ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امیتازات: 4.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فراماسونری چیست؟
۲۹ بهمن ۱۳۸۹, ۱۲:۵۰ عصر
ارسال: #24
RE: فراماسونری چیست؟
سلام بر یاوران قرآنی

بله می دونم پستم یه مقدار طولانیه...
ولی مطالب واقعا ارزش خوندن داره و هیچ جوری نتونستم ازشون فاکتور بگیرم...
درستکه قسمت های مختلف این تالار اهمیت خودشون رو دارن اما بر مای بچه شیعه ،واجبه دشمن ترین دشمنانمون رو که به راحتی در خانه ها و افکار مردم و حتی خانواده ی خودمون نفوذ می کنن رو بشناسیم و به دیگران بشناسونیم. یهود شبانه روز در تلاشه تا اندیشه ی ناب و زیبای عاشورا و مهدویت رو از شیعه بگیره اونوقت ما که ادعا و آرزوی الهم جعلنا من خیر انصاره و اعوانه داریم ،حتی حوصله خوندن مطالب آماده رو جهت بالابردن آگاهی و نجات خود و بشر نداریم...
بعد توی شعر هامون از آقا گله مندیم و آواز انتظار رو همچین قشنگ سر می دیم که انگار آقا علی رغم تلاش ها و ناله های ما هیچ التفاتی به ما نداره...
خواهشا در این زمینه کوتاهی نفرمایید.


بخش چهارم ـ تعريف مفاهيم در شبکه عنکبوتي


آنچه در سه گانه مرد عنکبوتي موضوعيت دارد ، در نگاه اول نوعي منجي گرايي با سبک و سياق هاليوود مي باشد . در اين بخش به بررسي ابعاد اين نوع از منجي گرايي مي پردازيم تا لايه هاي ديگري از اين مجموعه مشخص گردد .

1 ـ مرد عنکبوتي ، فردي است که نسبت به دنيا تمايل چنداني ندارد و به حداقل آن رضايت داده است . او نوعي معصوميت در چهره دارد و در قسمتهاي اول و دوم ، دلي بي کينه و سرشار از محبت و نوع دوستي همراه دارد . او کمک به ديگران و نجات مردم را اولويت زندگي خود قرار داده و حتي گاهي اين اولويت ، اصل زندگي اش و تشکيل دادن خانواده را تحت تاثير قرار مي دهد و باعث مشکلاتي بين او و نامزدش مي شود .
اين نوع از منجي گرايي در هاليوود سابقه طولاني دارد . در نقش هايي مثل سوپرمن ، بت من ، نابودگر و ... هميشه جامعه آمريکا را به عنوان نماد جامعه بشري معرفي کرده و وقتي تهديدي براي اين تمدن پيش مي آيد ، يک قهرمان پيدا مي شود و دنيا را که همان آمريکاست نجات مي دهد .
منجي گرايي که در هاليوود فرد محور است . تمام کارها ، تمام اصلاحات ، تمام تحولات ، تمام مبارزات را يک نفر انجام مي دهد و هيچ کس ، هيچ کاري انجام نمي دهد تا منجي آمده و مشکلات را حل نمايد . اين موضوع به طور واضح در مبارزات مرد عنکبوتي ديده مي شود . هنگامي که او به تنهايي به سراغ تهديد کنندگان شهر مي رود و با آنها مبارزه مي کند ، مردم يا اصلاً حضور ندارند و يا اگر هستند تنها تماشاچي مي باشند و به تشويق منجي خود مي پردازند .


2 ـ نکته ديگر در اين نوع منجي گرايي آن است که ، تهديدهايي که جامعه را مورد هدف قرار داده ، دفع آن فقط در توان منجي مي باشد که با سرعت عمل خود و ابزارهايي که دارد ، با دشمن وارد مبارزه مي شود و او را شکست مي دهد ، يعني در اين مبارزات هيچ تعريفي از مبارزات مردمي و وارد شدن مردم در نجات جامعه و سرنوشت خود ديده نمي شود . اين دو نکته با منجي گرايي ، موعود گرايي و مهدويت صحيح که در اسلام وجود دارد کاملاً متفاوت مي باشد .
در اسلام منجي گرايي ، فرد محور نمي باشد ، يعني اينگونه نيست که منجي به تنهايي بيايد و تمام کارها را اصلاح نمايد و همه ي مشکلات را حل کند ، بلکه خود مردم نيز در اصلاح و رفع مشکلات نقش جدي و کليدي دارند . تمام تلاش امامان شيعه در اصلاح جامعه و رفع مشکلات ، بر پايه ي تربيت انسانها و تلاش براي گسترش سطح آگاهي عمومي براي حل مشکلات بوده است .
آنچه در سيره ي ائمه ديده مي شود بر اين اصل استوار بوده که امامان تا زماني که ياران آماده نداشتند دست به قيام نمي زدند اصلاح يک جامعه بدون خواست عمومي آن تحقق نمي يابد و لزوم اين خواست ، مشارکت عمومي و گروهي مردم در ايجاد اصلاحات و تلاش در رفع مشکلات مي باشد .
در صورتي که اين اصل را نپذيريم و قائل به اين باشيم که منجي به تنهايي خود مي تواند و بايد جامعه را اصلاح نمايد و انسانها را نجات دهد ،آنچه در تفکرات انحرافي انجمن حجتيه وجود دارد این است که ما در ايجاد و بسترسازي ظهور حضرت و اصلاح جامعه هيچ نقشي نداريم و ثمره ي آن ترويج ظلم و فساد خواهد شد ، تا خود حضرت بيايند و جامعه را اصلاح کنند .
طبق حديث حضرت زهرا : ( مثل الامام کمثل الکعبه اذ توتي و لا تاتي ) ؛«مثل امام مثال کعبه است که مردم بايد به سراغ او روند و او نمي آيد ». رسالت امام مانند رسالت پيامبر نيست که چه مردم اقبال کنند چه نکنند ، رسالت خود را انجام مي دهد ، بلکه امام مانند کعبه منتظر مي ماند تا مردم به سراغ او رودند .
اگر قرار بود حضرت به تنهايي قيام نمايند و به جامعه و جهان را اصلاح نمايند ، چرا تا کنون اين کار انجام نشده است ؟ چرا اصلاً مقوله ي غيبت صورت گرفت ؟ چرا دوران غيبت کبري شروع شد ؟ و يا اصلاً چرا يازده امام پيشين اين رسالت را انجام ندادند ؟ با اينکه مي دانيم (کلهم نور واحده) مي باشند .
پس در مقوله ي مهدويت و منجي گرايي صحيح ، دو نکته اساس و پايه آن مي باشد :

1 ـ قيام ، اصلاح و اقامه عدل توسط يک فرد به تنهايي و بدون مشارکت مردم ميسر و ممکن نيست ، چون اين امر با اسباب طبيعي بايد پيش رود .
2 ـ نقش مردم در مبارزات و اصلاحات و تغيير ساختار و دفع تهديدات نقش کليدي و مهم مي باشد و تا اين عامل مهيا نباشد نمي توان هيچ تغيير و يا اصلاح کلان را شکل داد . ولي آنچه در منجي گرايي عنکبوتي مطرح مي شود بر خلاف اين حقيقت است .

هدف هاليوود و استعمار غرب نيز دقيقاً همين مي باشد که شيعه به عنوان اصيل ترين و غني ترين مکتب در اسلام ، که داراي پتانسيل هايي چون عاشورا و مهدويت مي باشد ، فلج اعتقادي مي شود . شيعه با داشتن تفکر عاشورايي در مقابل هر ظلم و بي عدالتي قيام مي نمايد و با داشتن مهدويت ، هميشه به آينده اميدوار مي باشد و براي بهتر شدن و تغيير وضعيت حرکت مي کند . اگر استعمار بتواند با استحاله ي مفهومي ، عاشورا را از اين مفهوم تهي کند و آن را فقط به يک نمايش و ارکستر عزا تبديل نمايد ، در واقع رسالت عاشورا رااز شيعه گرفته است و شيعه دچار فلج عقيدتي مي شود . همچنين اگر استعمار ، مهدويت را ، که اميد همراه با حرکت ، براي بهتر شدن و اصلاح و رفع مشکلات و تلاش براي مهيا کردن بستر حکومت صالحان است را ، تبديل کند به نشستن و منتظر بودن و عدم فعاليت فردي و اجتماعي ، در واقع تفکر مهدويت را در ميان شيعه استحاله نموده است . با فلج شدن اين دو اصل در شيعه ، اصل امامت نيز از مدار خارج خواهد شد و در نتيجه عدالت نيز ديگر موضوعيت ندارد و وقتي عدالت محور نباشد ، معاد نيز مفهومي نخواهد داشت . با اين روش کليه ي مباني فکري و حرکتي شيعه تغيير مفهوم داده ، ديگر ماهيت اصلي خود را نخواهد داشت . هاليوود به عنوان قوي ترين ابزار رسانه اي يهود ، در راستاي ناتوي فرهنگي در مقابل تشيع ، اين تغيير مفهوم و تحريف کلام را عملياتي مي نمايد . همان گونه که يکي از کارهاي يهود ، تحريف کلام از مواضع آن بوده است .



3 ـ موضوع ديگري که در مقوله ي منجي گرايي در مجموعه عنکبوتي به آن پرداخته شده است ، عدم عصمت و احتمال گناه و اشتباه در منجي مي باشد .
مرد عنکبوتي در قسمت اول و دوم ، به دور از اشتباه و گناه پيش مي رود و سعي در نجات جامعه خود دارد ، ولي در قسمت سوم بعد جديدي از شخصيت او ظاهر مي شود . او به واسطه ي کينه اي که از قاتل عموي خود دارد ، تمام وجودش پر از خشم و نفرت و انتقام مي شود . هنگامي که در خواب با فکر انتقام از قاتل ، با خود کلنجار مي رود ، ماده ي بيگانه ي انگلي به بدن او مي چسبد و سراسر لباس او را مي پوشاند . او با اين لباس قدرت بيشتري پيدا مي کند و شروع مي کند به انتقام گيري ، کينه ورزي و تحقير ديگران . او در اثر تشويقهاي مردم و تمجيدهايشان دچار خودشيفتگي و غرور مي شود و تنها خودش را مي بيند . پيدا شدن اين احساس ها باعث مي شود به کارهاي اشتباهي دست بزند که ديگر معصوميتي در چهره اش نباشد . آنچه اين روند به مخاطب القا مي کند ، اين است که منجي انسانها هم مي تواند مغرور و خودپسند شود ، مي تواند دچار حس انتقام و کينه توزي شود و مي تواند دست به کارهايي بزند که باعث فساد و تباهي شود . در قسمت سوم حتي به صراحت از طرف مدير روزنامه مطرح مي شود که بايد عکس مرد عنکبوتي در حال ارتکاب جرم گرفته شود . وقتي مردم بپذيرند منجي هم مي تواند اشتباه کند و گناهي مرتکب شود و محوريت يک انسان معصوم از بين برود ، هر کس که از ابراز قدرت و نفوذ مالي برخوردار باشد ، مي تواند ادعاي منجي بودن نمايد . همانگونه که در جنگ عراق و آمريکا ، جرج دبليو بوش ، ادعاي منجي بودن براي تمام کشورها را مطرح نمود . عصمت منجي و امام که در مهدويت شيعه موضوعيت دارد ، يک نکته اساسي و کليدي در اين مقوله است . در صورت زير سوال رفتن آن و يا کمرنگ شدن آن ، فرصت براي مدعيان مهدويت مهيا خواهد شد . مجموعه عنکبوتي در راستاي اهداف تهديد نرم ، سعي دارد شرط عصمت و عدم خطاپذيري منجي بشريت را زير سوال برده و کمرنگ نمايد .



4 ـ نکته ي ديگري که قابل توجه است اينکه مرد عنکبوتي براي گرفتن انتقام کشته شدن عمويش که به ناحق کشته شده است ، وارد ميدان مي شود و دست به آن اقدامات مي زند و در نهايت اشتباه معرفي مي شود . اين داستان دقيقاً از روي علت ظهور حضرت ولي عصر (عج) کپي برداري شده است . حضرت صاحب الزمان (عج) ، علت قيام خود را خونخواهي و انتقام از کشته شدن جد بزرگوارش ، حسين بن علي ، عنوان مي کند و با اين شعار قيام مي نمايد و از قاتلان آن حضرت انتقام مي گيرد . قيام حضرت و انتقام گرفتن ايشان بر حق استوار است . در مجموعه عنکبوتي سعي شده مسئله انتقام گرفتن را يک رفتار ضد اخلاقي و اشتباه قلمداد نمايد و در نهايت در پايان فيلم نيز مرد عنکبوتي ، قاتل عمويش را مي بخشد . شايد يهود در حال عرصه سازي فرهنگي براي خنثي کردن شعار يا لثارات الحسين باشد تا پس از ظهور حضرت ، مردم از ايشان بخواهند تا قاتلان جدشان راعفو کنند .
شخصيت پردازي که براي قاتل عموي او شکل مي گيرد ، جاي دقت بيشتري دارد . در ابتداي فيلم مرد قاتل که از زندان فرار کرده است به خانه اش مي رود تا دخترش را ببينند . بيشتر سکانسهايي که او نقش ايفا مي کند همراه با موسيقي آرام و درام مي باشد ، به طوري که حس نوع دوستي و ترحم را در مخاطب نسبت به اين فرد فراري و قاتل بر مي انگيزد . جملاتي که او در ديالوگ هايش به کار مي برد ، بسيار قابل تامل است . او در جايي که با همسرش روبرو مي شود چند جمله مي گويد : « براي کاري که کردم دليل خوبي داشتم » و « من آدم بدي نيستم ، سرنوشت بدي داشتم » اين جمله ها در داستان فيلم نيز تاييد مي شود . هنگامي که او به داخل گودال شن مي افتد و ناخواسته تغيير ساختار مولکولي مي يابد و تبديل به مرد شني مي شود ، مخاطب مي پذيرد که او واقعاً ناخواسته سرنوشت بدي داشته است .
او حتي در پايان فيلم نيز که با مرد عنکبوتي روبرو مي شود ، دو جمله ي کليدي را به کار مي برد ، « خودم انتخاب نکردم که اين باشم » و « از تو نمي خوام ببخشي ، فقط مي خوام که درک کني » جملات مرد شني که در طول فيلم به کار مي رود و سرنوشتي که براي او رقم مي خورد ، اين مطلب را به مخاطب انتقال مي دهد که مجرم و گناهکار ، ناخواسته گناهي را مرتکب مي شود و سرنوشت او بد رقم خورده است .
اين نوع نگاه که سعي مي شود براي مرد شني تبيين شود مقوله اي مفصل در مباحث جرم شناسي و مباحث کلامي جبر و اختيار مي باشد . در مقوله ي جرم شناسي که در حال حاضر فعالان حقوق بشر آمريکايي از آن سوء استفاده مي کنند ، اين موضوع مطرح مي شود که بسياري از جرم ها ، جرم محسوب نمي شود ، چون طرفين آن با رضايت آن را انجام مي دهند مثل هم جنس بازي ، فحشاء خانوادگي ، فيلمبرداري از مسائل خصوصي ديگران و .. در تمام اين موارد چون طرفين نسبت به آن رضايت دارند ، اين عمل ديگر جرم محسوب نمي شود .
در موارد ديگر نيز براي تبرئه ي فرد مجرم ، اين بحث را مطرح مي کنند که آيا مجرم ، خود به تنهايي مجرم است ؟ يا اينکه جامعه ، خانواده ، تربيت و بسياري عوامل ديگر در شکل گيري جرم دخيل بوده است . با دامن زدن به اين عوامل و کمرنگ کردن نقش اراده ي فرد ، کم کم اين باور تقويت مي شود که مجرم ، ديگر مجرم نيست . در حوزه ي مباحث کلامي نيز ، با اعتقاد به جبري گري اين نتيجه حاصل مي شود که هر چه اتفاق مي افتد ، خواست خدا بوده و بشر در آن دخالتي ندارد . اين همان تفکري است که توسط امويان رواج يافت و باعث شکل گيري تفکرات معتزله گرديد . اين تفکر که در حال حاضر نيز وجود دارد خيلي از جريانات و حوادث تاريخي را خواست خدا مي داند ، مثلاً روي کار آمدن معاويه و حکومت او را خواست خدا مي دانند ، کشته شدن امام حسين به دست يزيد را خواست خدا مي داند .
بسياري از وهابيان در حال حاضر بر اين عقيده اند که يزيد گناهي مرتکب نشده است و خواست خدا بوده است که امام حسين به آن شکل به شهادت برسد . با پذيرش اين دو مسئله ، يعني :

1ـ مجرم در ارتکاب جرم خود ، به تنهايي مجرم نيست بلکه عوامل محيطي و تربيتي در آن نقش داشته و اراده ي شخصي نقش چنداني ندارد .
2 ـ حوادث و اتفاقات ، به خواست خداوند اتفاق مي افتد و بشر دخالتي در آنها ندارد .


نتيجه اي که حاصل مي شود اين خواهد بود که مقوله اي به نام تبري و دشمني با دشمنان خدا موضوعيت ندارد و لعن دشمنان خدا و پيامبران و ائمه ، مفهومي نخواهد داشت و نهايتاً نيز انتقام گيري از قاتلان و دشمنان اهل بيت و امام حسين نيز موضوعيت ندارد . مجموعه عنکبوتي با روش جنگ نرم و عرصه سازي فرهنگي به روش هاليوود ، تلاش دارد اين مفاهيم را در ميان مردم جهان ، خصوصاً شيعه نهادينه نمايد . همان طور که در روايات آمده است قيام حضرت صاحب الزمان (عج) بر اساس خونخواهي و انتقام خون سيدالشهداء مي باشد و قبل از ظهور حضرت ، فرهنگ عاشورا در ميان مردم جهان گسترش مي يابد و مردم آماده اين انتقام خواهند شد . رسالت امروز يهود ، تحريف اين مفاهيم است .


5 ـ نکته ديگري که مي توان در بحث منجي گرايي مطرح نمود اين است که ، اساساً ما منجي را براي چه مي خواهيم ؟ آيا ما منجي را براي رفع مشکلات و نيازهايمان مي خواهيم ؟ آيا منجي رسالتي جز اين ندارد که حوادث و بلاها را از سرما بر طرف نمايد ؟ آيا منجي فقط واسطه ي رفع حاجات و دريافت عنايات است ؟ آيا ما بايد به زندگي عادي و روزمره ي خود مشغول باشيم و وقتي دچار مشکل شديم از منجي بخواهيم که آن مشکل را حل نمايد ؟ آيا مي توانيم به امور عادي مملکتي و حکومتي مشغول باشيم و به رشد و توسعه کشور بپردازيم بدون آنکه توجهي به منجي داشته باشيم و فقط در وقت تهديدهاي امنيتي از او مدد بخواهيم ؟ آنچه در مجموعه عنکبوتي درباره ي کارکرد منجي در ارتباط با مردم و مردم در ارتباط با منجي ارائه مي دهد ، دقيقاً همين است .مردم و منجي هر کدام مشغول زندگي خود هستند ، مردم در لذتهاي زندگي و روزمرگي ها و بهشت شداد آمريکا غرق هستند و منجي هم در حال زندگي معمولي خود است ، تا اينکه مشکلي و حادثه اي پيش مي آيد و روال زندگي مردم به هم مي خورد و اينجاست که منجي عنکبوتي مي آيد و مشکل را رفع مي کند تا مردم در آرامش روزمره خود قرار گيرند .


[تصویر:  images?q=tbn:ANd9GcQ-ZD_iIZqFSfZpRm-xxLT...xDLhNJO-cY]

آقاجان بدانید و بدانند که لبخند رضایت شما را با هیچ چیز عوض نخواهیم کرد
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط مشکات ، منتظر ، یاس نیلوفری ، ضحی ، غریب ومنتظر(غریبه منتظر) ، zeinab ، sh1000
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۳۰ دي ۱۳۸۹, ۰۶:۵۸ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۳۰ دي ۱۳۸۹, ۱۰:۰۱ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۱ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۵۵ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - یاس نیلوفری - ۲ بهمن ۱۳۸۹, ۰۲:۳۱ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - یاس نیلوفری - ۲ بهمن ۱۳۸۹, ۰۵:۴۷ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۲ بهمن ۱۳۸۹, ۱۰:۰۷ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - narges - ۳ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۴۰ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۳ بهمن ۱۳۸۹, ۰۱:۲۱ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - مشکات - ۳ بهمن ۱۳۸۹, ۰۷:۳۱ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۳ بهمن ۱۳۸۹, ۰۷:۳۹ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - یاس نیلوفری - ۵ بهمن ۱۳۸۹, ۰۱:۱۴ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۵ بهمن ۱۳۸۹, ۰۵:۱۰ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - یاس نیلوفری - ۶ بهمن ۱۳۸۹, ۱۰:۱۷ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۷ بهمن ۱۳۸۹, ۰۷:۲۰ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۸ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۰۸ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - safirashgh - ۹ بهمن ۱۳۸۹, ۰۹:۱۴ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۱۴ بهمن ۱۳۸۹, ۱۱:۰۶ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۰۲:۲۱ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - zeinab - ۱۵ بهمن ۱۳۸۹, ۰۲:۳۵ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹, ۰۵:۱۰ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹, ۰۷:۵۳ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - هُدهُد صبا - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹, ۰۹:۱۵ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۲۶ بهمن ۱۳۸۹, ۰۸:۱۶ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ ۱۲:۵۰ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - کبوتر حرم - ۲ اسفند ۱۳۸۹, ۰۹:۳۳ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - hamed - ۱۲ اسفند ۱۳۸۹, ۰۸:۳۴ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - solaleh - ۲۴ آبان ۱۳۹۰, ۱۲:۴۹ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - sh1000 - ۲۴ آبان ۱۳۹۰, ۰۱:۲۷ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - safirashgh - ۱۲ دي ۱۳۹۰, ۱۰:۰۱ صبح
RE: نماد های فراماسونری+ عکس - hamed - ۱۸ دي ۱۳۹۰, ۰۸:۴۵ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - safirashgh - ۱۹ دي ۱۳۹۰, ۱۰:۴۱ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - safirashgh - ۲۰ دي ۱۳۹۰, ۰۲:۵۱ عصر
RE:بنام ورزش -بكام ارتش دجال - hamed - ۲۱ اسفند ۱۳۹۰, ۱۰:۵۷ صبح
RE: فراماسونری چیست؟ - PARADISE✿✿ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۱, ۱۱:۳۳ عصر
RE: فراماسونری چیست؟ - safirashgh - ۲۷ فروردين ۱۳۹۱, ۰۲:۳۷ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا