ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
۶ خرداد ۱۳۹۱, ۱۰:۵۲ صبح
ارسال: #1
فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
فضیلت و خواص سوره مبارکه نور[تصویر:  5fn8dncm54fm798ec6j.jpg]


نور،بیست و چهارمین سوره قرآن است که مدنی و ۶۴ آیه دارد.
در فضیلت سوره نور از پیامبر گرامی اسلام روایت شده: هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه عنایت می کند.۱
درباره یاد دادن سوره نور به اعضای خانواده از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: یکی از حقوق دختر بر پدر آن است که سوره نور را به او تعلیم دهد.۲
امام علی علیه السلام نیز در این باره فرمودند: سوره نور را به زنانتان بیاموزید که در آن موعظه ها و پندهای نیکویی است.۳
از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: مال ها و نیروهای جنسی خود را با تلاوت سوره نور محافظت کنید و زنانتان را با این سوره حفظ کنید، زیرا هر کس بر قرائت این سوره به صورت روزانه یا شبانه مداومت ورزد، هیچ یک از اهل خانه اش مرتکب زنا نخواهد شد و پس از مرگش هفتاد هزار فرشته الهی او را تا قبرش تشییع می کنند و برای او دعا و استغفار می کنند تا او را در قبرش کنند.۴
آثار و برکات سوره
۱) راهی برای جلوگیری از احتلام
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده است: اگر فردی سوره نور را نوشته و در تشک خواب که بر روی آن می خوابد، قرار دهد تا وقتی که این نوشته در آن وجود دارد، دچار احتلام نمی شود و اگر آن را نوشته و با آب زمزم شسته و بنوشد، قدرت جماع از او زایل می شود. ۵
۲) درمان حیوان بیمار
مرحوم کفعمی در مصباح خود آورده است: اگر سوره نور را در طشت بنویسند و ان را با آب بشویند و حیوان بیمار از آن بنوشد و کمی از آن آب بر حیوان بپاشند بهبود می یابد.۶
۳) بازگشت فراری
برای بازگشت شخص فراری آیه ۴۰ این سوره را بخواند.۷
۴) درمان ضعف چشم
اگر آیه ۳۵ سوره نور را بنویسند و بشویند و از آن آب در چشم کشند تاریکی و ضعف او از بین برود.۸
(۱) مجمع البیان،ج۷،ص ۲۱۶
(۲) تهذیب الاحکام،ج ۸، ص ۱۱۲
(۳)الکافی،ج۵، ص۵۱۶
(۴)ثواب الاعمال، ص۱۰۹
(۵) تفسیرالبرهان، ج۴، ص۴۳
(۶)المصباح کفعمی، ص۴۵۶
(۷) الکافی،ج۲، ص۶۳
(۸) درمان با قرآن، ص۶۵
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»

  • Rose بودیم کسی پاس نمیداشت که هستیم باشد که نباشیم و بدانند که بودیمBrokenhead
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، Entezar ، zeinab ، elham_j ، seyedebrahim ، بنده منتظر ، شادی زهرا ، ilirevo
۱۱ خرداد ۱۳۹۱, ۰۴:۱۸ عصر
ارسال: #2
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
فضیلت و خواص سوره مبارکه بروج
[تصویر:  n6nvclew9hruyx5cdui.jpg]
هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که مکی و ۲۲ آیه دارد.در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر کس سوره بروج را قرائت کند ده برابر روزهای جمعه و روزهای عرفه ای که او درک کرده است به او پاداش داده می شود.(۱)امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره بروج را در نمازهای واجب خود بخواند در محشر و موقف هایی که در پیش خواهد داشت همراه با پیامبران و رسولان و صالحان خواهد بود زیرا سوره بروج سوره پیامبران است.(۲)رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم بر قرائت این سوره در نمازهای مختلف روزانه سفارش می فرمودند.(۳)آثار و برکات سوره۱) برطرف کننده ترس و سختی از انساناز رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده است: قرائت سوره بروج انسان را از ترساننده ها و سختی ها نجات می بخشد.(۴)۲) به راحتی کودک را از شیر جدا کنیدامام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: اگر بخواهند کودکی را از شیر جدا کنند و شیر را از او بگیرند این سوره را بر او بخوانند. این دو ره برای او آسان خواهد شد و هر کس هنگام خواب این سوره را بخواند تا صبح در امان خدا خواهد بود.(۵)۳) برای رفع مسمومیتامام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره بروج را بر آب بخواند و به کسی که سم خورده است بنوشاند سم به او آسیبی نمی رساند. (۶)پی نوشت :(۱) مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۱۰(۲) ثواب الاعمال، ص۱۲۲(۳) بحارالانوار، ج۸۹، ص۳۲۱(۴) تفسیرالبرهان، ج۵، ص۶۲۱(۵) همان(۶) مکارم الاخلاق، ص۳۶۵منبع : قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی

  • Rose بودیم کسی پاس نمیداشت که هستیم باشد که نباشیم و بدانند که بودیمBrokenhead
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، hamed ، Entezar ، آشنای غریب ، elham_j ، seyedebrahim ، بنده منتظر ، شادی زهرا ، ucuujut ، udepeqadoho
۱۳ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۰۵ صبح
ارسال: #3
RE: تشکر...
با سلام خدمت ترنم بهاری عزیز.
راستش من به عقیده خودم سپاس خشک و خالی برای این نوشته های زیبا یک مقدار کم لطفی به نوشته هستش.
بر این شدم تا یه جور متفاوت تشکر کنم(چون کلا خودمم متفاوتم)
واقعا متشکرم...

Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ترنم بهاری ، elham_j ، بنده منتظر
۱۸ خرداد ۱۳۹۱, ۰۳:۲۶ عصر
ارسال: #4
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
سلام انتظار عزیز
ممنونم از لطفتون امیدوارم مطالب مفید و آموزنده باشه.

  • Rose بودیم کسی پاس نمیداشت که هستیم باشد که نباشیم و بدانند که بودیمBrokenhead
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط elham_j ، Entezar ، ilirevo ، ofanijanigeq
۳ تير ۱۳۹۱, ۰۳:۲۶ عصر
ارسال: #5
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
فضیلت و خواص سوره مبارکه انفطار
[تصویر:  is7fhe9sjpxwg60bfk.jpg]
هشتادو دومین سوره قرآن کریم است که مکی و ۱۹ آیه دارد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: کسی که سوره انفطار را قرائت کند خداوند به تداد همه قبرها به او حسنه می دهد و ده برابر قطرات برف و باران که از آسمان فرود می آید به او حسنه داده می شود.(۱)
امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس که سوره انفطار را در نمازهای واجب یا مستحب خود قرائت نماید خداوند حاجت ها و خواسته هایش را روا می داردو بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او می نگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد.(۲)
دیدار با رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در روز قیامت از ارزش های معنوی این سوره مبارکه می باشد . رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است: هر کس خوش دارد که روز قیامت به من بنگرد چنانکه با چشم سر می بیند سوره های«تکویر »؛ «انفطار»؛ «انشقاق» را قرائت نماید. (۳)
آثار و برکات سوره
۱) جهت خلاصی از زندان
قرائت این سوره موجب خلاصی از زندان و رهایی از بند اسارت و ایمنی بیم دار و رفع ترس می گرددد. (۴)
از وجود نورانی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده است: هر زندانی یا انسان در بندی آن را بخواند یا نوشته آن را با خود همراه داشته باشد خداوند خروجش را آسان می کند و او را از بند و زندان و خوف و ترس نجات می دهد و حالش به زودی بهبود می یابد.(۵)
از امام صادق علیه السلام نیز منقولست: هر کس این سوره را در هر کاری که در ماند ۷۰ مرتبه بخواند خلاصی یابد و اگر زندانی نیز این سوره را ۷۰ بار بخواند خلاصی یابد.(۶)
۲) جهت ایمنی از رسوایی روز قیامت
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرماید: هر کس بر قرائت سوره مبارکه انفطار مداومت ورزد خداوند او را از رسوایی روز قیامت در امان می دارد و عیب هایش را می پوشاند.(۷)
۳) قوی شدن دید چشم
از امام صادق علیه السلام نقل شده است: … و قرائت سوره انفطار برای چشم، دید آن را قوی می کند و دردهای چشمی را برطرف می کند.(۸)
پی نوشت:
(۱) مجمع البیان,ج۱۰،ص۲۸۳
(۲) ثواب الاعمال،ص۱۲۱
(۳) کنزالعمال، ج۶، ص۳۸۳۴
(۴) مصباح کفعمی، ص۴۵۹
(۵) تفسیرالبرهان، ج۵، ص۵۹۹
(۶) درمان با قرآن، ص۱۳۹
(۷) تفسیرالبرهان، همان
(۸) همان

  • Rose بودیم کسی پاس نمیداشت که هستیم باشد که نباشیم و بدانند که بودیمBrokenhead
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، zeinab ، seyedebrahim ، mass night wolf ، پسرقرانی ، Entezar ، بنده منتظر ، شادی زهرا ، ofanijanigeq
۴ تير ۱۳۹۱, ۱۱:۵۵ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ تير ۱۳۹۱ ۱۱:۵۶ صبح، توسط mass night wolf.)
ارسال: #6
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
واقعا ممنون از ترنم بهاری
واقعا مطالب به جا بود و خیلی به دردم خورد
بازم ممنون وخسته نباشید

یقین دارم که پروانه خواهم شد!! پس بزار زمونه هر چه قد میتونه پیله کنه Roseبه امید بهار آرزوهاRose
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ترنم بهاری ، Entezar ، ucuujut
۴ تير ۱۳۹۱, ۰۳:۱۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ تير ۱۳۹۱ ۰۳:۳۴ عصر، توسط ترنم بهاری.)
ارسال: #7
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
خواهش میکنم mass night wolf عزیز


نظر لطف شماست .خوشحالم که مفید واقع شده.
سوره یاسین(گل خوشبوی قرآن)
[تصویر:  qvuoaq06pkd7ymq15eve.jpg]

سوره یاسین سوره‌ای است که باعث نابودی مشرکانی شد که قصد داشتند پیامبر را بکشند . به عبارتی این سوره به واسطه همین شأن نزول از اهمیت زیادی برخوردار است.

مشرکان دوبار یکی در شب لیلة المبیت و دیگری در روز، قصد نابودی پیامبر را در منزل وی داشتند.

در بار دوم مشرکان در کنار کعبه با هم پیمان بستند که به منزل پیامبر هجوم آورده و ایشان را نابود کنند و وقتی به جلوی منزل ایشان رسیدند سوره یاسین نازل شد و خداوند به پیامبر اطمینان و قوت قلب بخشید.

پیامبر در حالی که آیه ای از این سوره را می‌خواند از مقابل مشرکان عبور کرد بودن آنکه او را ببینند و پیامبر خاک نابودی را بر سر آنان ریخت و این خاک در جنگ بدر موجب نابودی همه آنها شد.
این سوره همانطور که در آن زمان توانست موجب نابودی کافران شود امروز هم این خاصیت را دارد و اگر کسی با تدبر و نیت خالص آن را بخواند دعایش مستجاب می‌شود و موجب نابودی دشمنان و پیروزی مسلمانان می‌شود.

رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند:«کسی که سوره «یس» و «الصافات» را در روز جمعه،بخواند،سپس،چیزی را از خداوند طلب کند، خدا، به او حاجت‌هایش را عطا می‌فرماید».

امتیازات سوره یاسین :

این شان نزول موجب امتیاز برای این سوره است. امتیاز دیگر این سوره در تعداد فرشتگانی است که برای هر آیه و حرف آن نازل شده است.

برای هر حرف قرآن یک فرشته وجود دارد اما برای هر حرف این سوره 10 فرشته قرار داده شده‌اند که از انسانی که مستمرا آن را بخواند محافظت می‌کنند.

گل خوشبوی قرآن را بیاموزیم :

در مورد اهمیت تعلیم قرآن،از امام صادق(علیه السلام ) روایت شده: «سوره‌ی یس را به فرزندان خودبیاموزید؛ فانها ریحانة القرآن؛ زیرا که آن گل خوشبوی قرآن است».

سفیان بن سعید ثوری می‌گوید:از حضرت امام صادق(علیه السلام) سؤال کردم:ای رسول خدا(صلی الله علیه وآله)، معنای این گفته‌ی خداوند که می‌فرماید:«یس»، چیست؟ فرمود: نامی از نام‌های پیغمبر است و معنای آن،این است:ای شنونده‌ی وحی من،«و القرآن الحکیم؛قسم به قرآن حکیم».«انـّک لمن المرسلین. علی صراط مستقیم؛تو [ای حبیب من] از رسولانی و بر راه راست؛یعنی راه آشکار می‌باشی».

همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل شده است: «قرآن برتر از همه چیز غیر از خدا ـ می‌باشد. پس، کسی که به قرآن احترام گذارد، هر آینه، خداوند متعال را احترام و عزّت گذارده و کسی که به قرآن بی حرمتی کند، البته حق او را ناچیز شمرده است. حرمت قرآن [بر گردنت]مانند حرمت پدر،بر گردن فرزند است. خداوند ابتلاهای دنیا را از کسی که قرآن را بشنود و بلاهای آخرت را از قاری قرآن دور می‌کند و به درستی که،در کتاب خدا سوره‌ای است که «عزیز» نامیده می‌شود و قاری آن سوره «شریف» نامیده می‌شود، این سوره، در نزد خدا، مصاحبش را ـ به تعداد [افراد قبیله‌های] «ربیع» و «مضر» ـ شفاعت می‌کند. پس رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمودند: آن سوره «یس» است؛ بعد از آن فرمودند: ای علی،سوره‌ی «یس» را بخوان؛ که در سوره‌ی«یس» ده برکت است :

1.گرسنه‌ای نمی‌خوابد، مگر اینکه سیر می‌شود.

2.و نه تشنه‌ای،مگر اینکه سیراب می‌شود.

3.و نه برهنه‌ای،مگر اینکه پوشانده می‌شود.

4.و نه مجردی، مگر اینکه ازدواج می‌کند.

5.و نه ترسانی، مگر اینکه ایمن می‌شود.

6.و نه در بندی،مگر اینکه نجات پیدا می‌کند.

7.و نه مریضی،مگر اینکه بهبودی می‌یابد.

8.و نه مسافری،مگر اینکه در سفر یاری می‌شود.

9.و نمی‌خوانید این سوره را،در نزد مرده‌ای، مگر اینکه [گناهان او را] کم می‌کند(و بر مقداری از گناهانش چشم پوشی می‌نماید).

10.و کسی که گم کرده‌ای دارد،این سوره را نمی‌خواند،مگر این که [گم شده‌اش را] پیدا خواهد کرد.

همچنین،در حدیثی دیگر از رسول خدا(صلی الله علیه واله)روایت شده است:«من دوست می‌داشتم که سوره‌ی «یس»، در قلب هر انسانی از امّت من بود، کسی که به خاطر کم بودن غذا و کافی نبودن آن، این سوره را بخواند،[در غذای او] برکت پیدا شود، و هر گاه، بر زن سخت زا، آن را بخوانند، زاییدن برای او آسان خواهد شد، و هر کس این سوره را بخواند، مثل این است که قرآن را یازده مرتبه،ختم کرده است ».

رسول الله صلّی الله علیه و آله فرمودند:«کسی که سوره «یس» و «الصافات» را ،در روز جمعه،بخواند،سپس،چیزی را از خداوند طلب کند، خدا، به او حاجت‌هایش را عطا می‌فرماید».

مقاوم شدن انسان در مقابل گرفتاری‌ها و مصائب را از جمله فواید و برکات قرائت مستمر این سوره برشمرد.

چگونگی خواندن سوره یاسین :

مرحوم آیت الله مجتبی قزوینی که از علمای نامدار بوده‌اند در ادب خواندن این سوره همواره به شاگردان خود سفارش می‌کرد که قبل و بعد از تلاوت این سوره 14 صلوات به نیت 14 معصوم(علیهم السلام) ذکر کنند.

آیت الله وحید خراسانی می‌فرمودند : اگر می‌خواهید از قرائت سوره یاسین برکت بیشتری نصیب شما شود ثواب آن را به حضرت زهرا(سلام الله علیها) هدیه کنید.

مقاوم شدن انسان در مقابل گرفتاری‌ها و مصائب را از جمله فواید و برکات قرائت مستمر این سوره برشمرد.

کدام آیه سوره یاسین قلب قرآن است؟

در آیه پایانی این سوره بر این که خداوند صاحب ملکوت و هرچه در آن است، تأکید می‌کند، از این رو قلب این سوره معرفی شده است.

خواندن یاسین و تقویت ارتباط با اهل بیت :

اگر انسان بداند یاسین قلب قرآن است، بر اساس دستورالعمل‌های بزرگان اگر هر روز سوره یاسین را بخواند و ثواب آن را به حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) هدیه کند، رابطه انسان با اهل‌بیت(علیهم السلام) تقویت می‌شود.

سوره یاسین اثبات کننده اعجاز علمی قرآن است :

آیات علمی این سوره به خصوص درباره حرکت خورشید اثبات کننده اعجاز علمی قرآن است.

بیان این آیات درباره جاری بودن خورشید آنقدر شگفت انگیز است که برخی آن را نشانه اعجاز علمی و محتوایی قرآن کریم می‌دانند.

برخی مفسران 36 احتمال را برای جاری بودن و حرکت خورشید ذکر کرده‌اند که 14 نوع حرکت آن توسط دانشمندان کشف شده است.

دانشمندان کشف کرده‌اند که خورشید توده گازی شکل است که همان طور که حرکت می‌کند در حین حرکت در اثر انفجارات هسته‌ای زیر و رو می‌شود.

در دورانی که مردم فکر می‌کردند خورشید مانند میخی بر آسمان کوبیده شده است قرآن از جاری بودن آن سخن می‌گوید.

یاسین، نام پیامبر(صلی الله علیه وآله) است.

این سوره، 83 آیه، 739 واژه و سه هزار حرف دارد و چهلمین سوره نازل شده بر پیامبر است اما در قرآن سی و ششمین سوره به حساب می‌آید.

یکی از نام‌های مشهور این سوره، یاسین است که نام پیامبر(صلی الله علیه وآله) است و در آن به موضوعاتی مانند معاد، نبوت، توحید و ... پرداخته شده است.

در این سوره از سه داستان سخن به میان آمده است که این داستان‌ها باید مایه عبرت برای همه باشد که از جمله آن این است که در قیامت اعضاء و جوارح انسان به سخن در می‌آیند و هر کدام بر اعمال انسان گواهی می‌دهند.

  • Rose بودیم کسی پاس نمیداشت که هستیم باشد که نباشیم و بدانند که بودیمBrokenhead
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، mass night wolf ، Entezar ، seyedebrahim ، بنده منتظر ، مریم گلی ، شادی زهرا ، udepeqadoho
۱۶ تير ۱۳۹۱, ۰۴:۱۳ عصر
ارسال: #8
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
سلام.
مثل همیشه زیبا و ناب بود ترنم بهاری عزیز...
ممنون به خاطر نوشته زیباتون...

Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، ucuujut ، ilirevo ، udepeqadoho
۱۷ تير ۱۳۹۱, ۰۱:۱۲ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۷ تير ۱۳۹۱ ۰۱:۲۳ عصر، توسط بنده منتظر.)
ارسال: #9
RE: فضیلت و خواص سوره های مختلف قرآن
ClappingLoserباسلام
اول از همه از ترنم بهاری بسیار تشکر و قدردانی میکنم به خاطرمطلب خیلی خوبشون.
دوم از انتظار هم تشکر میکنم به خاطر راهنمایی شان .
سوم من هم بعضی از خواص سوره های قرآن را براتون میگم انشالله که مفید واقع بشود

سوره مبارکه بقره دورکردن شیطان ، قطع تب ، آسان گرفتن کودک ازشیر سوره مبارکه نسا موافقت زن و شوهر، زایل کردن ترس ، ایمنی از فشار قبر سوره مبارکه مائده ایمنی از دزد ، عدم ورودشرک در ایمان سوره مبارکه انعام آمرزش گناهان ، ایمنی از آفات و امراض ، شفای دردها سوره مبارکه اعراف ایمنی از عذاب ، ایمنی از مکر مکاران و چشم زخم سوره مبارکه انفال خلاصی از زندان ، ایمنی از دشمنان سوره مبارکه توبه خلاصی از زندان ، ایمنی از دشمنان سوره مبارکه یونس غلبه بر دشمن ، پیداکردن دزد سوره مبارکه یوسف آسانی برسکرات موت سوره مبارکه حجر خیروبرکت درخریدو فروش ، موفقیت در کسب و کارسوره مبارکه مریم وسعت روزی ، شفای تمامی جراحتهاسوره مبارکه انبیا آسانی حساب قیلمت ، غلبه بردشمنان سوره مبارکه حج ثواب حج عمره ، مشرف شدن به خانه خدا سوره مبارکه عنکبوت قطع تب ، شادمان شدن ، دفع بی خوابی سوره مبارکه احزاب ایمنی از عذاب قبرسوره مبارکه سجده زایل شدن تمام بیماریهای چشم سوره مبارکه واقعه فراخی روزی ، مقهور کردن دشمنسوره مبارکه ممتحنه نورانی شدن چشم ، رفع فقر و دیوانگی سوره مبارکه ملک احیای شب قدر ،آمرزش گناهان ، ایمنی از فشار و عذاب قبرسوره مبارکه بلد ایمنی از غضب خداوند ، دفع بلاهاسوره مبارکه شمس سلامتی در دنیا و آخرت ،محبوب شدنسوره مبارکه علق موفق شدن نزد حکام و امرا


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   

یامهدی منتظریم
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Entezar ، seyedebrahim ، شادی زهرا ، ucuujut
۲۴ تير ۱۳۹۱, ۱۰:۵۳ عصر
ارسال: #10
13 نکته در باب تدبّر در قرآن‏...
در حقیقت ما در بدو تولد شخصیتى آرمانى نداشته‏ایم و تربیت ما نقاط منفى بسیارى ‏را در خود دارد، پس مسۆول ما در دوران تکلیف و بلوغ کیست؟

و چه کسى زیان خواهد دید اگر به همین حال باقى بمانیم؟ حقیقتاً ما به تربیت نیازمندیم ولى چه کسى ما را تربیت مى‏کند؟ قرآن بهترین وسیله براى تربیت ماست لذا هر کس باید خود را بر قرآن عرضه دارد تا به انحرافاتش پى برد.


مانعى که بر سر راه تربیت انسان قرار دارد عدم پذیرش این ‏حقیقت است که هدف هدایت اوست در حالى که هر فردى پیش ‏خود مى‏پندارد دیگران به چنین هدایتى نیاز دارند و خود از تعلیم‏ و تربیت بى‏نیاز است و از همین رو فرد باید با خود باورى و ایمان این‏چنین اندیشه و فکر نادرستى را کنار بگذارد داستان‏هاى قرآن‏ و تمثیل‏هاى آن را آیینه‏اى تمام نما براى خود فرض کند و خود و اعمال خود را در آن ببیند و با آیینه قرآن مطابقت دهد، و این که اگر عمل خیر انجام دهد به پاداش مى‏رسد و اگر گناهى مرتکب شود عقوبت و کیفر او را در بر خواهد گرفت و به این ترتیب خود را در معرض آیات قرآنى قرار دهد تا بتواند خود را تربیت کند و به تزکیه‏خویش بپردازد.


[تصویر:  87097_244.jpg]
از همین روست که در حدیث از امام جعفر صادق‏ علیه السلام مى‏خوانیم ‏که فرمود:

"هر یک از اصحاب محمّد صلى الله علیه و آله قرآن را در یک ماه یا کمتر مى‏خواندند ولى نباید قرآن را به سرعت خواند، بلکه باید به ترتیل‏ خوانده شود و هرگاه به آیه‏اى برخوردید که در آن ذکر بهشت بود درآن توقّف و درنگ کنید و آن را از خداوند بطلبید و هرگاه به آیه‏اى‏ برخوردید که در آن ذکر دوزخ بود توقّف کنید و از آن به خدا پناه‏برید.(40)" این درباره پاداش و عقاب است، امّا چگونه مى‏توان با قصص قرآن نفس را تزکیه و از آلودگى‏ها پاک کرد؟

امام صادق ‏علیه السلام می فرماید: "بر شما باد تمسّک به قرآن، پس‏هرگاه آیه‏اى یافتید که پیشینیان با آن نجات یافته‏اند آن را بگیرید و اگر آیه‏اى یافتید که پیشینیان با آن به ‏هلاکت رسیده‏اند از آن‏ دورى کنید.(41)"

بدین ترتیب مى‏توانیم انحرافاتى که دل و درون ما را فراگرفته‏ کشف کنیم و به وسیله قرآن به ارزیابى آن‌ها بپردازیم همچنان که‏ مى‏توانیم آیات را به گونه‏اى فراگیرتر و عمیق‌تر درک کنیم، زیرا مقرون ‏کردن قانون موجود در قرآن با تطبیق آنچه که ریشه در نفس دارد بهترین وسیله براى درک این هر دو امر است.

همان‏طور که قرآن دو بعد تزکیه و تعلیم را در بردارد شیوه ‏تدبّر نیز چنین است، ولى ما آن دو را با یکدیگر ادغام مى‏کنیم تا بدین‏ترتیب برنامه‏اى کامل تدارک دیده باشیم که شرح آن چنین است:

1 - هدف از تدبّر، شکل دادن به شخصیّت خواننده و رسیدن به ‏اهداف مشروع و شناخت حقّ و یافتن نیروى کافى براى اجراى آن‏مى‏باشد.

2 - تدبّر یعنى تفکر منطقى در معناى حقیقى آیه در حالى که تفسیر به رأى یا جعل معنا براى آیه از این تفکر بى‏نیاز است و از سوى دیگرتدبّر واجب و تفسیر به رأى حرام است.

3 - به محور تدبّر کند که پیرامون قوانین علمى است که آیات ‏قرآن، آن را در بردارد و نیز جستجوى شیوه‏هاى تربیتى که در آیات ‏آمده است و در یک سخن شناخت ظاهر تربیت و باطن علم از قرآن.

4 - محور تدبّر در حقایقى منحصر است که اندیشه متدبّر به آن راه ‏مى‏یابد (که این محکم نامیده مى‏شود)، امّا آنچه را که متدبّر از درک ‏آن عاجز است به کنارى مى‏نهد تا زمان درکش فرا رسد (و این همان‏ متشابه است)

5 - براى شناخت ظاهر لفظ قرآن باید به دو شرط به لغت رجوع ‏شود:

الف - پاکسازى ذهن از رسوبات محیط محدود و تنگ و تکیه بر معناى زلال عربى آن.

ب - تفکر در ریشه اصلى که سایر معانى خاص از آن مشتق شده‏اند و بدین ترتیب مى‏توانیم موارد استعمال و کاربرد لفظ را جمع کنیم تامعناى مشترک میان آنها را بیابیم و آن را درک کنیم.

6 - باید موارد استعمال لفظ قرآنى را جمع و مقایسه کنیم تا براساس سیاق هر یک به معناى مشترک میان آنها پى بریم.

7 - هنگام تدبّر در هر آیه باید این سۆال را مطرح کنیم که چرا قرآن ‏این کلمه را به کار گرفته و ویژگى این کلمه در میان کلمات مترادف‏ چیست؟

8 - باید در پى تفسیر صحیح باشیم و از منحصر کردن آیات قرآن در شأن نزول آن -یا تنها یک مورد تاریخى- بپرهیزیم و از مورد خاص آن‏به نظایرش راه یابیم و درپى آن درخواهیم یافت که چه ویژگیهایى‏موجب نزول این آیه گشته است.

9 - باید ظاهر قرآن را به هفت بخش) امر، تشویق، نهى، بیم‏دادن، قصص تاریخى، مثل هاى بیانى و جدل با دشمنان( تقسیم کنیم‏و پیش خود بیندیشیم که این آیه چند بخش آن را در بردارد؟

10 - باید پیرامون ارتباط و پیوند دو جمله یا دو آیه یا مجموعه ‏آیات با یکدیگر تدبّر و تفکر کنیم و درپى کشف دو نوع ارتباط باشیم‏که عبارتند از:

الف - رابطه علمى به گونه‏اى که اوّلى سبب دومى یا هر دو مسبّب ‏سبب سومى به شمار آیند.

ب - رابطه تربیتى به گونه‏اى که یکى مستوجب دیگرى شود تا این‏ مجموعه شیوه‏اى کامل را براى تزکیه و تربیت فرد شکل دهد.

11 - باید به صفات نفسانى و عقلى آراسته گردیم تا بتوانیم حقایق ‏قرآنى را دریابیم، این حقایق عبارتند از:

الف - ایمان به وحى و این که آن سند میان ما و خداى ما و سخنى‏ مستقیم است براى ما از سوى خالقمان.

ب - آمادگى بر اجراى تعالیم و تسلیم در برابر احکام آن حتّى درصورتى که مخالف منافع ما باشد یا با سنّتهاى گذشته و اندیشه‏هاى‏جامعه‏مان تعارض داشته باشد.

ج - تکیه بر یک کانون در جستجوى حقیقت که آن را "تروّى" گویند -به مفهوم تدبّر عمیق- و در غیر این صورت مواد دیگر این‏شیوه همچون پوست بدون مغز خواهد بود.

د - شجاعت توسّل به حقّ و اعتماد به اندیشه یا به واقعیّاتى که ‏اندیشه به سوى آن هدایت مى‏کند.

12 - باید حتّى در موضوعات قرآن کریم در پى تطبیق زنده آن‏باشیم و کسانى را جستجو کنیم که قرآن آنها را توصیف مى‏کند یااوضاعى که قرآن آن را تبیین مى‏دارد یا نتایجى که قرآن آن را بیان‏مى‏کند.

13 - باید قرآن را درباره خود تطبیق کنیم تا هر آنچه را که کتاب خدا بیان داشته در خود بیابیم و از بلایایى که ممکن است به ما برسد بهراسیم .

Rose حالا که آمده ای چترت را ببند...
در سرای ما جز مهربانی نمیبارد...
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، بنده منتظر ، ilirevo ، ofanijanigeq
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا