ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر ادبی عرفانی قرآن عظیم
۴ اسفند ۱۳۹۲, ۱۱:۰۷ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۴ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱:۱۷ عصر، توسط آشنای غریب.)
ارسال: #3
RE: تفسیر ادبی عرفانی قرآن عظیم :خواجه عبدالله انصاری
تفسیر ادبی عرفانی بسم الله الرحمن الرحیم
س 3 : آل عمران


[b]بسـم الله الرّحمن الرّحیـم
[/b]

[b]

کرامت دلهــا[/b]


یکی از صحابه از حضـرت رسول (ص) از بسـم الله پرسید ، حضـرت فرمودند: نامی از نامهـای خداونـد و با نـام اعظــم نزدیک است.


حضرت امام صادق علیه السلام هم فرمودند: بسـم الله کلید کتاب خـدا است همچون کلیـد دربها، همـانگونه که هیچ دری بی کلید نیست هیـچ دستـوری هم درقـرآن بی بسـم الله نیست.


بسـم الله نام خـداونـد بر صفت کمال است، با عـزّت و با جلال، با لطف و با جمال، و با فضل و با نوال است، وجـود او دلهـا را کرامت است وشهـود او جانها را ولایت، نا دَریافته درعیان و شیرین درحکایت است، یکی را اگر عنـایت کنـد، همـه را کفایت کند.

آب و گل را زهـره مهـر تـــو کی بودی اگر
هـم به لطف خود نکردی در ازلشان اختیـار
مهرذات توست یارب دوستــان را اعتقــاد
یاد وصف توست یا رب غمگنـان را غمگسار

خـداونـدا، نثار دل من امید دیدار تـو است و بهـارجان من در مرغـزار وصال تــو است.
آن چه جانی باشد که وعـده دیدار فراموش کند؟ و آن چه دلی باشــد که نسیـم وصـال را از گلـزار نبوید؟ و آن چه زبانی باشد که جز نام دوست بخود راه دهد؟ که از نام دوست بوی دوست آید، وحدیث دوست راحت جان فــزاید.

روی ما شاد است تا تو حاضری با روی تو
جان ما خوش باد چون غایب شوی با یاد تو

********************************************
[align=START]تفسیر ادبی عرفانی بسم الله الرحمن الرحیم


س 5 : مائــــــــــده

بسـم الله الرحمـن الرحیـم

عیب پـوش کارســاز

واژه اسم برگرفته از( سمّـُو) و به معـنای رفعـت و بلند مرتبه بودن است ، اصل این واژه (سمّو) و جمع آن اسماء است.
[/align]
(مجمع البیان جـلــد اول ص62)
بسـم الله الرحمـن الرحیـم
نام خداوندی است که به هیچ چیز و هیچ کس نماند و به هیچ کار هیچ وقت درنماند دشمن پروراست ودوست نواز، از نهان آگاه و بیچارگان را پناه ، عیب پوش است و کارساز، یاد او آئین زبان و دیدار او زندگی جان و یافت او سرور جاودان، پادشاه است بی سپاه و استوار است بی گـواه.

خــدایــا ؛ در سـرآب دارم و دردل آتش، در باطـن نـاز دارم و در ظاهر خواهش ، در دریـائی نشسته ام که آنرا کــران نیست، به جـان من دردی اسـت که آنرا درمـان نیست.

موضوع توسط : محمد ترابی



خداوند می بیند می داند می تواند
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، هُدهُد صبا ، Bitanem ، شادی زهرا ، alialaie
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
تفسیر ادبی عرفانی قرآن عظیم - آشنای غریب - ۲۸ بهمن ۱۳۹۲, ۱۱:۳۵ عصر
RE: تفسیر ادبی عرفانی قرآن عظیم :خواجه عبدالله انصاری - آشنای غریب - ۴ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱:۰۷ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا