ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 6 رأی - میانگین امیتازات: 4.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت؟ (با ترجمه)
۵ آذر ۱۳۹۰, ۰۱:۱۰ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۱:۱۵ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #12
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه
(۴ آذر ۱۳۹۰ ۰۴:۲۸ عصر)mosafer نوشته:  با سلام
چیزی که خیلی برایم جالب بود آیه 18 سوره جن بود که تقریبا در مساجد ما به این موضوع توجه نمیشود . این آیه را بخوانید و نظر دهید که منظور بنده چه بوده فقط خواهشا با مدرک و دلیل بحث کنید تا بحث علمی شود.


بسم الله الرحمن الرحیم


وَ أَنَّ الْمَسجِدَ للَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَداً(18)
"و اينكه مساجد از آن خداست پس با خدا احدي را مخوانيد ( 18
)
. "
ترجمة الميزان ج : 20ص :75
أن المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا اين آيه عطف است بر آيه أنه استمع و جمله ان المساجد لله به منزله تعليل براي جمله بعد است كه مي‏فرمايد : پس با خدا احدي را نپرستيد و نخوانيد ، پس در حقيقت تقدير آيه چنين است : لا تدعوا مع الله احدا غيره لان المساجد لله - با خدا احدي غير او را مخوانيد ، براي اينكه مساجد تنها مال او است .

و مراد از دعا عبادت و پرستش است ، در جاي ديگر هم عبادت را دعا و دعا را عبادت خوانده و فرموده : و قال ربكم أدعوني استجب لكم ان الذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنم داخرين
.

ترجمة الميزان ج : 20ص :77

مفسرين در اينكه منظور از مساجد چيست اختلاف كرده‏اند ، بعضي گفته‏اند : مراد از آن ، كعبه است
.

بعضي گفته‏اند : مسجد الحرام است
.

بعضي آن را مسجد الحرام و مسجد الأقصي دانسته‏اند
.

و اشكالي كه به اين سه قول وارد است اين است كه كلمه مساجد جمع است ، و با يك مسجد و دو مسجد
منطبق نمي‏شود
.

بعضي ديگر گفته‏اند : همه حرم است
.

اين قول هم بدون دليل حرف زدن است
.



بعضي گفته‏اند : همه سطح زمين است ، چون رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : همه زمين را براي من مسجد و طهور كردند ، اين حديث هم به بيش از اين دلالت ندارد كه امت اسلام مي‏توانند در هر نقطه از زمين نماز بخوانند ، به خلاف آنچه از كيش يهود و نصاري مشهور است كه نمازشان تنها بايد در كنيسه و كليسا واقع شود حديث تنها جواز را مي‏رساند ، و اما اينكه همه زمين را مسجد بخواند تا هر جا كلمه مساجد گفته شد شامل قطعه قطعه‏هاي سطح زمين گردد چنين دلالتي ندارد .


بعضي هم گفته‏اند : مراد از آن نمازها است كه جز براي خدا خوانده نمي‏شود ، اين نيز بدون دليل سخن گفتن است
.

و از امام جواد (عليه‏السلام‏) روايت شده كه مراد از مساجد اعضاي هفتگانه بدن آدمي است كه در هنگام سجده بايد روي زمين قرار گيرد و عبارتند از : پيشاني ، دو كف دست ، دو سر زانو و دو سر انگشتان بزرگ پا ، كه روايتش به زودي در بحث روايتي از نظر شما خواهد گذشت ان شاء الله ، و همين معنا از سعيد بن جبير و فراء و زجاج نيز نقل شده
.
و اما با در نظر گرفتن اين حديث آنچه به نظر
ما مناسب‏تر است اين است كه بگوييم : مراد از براي خدا بودن مواضع سجده از انسان اين است كه مواضع هفتگانه سجود تشريعا به خدا اختصاص دارد ( نه اينكه غير از اين هفت عضو از بدن انسان ملك خدا نيست
.
نه ، همه ملك تكويني خدا هست و اين هفت عضو تشريعا هم از آن خداست ) و مراد از دعاء كه فرموده پس غير خدا را نخوانيد نيز همان سجده است ، چون روشن‏ترين مظاهر و مصاديق عبادت و يا خصوص نماز همان سجده است ، و اصلا نماز به خاطر سجده است ، كه عبادت ناميده مي‏شود
.
دوستان و یاران قرآنی : این آیه شریفه به همراه ترجمه و تفسیر آن .

بسم الله جناب "مسافر گرامی " حالا شما شروع کنید ببینم منظور شما از پرسیدن این پرسش په بوده و ما رو از نگارش پست هاتون مستفیض بفرمایید؟ حالا جوابنده شمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط hamed ، مریم گلی ، هُدهُد صبا ، mosafer
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
RE: آخرين آيه قراني كه شما را به تفكر واداشت جه بود با ترجمه - safirashgh - ۵ آذر ۱۳۹۰ ۰۱:۱۰ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا