ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علم قاضی، استفتاء، راه اثبات زنا و ارتباط آن با تکنولوژی
۸ بهمن ۱۳۹۲, ۰۲:۳۰ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲:۱۹ صبح، توسط mina azartab.)
ارسال: #5
Thumbs Down علم قاضی و استفتاء مراجع معظم در اثبات زنا
[/font]
[font=tahoma]استفتاء ، استفتائات و عقیده مراجع و مجتهدین معظم در رابطه با علم قاضی و راه اثبات زنا و وجود فیلم ویدئویی و تکنولوژی با در نظر گرفتن قانون مجازات اسلامی جدید.



"استفتاء و علم قاضی "
"استفتا در مورد زنا"
"علم قاضی در حدود"
"علم قاضی در امور کیفری"
------------------------------------------------------------------------------------
*** پاسخ و استفتاء مراجع معظم به صورت طرح سوال از طرف یکی از دوستان از مراجع معظم و عالیقدر پرسیده شده است (در مورد تکنولوژی و فیلم ویدئویی) که در اتخاذ عقیده و تصمیمات در حیطه علم ایشان قرار دارد . ابتدا جوابها را مشاهده مینمایید و در ذیل آن سوال نیز موجود میباشد***




ابتدا پاسخها: (استفتائات - استفتاء):




- استفتاء حضرت آیت الله العظمی صانعی:
پاسخ نامه شماره[147454]دفتر
بسمه تعالی
باعرض سلام ؛
ج- علم قاضي در حقوق مدني و اجتماعي كه از حقوق النّاس است، اگر مستند به امارات و قرائني باشد كه معمولاً موجب علم یقین است و مي توان آن قرائن را ارائه داد تا مورد از مظانّ تهمت نباشد و قاضي متّهم نگردد، حجّت است و به عمل معصومين(عليهم السلام) معتضد و مؤيّد است و هر چه قاضي در فنّ قضا قوي تر باشد، تحصيل علم برايش زيادتر و راحت است;
امّا در باب حدود ( حق الله) كه جنبه عِرضي دارد، مانند زنا و لواط، راه اثباتش منحصر به 4 مرتبه اقرار خود متّهم، آن هم از روي اختيار و بدون هيچ شائبه توطئه و نقشه.


يا 4 شاهد عادل است، آن هم به نحوه خاصّي كه در روايات آمده است،
نه شهادت حدسي و نه هرگونه شهادت حسّي و قرائن و شواهد! گرچه موجب يقين صد در صد هم باشد، چه رسد به اطمينان!
موضوع، حكم حاكم به اجراي حدود نيست، ناگفته نماند كه علم حاكم، جنبه موضوعيّت دارد نه طريقيّت و مقتضاي اصل هم، عدم جواز حكم است. در تعزيرات هم كه به نوعی جنبه عِرضي دارد، تنها شهادت عدلين و اقرار متّهم، ولو يك مرتبه حجّت است; (در حدود اینگونه نیست و 4 مرتبه است) و امّا غير آن حجّيت علم قاضي، همانند حقوق اجتماعي كه گذشت و سيره عملي اميرالمؤمنين(عليه السلام) بر آن بوده و به جهت جلوگيري از تخلّفها و معصيتها كفايت مي كند.
ناگفته نماند كه در مسائل حدود كه جنبه حقّ الله دارد و مسائلِ عرضي مطرح است، تحصيل علم براي قاضي، غير واجب، بلكه مذموم (اگر نگوييم ممنوع) است، چون امر به دَرءِ حدود با شبهه شده «اِدرَئوا الحدود بالشبهات» و جمله معروف «الحدود تدرء بالشبهات» از همين امر و حديث و روايات عمليّه استفاده شده است.
وسلام




- استفتاء حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی :
بسمه تعالی
پاسخ: با سلام و تحیت
به اعتقاد بنده نه فقط در زنا که در تمام حدود علم قاضی حجیت ندارد
و تا شهود و اقرار بینه با شرایط خاص وجود نداشته باشد نمیتوان حکمی را جاری کرد و بهترین دلیل برای این موضوع شیوه حکومت پنج ساله امیرالموئمنین (ع) است.






- استفتاء حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
کد رهگیری: 9210160078
بسمه تعالی
با اهداء سلام و تحيت؛
پاسخ:
اسناد و نوشته هاى معتبر عقلايى ، حجت شرعيه است; ولى نوار و فيلم و مانند آن دليلى براعتبارش نيست
و حجيت علم قاضى تنها در صورتى است که از مبادى حسيه، مانند مشاهده(شهادت یا اقرار بینه و روشن شرعی) يا قريب به حس، حاصل شود.(الحدود تدرء بالشبهات)






- استفتاء حضرت آیت الله العضمی علوی گرگانی:
-بسمه تعالی
1_ از انجاییکه اکثر قضات فعلی در حقیقت منصوب از ناحیه قاضی شرع هستند و خودشان اجتهاد ندارند و لذا علم آنها بدون استناد به قرائن و شواهد علم آور حجیت ندارد.
2_ در صورت عدم اثبات گناه نباید حکم اجرا شود و اعتنا به یک فیلم در صورت عدم اطمینان شرعی حجیت ندارد
3_ نشان دادن فیلم به سه شاهد دیگر موجب نمی شود که چهار بینه درست شود! راههای اثبات حکم زنا هم متفاوت است و هر کدام مستقل از دیگری است.
5_ این امور (تکنولوژی، فیلم، پیام کوتاه) موجب علم به زنا نمی شود.
وسلام.






- استفتاء حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
53627
بسم الله الرحمن الرحیم
1- سایر ابزار و وسایل تکنولوژی نمی تواند زنا را ثابت کند و فیلم و عکس و امثال این امور شرعا برای اثبات جرم زنا اعتبار ندارد. مگر انکه از طریق فیلم و عکس برای قاضی علم
[یقین وقریب به حس در کنار ادله دیگر
] پیدا شود که هیچ احتمال خلاف واقع ندهد، منتها با توجه به ابزارهای جعل فیلم و عکس، زمینه علم قاضی منتفی می شود.
2- روش حضرت درجرایمی که حدود الهی جاری می شده مانند زنا ولواط، براین بوده است که مجرم را در اقرار اول ودوم وسوم رد می کردند تاشاید آن ها بین خود و خدا توبه کنند و خود را معرفی نکنند و ازروایات استفاده می شود که زنا کار و لواط کار اگر بین خود و خدا توبه کنند و خودرا معرفی نکنند بهتر است.
3- فیلم برای اثبات زنا شرعا اعتبار ندارد مگر آنکه شخص زنا کار اقرار کند. آری نسبت به مورد سؤال، توبه چنین شخصی نیز زودتر مورد قبول واقع می شود.
4- ظاهرا در مورد این نوع پیامک و امثال آن، برای قاضی علمی که هیچ احتمال خلاف دران نباشد حاصل نمی شود.
وسلام.






- سایت دانشگاهی و مسائل حقوقی دانشگاهی رهبری معظم له:
شماره نامه: 100246131
تاريخ :92/10/19
بسمه تعالی
-در پاسخ به سؤالتان خوب است اين نکته را مدنظر قرار دهيد که ماده 211 قانون مجازات اسلامي جديد مقرر مي‌دارد: «علم قاضي عبارت از يقين حاصل از مستندات بيّن در امري است که نزد وي مطرح مي‌شود. در مواردي که مستند حکم، علم قاضي است، وي موظف است قرائن و امارات بيّن مستند علم خود را به ‌طور صريح در حكم قيد كند.
تبصره- مواردي از قبيل نظريه کارشناس، معاينه محل، تحقيقات محلي، اظهارات مطلع، گزارش ضابطان و ساير قرائن و امارات كه نوعاً علم‌آور باشند مي‌تواند مستند علم قاضي قرار گيرد. در هرحال مجرّد علم استنباطي كه نوعاً موجب يقين قاضي نمي‌شود، نمي‌تواند ملاك صدور حكم باشد.»
[با توجه به سياق اين ماده کاملا مشخص مي‌شود که مستندات علم قاضي بايد بيّن و روشن بوده و هيچ شکي در آن نباشد.]
همچنين ملاک علم بايد جمع امارات قضائي باشد نه صرف وجود يک فيلم. بنابراين به نظر نمي‌رسد در محاکم نيز به صرف يک فيلم حکم به زاني بودن داده و شخص را محکوم به حد زنا کرد.






- استفتاء آیت الله محقق کابلی
بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که در سوال ذکر شده است،
شارع مقدس برای اثبات زنا فقط دو طریق قرارداده است،
یکی شهادت چهار نفر مرد عادل و دوم چهار بار اقرار نمودن و احتیاطاً در چهار مجلس باشد. وسلام
همیشه در پناه خداوند مؤید باشید






- آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:
استفتاء 8187
بسمه تعالی
قاضی با علم خودش نمی¬تواند حکم حدّ زنا صادر کند، اگر قاضی بخواهد حکم زنای محصنه بدهد باید احصان زانی را به طرق شرعی احراز کند.




- حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
استفتاء 8187
بسمه تعالی
- به طور کلی احصان باید برای قاضی جامع الشرایط (مجتهد جامع الشرایط) به طریق شرعی ثابت شود تا احکام آن مرتب شود والا با احتمال و ظن احکام آن مرتب نمی شود (الحدود تدرء بالشبهات).




---------------------------------------------------------------------------------
سوال:


- حجت علم قاضی یا ادله علم قاضی در اثبات زنا چقدر است؟
- آیا علم قاضی در رابطه با زنا حجت است؟
- آیا فیلم و تصاویر و امثالهم راه های اثبات جرایم منجر به حدود هستند؟
- آیا درست است که راه اثبات زنا را توسط پیشرفت تکنولوژی دائما ساده تر نمود اما مجازات آن همچنان مجازات سنگین شرع باشد؟
- آیا زمانی که برای قاضی بینه ای نباشد آیا با استناد به فیلم و نوار میتواند علم یقین حاصل و حکم نماید؟!
آیا میتوان به فیلم و نوار و تکنولوژی استناد نمود؟


- توضیح گسترده سوال پرسیده شده:
با سلام و عرض ادب. احتراما به دلیل ادامه تحصیل در مقطع عالی رشته حقوق سوالاتی دارم که به نظر میرسد جواب اصلی آنها در مقام والای اجتهاد نهفته است، برخی بر این باورند که علم قاضی، فیلم و امثال آن در اثبات زنا منتفی میباشد و راه اثبات زنا فقط طرق شرعی است.(مقاله هایی در اینترنت وجود دارند که هر کدام به نحوی عقایدی را مطرح نموده اند.مقاله ها تحت عنوان (علم قاضی و فیلم و زنا) یا (تفسیر ماده 211 قانون مجازات اسلامی) در گوگل جستجو شده اند..


از نظر بسیاری حقوق دانان منطقی و تفسیر گر، علم قاضی در مورد جرایم منجر به مجازات حدود بلاخص زنا هرگز نزدیك به یقین نیست(در مورد حد زنا كه احكام اثبات آن باید مرتب شوند و پیچیده میباشند)
فلذا در این رابطه نباید سطحی نگاه كرد! چرا كه اگر فرد یا افرادی قصد اشاعه فحشا ندارند و بدون قصد قبلی و از روی ناآگاهی و صرفا وساوس ذاتی گناهی مرتكب و سپس بسیار پشیمان گشته و قصد توبه واقعی دارند و 4 شاهد نیز ندارد آیا صرف وجود یك فیلم كه پنهانی از زانی گرفته شده است و اصلا قصد فیلم بردار مشخص نیست! كه (آیا به قصد اخاذی یا اذیت بوده) و یا قصد ریختن آبروی زانی و اصلا معلوم نیست فیلم یا صدای داخل آن واقعی هست یا خیر،
آیا میتوان بر مبنای علم قاضی با مشاهده فیلم، یا پیام كوتاه، حكم حد صادر نمود؟! در این صورت این حكم مغایر با اصول اسلام نیست؟! كه اسلام همواره با مشکل نمودن راه سخت اثبات زنا به دنبال رهایی مرتكب از اجرای حد است و شرایط اثبات را مشكل نموده است تا فقط زمانی حد اجرا شود كه شخص قصد اشاعه فحشا داشته باشد؟(یعنی اینقدر وقیح باشد كه در نزد بیشتر از 3 نفر دخول را انجام و ادامه دهد).


حتی با عنایت به احادیث پیغمبر (ص) و معصومین (ع)كه همواره سعی براین داشتند كه مرتكب توسط اقرار را با بهانه هایی به منزل بفرستند و یا شهادت شهود را به بهانه هایی نپذیرند و تجسس در این موارد را ممنوع نمودند و در صورت پذیرش نیز به سختی میپذیرفتند! یا علی (ع) حتی با حصول علم یقین در مورد حدود، تا احکام شرعی و طرق شرعی با احکام خاص مرتب نمیشد اقدام به صدور حکم نمینمودند.


مشخص میگردد كه خداوند مهربان و اسلام بخشنده، تا آخرین لحظه به دنبال حفظ آبروی مومن است.
با توجه به مطالب یاد شده استدعا دارم بدلیل مقام والای اجتهاد و اینكه صرفا این گونه ابهامات و شبهات جوابشان در نزد اجتهاد پنهان است، به نوشته های حقیر جوابی هر چند كوتاه بدهید كه آیا علم قاضی و فیلم در مورد حد زنا قابل قبول است؟ آیا مغایر با احكام الهی و شرع نیست؟
آیا اگر كسی فقط گناهی شخصی و بدون قصد اشاعه فحشا و آگاهی قبلی انجام داده است و هیچ شاهدی ندارد و شاید یك فیلم وجود دارد كه به منظور اخاذی یا اذیت و یا پنهانی گرفته شده است (مصادیق تجاوز به حریم شخصی) آیا باز هم صرف علم قاضی باید به مرگ محكوم شود؟ و راهی برای توبه در خفا نداشته باشد؟


آیا اگرتكنولوژی فیلم و پیام كوتاه در زمان پیغمبر (ص) وجود می داشت، خداوند راهی را برای اثبات سخت این مطلب نیز در نظر نمیگرفت؟


چگونه است كه ما مجازات اثبات زنا را همان مجازات سنگین شرع قرار دهیم اما راه های اثبات آن را دائما ساده تر نماییم!؟ (توسط پیشرفت تكنولوژی و فیلم كه ابهاماتی در آنها وجود دارد مانند مونتاژ و تقلب). برخی بر این باورند که حتی بر فرض که فیلم موجود حقیقتا زنا را آشکار نماید در آن صورت باز هم نباید بر فرض علم یقین حاصل شده قاضی حکم صادر شود! چرا که این امر مغایر با فلسفه وجود 4 شاهد است!! زیرا قاضی فقط 1 نفر است و بر فرض اگر به چند نفر هم بخواهد نشان دهد که خود از گناهان بزرگ خواهد بود!!


فلسفه پیام کوتاه نیز از مصادیق ابهام است چرا که ممکن است دو نفر با نوشتن جملات بسیار زشت حتی در مورد دخول قصد رابطه معاشقه وار داشته باشند اما هرگز عمل زنا انجام نداده باشند که در صورت مطالعه متن پیامک ممکن است اقرار محصوب شده و با ابهام توام با یقین حکم صادر شود؟


همچنین برخی میگویند علم قاضی به این دلیل حجت است كه حضرت علی(ع)براساس علم خود قضاوت نمود و بدون در خواست شهود از پیغمبر (ص) سر اعرابی را زد!
با كمی منطق و تفسیر مشخص میشود که تمثیل این نوع قضاوت با قضاوت در مورد زنا متفاوت است و ضمنا علی (ع) در مورد قضاوت خویش کاملا به درستی قضاوت را انجام داده اند


چرا كه اولا حضرت محمد (ص)، پیغمبر خداست و یك پیغمبر، معصوم و عاری از گناه است و هیچگاه با یك دروغ بی ارزش و 70 درهم ناقابل نمیتواند تمام دین اسلام و قرآن و همه رسالت خویش و زحمات اسلام را به مقداری پول بفروشد تا نعوذبلله در آینده مردم بگویند پیغمبر (ص) در محكمه عدل علی(ع) محكوم به دروغ شده است!!!


پس نتیجه گیری میشود كار علی (ع) صحیح بوده است و هر شخصی جای ایشان بود قطعا یقین حاصل مینمود كه هرگز پیغمبر نمیتواند دروغ بگوید پس نیازی به ارائه شاهد از سوی پیغمبر اسلام (ص) نبوده و این اعرابی است كه به پیامبر اسلام تهمت زده و حكمش مرگ خواهد بود.


ثانیا علی (ع) خود معصوم است و علم قاضی قابل قیاس با علم علی (ع) نیست و فقط افراد بالا مقام چون مجتهد معظم و حاكم شرع میتواند علم خود را با علم علی (ع) قیاس نماید.


ثالثا : تمثیل علم قضاوت علی (ع) در مورد نزاع و قتل و امثالهم صادق است نه در مورد جرایم منجر به مجازات حد مانند زنا! چه بسا علی (ع) گرچه علم یقین حاصل مینمودند که زنا صورت پذیرفته است اما تا قبل از اقرار مرتکب به اندازه 4 مرتبه و تاکید مرتکب بر اجرای حد و یا نرسیدن به حد نصاب 4 شاهد (با شرایط بسیار پیچیده که همگی باید صحنه دخول را میدیدند و صرفا لخت خوابیدن ملاک نیست) اجازه مجازات را صادر نمینمودند!
با توجه به مطالب یاد شده آیا میتوان در مورد افراد معمولی غیر از پیغمبر(ص) بدون شواهد و مدارك معتبر عنوان نمود كه به مانند پیغمبر راستگو هستند و عاری از گناه پس علم یقین حاصل شده است و حکم را صادر نمود؟!!
و آیا علم قاضی در رابطه با زنا بر خلاف طرق شرعی یعنی 4 بار اقرار یا 4 شاهد عادل نیست؟!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


قرآن کریم و دین بزرگ و مهربان اسلام برای اینکه اجتماع مومنین و مسلمانان به دور از هر گونه عمل زشت و گناه بوده و عموم مسلمین بدون هرگونه محرمات و با انتخاب راه درست هدایت شوند مجازاتی را برای انواع گناهان در نظر گرفته است.
اما توجه نمایید که هر گناهی راه های اثباتی دارد تا به هیچ عنوان شک و تردیدی و جود نداشته باشد و سوء استفاده ای در این میان نباشد و مرتکب واقعی به مجازات خویش برسد.


خداوند متعال برای عمل زنا مجازات سنگینی وضع نموده است و در مقابل، راه اثبات آن را نیز به همان اندازه سخت و مشکل نموده است.


به نظر میرسد که منظور از این مجازات بیشتر به دلیل انجام نشدن و جلوگیری از آن در انظار عمومی و عدم اشاعه فحشا است!
یعنی اگر چنانچه اشخاصی وقیحانه قصد ترویج و اجرای آن را در بین چند نفر داشته باشند باید به شدت مجازات شوند (اگر موجودی دوپا اینقدر وقیح باشد که با داشتن همسر سالم و قابل قبول و در شرایط تمکین بخواهد در نزد بیشتر از 3 نفر شاهد و عاقل، عمل زنا انجام دهد آیا شایسته مرگ سنگین نیست؟)
به شرطی که زنا واقعا ثابت شود و با طرق شرعی و راه های اثباتی که خداوند و شرع مشخص نموده است (اقرار و شهود با مراتب خاص!) اثبات گردد که در آن صورت مجازات آن (حد) خواهد بود.


پیغمبر اسلام (ص) و معصومین (ع) به طور کامل تجسس در این رابطه را منع نموده اند! ایشان در مورد شاهدها سختگیری فراوان داشتند! مثلا شاهدها همگی باید عادل و عاقل و دارای سلامت عقل و روح باشند، صحنه دخول را کاملا دیده باشند، موضوع زنا را به مانند هم و بدون تردید تعریف نمایند! و بدانند که صرفا لخت خوابیدن دو نفر در کنار هم و عشق بازی، زنا محسوب نمیشود!


در حالتی که همسر در مسافرت باشد یا زوجه عادت ماهیانه باشد احصان منتفی و هیچکدام، سنگسار نمیشوند.
سنگسار یا اعدام زمانی اتفاق میافتد که همه شواهد منجر به زنا و احکام آن در کنار هم به ترتیب چیده شوند و فقط و فقط از طریق شرعی ثابت شود.


عمل زنا از لحاظ اسلام فقط باید به طرق شرعی اثبات شود ( اقرار و شهود ).
اقرار یعنی فردی در نزد قاضی محترم 4 بار به عمل زنا اقرار نماید و شهود یعنی 4 شاهد عاقل و بالغ که عمل زنا را (دخول آلت تناسلی مرد به زن را همچون ورود نخ به سوزن و کاملا از نزدیک) دیده باشند و همگی عمل زنا را به مانند هم و بدون مکث و تفکر و تردید تعریف نمایند(که بعید به نظر میرسد که شخصی اینقدر وقیح باشد که بخواهد در نزد 4 نفر عمل دخول را انجام و ادامه دهد به طوری که آن 4 نفر کاملا صحنه را ببینند!).


*** این سخت گیری در اثبات عمل زنا را دین اسلام و خدای مهربان و بخشنده و توبه پذیر به این خاطر قرار داده است که آبروی انسانها حفظ شود و به هیچ وجه اشخاصی نتوانند با آبروی انسانها بازی نمایند و یا اگر شخصی اشتباهی نمود، به درگاه خداوند متعال پناه برده و در خفاء توبه نماید و توبه او واقعی باشد و هرگز به دنبال عمل زشت زنا نرود.***


حال اگر شخصی اینقدر وقیح و کثیف و پست باشد که در نزد 4 نفر یا بیشتر عمل زنا کند و با وجود آن 4 نفر یا بیشتر عمل خود را ادامه دهد آیامستحق مجازات سنگین نخواهد بود؟


اسلام آنقدر مهربان است که بر نحوه شهادت شهود و تعدادشان وسواس دارد! قرآن کریم میفرماید و کسانی که به زنان و مردان مسلمان تهمت میزنند 4 شاهد بیاورند و اگر 4 شاهد نیاورند همگی را شلاق بزنید!


خداوند متعال و مهربان راه اثبات زنا را بسیار سخت قرار داده است تا هیچکس حق تهمت نداشته باشد و کسی به راحتی مجازات نشود مگر که بسیار وقیح و قصد ترویج زنا داشته باشد.
پیغمبر (ص) و معصومین (ع) نیز بسیار سختگیری مینمودند تا کسی به این راحتی مجازات نشود بلکه توبه نماید.
***حتی اگر دونفر لخت در کنار هم خوابیده باشند زنا محسوب نمیشود مگر آنکه طرفین به دخول آلت تناسلی اقرار نمایند و یا عمل دخول را 4 نفر از نزدیک دیده باشند.***


حضرت علی (ع) میفرماید تجسس در زندگی دیگران نکنید و هرگاه از دور عمل گناهی را شاهد هستید با سرو صدا مرتکب را ازحضورتان مطلع نمایید تا مرتکب گناه بلافاصله گناه خویش را بدون اینکه شرمنده شود و متوجه شود شما میدانید بپوشاند!!


(براساس روایت امام صادق (ع): در زمان علی (ع) شخصی از فرمانده هان ایشان آمده و گفت در فلان جا عمل زنا انجام میدهند. علی (ع) خود به آن مکان رفته و از دور گناه را مشاهده نمودند، ایشان بلافاصله چشمان خود را بسته و با سرو صدای بلند فریاد زدند: شنیده ام که در این مکان گناه میکنند و خدا را در نظر نمیگیرند!! آن دو نفر که در حال انجام گناه بودند صدا را شنیده و از منطقه گریختند! حضرت برگشت و وقتی فرمانده پرسید یا علی (ع) آن گناه کاران را به سزای عملشان رساندید؟ جواب دادند: من گناهکاری ندیدم! فقط دونفر را در حال فرار دیدم!!)


اشخاصی که در نزد علی (ع) و یا پیغمبر (ص) به جهت اقرار به گناه مراجعه مینمودند، حضرات به بهانه ها و سوالهای مختلفی آنان را به منزلشان میفرستادند تا اقرار آنها به اندازه 4 دفعه نگردد مگر آنکه اشخاص، خود بر مجازات خویش تاکید مینمودند!!


در مورد شهود نیز بسیار سختگیری وجود دارد:
روایت است 3 نفر نزد علی (ع) رفته و شهادت دادند عمل زنا و دخول دونفر را در حال زنا دیده اند و هر 3 نفر صحنه را به مانند هم تعریف نمودند. حضرت بعد از شنیدن شهادت شهود فرمودند نفر چهارم کجاست؟ آن 3 نفر گفتند در راه است!! حضرت دستور دادند هر سه نفر را شلاق زدند!!


*** آری دین مهربان و بخشنده اسلام آنچنان مهربان است و راه اثبات گناه زنا را سخت نموده است که به راحتی آبروی مومنین نریزد چرا که آبروی مومن به مانند خون اوست***.


امام صادق (ع) میفرماید اگر شاهد زنا باشم هرگز جزو 3 نفر اول شهادت نخواهم داد زیرا بیم آن دارم یکی از آن سه نفر پشیمان شود و یا ضد و نقیض تعریف کند من هم شلاق بخورم!


حال با توجه به این مطالب معلوم میشود که گناهکاری که بدون قصد وقاحت در ادامه عمل زشت، یا بدون قصد علنی نمودن موضوع از روی ناآگاهی و صرفا وساوس ذاتی گناهی مرتکب شده است و 4 نفر شاهدی ندارد، باید در خفاء و در نزد خداوند توبه نماید و بر طبق گفته قرآن حتی نزدیک این عمل زشت هم نشود.


بر اساس گفته های شرعی و راه های اثبات زنا بر طبق شرع (اقرار و شهود) حال چگونه ممکن است که ما بخواهیم راه های دیگری را به " قرآن کریم و دستور خداوند" وارد نماییم در صورتی که مجازات سنگین آن را تغییر نداده ایم!!! (و همان مجازات خداوند را قرار داده ایم!!) آیا این صحیح است که بر اثر پیشرفت تکنولوژی و ابهامات فراوان در آن، راه اثبات زنا را ساده تر نماییم اما مجازات آن همچنان همان مجازات سنگین شرعی باقی بماند؟!


با وجود این همه ابهام آیا باز هم میتوان گفت که علم قاضی در اثبات زنا که دارای مجازات سنگینی است میتواند دخیل باشد؟!


وقتی گناهی بدون ترویج زنا و بدون آگاهی و صرفا از روی نادانی و وسوسه های ذاتی یک انسان جایزالخطا انجام گرفته است و وی بسیار پشیمان شده و توبه نموده و شاهدی هم ندارد و قصد برگشت به زندگی و اصلاح گذشته خویش را دارد یا شاید افرادی با وی سر خصومت دارند و قصد وارونه جلوه دادن موضوع و ادله را دارند تا برای قاضی علم یقین حاصل گردد آیا صرف بر ملاء شدن یک فیلم باید به مرگ محکوم شود؟


آیا نباید به جای این نگرش، باب را طور دیگری ملاحظه نموده و گشود که اشخاصی که تجاوز به حریم خصوصی میکنند و بر "عکس اسلام" عمل نموده و در زندگی افراد تجسس مینمایند_ و فیلم برداری پنهانی به قصد اخاذی انجام میدهند) مجازات گردند؟!
و مرتکب از ترس اینکه خود نیز گرفتار شود از دست اخاذی اینگونه موارد به قانون پناه نبرده و دائما باج بدهد و چه بسا یک عمر بلاجبار به کلیه افراد خانواده خود خیانت نماید!!


اگر تکنولوژی فیلم و پیام کوتاه در زمان پیغمبر (ص) وجود میداشت طبیعتا خداوند مهربان راه های سختتری برای مومنین قرار میداد تا آبروی گناهکار و جایزالخطا ( اگر که قصد اشاعه فحشا نداشته است و یا بدون آگاهی قبلی و از روی نادانی و اشتباه، گناهی انجام داده است و کسی وی را ندیده است و قصد توبه واقعی دارد) به راحتی نریزد و در خفاء به درگاه خداوند مهربان توبه نماید.


انسان موجودی است جایزالخطا و اگر گناهش بدون قصد و آگاهی و از روی اشتباه و بدون قصد اعشای فحشاء انجام شده است و به دنبال توبه و عدم ادامه عمل است بنابراین باید راهی برای او وجود داشته باشد.


---------------------------------------------------------------------------------






کلمات کلیدی: استفتاء مراجع ، استفتاء


علم قاضی ، علم قاضی در امور کیفری ، علم قاضی در زنا ، سنگسار ، فیلم ، پیام کوتاه ، اس ام اس ، علم قاضی ، علم قاضی در حدود ، علم قاضی در تعزیر ، علم قاضی در امور کیفری ، علم قاضی در حقوق ، علم قاضی و امارات ، آزمایشات پزشکی ، روابط نامشروع ، رابطه نامشروع ، فرق زنا با رابطه نامشروع ، زنا ، قرآن ، اسلام ، حدیث ، احصان ، محصن ، محصنه ، قانون مجازات اسلامی جدید ، استفتائات ، استفتاء ، فتوا ، اعدام ، اقرار ، شهود ، جرایم منافی با عفت ، محارم ، تجسس ، دادگاه ، دادسرا ، شلاق ، تازیانه ، رجم ، زنای محصنه ، حجیت علم قاضی ، حجت علم قاضی ، علم قاضی در امور جزا ، علم قاضی در اثبات زنا ، زنا ، قانون مجازات اسلامی جدید ، تفسیر قانون مجازات اسلامی جدید ، استفتاء ، ، استفتائات ، عقاید مراجع در زنا ، دادگاه ، دادگستری ، حجیت علم قاضی ، حجت علم قاضی ، تصمیم قاضی ، حکم قاضی ، قاضی ، اختیارات قاضی ، امور کیفری ، قانون کیفری ، دادسرا ، تازیانه ، آیا علم قاضی معتبر است؟ ، علم قاضی حجیت دارد؟ ، اعتبار علم قاضی ، تحلیل قانون مجازات اسلامی ، تفسیر قانون مجازات اسلامی، آيا در صورتي كه براي قاضي، بينه اي بر وقوع جرم مستوجب حد (زنا) اقامه نشود و فقط يك فيلم ويدئويي نشان گر وقوع جرم در دسترس باشد، آيا قاضي مي تواند حكم اجراي حد را براي مجرمين صادر كند؟
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
علم قاضی و استفتاء مراجع معظم در اثبات زنا - mina azartab - ۸ بهمن ۱۳۹۲ ۰۲:۳۰ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا