ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خمس یا زکات
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۱۱:۱۳ صبح
ارسال: #1
خمس یا زکات
با سلام خدمت همه دوستان.
مدتیه یک سوال تو ذهنمه که نتونستم جوابش رو پیدا کنم!!!
دوستانی که قران خوندن می دونن که هر جای خدا از صلاه یاد کرد بعدش از زکات یاد کرده، اما چرا الان همه براشون مهمه که خمس مالشون رو پرداخت کردن یا نه؟ و یا روحانیون عزیز ما خمس براشون اینقدر مهم هستش و همیشه یادآوری می کنن ک خمستون رو بپردازید.....

لطفا اگر از دوستان پاسخ معقولی به ذهنش می رسه بگه تا ما هم آگاه بشیم.
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط shahed ، هُدهُد صبا
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۰۹:۰۶ عصر
ارسال: #2
RE: خمس یا زکات
سلام
ضمن عرض خير مقدم و خوش آمد مجدد خدمت حضرتعالي
من فكر ميكنم كه منظور از زكاتي كه بعد از صلاه اومده زكات فقهي نه گانه نيست يه توضيح مختصري هم در قسمت درس زندگي از قرآن در ارسال ششم هست كه مي تونيد مراجعه فرماييد.
و با اون توضيح خمس يكي از مهمترين حقوق هاي مالي ديگران بر انسان در زندگي به حساب مي آيد.
يعني يكي از مهم ترين زير مجموعه هاي زكاتي كه بعد از صلاة آمده خمس است.

اللهم نور قلوبنا بالقرآن
حضرت استاد سلام علیک.
http://hedayatnoor.org/persian/aboutus
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۰۷:۲۴ صبح (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ ۰۷:۲۵ صبح، توسط devil00x.)
ارسال: #3
RE: خمس یا زکات
ببخشید من هنوزم جوابمو نگرفتم ، ولی با همون توضیح هم زکات جایگاهش با خمس متفاوت هستش و گرنه خداوند می گفت یکی از موارد زکات همون خمسه یا برعکس...

*اهميت زكات در قرآن و حديث

مسئله زكات از نظر قرآن اسلام در آن حد از اهميت است كه در قرآن كريم عموماً هر جا دستور به نماز آمده بدنبال آن دستور پرداخت زكات ذكر شده مانند:

«يا اَيّها الَّذينَ آمَنوا اَقيموا الّصلاةَ وَ اَتُوا الزَّكاةَ»

«اي كساني كه ايمان آورده ايد نماز را به پا داريد و زكات را بپردازيد».


شيخ صدوق(ره) در كتاب خصال به سندش از رسول خدا(ص) روايت كرده كه فرمود:

«اي مردم پيامبري پس از من نيست، و امتي نيز پس از شما نخواهد بود، هان كه پروردگار خود را عبادت كنيد، و نمازهاي پنجگانه را بجاي آريد، و ماه روزه را روزه بگيريد و حج خانه پروردگارتان را انجام دهيد، زكات مالهاي خود را با طيب خاطر بپردازيد، زمامداران را اطاعت كنيد تا به بهشت پروردگارتان درآئيد»

شيخ صدوق(ره) در كتاب من لايحضره الفقيه، و كليني(ره) در كتاب شريف كافي به سندشان از امام صادق(ع) روايت كرده اند كه در حديثي فرمود:

«براستي خداي عزوجل براي نيازمندان در مال ثروتمندان چيزي را فرض و واجب كرده كه نيازمنديهاش را برطرف سازد، و اگر مي دانست كه فراگير نيازهاي آنها نيست بر آن مي افزود، و اگر گرفتاري و نيازي دارند از سوي آنچه خدا بر آنها واجب كرده نيست، بلكه گرفتاري و نيازهاي آنها بخاطر خودداري كردن پرداخت(مال به) آنهايي است كه حق ايشان را نمي پردازند، نه از آنجه خدا براي آنها واجب كرده، و اگر براستي مردم حقوق آنها را مي پرداختند زندگي خوبي داشتند».

در كتاب قرب الاسناد از امام صادق(ع) و ايشان از رسول خدا(ص) روايت كرده كه آن حضرت فرمود:

«بيمارانتان را با صدقه مداوا كنيد، و درهاي بلا را با دعا دفع كنيد، و مالهاي خود را با زكات نگهداري كنيد كه براستي هيچ صيد و شكاري از پرنده ها شكار نشود جز به اينكه تسبيح حق را ضايع و تباه ساخته.

در كتاب مصباح الشريعه از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمود:

« براي هر جزئي از اجزاي بدن تو زكاتي از جانب خداي عزوجل مقرر گشته است. بلكه براي هر جايي از جاهاي بدنت كه مويي در آن روئيده، بلكه براي هر لحظه از لحظه هاي زندگي تو زكاتي است. زكات چشم نگاه عبرت انگيز و چشم پوشي از شهوات و امثال آن است.

و زكات گوش شنيدن دانش و حكمت و قرآن و فوايد دين از اندرز و نصيحت و هر آنچه رهايي تو در آن است، و دوري كردن از انچه موجب گرفتاري توست مانند دروغ و غيبت و امثال آن.

و زكات زبان، خيرخواهي براي مسلمانان و بيدار كردن غافلان و بي خبران و تسبيح و ذكر بسيار و امثال آن است.

و زكات دست، بخشش و جود و عطا به ديكران از نعمتهايي كه خداوند عطا فرموده و بكار انداختن آن در نوشتن علم و هر آنچه مسلمانان در راه اطاعت خداوند از آن سود مي برند و خودداري از انجام كارهاي بد.

و زكات پاها، كوشش در گام برداشتن در راه حقوق خداي تعالي از ديدار صالحان و مجالس ذكر و اصلاح كار مردم و صله ي رحم و جهاد و هر آنچه صلاح دل و سلامت دين تو در آن است. اين است آنچه دلها توان فهم ان را داردف و جانها توان بردنش را دارد، و آنچه جز بندگان مخلص و مقرب خدا بدان اشراف نيابند بيش از آن و اين اشعار آنها است نه ديگران.»


با همه این تفاسیر، باز هم همین سوال رو دارم چرا خمس از زکات مهمتر جلوه داده شده؟؟؟؟؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط shahed ، هُدهُد صبا ، naser motahary nasab
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۰۸:۳۹ صبح
ارسال: #4
RE: خمس یا زکات
سلام
من هم يك سوال برام پيش اومد شما چرا ميگيد خمس از زكات مهمتره يا به قول خودتون مهمتر جلوه داده شده؟ چرا ما اينجوري فكر نمي كنيم؟
اصلا ملاك و معيار مهمتر بودن يك حكم نسبت به يه حكم ديگه چيه؟

اللهم نور قلوبنا بالقرآن
حضرت استاد سلام علیک.
http://hedayatnoor.org/persian/aboutus
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۰۱:۴۳ عصر
ارسال: #5
RE: خمس یا زکات
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام شاهد گرامی
این نظر خودمه فکر کنم چون زکات بیشر برای مواردی هست که بیشتر مردم ندارن مثل گندم،جو،خرما
اما خمس برای پول پس انداز، و طلا و جواهر که بیشتریا دارن.
حالا یه سوال اساسی اصلا چرا دراسلا هم زکات داریم هم خمس حالا نمیشد موارد پرداخت جفتشون به اسم زکات میشد؟

یک امروز است ما را نقد ایام
بر آن هم اعتمادی نیست تا شام
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
۱۱ مهر ۱۳۹۰, ۰۲:۴۸ عصر
ارسال: #6
RE: خمس یا زکات
من همچنان با اینکه مدت زیادی از تاریخ این تاپیک می گذره جواب خودمو نگرفتم، لطفا دوستان راهنمایی کنن.
حالا یه چیزه دیگه بحث تخفیف در خمس چیه ، من واقعا داشتم شاخ در میاوردم وقتی شنیدم تو خمس جاهایی هست که بهت تخفیف میده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
۱۴ مهر ۱۳۹۰, ۱۱:۲۴ صبح
ارسال: #7
RE: خمس یا زکات
(۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ ۱۱:۱۳ صبح)devil00x نوشته:  با سلام خدمت همه دوستان.
مدتیه یک سوال تو ذهنمه که نتونستم جوابش رو پیدا کنم!!!
دوستانی که قران خوندن می دونن که هر جای خدا از صلاه یاد کرد بعدش از زکات یاد کرده، اما چرا الان همه براشون مهمه که خمس مالشون رو پرداخت کردن یا نه؟ و یا روحانیون عزیز ما خمس براشون اینقدر مهم هستش و همیشه یادآوری می کنن ک خمستون رو بپردازید.....

لطفا اگر از دوستان پاسخ معقولی به ذهنش می رسه بگه تا ما هم آگاه بشیم.

سلام

پاسخ کارشناس محترم ایپرسش

تکلیف «زکات» نیز همچون خمس، یکی از این «آزمونهای مالی» است که از سوی خداوند، واجب شده است و تفاوتی در تکلیف و و اجب بودن ندارند، لذا انجام هر دو واجب است،
البته در صورت وجود شرایط وجوب آن، یعنی اینکه خمس و زکات برای وجوب شرایطی دارند و در صورت وجود شرایط واجب خواهند شد.
پس زکات از مصادیق بارز صدقات است که به عنوان پشتوانه مالی برنامه های اجتماعی، در اصلاح ساختار جامعه و تطهیر زندگی، تزکیه نفوس و تألیف قلوب مردم، نقش به سزایی دارد.

کثرت وجود تعابیر بلند و عبرت آموز از قبیل بلا گردان فرد و جامعه، زمینه ساز نزول رحمت و برکت، عامل توسعه عمر و گسترش زندگی، تجارت مستقیم با خداوند، ذکر عملی و... که در لسان آیات و روایات، عمق باور مؤمنان و عرف جامعه، در شأن این واجب الهی، جاری و ساری است از جایگاه ویژه این عبادت اجتماعی و ضرورت اهتمام به آن خبر می دهد و این مسائل غالبا در بیان ضرورت زکات بیان میشود، لذا بدون شک زکات دارای اهمیت فراوان بوده و اهمیت و آثارآن کمتر از خمس نیست.
اما در رابطه با این مسئله توجه داشته باشید که مسئله زکات نسبت به زندگی شهری و روستایی متفاوت می شود، یعنی در زندگی روستایی زکات مصداق بیشتری دارد تا در زندگی شهری، چون مصدایق زکات مربوط به مسائل کشاورزی و خدادادی می شود و این مسائل در زندگی شهری یافت نمی شود،
لذا برای کسانی زندگی شهری دارند خمس مصادیق بیشتری دارد، هر چند در زندگی روستایی نیز مسئله خمس مطرح است،
به عبارت دیگر می توان گفت که خمس دایره گسترده تری دارد و زندگی شهری و روستایی به تناسب شامل می شود اما در مسئله زکات جنبه روستایی و کشاورزی و دامداری و ... غلبه دارد و موضوعیت بیشتری پیدا می کند، حال دراین شرایط که ما در شهر زندگی می کنیم خمس به علت نبود مصادیق زکات مورد تاکید بیشتر قرار می گیرد، والا عدم تاکید به معنای کم اهیمت بودن زکات نیست، لذا برای هر حکم باید بر طبق شرایط آن بحث شود و با در نظر شرایط نسبت به آن موضوع و حکم قضاوت نماییم.

در تکمیل بحث می توان بیان داشت که زکات 9 چیز واجب است:1- گندم 2-‌جو 3- خرما 4- کشمش 5- طلا 6-‌ نقره 7- شتر 8- گاو 9- گوسفند. اگر کسی مالک یکی از این 9 چیز باشد با شرایطی که در توضیح المسائل آمده باید مقداری از آن را به یکی از مصارف هشتگانه که دستور داده اند برساند.

پس زکات در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آنها را با کمک طبیعت به وجود می‌آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت کار کمی انجام می‌دهد و طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می‌گذارد.
مثلاً گندم که انسان بوجود می‌آورد در قسمت کمی، فکر و عمل او دخالت دارد و قسمت بیشتر فعالیت طبیعت است. ازاینرو اسلام به انسان می‌گوید اینجا که از سخاوت طبیعت استفاده می‌کنی مقداری از آن را باید در راههای دیگر بدهید.

البته در مواردی نیز این امکان وجود دارد که تساهل و غفلتی نسبت به مسئله زکات و اهمیت آن در برخی مناطق و یا شهرها صورت گرفته باشد، که شایسته است در این رابطه نیز مطالب لازم بیان شده و از تعطیلی احکام الهی که یکی آن زکات است جلوگیری شود و در هر شرایطی بر رعایات واجبات الهی تاکید گردیده و مورد غفلت واقع نشود.

از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم

[تصویر:  1_emza_22.jpg]
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط منتظر ، naser motahary nasab ، هُدهُد صبا
۱۶ مهر ۱۳۹۰, ۱۰:۲۴ صبح
ارسال: #8
RE: خمس یا زکات
ابتدا تشکر می کنم از پاسختون.
اینجا دو مورد رو بسیار به جا و مناسب ذکر فرمودید:
اول اینکه "هر حکم باید بر طبق شرایط آن بحث شود" من از فرمایش شما همچین استدلالی دارم ، پس مالیاتی که حاکم شرع کنونی از ما میگیرد نمی تواند همان خمس مال باشد البته با کمی تفاوت.
دوم : چرا همه در ذکات موارد 1تا4 را می بینند ، شهرنشین هایی که مورد 5-6 را خدا رو شکر به اندازی کافی موجو دارند ، چرا از همین موارد اعمال قانون خمس را همیشه بیان می کنند و هیچ از ذکات این اشیاء به میان نمیاید....
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط هُدهُد صبا
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا