ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۱:۰۴ عصر
ارسال: #2
RE: راه وصال
مقدمه کتاب راه وصال

بسم الله ارحمن الرحیم

والحمدلله رب العالمین و الصلوة والسلام علی سیّدنا و مولینا سیّد الانبیاء و المرسلین حبیب اله العالمین خیر خلقه و بریته ابی القاسم محمّد و آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیّما بقیة الله فی الارضین و درود و سلام بر مراجع عظام دین و سنگرداران بزرگ شریعت از گذشته تا حال.
هدف از آفرینش انسان، رشد تعالی او و رسیدن به بالاترین منزل عزت و شرف و قرب الی الله تعالی است و تنها راه رسیدن به این منزل و جایگاه رفیع و بلند ، حرکت در صراط مستقیم و بیرون نرفتن از آن است .
به دلالت ادلّه1 ، این صراط مستقیم، امام علیه السلام است یعنی در هر عصر و زمانی، امام و حجّت خداوند متعال، همان صراط مستقیم حق و تنها راه سعادت و رستگاری دو جهان است .
در این عصر و دوران پر محنت و بلا، و در این اوضاع مضطرب و پریشان، صراط مستقیم خداوند متعال، همان امام غایب و منتظری است که حجّت خدا بر روی زمین بوده و در پس پردۀ غیبت به سر می برد و چونان خورشیدی از پس ابرهای تاریک پرتو افشانی می کند
(( و امّا کیفیت استفاده از من، در دوران غیبتم همانند استفاده از خورشید است؛ آن هنگام که ابرها او را از دیدگان می پوشانند و همانا من برای اهل زمین موجب امان و امنیّت می باشیم2.))
در این عصر، شناخت آن حضرت و ایمان و محبّت به آن بزرگوار و اطاعت کامل از او، همان صراط مستقیم الهی و تنها راه نجات و رستگاری است. باید در این صراط اقوم و مستقیم قدم نهاد و در آن لغزشی نشان نداد و نهایت کوشش و ورع و تقوا را به خرج داد تا از این رهگذر به بالاترین مقصد رسید، که این همان تهذیب نفس و تقوای قلوب است .
تقوا ، آن عنصر یکتا و آن فرد اعلایی است که حقیقت صراط مستقیم و ماهیّت مقوّم و جوهرۀ اصلی صراط مستقیم است، همان حقیت روشن و اصل محکمی که امام و حجّت وقت، حضرت حجّة بن الحسن علیه السلام نیز شیعیان و منتظران خود را به آن دعوت نموده اند.
((فَاتَّقُوا اللهَ جَلَّ جَلالُهُ وَ ظاهِرُونا عَلَی انتِیاشِکُم مِن فِتنةٍ قَد اَنافَت عَلَیکُم.3))
((تقوای خداوند جلّ جلاله را پیشه سازید و ما را یاری کنید تا شما را از فتنه ای که به شما روی آورده است، نجات دهیم))

((فَاتَّقُوا اللهَ وَ سَلِّمُوا لَنا وَ رُدُّوا الاَمرَ اِلَینا.4))
((تقوای خدا پیشه کنید و تسلیم ما باشید و کار را به ما واگذارید.))

((وَالعاقِبَةُ بِجَمیلِ صُنعِ اللهِ سُبحانِهُ تَکُونُ حَمیدَةً لَهُم مَا اجتَنِبوا المَنهِیَّ عَنهُ مِنَ الذُّنُوبِ.5))
((مادامی که شیعیان از گناهان دوری کنند، به خواست خیر و نیکوی خداوند سبحان، فرجام کار و عاقبت آن ها خیرو نیکو خواهد بود.))
صراط مستقیم و تنها طریق هدایت و سعادت یعنی امام عصر علیه السلام دارای حقوقی است که رعایت آن بر طالبان هدایت و سعادت لازم و الزامی است که بدون رعایت آن حقوق و اداری آن ها ، هیچ سعادت و هدایتی به دست نخواهد آمد. صاحبان حق بسیارند که در رأس آن ها خداوند متعال و سپس ولّی و خلیفۀ او قرار دارند. ادای این حقوق، همان تقوای الهی و همان صراط مستقیم است ، و رعایت آن ها می تواند ما را درصراط مستقیم الهی قرار داده و به هدف ومقصد آفرینش رسانده و نزدیک نماید.
حقوق این صراط مستقیم حق و خلیفۀ الهی، حضرت ولّی عصر علیه السلام بسیار است ، که جمعی از آن مخصوص خواص و جمعی دیگر مخصوص عوام است. در این کتاب به بخش دوم یعنی همان حقوقی که مخصوص عوام است، آن هم تنها به پاره ای از آن حقوق، به طور اختصار اشاره خواهد شد.
قصد ما این است که نوشته ای دردسترس محبّان و مشتاقان آن حضرت و همۀ طالبان شاهراه هدایت قرار دهیم که بتوانند به راحتی با تکالیف خود در قبال حضرت حجّة علیه السلام، و حقوقی که آن حضرت بر آن ها دارد، آشنا شده و دست یابند و آن ها را سرمشق خود قرار داده و عمل نمایند.
در این عصر که دشمنان دین بیش از گذشته، با حربه های مختلف و گوناگون به جنگ دین و دین داری آمده اند و هدف اصلی آنان فریب نسل جوان مسلمان ماست و دوستان جاهل نیز به آسیاب آن ها آب میریزند و دانسته و ندانسته آن ها را یاری می نمایند و در صدد آنند تا معنویت را از میان مردم بردارند و آن ها را هرچه بیشتر از مسائل اصلی و حقیقی و اصیل حیات خود منصرف کرده و بازدارند، سزاوار است علما و اندیشمندان اسلامی با پرداختن هر چه بیشتر به مسائل معنوی و اصیل اسلام، بر آگاهی مردم بیافزایند.
در این زمینه و برای پرداختن به مسائل معنوی، توجّه به مباحث مربوط به امام زمان علیه السلام که خورشید معنویت و ریشه و اصل همۀ معنویّات است و نشر و بسط آن ها ، می تواند از بهترین طرق پرداختن به مسائل معنوی بوده، آثار شگفت انگیز و مطلوبی برای جامعۀ اسلامی داشته باشد، به همین جهت امیدواریم این کتاب به علت پرداختن به مباحث مربوط به حضرت حجّة علیه السلام آن هم یکی از مباحث خاص و عملی آن، که همان بحث حقوق و تکالیف مؤمنان در قبال آن حضرت است و در تهذیب نفس و تحوّل انسان و قرب او به ذات مقدّس الهی برترین و بهترین نقش و اثر را دارد بتواند به خواست خداوند تبارک و تعالی و توجّهات وعنایات حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء، در راه رسیدن به این هدف و مقصود، مثمرثمر بوده و نقش ارزنده و مطلوبی داشته باشد و موجبات خرسندی آن والا مقام را فراهم آورد.
این کتاب در حقیقت خلاصه و موجزی از چند کتاب که در این زمینه نگاشته شده است، میباشد؛ مانند : کتاب شریف ((مکیال المکارم6)) و یا کتاب ((پیوند معنوی با ساحت مقدس مهدوی7))، البته با کسر و اضافه و دخل و تصرف مؤلف کتاب، که سعی وافری نموده است، بهترین نوشتار را در این موضوع تقدیم نماید.
در این کتاب نزدیک به هشتاد تکلیف بیان شده است که همراه با تکلیف های تابع، عدد آن ها به نود و نه تکلیف میرسد. درمواردی لازم شده است برای توضیح بیشتر یک تکلیف، آن را تحت چند عنوان و چند تکلیف، که در اصل، فروع و شاخه هایی از آن تکلیف کلّی هستند توضیح دهیم که از آن ها به عنوان تکالیف تابع یاد خواهیم نمود.
تمام تکالف یاد شده در این کتاب قابل اثبات و اقامۀ برهان هستند و می توان برای آن ها از نقل یا عقل، براهینی متقن و محکم بیان داشت، که در این زمینه، برای غالب و قریب به اتفاق تکالیفی که در این کتاب ذکر شده اند، ادلّه و براهینی نقلی یا عقلی اقامه شده است ولی از آن جا که بنای کتاب بر اختصار است، در ذکر و بیان ادلّه نیز جانب اختصار رعایت شده است؛ بنابراین، کسانی که مایل به شرح و تفصیل بیشتری هستند و می خواهند با ادلّه و براهین بیشتری آشنا شوند، باید به کتاب های روایی و مباحث مربوط به امامت و ولایت و مباحث مربوط به حضرت مهدی علیه السلام، مراجعه نمایند که دراین زمینه، کتب و مصنّفات بسیاری موجود است .
امیدواریم که خداوند متعال ما را در ادای حقوق آن حضرت موفّق بدارد و ما بتوانیم تکالیف خود را قبال آن حضرت به درستی و کامل به جا آوریم و مورد توّجه و مهر آن حضرت قرار گیریم، امیدواریم عمل ما مأجور بوده و مورد ثواب و اجر پاداش الهی قرار گیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ​ـــــــــــ
1- این ادلّه را می توان در کتب روایی به مباحث امامت ، مانند: بحارالانوار و اصول کافی یافت .
2- کمال الدین و تمام النعمة ص 483 (توقیع آن حضرت در پاسخ به پرسش های اسحاق بن یعقوب)؛ الاحتجاج (طبرسی) ج 2 ص 284
3- بحارالانوار ج 53 ص 175 باب 31 ح 7 (توقیع آن حضرت به شیخ مفید)
4- غیبت (طوسی) ص 285؛ بحارالانوار ج 53 ص 179 باب 31 ح 9.
5- الاحتجاج ص 498 (توقیع آن حضرت به شیخ مفید رحمة الله)؛ بحارالانوار ج 53 ص 177 باب 31 ح 8 .
6- نوشته ی آیة الله سیّد محمّد تقی موسوی اصفهانی رحمة الله.
7- نوشته ی صدرالاسلام میرزا علی اکبر همدانی رحمة همدانی رحمة الله .


سید محمد رضا حسینی مطلق

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، کبوتر حرم ، Montazer Almahdi
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
راه وصال - safirashgh - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۰۶ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ۰۱:۰۴ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۵:۴۹ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۳۱ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۰:۴۰ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۴۱ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۹:۲۴ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۲:۱۰ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۳۹ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۷:۳۵ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۷:۵۶ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۵۹ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۹:۱۵ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۳۲ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۵:۵۹ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۸:۰۲ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۵۱ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۱:۱۲ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۰۸:۱۳ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۹, ۱۲:۲۹ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۳ خرداد ۱۳۸۹, ۱۰:۱۹ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۳ خرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۳۷ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۵ خرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۲۸ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۰ خرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۲۱ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۶ خرداد ۱۳۸۹, ۰۹:۰۴ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۳ تير ۱۳۸۹, ۰۹:۲۸ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۴ تير ۱۳۸۹, ۱۱:۱۶ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۵ تير ۱۳۸۹, ۰۶:۵۳ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۶ تير ۱۳۸۹, ۱۲:۲۴ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۹ مرداد ۱۳۸۹, ۰۸:۵۲ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۲ مرداد ۱۳۸۹, ۰۳:۴۱ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۳ مرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۵۱ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۶ مرداد ۱۳۸۹, ۰۷:۲۳ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۶ مرداد ۱۳۸۹, ۱۱:۴۴ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۷ مرداد ۱۳۸۹, ۰۴:۵۶ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۴ مهر ۱۳۸۹, ۰۹:۲۰ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۵ مهر ۱۳۸۹, ۱۱:۱۵ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۶ مهر ۱۳۸۹, ۱۰:۲۰ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۷ مهر ۱۳۸۹, ۰۲:۴۶ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۲ آبان ۱۳۸۹, ۰۳:۲۸ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۳ آبان ۱۳۸۹, ۰۱:۴۰ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۲۳ آبان ۱۳۸۹, ۰۵:۳۵ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱۴ دي ۱۳۸۹, ۱۰:۳۶ صبح
RE: راه وصال - safirashgh - ۲ ارديبهشت ۱۳۹۰, ۱۱:۳۴ صبح
RE: راه وصال - movahedian1 - ۲۵ شهريور ۱۳۹۰, ۰۲:۵۸ عصر
RE: راه وصال - safirashgh - ۱ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۱۲ صبح

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
3 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا