چرا اعدام مرتد؟
۹ آذر ۱۳۸۹, ۱۰:۴۶ عصر
ارسال: #6
|
|||
|
|||
RE: چرا اعدام مرتد؟
(۳ آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۲۵ صبح)محیا خلج زاده نوشته: چرا باید یک انسان را به خاطر اعتقادش هر چند غلط کشت؟ ارتداد و خروج از دین صرفا یک اعتقاد قلبی نیست، بلکه اعتقادی است سیاسی که اثرات اجتماعی دارد. اما حکم هر کفر و خروجی از دین مرگ نیست، بلکه حکم مرتد در مورد کسی است که بر اثر عناد و لجاجت با اسلام و برای ضربه زدن به دین الهی یا ایجاد فتنه و شقاق و اختلاف در میان مسلمین، اعلام کفر نماید و این حکمی کاملاً معقول و منطقی است؛ لیکن اگر کسی به دلیل وجود شبهه و عدم شناخت دقیق اسلام، نسبت به حقانیت آن گرفتار تردید شد، به او فرصت تحقیق و بررسی داده میشود، به شرط آن که در راستای مسائل فوق الذکر، حرکت نکند. در طول تاریخ اسلام نیز تاکنون هیچ کس به جرم تردید در اسلام، اعدام نشده است و بسیاری از کسانی که گرفتار چنین وضعیتی میشدند، ماهها و یا سالها با ائمه(ع) به گفتوگو و بحث و مناظره میپرداختند. حال با توجه به موارد فوق کاملاً مشخّص مى شود که حکم ارتداد، یک حکم اجتماعى و سیاسى است، هم چنین آنچه در روایات در مورد حکم ارتداد بیان شده، در زمانى است که انکار دین اسلام جاحدانه باشد، یعنى شخصى به رغم حقانیّت دین اسلام به جهت انگیزههاى نادرست از دین اسلام خارج شده و در مقابل آن موضعگیرى نماید؛ بنابراین اگر کسى دین دیگرى غیر از اسلام را (آن هم پس از بررّسى و به دور از هر گونه حُبّ و بُغض و مشکلات دیگر) انتخاب نماید، این عقیده براى او محترم است، تا زمانى که به صورت موضعگیرى در مقابل اسلام و تهدید آن در نیاید (۳ آذر ۱۳۸۹ ۰۲:۲۵ صبح)محیا خلج زاده نوشته: مگر نه اینکه شاید آن انسان بعد از مدتی هر چند طولانی از مرتد بودنش بر گردد؟آیا با این کار یک فرصت از یک انسان گرفته نمیشود؟ همانطور که بیان شد در طول تاریخ اسلام تاکنون هیچ کس به جرم تردید در اسلام، اعدام نشده است و بسیاری از کسانی که گرفتار چنین وضعیتی میشدند، ماهها و یا سالها با ائمه(ع) وعلما به گفتوگو و بحث و مناظره میپرداختند و می پردازند، لذا برای برگشت و درک دین حقیقی فرصت لازم را دارند. و لازم به ذکر است که از مسائل مهمی که در نظام کیفری اسلام مطرح است این است که قوانین کیفری آن به گونهای است که قبل از اجرای قانون کیفری بتواند از ارتکاب جرم جلوگیری کند، نه اینکه راه ارتکاب جرائم را باز بگذارد و با اجرای کیفر بخواهد از ارتکاب مجدد آن جلوگیری کند. لذا قوانین کیفری اسلام بسیار محکم است اما راههای اثبات جرم را سخت کرده است. اصل وجود قانون کیفری مانع از ارتکاب جرم میشود ولی اثبات جرم، مخصوصا در جرایمی که کیفر سنگین دارد مانند حد زنای محصنه یا ارتداد بسیار دشوار است. نگاهی اجمالی به تاریخ صدر اسلام و نیز به تاریخ دو دهه انقلاب اسلامی ایران در آمار کسانی که حد زنای محصنه یا ارتداد نشان میدهد که راه اثبات این چه قدر دشوار و اسلام بیش از آنکه به اجرای کیفر اهتمام ورزد به بازدارندگی اصل قانون از جرم توجه داشته است. در اثبات ارتداد یک مسأله مهم، ملاک اصلی است و آن اینکه وجود خدا و توحید یا رسالت نبی اکرم(ص) انکار شود. لذا انکار هر مسألهای از اعتقادات اسلام ارتداد محسوب نمیشود. هر گاه توحید یا رسالت حضرت محمد(ص) به صورت مستقیم انکار شود یا چیزی انکار شود که مستلزم انکار اینها باشد و انکار کننده، متوجه این استلزام باشد به گونهای که آنها را انکار کرده باشد ارتداد ثابت میشود. شرایط دیگری نیز در اثبات ارتداد مطرح است که در کتب فقهی و حقوقی نوشته شده است. و هدف از بیان این مطلب توجه دادن خواننده محترم به این مسأله بود که اسلام با قوانین کیفری، میخواهد قبل از ارتکاب جرم، از آن جلوگیری کند نه صرفا بعد از آن، کیفری دهد. ضمن اینکه توبه مرتد اگر قبل از اثبات ارتداد نزد قاضی باشد هم از لحاظ حکم فردی پذیرفته است و هم از لحاظ حکم اجتماعی. یعنی اثر فردی آن را که بین شخص مرتد و خداوند است اصلاح میکند و هم مجازات دنیوی آن را از بین میبرد. ولی اگر این توبه بعد از اثبات ارتداد نزد قاضی باشد، مجازات آن در برخی موارد (مرتد فطری «مسلمان زاده» مرد) ساقط نمیشود ولی توبه او به لحاظ حکم فردی، یعنی آنچه بین او و خدا است پذیرفته میشود. برگرفته از http://www.eporsesh.com از خود به خدا هیچ نگوییم و نپرسیم .:. ما هم به خدا گر به خود آییم ، خداییم
|
|||
|
|
پیامهای داخل این موضوع |
لا اکراه فی الدین - alizamani - ۵ اسفند ۱۳۸۸, ۱۲:۵۷ صبح
چرا اعدام مرتد؟ - محیا خلج زاده - ۳ آذر ۱۳۸۹, ۰۲:۲۵ صبح
RE: چرا اعدام مرتد؟ - gostaresh - ۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۲۸ صبح
RE: چرا اعدام مرتد؟ - کبوتر حرم - ۵ آذر ۱۳۸۹, ۱۲:۱۹ عصر
RE: چرا اعدام مرتد؟ - مشکات - ۹ آذر ۱۳۸۹, ۰۶:۲۳ عصر
RE: چرا اعدام مرتد؟ - مشکات - ۹ آذر ۱۳۸۹ ۱۰:۴۶ عصر
RE: چرا اعدام مرتد؟ - هُدهُد صبا - ۸ دي ۱۳۹۳, ۰۱:۱۲ عصر
RE: لا اکراه فی الدین - boshra - ۱ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۵۲ عصر
RE: لا اکراه فی الدین - هُدهُد صبا - ۷ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۲۷ صبح
RE: لا اکراه فی الدین - بتیسا - ۲۳ فروردين ۱۳۹۰, ۱۱:۳۷ عصر
RE: لا اکراه فی الدین - غریب ومنتظر(غریبه منتظر) - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰, ۱۲:۰۴ صبح
RE: لا اکراه فی الدین - خادم شهدا - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰, ۰۳:۳۷ عصر
RE: لا اکراه فی الدین - فاطمه گل - ۱ مهر ۱۳۹۲, ۱۱:۲۶ عصر
RE: لا اکراه فی الدین - vahidvm - ۲۳ مهر ۱۳۹۳, ۱۰:۵۱ صبح
RE: لا اکراه فی الدین - hamed - ۲۴ مهر ۱۳۹۳, ۰۸:۱۵ صبح
RE: لا اکراه فی الدین - vahidvm - ۱ آذر ۱۳۹۳, ۰۹:۵۳ صبح
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا