آیه 6 سوره مائده
۱۱ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۰۱ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ۱۱:۰۴ صبح، توسط devil00x.)
ارسال: #1
|
|||
|
|||
آیه 6 سوره مائده
فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ
چرا با اینکه در این این بخش از آیه از کلمه الی استفاده شده ولی ما با مفهوم "از" استفاده می کنیم ؟ لطفا ادبی پاسخ ندید که اینجا باید الی به معنی از استفاده بشه؟ از دوستان خواهش می کنم، منطقی پاسخ بدند و با استدلال..... |
|||
|
۱۳ مهر ۱۳۹۰, ۰۳:۴۳ عصر
ارسال: #2
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
سلام بر شما
در تالار مگر بی منطقی دیدین که انقدر تقاضای منطق می کنین! آیه مورد بحث حد شستن را بیان می کند چون هنگامى که گفته می شود دست را بشوئيد ممكن است به ذهن چنين برسد كه دستها را تا مچ بشوئيد، زيرا غالبا اين مقدار شسته ميشود،لذا خدای متعال براى رفع اين توهم مىفرمايد: تا آرنج بشوئيد (إِلَى الْمَرافِقِ). و با اين توضيح روشن مىشود، كلمه" الى" در آيه فوق تنها براى بيان حد شستن است نه كيفيت شستن، كه بعضى توهم كردهاند و چنين پنداشتهاند كه آيه مىگويد: بايد دستها را از سر انگشتان به طرف آرنج بشوئيد (آن چنان كه در ميان جمعى از اهل تسنن رائج است). توضيح اينكه اين درست مانند آن است كه انسان به كارگرى سفارش مىكند ديوار اطاق را از كف تا يك متر، رنگ كند، بديهى است منظور اين نيست كه ديوار از پائين به بالا رنگ شود، بلكه منظور اين است كه اين مقدار بايد رنگ شود نه بيشتر و نه كمتر. بنا بر اين فقط مقدارى از دست كه بايد شسته شود در آيه ذكر شده، و اما كيفيت آن در سنت پيامبر ص كه بوسيله اهل بيت به ما رسيده است آمده است و آن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان. بايد توجه داشت كه" مرفق" هم بايد در وضو شسته شود، زيرا در اينگونه موارد به اصطلاح" غايت داخل در مغيا است" يعنى" حد" نيز داخل در حكم" محدود" است . (برگرفته از تفسير نمونه)
آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
|
۱۳ مهر ۱۳۹۰, ۰۶:۰۴ عصر
ارسال: #3
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
ببنید دوست عزیز ، من دقیقا به همین دلیل گفتم که منطقی و با استدلال بیان کنید.
شما متن تفسیر نمونه که چند بار خودم و شما هم همون و اینجا چسبوندین..... |
|||
۱۳ مهر ۱۳۹۰, ۱۰:۵۲ عصر
ارسال: #4
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
منطق از نظر شما چیه؟!!!
کجاش براتون نا مفهومه؟ شما می خواین تفسیر رو بزاریم کنار و با درک فوق ضعیف خودمون از زبان عرب منهای شواهد و قرائن استفاده کنیم؟؟ آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
|
۱۴ مهر ۱۳۹۰, ۰۸:۵۱ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۴ مهر ۱۳۹۰ ۰۸:۵۲ صبح، توسط devil00x.)
ارسال: #5
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
دوست عزیز من منظورتون رو از عبارت "درک فوق ضعیف خودمون از زبان عرب منهای شواهد و قرائن" متوجه نشدم.
مگه خداوند به همه انسانها قدرت و نعمت تفکر و تعقل رو نداده، یا شما فکر میکنید که فقط به عده ای خاص داده و فقط اونها هستند که می تونند تفسیر کنند. چرا متن چند تفسیر دیگر غیر از علمای ایرانی رو مطالعه نمی کنید و بیان نمی کنید از علمای عرب که خودشون از زبان خودشون بیشتر درک دارند. من دقیقا منظورم از منطقی بودن ، عدم ذکر همچین عبارتی از سوی دوستان بود. |
|||
|
۱۶ مهر ۱۳۹۰, ۱۰:۲۵ صبح
ارسال: #6
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
من همچنان منتظر پاسخ دوستان و علما هستم!!!!!!!!!
|
|||
۱۶ مهر ۱۳۹۰, ۰۹:۵۳ عصر
ارسال: #7
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
سلام بر شما
بله حرف شما متینه، الی یعنی تا و با استناد به این آیه باید برای وضو از نوک انگشتان شروع کنیم و تا آرنج رو وارونه بشوییم. منم با شما موافقم. آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
۱۷ مهر ۱۳۹۰, ۰۷:۵۳ صبح
ارسال: #8
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
خوب حالا به نظر شما فلسفه وضوی ما چیه؟ آیا دلیل خاصی داره؟
|
|||
۱۷ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۲۱ صبح
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۷ مهر ۱۳۹۰ ۱۱:۲۳ صبح، توسط کبوتر حرم.)
ارسال: #9
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
چه فلسفه ای می تونه داشته باشه وقتی خود آیه صراحتاً چیز دیگری میگه!!!، نظر خودتون چیه؟
خواهشا نظرتون رو بگین، چون مطمئنم نظر دارید، چون هم قوه تعقل دارین و هم معنی آیه رو می دونین... پس منتظر نظرتون هستم. راستی دیشب که قرآن می خوندم به موارد مشابه برخورد کردم که ما بدون در نظر گرفتن نص صریح قرآن ،متفاوت با دستور قرآن عمل می کنیم. مثل این آیه که صراحت بر تخییر قصر یا تمام بودن نماز و روزه ی مسافر داره اما ما قصر بودن رو واجب می دونیم و تمام رو باطل. “یـَاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصّیامُ… فَمَن کانَ مِنکُم مَریضـًا اَو عَلیَ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِناَیّامٍ اُخَرَ وعَلَی الَّذینَ یُطیقونَهُ فِد یَةٌ طَعامُ مِسکینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیرًا فَهُوَ خَیرٌ لَهُ… فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهرَ فَلیَصُمهُ; (بقره، 183و184) ای کسانی که ایمان آوردهاید! بر شما روزه نوشته شده… و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد، تعدادی از روزهای دیگر را ]روزه بدارد[ و بر کسانی که روزه برای آنها طاقت فرساست ]هم چون بیماران مؤمن، پیرمردان و پیرزنان[، لازم است کفّاره بدهند; یعنی مسکینی را اطعام کنند و چنان چه از روی اطاعت و فرمانبری خالصانه از خدا روزه بگیرید بهتر است از این که این اقدام از روی اکراه باشد… پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حَضَر باشد، روزه بدارد…”. یا همیشه فکر می کردم یهود دشمن ترین دشمنانه ماست ولی تو این آیه خدا تکریمشون کرده. یا بَني إِسْرائيلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي أَنْعَمْتُ عَلَيْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ ای فرزندان اسرائیل! از نعمت هایی که بر شما ارزانی داشتم و از این که من شما را بر جهانیان برتری دادم، یاد کنید. و یا این آیه "لا اکراه فی الدین" که اسلام آوردن رو امری اختیاری و بدون اجبار معرفی می کنه ولی ما به خلاف ،کلی امر به معروف و نهی از منکر می کنیم و پیروان سایر ادیان رو نکوهش و و تازه مرتد رو هم اعدام !!! و خیلی از موارد مشابه ... آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد |
|||
|
۱۹ مهر ۱۳۹۰, ۱۰:۳۵ صبح
ارسال: #10
|
|||
|
|||
RE: آیه 6 سوره مائده
ببنید دوست عزیز اتفاقا خود آیه صراحتا چیزی رو بیان می کنه که این مفهوم رو نقض می کنه، شما تفسیر المیزان رو بخونید در بخش ترجمه آیه صراحتان مفهوم تا رو برای واژه الی بیان می کنه اما در بخش تفسیر یه خورده معقول تر از تفسیر نمونه این الی رو به از تغییر مفهوم داده ، البته من هنوز تو کَتم نمی رم که چرا اینطور ترجمه کردن.
البته نمی خوام بگم که خدایی ناکرده اشخاصی با درجه بالای علم اسلامی اشتباه بیان می کنند اما چرا همچین چیز واضحی رو تغییر مفهوم دادند آیا اگر خدا می خواست نمی تونست صراحتا از کلمه "من" استفاده کنه.... |
|||
|
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا