احتیاط شدید حرام است.

۲- بازی با آلات قمار بدون برد و باخت خلاف احتیاط است و احتیاط شدید در ترک بازی شطرنج بدون برد و باخت است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیا بازى‏هایى که حرام است مانند: ورق و شطرنج اگر با کامپیوتر انجام شود، چه صورتى پیدا مى‏کند؟
ج. فرق نمى‏کند، فى الجمله.
حضرت آیة الله سیستانی(دام ظلّه)
شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان درعرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست.
امام خمینی(ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر شطرنج آلت قمار بودن خود را به کلی از دست داده باشد و بعنوان یک ورزش فکری از آن استفاده گردد و برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد و تا احراز نشود باید بازی نکنند.
استفتائات، ۱۳۸۰، پنجم، ج ۲، ص ۹ و ۱۰، س ۱۸ و ۲۱
امام خامنه ای (دام ظلّه)
بازی با چیزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
بازی با پاسور مطلقاً جایز نیست و امّا بازی با شطرنج در صورتی که از ابزار قمار محسوب نمی شود بدون برد و باخت اشکال ندارد.
اجوبة الاستفتائات امیر کبیر، ۱۳۸۴، بیست و دوم، ص ۲۴۵، س ۱۱۱۶
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
س: تماشاى پاسور بازى دیگران چه حکمى دارد؟
ج) اگر مستلزم مفسده و یا تأیید عملى آن محسوب شود، جایز نیست.
آیت الله اراکی(ره)

سؤال: بازی با ورق بدون برد و باخت بلکه صرفاً برای تفریح چه حکمی دارد؟
باحتیاط واجب بدون برد و باخت هم بازی نکنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله خویی(ره)
بازی با آلات قمار چه با برد و باخت و چه بدون برد و باخت حرام است.
منهاج الصالحین، عشرون، بیروت ج ۲، ص ۹، م ۱۹
آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)
بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت به نظر اینجانب حرام است و پاسور نیز حکم شطرنج را دارد. والله العالم
و فوائدی که برای شطرنج از قبیل سرگرمی و… ذکر کرده اید نمی تواند مجوّز عمل بشود. والله العالم
جامع الاحکام، ۱۳۸۲، چهارم، ج ۱، ص ۳۰۳، س ۱۰۴۴ و ۱۰۴۲
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
بازی با آلات قمار مطلقا حرام است.
اگر مکلف احراز کند که (شطرنج و پاسور) از آلت قمار بودن خارج شده و برد و باختی در کار نباشد، بازی با آن مانعی ندارد و تا احراز نشود نباید بازی کنند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم) جامع المسائل یازدهم، ج ۱، ص ۲۳۷، با استفاده از س ۹۵۲ و ۹۵۱ و همان، ۱۳۸۳، یازدهم، ج ۲، ص ۳۱۴، با استفاده از س ۹۵۳، و ص ۳۲۳، با استفاده از س ۹۷۳
آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
پاسور از آلات قمار است و بازی با آن به قصد سرگرمی نیز جایز نیست.
شطرنج در صورتی که از آلات قمار بودن خارج شده و فقط به عنوان یک ورزش فکری بکار گرفته شود اشکال ندارد.
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷، با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
آیت الله گلپایگانی (ره)
بازی با پاسور و شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد جایز نیست. والله العالم
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
اگر شطرنج و پاسور… در عرف عام واقعاً به عنوان ورزش یا سرگرمی شناخته شود ( بازی با آن بدون برد و باخت مالی) جایز وگرنه حرام است.
استفتائات جدید، ۱۳۸۴، اول، ص ۱۵۷ با استفاده از س ۵۴۴ و ۵۳۴ استفتائات جدید، ۱۳۸۳، اول، ص ۱۵۸ و ۱۵۹، با استفاده از س ۴۷۱ و ۴۷۲
س-آیا بازى باشطرنج در عصر حاضر اشکال دارد؟ج-اگرشطرنج در عرف عام از آلات قمار محسوب شود بازى با آن حرام است و اگر از حالت قمار خارج و جزء ورزشهاى فکرى در آمده باشد اشکالى ندارد.
س-آیا بازى با پاسور بدون برد و باخت جایز است؟
ج-اگر پاسور در عرف عام از آلت قمار خارج شده و صرفاً به عنوان یک سرگرمى استفاده مى شود بازى با آن بدون برد و باخت مالى اشکال ندارد.
آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
بنابراحتیاط واجب بازی با آلات قمار بدون برد و باخت بنابراحتیاط واجب حرام است.
منهاج الصالحین مدرسه امام باقر(ع)، نگارش، سوم، ج ۳، ص ۱۲، م
سؤال:اگر بازى با شطرنج به عنوان یک علم ، هنر و یک ورزش فکرى انجام شود و مسلما هیچگونه قمار یا شرط بندى هم در کار نباشد آیا اشکالى وجود دارد ؟
پاسخ: بازى با شطرنج جایز نیست بلى اگر احراز شود در هیچ کجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جایز خواهد بود ولى ظاهرا این فرض محقق نیست .

سؤال: بازى کردن نرده تخت و سایر بازیهایى از این نوع چه حکمى دارد؟
پاسخ: بازى نرد حرام است، و همچنین بقیه بازیها اگر همراه شرط بندى باشد و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر همراه با شرط بندى نباشد اگر در عرف محل به عنوان آلات قمار شناخته شود.

آیا بازى با شطرنج جایز است؟

در صورتی که برد و باخت مالی باشد حرام است ، ودر صورتی که برد و باخت مالی نباشد بنا بر احتیاط واجب اکید حرام است ، و زمانی برد و با خت نیست که قرار نباشد چیزی به برنده بدهند و فقط بازی کردن باشد .


بازی با پاسور چه حکمی دارد؟
با برد و باخت حرام است و بدون آن بنابر احتیاط واجب أکید جایز نیست.


حکم بازی کردن با تخته نرد چیست؟
در مفروض سؤال با شرط بندی جایز نیست و بدون آن بنا بر احتیاط واجب اکید جایز نیست.


ما جز محبت مادری ز زهرا ندیده ایم ***** ما ها لباس عیدمان را محرم خریده ایم



تاخواست قلم ،نقطه ضعفش بنگارد*****بیچاره ندانست علی نقطه ندارد
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا ، alialaie
۱۹ اسفند ۱۳۹۳, ۱۱:۰۳ عصر
ارسال: #172
RE: آموزش احكام
با سلام و عرض ادب.

دربسیاری از آگهی های مسکن منتشرشده عنوان رهن کامل درج میشود یا اجاره منزل در حد مثلا 10هزار تومان را ممکن است اصطلاحا رهن کامل قرار دهند...

عزیزان دقت کنند دچار حرام شرعی نشوند.

با توجه به فتوای مقام معظم رهبری درباره اجاره بهای مسکن استیجاری خواهشمند است کلیه مقلدین ایشان (چه آنهایی که به دنبال مسکن استیجاری اند وچه آنهایی که مسکن خود را میخواهند اجاره بدهند) این حکم شرعی را رعایت نمایند.

عنوان رهن کامل در آگهی های مسکن از نظر مراجع تقلید شرعا صحیح نیست.بلکه اجاره به شرط قرض صحیح است.

​علاوه بر آن درمتن فتوای رهبری آمده است مبلغ اجاره باید متعارف ​باشد...دقت کنید.

​متن فتوای رهبری به شرح زیر است:

بطور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانه‌ام را به این مبلغ معیّن ـ مثلاً ده تومان ـ به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن ـ مثلاً صد هزار تومان ـ به من قرض‌الحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، ولی قرض به شرط اجاره(یعنی بگوید به تو این پول را قرض می دهم به شرط اینکه خانه ات را به مدت مثلا یک سال من از آن استفاده کنم)، صحیح نیست، و در صورت اوّل هم باید اجاره به نحو متعارف باشد، یعنی خانه‌ای که بطور متعارف اجاره‌اش از قرار ماهی مثلاً دویست هزار تومان است نمی‌شود بخاطر گرفتن قرض به ماهی هزار تومان تنزّل کند زیرا چنین اجاره‌ای متعارف نیست بلکه آنچه دراین موارد صحیح است آن را مثلاً به صد هزار تومان تقلیل داد، و از همین جا معلوم شد اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنی در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغی را از مستأجر طلب نکند) نیز صحیح نمی‌باشد.​

التماس دعا

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط یوسف زهرا ، alialaie
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴, ۰۴:۵۶ عصر
ارسال: #173
RE: آموزش احكام
سوال : رقص زن برای زن در عروسی ها چه حکمی دارد؟

√ پاسخ :

* آیت الله العظمی خامنه ای:
رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند؛ مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است.
در غیر این‌ صورت هم اگر به‌گونه‌‏اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‏اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.
و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست.

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
تنها رقص زن براى شوهرش جایز است، و بقیّه اشکال دارد.
البتّه منظور رقص لهوى است، نه هرگونه حرکات منظّم و موزون و در مورد موسیقی هم توجه داشنته باشید کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود.
------------------------------------
استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، alialaie
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا