جنگ نرم
۲۶ مرداد ۱۳۹۱, ۰۵:۴۳ عصر
ارسال: #14
|
|||
|
|||
RE: جنگ نرم
بسم الله الرحمن الرحیم
پوستر جنگ نرم ادامه: پاره حقیقتگویی To release a part of truth گاهی حادثه، خبر یا سخنی مطرح میشود که از نظر منبع، محتوای پیام، مجموعهای به هم پیوسته و مرتب است که اگر بخشی از آن نقل و بخشی نقل نشود جهت و نتیجه پیام، منحرف خواهد شد. این از رویههای رایج مطبوعات است که معمولاً متناسب با جایگاه و جناح سیاسی که به آن متمایل هستند، بخشی از خبر نقل و بخشی را نقل نمیکنند. این شیوه به خصوص در انتشار نظرات رهبران سیاسی متداول است. به طور کلی از دید روزنامهنگاران یک خبر هنگامی کامل است که عناصر خبری در آن به شکل کلی مطرح شوند. اما چنانچه یکی از عناصر خبری- چگونه؟ کجا؟ کی؟ چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ – در خبر بیان نگردد، خبر ناقص است. که در این تاکتیک، حذف یکی از این عناصر به عمد صورت میگیرد. درنشریات برای جلب نمودن نظر خواننده به تیتر خبر، از این تاکتیک استفاده مینمایند. محک زدن To Test for Confirm برای ارزیابی اوضاع جامعه و طرز تفکر مردم جامعه درباره موضوعی خاص که نسبت به آن حساسیت وجود دارد و یا دریافت بازخورد نظر حاکمان و یا گروهی خاص یا صنفی از اصناف جامعه، خبری منتشر میشود که عکسالعمل به آن، زمینه طرح سوژههای بعدی قرار میگیرد عوامل تبلیغاتی سعی میکنند برای دریافت بازخورد نظر گروهی خاص و یا حتی افراد جامعه، با انتشار یک موضوع عکسالعمل آنها را مورد ارزیابی قرار دهند و سیاستهای آینده خود را نسبت به آن طراحی کنند. تاکتیک محک زدن به نوعی، تاکتیک بازگشتی هم هست و به افراد خاص بر میگردد و جامعه محدودتری را در نظر میگیرد. اما بازخورد بیشتر به جامعه و عوام بر میگردد. مثلاً برای ارزیابی نظر مردم ایران راجع به رابطه با آمریکا، خبری منتشر میشود تا پس از محک زدن آن، موضوعات جدیتری را در این باره منتشر سازند. ادعا به جای واقعیت To truthPretention instead of trath رسانههای خبری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خودگاهی ادعاهایی علیه افراد، گروههای مختلف و رسانههای رقیب مطرح میکنند و آنان را مجبور به پاسخگویی مینمایند. در واقع در این روش، اخبار مخابره شده و یا به چاپ رسیده نوعی ادعا به جای واقعیت را در ذهن مخاطب تداعی میکند و با استفاده از کلماتی نظیر «ادعا» منبع خبر سعی میکند اولاً خبر را از دست ندهد، در ثانی صحت و سقم خبر را به گردن منبع مدعی آن انداخته، ثالثاً چنانچه خبر مورد تأیید قرار گرفت، اعتبار پخش آن را نصیب خود کند و در نهایت پیامی را که مدنظرش میباشد به همراه خبر القا نماید. اغراق عوامل تبلیغاتی با بهرهگیری از این شیوه دست به پخش مطالب مبالغهآمیز میزنند. آنها سعی میکنند مطالب کوچک را بسیار بزرگتر از آنچه وجود دارد جلوه دهند و همچنین قادرند از مطالب بزرگ به شکلی ضعیف و در زمان، مکان و جایگاهی که به چشم نمیآید، بهرهبرداری کند. تفرقه شاید بتوان تفرقه را یکی از مؤلفههای عوامل قبلی دانست که با استفاده از آنها عامل تبلیغاتی سعی میکند بین جامعه مخاطبان خود با مرزبندی و جناح بندیهایی که در اکثریت موارد کاذب هم میباشد، مطالبی را پخش کند تا پتانسیل و توان آنها را کاهش دهد. ترور شخصیت در شیوههای جدید، ترور فیزیکی جای خود را به ترور شخصیت داده است. در زمانهایی که نتوان فردی را ترور فیزیکی کرد و یا نباید افراد مورد ترور فیزیکی قرار گیرند، سعی میکنند از طریق عوامل تبلیغاتی جنگ روانی و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی، شخصیتهای مطرح و موثر در جناح مقابل را به زیر ذرهبین کشیده و با بزرگنمایی نقاط ضعف آنان را ترور شخصیت نماید. ادامه دارد...
یاد شهدایمان بخیر!
من اگر بنشینم، تو اگر بنشینی، چه کسی برخیزد؟ |
|||
|
|
پیامهای داخل این موضوع |
RE: جنگ نرم - zeinab - ۲۵ تير ۱۳۹۰, ۰۱:۲۵ عصر
RE: جنگ نرم - zeinab - ۲۹ تير ۱۳۹۰, ۱۲:۰۱ عصر
RE: جنگ نرم - zeinab - ۴ مرداد ۱۳۹۰, ۱۲:۰۰ عصر
RE: جنگ نرم - zeinab - ۱۰ مرداد ۱۳۹۰, ۱۰:۲۶ صبح
RE: جنگ نرم - zeinab - ۱۶ آبان ۱۳۹۰, ۰۵:۰۰ عصر
RE: جنگ نرم - hamed - ۱۶ آبان ۱۳۹۰, ۱۰:۰۰ عصر
RE: جنگ نرم - safirashgh - ۱۹ آبان ۱۳۹۰, ۰۵:۱۸ عصر
RE: جنگ نرم - منتظر - ۱۹ آبان ۱۳۹۰, ۰۷:۵۴ عصر
RE: جنگ نرم - safirashgh - ۲۳ آبان ۱۳۹۰, ۰۸:۱۵ صبح
RE: جنگ نرم - sh1000 - ۳۰ آبان ۱۳۹۰, ۱۱:۵۳ عصر
RE: جنگ نرم - safirashgh - ۱ آذر ۱۳۹۰, ۰۱:۵۵ عصر
تاکتیکهای عملیات روانی در جنگ نرم - zeinab - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱, ۱۰:۳۴ صبح
RE: جنگ نرم - zeinab - ۲۶ مرداد ۱۳۹۱ ۰۵:۴۳ عصر
RE: جنگ نرم - هُدهُد صبا - ۲۳ آبان ۱۳۹۳, ۰۸:۱۶ عصر
|
کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان
1 مهمان
بازگشت به بالابازگشت به محتوا