ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امیتازات: 4.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
۱۲ مرداد ۱۳۹۰, ۰۲:۲۵ عصر
ارسال: #1
فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
با سلام میخواستم بدونم خواندن متن قرآن بدون اینکه معنیشو بخونم یا بدونم بی فایده است یا نه؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hassanpolymer ، هُدهُد صبا ، seyedebrahim ، Ruslthelevy
صفحه 2 (پست بالا اولین پست این موضوع است.)
۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۹:۳۶ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۹:۳۷ صبح، توسط هُدهُد صبا.)
ارسال: #11
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
بازهم سلام

اينجا هم خدمتتون بگم كه قرآن هم كتاب ثواب است هم هدايت

جناب مسافر عزيز اينقدر مطلق گرايي نكنيد!

آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim
۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۴:۴۷ عصر
ارسال: #12
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
(۱۲ مرداد ۱۳۹۰ ۰۲:۲۵ عصر)سارا مقدسی نوشته:  با سلام میخواستم بدونم خواندن متن قرآن بدون اینکه معنیشو بخونم یا بدونم بی فایده است یا نه؟



بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام:
امام علي عليه السلام:الا لا خير في قرائه ليس فيها تدبر,الا لاخير في عباده ليس فيها تفقه. بدانيد که در قرآن خواندني که با تدبر همراه نباشد ,خيري نيست,بدانيد در عبادتي که با فهم وانديشه توام نباشد خيري نيست.
ميزان الحکمه ج10 ص4828ح16534
ونیز


چرا بايد قرآن رو به عربي بخوانيم و آيا كسي كه قرآن رو فقط به عربي ميخواند با كسي كه فقط قرآن رو فارسي ميخواند، فرق دارد؟


. اصرار بر تلاوت قرآن به زبان عربى، دلايل و حكمت‏هاى گوناگونى دارد؛ از جمله: 1. ايجاد زبانى مشترك در ميان همه پيروان و فراهم سازى نوعى وحدت و پيوند جهانى، باعث تأكيد بر قرائت و حفظ زبان عربى شده است. 2. روح و محتواى هر پيام و سخنى، در قالب زبان خاص خود، عميق‏تر درك مى‏گردد تا زمانى كه به زبان‏هاى ديگر برگردانده شود و قرآن - كه داراى مضامين بسيار بلند و عالى هرگز قابل ترجمه دقيق و كامل به هيچ زبانى نيست. همه ترجمه‏هاى قرآن، براى رسيدن به معارف بلند و درك زيبايى متن اصلى نارسا است. كافى است اندكى در مباحث مربوط به زبان‏شناسى، فن ترجمه و تئورى‏هاى مربوط به آن مطالعه كنيد؛ آن گاه خواهيد يافت كه فرق بين قرآن و ترجمه‏هايش، همان فرق بين كتاب الهى و بشرى است. 3. قرآن علاوه بر محتواى مطالب، از لطافت ويژه و نكات ادبى برخوردار است كه خود، بخشى از اعجاز قرآن است و در قالب هيچ ترجمه‏اى بيان شدنى نيست. V}براى آگاهى بيشتر ر.ك: مجله بينات و مجله مترجم (ويژه نامه قرآن).{V 4. تشويق و ترغيب بر استفاده از همان الفاظى كه جبرئيل بر پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نازل فرموده، يكى از شيوه‏هاى حفظ قرآن از تحريف است. وقتى مطلبى نزد همگان با يك قرائت معيّن ثابت شود، تحريف آن مشخص خواهد شد و لذا در تاريخ اسلام، وقايعى نقل شده كه مسلمين حتى نسبت به جابه جايى يا حذف يك «واو»، حساسيت نشان داده‏اند. بنا بر آنچه گفته شد، تلاش و همت ما، بايد بر آن باشد كه تلاوت قرآن را به زبان عربى پيگيرى كنيم و هر چه بيشتر با ترجمه آن آشنا شويم. حتى اگر كمتر بخوانيم؛ اما با توجّه به معنا و ترجمه تلاوت كنيم، بهره ما بيشتر خواهد بود و رفته رفته تسلّط ما بيشتر خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، boshra
۴ آذر ۱۳۹۰, ۰۵:۳۹ عصر
ارسال: #13
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
جناب هدهد عزیز
لطفا سعی کنید با دلیل قرانی جواب بنده را بدهید چون من با ادبیات اینگونه آشنا هستم پس خواهشا اینقدر نظرات شخصی خود را در این مسایل دینی وارد نکنید من میخواهم بحث های مطرح شده علمی و همراه تحقیق قبلی باشد ولی ظاهرا با روحیه شما سازگاری ندارد.اگر در تالار با دلیل و علمی صحبت نشود امثال بنده ترجیح میدهیم در این تالارها شرکت نکنیم.Wave
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط Ruslthelevy
۴ آذر ۱۳۹۰, ۱۰:۲۳ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۶ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۱ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #14
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
(۴ آذر ۱۳۹۰ ۱۲:۵۱ صبح)mosafer نوشته:  با سلام خدمت همه
در مورد خواندن قرآن بدون معنی باید بگویم قرآن کتاب ثواب نیست بلکه کتاب هدایت است یعنی ما باید قران رابمنظور هدایت و رفع امراض درونی بخوانیم مثلا اگر شمت مریض شوید برید دکتر برایتان نسخه بنویسد شما هم روزی یک بار این نسخه را روخوانی کنید بیماری شما خوب میشود؟ نه ! باید به دستورات نوشته شده عمل کرد تا به نتیجه برسیم .


بسم الله الرحمن الرحیم

درود بر شما و خوش آمدید به جمع یاران قرآنی :

و اما ....

ثواب تلاوت

در سخنان امام کاظم علیه السلام ثواب و آثار تلاوت بسیارى از آیه ها و سوره ها بیان شده كه نمونه هایى را مرور مى كنیم:
1- هر گاه از چیزى ترسیدى صد آیه از هر جاى قرآن كه خواستى، بخوان، آنگاه سه بار بگو: اللهم اكشف عنى البلاء. (1)
2- نسیم رحمت الهى در هر روز جمعه هزار بار مى وزد، و به هر بنده اى هر چه از خدا بخواهد مى دهد پس هر كه بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر را بخواند، خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او مى بخشد. (2)

1.مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص 559، نقل از مسند الامام الكاظم (ع)، ص 41.
2- ثواب الاعمال، ص 157، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 11.

آدرس منبع :
http://www.erfan.ir/farsi/occasion/rajab...icle24.htm



حال که بدین جا رسیدیم و خواندن قرآن و و ثواب آن را هدیه ی به دیگران می دهیم آیا باز می فرمایید ثوابی ندارد و لطفا به جواب بنده به" بانو سارا" نیز نگاهی بندازید و به این مکان ها هم سرزده و امید آن را داریم متوجه بشوید .

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها
«1»
حضرت ابى عبدالله الحسين مى‏فرمايد:
ومن قرأها فكأنما قرأ التّوراه و الانجيل و الزبور و الفرقان‏
«2»
. خيلى عجيب است كه ما شبانه روز 5 وقت صبح و ظهرين و عشاءين 10 بار سوره مباركه فاتحه را مى‏خوانيم پس ما به اندازه 4 كتاب كه قرائت كنيم در هر بار ثواب مى‏بريم، يعنى وقتى در نماز سوره حمد را مى‏خوانيم ثواب قرائت تورات، انجيل، زبور، كل قرآن مجيد را به ما عنايت مى‏كنند، واقعا چقدر عجيب است و عجيب‏تر، نمازى كه اين سوره از اركانش است و چقدر شگفت آميزتر است، اين 17 ركعت را خدا به ما واجب كرده، انگار پروردگار از شدت محبت به ما اصرار شديد دارد كه ما را ببرد به بهشت و از جهنم مصون بدارد.
"تلاوت قرآن"
بهترین اعمال در شبها و روزهای ماه مبارک رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولی چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ویژه ای برخوردار است

این قسمت را نیز مطالعه بفرمایید

http://www.erfan.ir/35258/%D9%81%D8%B6%D...8%A7%D9%86

و نیز
هر آیه ای كه تلاوت كنند، ثواب یك ختم قرآن می دهد
( بحارالانوار، ج 96، صفحه 356، 358 (اقتباس از خطبه شعبانیه رسول اكرم ـ صلی الله علیه و اله ـ )

منبع
http://www.erfan.ir/article/article.php?...rch=&cat=5
با تشکر و امتنان

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مریم گلی ، hamed ، seyedebrahim ، boshra ، Ruslthelevy
۶ آذر ۱۳۹۰, ۰۳:۵۷ عصر
ارسال: #15
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
(۱۲ مرداد ۱۳۹۰ ۰۲:۲۵ عصر)سارا مقدسی نوشته:  با سلام میخواستم بدونم خواندن متن قرآن بدون اینکه معنیشو بخونم یا بدونم بی فایده است یا نه؟


بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام : هرچند به این سوال پاسخ داده شد اما بد نیست نگاهی هم به نظر داشمند و عارف گرا نقدر
" جوادی عاملی " بیندازیم .

پاسخ حضرت آیت‌الله‌ جوادی آملی به دو سئوال قرآنی

[تصویر:  2082b.jpg]


به گزارش مرکز خبر حوزه، متن سئوال و پاسخ‌های معظم‌له به شرح ذیل است.
آيا تلاوت قرآن در صورتى كه انسان معناى آيات را نفهمد اثر و فايده‌اى دارد ؟
پاسخ: اگر اهميت و فضيلت تلاوت قرآن براى ما روشن شود و بدانيم كه قرآن تكلم و سخن گفتن خداوند با ما ‏است، و با طهارت باطن و اُنس با قرآن لذت تلاوت را بچشيم، هيچ گاه حاضر نمى‌شويم بين خود و قرآن ‏فاصله بيندازيم و هرگز از فيض عظيم آن، حداقل با تلاوت پنجاه آيهٔ در شبانه‌روز، محروم نمى‌گرديم.‏
خداى سبحان، رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله) را مستقيماً تحت ولايت خود معرفى كرده، مى‌فرمايد: «إنّ ‏وليّى الله الّذى نزّل الكتاب و هو يتولّى الصّالحين»(1) اين آيهٔ كريمه حاوى چند مطلب است: اول آن ‏كه مى‌فرمايد خدا ولى رسول الله است «ان وليّى الله» دوم آن كه همان خدايى، ولى رسول الله است كه ‏قرآن را نازل فرموده «الّذى نزل الكتاب» و سوم آن كه خداوند متولّى صالحين است «و هو يتولّى الصالحين». ‏با توجه به اين سه نكته مى‌فهميم، راه اين كه خدا ولّى انسان باشد، آن است كه انسان، صالح بشود و تا ‏صالح نگردد تحت ولايت الله نخواهد بود و خدا هم تولى او را نخواهد پذيرفت و بهترين راه صلاح، هم اُنس با ‏قرآن است. اين جمله كه مى‌فرمايد ولّى رسول الله (صلّى‌الله‌عليه‌وآله)، خدايى است كه قرآن را نازل كرده از ‏باب تعليق حكم بر وصف مى‌باشد كه مشعر به عليّت است؛ يعنى اگر كسى به قرآن عمل كند صالح ‏مى‌شود و اگر خداوند بخواهد «ولّى» كسى بشود، از راه قرآن، ولايت و تدبير او را اعمال مى‌كند.‏ به همين دليل مى‌فرمايد: «فاقرءوا ما تيسّر من القرآن»(2) آن مقدارى كه براى شما ميسّر است ‏قرآن تلاوت كنيد و با اين كتاب الهى مأنوس باشيد. حتّى اگر معناى بعضى از آيات و سور براى شما روشن ‏نشد، نگوييد خواندن بدون ادراك چه اثرى دارد. چون قرآن، كلام آدمى نيست كه اگر كسى معنايش را نداند ‏خواندنش بى‌ثمر باشد؛ بلكه نورى الهى است كه خواندن آن به تنهايى عبادت است گرچه به معنايش ‏آگاهى نداشته باشد.‏
بهترين راه قرائت و فهم قرآن كريم چيست؟
بهترين راه براى قرائت همراه با ادراك و فهم قرآن اين است كه انسان همراه با قرائت سور قرآنى، معانى ‏آن را در ذهن و نظر قرار دهد، و با هر آيهٔ در درون و نهاد خود گفتگو نمايد، در آيهٔ عذاب از خداوند، طلب ‏مغفرت و در آيهٔ رحمت از خداى سبحان طلب گذشت كند و بشير بودن و نذير بودن خداوند در آيات را ‏مشاهده نمايد و از هر مطلبى كه قرآن افاده مى‌نمايد نكتهٔ علمى مربوط به آن را برداشت نمايد.‏ در هنگام تلاوت قرآن با زبان، كلمات از راه گوش به سمع انسان مى‌رسد كه معناى آن نيز بايد به دل و ‏جان نفوذ كند و اگر دل بسته باشد، معنا به آن نفوذ نمى‌نمايد، قرآن كريم در اين مورد مى‌فرمايد: «أفلا ‏يَتَدبّرونَ القرآن أم على قلوبٍ اقفالها»(3) آيا در قرآن تدبر نمى‌كنند يا بر دلها قفلهايى نهاده شده است؟ ‏و در آيهٔ ديگر مى‌فرمايد: «كلاّ بل رانَ على قلوبهم ما كانوا يكسبون»(4) يعنى؛ بر قلب‌هاى آنها با آنچه ‏كسب كرده‌اند زنگار نشسته است.‏ گناه، غفلت و علائق به دنيا، دل را قفل مى‌كند و مى‌بندد و معارف قرآنى در اين قلب‌ها نفوذ نمى‌كند و ‏انسان بايد از راه باز كردن دل و زدودن «رين» و «چرك» از آن، زمينهٔ نفوذ معنا را به جان خود فراهم آورد. چون ‏اين زمينه فراهم شود تلاوت آيات قرآن موجب لذّت مى‌شود. فرد با ورود به هر آيه‌اى اگر مشتمل بر خيرات، ‏معرفت، علم و مانند آن باشد، مضمون آن را مسألت مى‌كند و اگر ناظر به عذاب و مانند آن باشد نجات از آن ‏را از خداوند طلب مى‌نمايد.‏
(1): سورهٔ اعراف، آيهٔ 196.‏
(2): ‏سورهٔ مزّمل، آيهٔ 20.‏ ‏(قرآن در قرآن، ص 239، 240.)‏
‏(3): سورهٔ محمّد، آيهٔ 24.‏
‏(4): سورهٔ مطففين، آيهٔ 14.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، مریم گلی ، هُدهُد صبا ، seyedebrahim ، boshra ، Ruslthelevy
۲ فروردين ۱۳۹۱, ۰۱:۳۸ عصر
ارسال: #16
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
با سلام به دوست عزيزم به نظر من انسان دو جنبه مي تونه داشته باشه يه بعد عقلي ويه بعد عاطفي كه خواندن قران بدون معني حتما رو بعد عاطفي اثر مي گذاره واينكه انسان وجدانش هم تحت تاثير عقلش هست وهم تحت تاثير احساسش وخواندن قران موجب باوجدان شدن فرد مي شود و وجدان مانع از گناه ميشه
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، هُدهُد صبا ، ترنم بهاری ، seyedebrahim ، Entezar
۱۶ فروردين ۱۳۹۱, ۱۰:۱۳ صبح
ارسال: #17
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
امام صادق(ع) می فرماید :
هر كس قرآن را از رو بخواند ، از بهره بينايى برخوردار است و از گناه پدر و مادرش كاسته مى‏شود ، هر چند كافر باشند .
كافي ، جلد 2 ، صفحه 613

Roseدر انتشار آنچه خوبیست و اثری از عشق در آن هست آخرین نفر نباشیدArrow
من یک اخراجی هستم
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ترنم بهاری ، seyedebrahim ، safirashgh ، zeinab ، Entezar ، boshra
۲۵ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۴۹ صبح
ارسال: #18
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
سلام
به نظر من بهتره به جای اینکه قرآن بخونیم بدون اینکه معتیش رو بفهمیم میتونیم فارسی قرآن رو بخونیم تا از راهنماییهاش و پند و اندرزهاش استفاده کنیم........استفاده از معانی قرآن بهتر است از خوندن قرآن فقط بخاطر ثولبش.

یقین دارم که پروانه خواهم شد!! پس بزار زمونه هر چه قد میتونه پیله کنه Roseبه امید بهار آرزوهاRose
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، Entezar ، boshra
۲۶ خرداد ۱۳۹۱, ۰۵:۰۲ عصر
ارسال: #19
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی

از نظر فقهی ترجمه قرآن در حکم خود قرآن نیست به همین علت مراجع عظام تقلید گفته اند: " مسّ نمودن خطّ قرآن، یعنى رساندن جایى از بدن به خطّ قرآن براى کسى که وضو ندارد، حرام است. ولى اگر قرآن را به زبان فارسى یا به زبان دیگر ترجمه کنند مسّ آن اشکال ندارد."(1)
از طرف دیگر گفته اند: "

انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند.(2)
بنابراین خواندن ترجمه قرآن به جای حمد و سوره جایز نیست.


از نظر محتوا و مفهوم نیز ترجمه های قرآن هر چه به معنا و مفهوم قرآن نزدیک باشد، باز هم به طور کامل نمی تواند معنای قرآن را به مخاطب القا کند. پس در درجه اول یاد گیری زبان عربی برای درک بهتر معانی قرآن امر پسندیده ای است اما این مطلب بدان معنا نیست که استفاده از ترجمه های معتبر قرآن فایده ای نداشته باشد بلکه استفاده از این ترجمه ها برای کسانی که زبان عربی نمی دانند مفید است.


1-توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 186.
2-توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 550.

[تصویر:  80683182710471481126.gif]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، hamed ، Entezar ، safirashgh ، Ruslthelevy
۲۶ خرداد ۱۳۹۱, ۰۸:۰۳ عصر
ارسال: #20
RE: فایده خواندن متن قرآن بدون دانستن معنی
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت شما و متشکر از " گمنام " گرامی

لطفا به این قسمت ارسال http://forum.ghorany.com/thread-747.html

کبوتر حرم حرم توجه بفرمایید در تکمیل صحبت " گمنام" عرض نمودیم.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط zeinab ، boshra
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا