ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آيا عاقبت همه انسان‎ها به جز كفار و منافقين و مشركين بهشتي بودن است؟
۷ فروردين ۱۳۹۱, ۰۵:۰۷ عصر
ارسال: #1
آيا عاقبت همه انسان‎ها به جز كفار و منافقين و مشركين بهشتي بودن است؟
امّا اين كه پرسيده‎ شده: «آيا عاقبت همه انسان‎ها غير از كفار، منافقين و مشركين بهشتي بودن است؟»

اين سؤال سه ضلع دارد، وقتي پاسخ كامل و جامع خود را دريافت خواهيد كرد كه هر كدام از اضلاع آن جداگانه طرح و پاسخ داده شود:

1. شرط بهشت رفتن چيست؟
2. موانع بهشت رفتن چيست؟
3. عاقبت مسلماني كه گناه مي‎كند چيست؟

گرچه هر يكي از اين پرسش‎ها پاسخ مبسوط نياز دارد امّا به طور خلاصه اشاره مي‎شود:

1. اعتقاد به خداوند و ايمان به پيامبر و باور داشتن جانشينان راستين پيامبر و اعتقاد به معاد و ايمان به تمام ره آورد دين اسلام و عمل به دستورات و احكام الهي، و پرهيز نمودن از آنچه در شرع مقدس نهي گرديده و حرام شمرده شده است از شروط اساسي بهشت رفتن محسوب مي‎شود.

2. كفر، شرك، نفاق و گناه باعث مي‎شود كه انسان كافر، مشرك، منافق و گناه كار از نعمت‎هاي لذيذ و گواراي بهشتي محروم شود يعني اگر كسي خدا را باور نداشته باشد (كافر) و يا براي خداوند شريك قايل شود (مشرك) و يا در ظاهر مسلمان و در باطن به دين اسلام عقيده نداشته باشد (منافق) و يا گناه كبيره انجام دهد، لياقت ندارد كه از جائي به نام بهشت كه براي بندگان شايسته خدا فراهم شده استفاده كند.

3. امّا كساني كه به همه اصول و فروع دين اسلام اعتقاد دارند و به دستورات شرع مقدس عمل مي‎كنند لكن اهل گناه است و كارهاي كه در شرع مقدس حرام شمرده شده انجام مي‎دهد آنها اول كيفر اعمال خود را مي‎بينند و مدتي از نعمت‎هاي بهشت محروم مي‎شوند بعد بر اثر عوامل مختلف از عذاب نجات يافته و وارد بهشت خواهند شد.

يكي از بزرگان در اين باره گفته است:

دوزخ براي اكثر گناه كاران كه در آن وارد مي‎شود جايگاه موقت است، مدت معيّني در آن عذاب مي‎شوند پس از پاك شدن از گناه و زدوده شدن زنگ معصيت از دوزخ خارج مي‎شوند و به بهشت مي‎روند، بيرون آمدن گناهكار از دوزخ به گونه‎هاي مختلفي است، بعضي تمام ايام محكوميت خود را در دوزخ مي‎گذرانند و پس از انقضاء مدت مقرر آزاد مي‎شوند. گروهي قبل از آن كه مدت محكوميت‎شان سپري گردد مشمول شفاعت واقع شده و آزاد مي‎شوند، بعضي مورد عفو و بخشش خداوند قرار مي‎گيرند و در پرتو رحمت واسعة الهي از دوزخ رهائي مي‎يابد، بعضي از آغاز در محلي خارج از محيط آتش به طور موقت زنداني مي‎شوند و سپس آزاد مي‎گردند، همه اين مسايل براساس رواياتي است كه در اين زمينه رسيده است.[1]

بنابراين اگر كسي كه گرفتار كفر، شرك و نفاق نباشد، ولي اهل گناه و معصيت باشد مدتي سزاي عمل خويش را در جائي مانند دوزخ مي‎بيند بعد از آن وارد بهشت خواهد شد، چه اين كه افراد غير مسلمان اگر بر اساس قعود (و نه تقصير و عناد با اسلام) دين اسلام را قبول نكرده باشد ممكن است مورد عفو خداوند قرار گيرد.[2]

امّا در اينجا يادآوري چند نكته ضروري بوده و پاسخ سؤال شما با آن نكات تكميل خواهد شد:

نكته اول: چون بهشت درجات فراوان دارد، هر كسي برابر لياقت خود مي‎تواند از آن درجات و نعمت‎هاي بهشتي بهره‎مند شود، و اين طور نيست كه همه مراتب و درجات بهشت در اختيار همه كس باشد.

پس كسي كه در دنيا معصيت كرده باشد گرچه بعد از چشيدن عذاب و كيفر گناه خود وارد بهشت خواهد شد امّا هرگز در مرتبه و درجه كساني نيست كه خود را از گناه حفظ كرده و از همان اول وارد بهشت شده‎اند.

نكته دوم: گرچه اهل معصيت اگر در عقايدشان مشكل نداشته باشند بعد از مدتي از عذاب نجات پيدا مي‎كند و از نعمت بهشت بهره‎مند خواهند شد امّا بايد توجه داشت كه براساس سخنان بزرگان اخلاق و عرفان، بعضي از معصيت‎ها انسان را از دايره دين داران بيرون مي‎كند و در زمرة كفّار و مشركين قرار داده و گرفتار دوزخ ابدي مي‎نمايد لذا آموزگار بزرگ اخلاق و عرفانم امام خميني در اين باره مي‎گويد:

اشخاصي كه ملكة فاسده و رذيلة باطله پيدا كرده‎اند از قبيل ملكة:

طمع، حرص، جدال، حب مال و جاه و دنيا و ساير ملكات پست جهنمي است كه نمي‎شود تصور كرد، گاهي اين ملكات سبب مي‎شود كه انسان را مخلد در جهنم كند، زيرا كه ايمان را از انسان مي‎گيرند مثل حسد كه در روايات صحيحه ما آمده كه ايمان را حسد مي‎خورد همان طور كه آتش هيزم را مي‎خورد، و مثل حب دنيا و شرف و مال كه دين مؤمن را از او مي‎گيرد خدا نكند عاقبت معاصي منتهي بشود به ملكات و اخلاق ظلماني زشت و آنها منتهي شود به رفتن ايمان و مردن انسان با حال كفر.[3]

از اين كلام امام كه تا اعماق جان انسان نفوذ مي‎كند، ‌معلوم مي‎شود كه خلود و جاويدان بودن در جهنم تنها مخصوص كفار و مشركين نيست، گاهي بعضي از گناهان سر از كفر و شرك در مي‎آورد و سرنوشت انسان را همانند سرنوشت كافر و مشرك مي‎نمايد.
نكته سوم: گرچه انسان گناه كار بعد از چشيدن كيفر خود از عذاب نجات خواهد يافت و وارد بهشت خواهد شد، امّا بايد با گوش جان اين آيات قرآن شنيد و عبرت گرفت و مواظب بود كه مي‎گويد:

«وقتي گناه كاران به جهنم افكنده مي‎شوند آتش فرياد مي‎زند و به جوشش و غليان مي‎آيد به طوري كه گويي از خشم نزديك است منفجر شود»[4]
و در جاي ديگر فرمود: «وقتي دوزخ گناه كاران را از دور مي‎بيند به هيجان مي‎آيد و فرياد خشم آلود به گوش مي‎رسد».[5]
و در راستاي اين مسأله حضرت امام خميني گفته است:

همه آتش‎هاي اين عالم را جمع كنند روح انسان را نمي‎توانند بسوزاند، آنجا آتش علاوه بر اين جسم روح را نيز مي‎سوزاند، قلب را ذوب مي‎كند.
در روايتي آمده: روزي جبرئيل غمگين بود، پيامبر اكرم علت را جويا شد.
جبرئيل گفت: چگونه محزون نباشم در حالي كه امروز دَم‎هاي جهنم گذاشته شد
و آتش دوزخ افروخته گرديد اگر يك حلقه از آن بر دنيا گذاشته شود عالم از حرارت آن ذوب مي‎شود و اگر قطره‎اي از زقوم در آب‎هاي اهل دنيا بچكد همه از بوي گند آن مي‎ميرند.[6]



[1] . فلسفي، محمد تقي، معاد از نظر روح و جسم، ج 3، ص 315، نشر هيئت نشر معارف اسلامي، تهران، سال 1363 ش.
[2] . مطهري.‌ مرتضي، عدل الهي، ص 292، نشر شركت سهامي انتشار، تهران، 1352 ش.
[3] . امام خميني، چهل حديث، ص 20، انتشارات مؤسسه نشر آثار امام، سال 1378 ش.
[4] . سوره: 67، آيه 7ـ8.
[5] . سوره: 25، آيه 12.
[6] . امام خميني، چهل حديث، ص 24، نشر مؤسسه آثار امام، سال 1378 ش.

پس از مطالعه مطلب ارسالی ما را از نظر خویش بهره مند بفرمایید.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۲۹ آبان ۱۳۹۳, ۰۳:۴۰ عصر
ارسال: #2
RE: آيا عاقبت همه انسان‎ها به جز كفار و منافقين و مشركين بهشتي بودن است؟
عاقبت همه بهشتي شدن نيست چون قران از خلود در جهنم ياد مي كند
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا