ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت شیعه و سنی
۹ خرداد ۱۳۹۱, ۰۵:۱۷ عصر (آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ ۱۱:۰۸ عصر، توسط safirashgh.)
ارسال: #9
RE: تفاوت شیعه و سنی
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت زینب بانو و سپاس بابت تذکر و جواب شما.

کاربر گرامی "انتظار " به جمع یاران قرآنی خوش آمدید.



طرح سوال : سیره پیامبر(ص) در مورد اتحاد ملی چگونه بود؟



از سیره عملى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) استفاده مى شود که هرگز براى قومیت ها و ملّیت ها ارزش خاصى قرار نداده، بلکه در صدد الغاى این ارزش هاى خیالى و اصالت دادن به ارزش هاى اسلامى بوده است. اینک به نمونه هایى از آن اشاره مى کنیم؛
1ـ درکتاب السیرة النبویة آمده: پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به مدینه هجرت نمود و در آن دیار بین دو قبیله اوس و خزرج که از دیرباز با یکدیگر نزاع و جنگ داشتند الفت ایجاد کرد و همه را به دور خود جمع نمود، تا این که یکى از یهودیان معاند به نام شاس بن قیس بر عدّه اى از اصحاب رسول خدا(صلى الله علیه وآله) از این دو قبیله گذر کرد و دید که آنان دور هم جمع شده و با هم سخن مى گویند. او از این الفت و یگانگى به خشم آمد، لذا به جوانى یهودی که همراهش بود دستور داد تا با آن ها مجالست کند و از جنگ هایى که بینشان بوده سخن بگوید... او چنان سخن گفت که عقده ها وکینه ها را از هر دو طرف برانگیخت و افرادى از دو قبیله شروع به پرخاش به یک دیگر کردند. خبر به رسول خدا(صلى الله علیه وآله) رسید، آن حضرت(صلى الله علیه وآله) با جماعتى از اصحاب خود به نزد آنان آمد و فرمود: « یا معشر المسلمین! الله، الله، أبدعوى الجاهلیة و انا بین أظهرکم بعد ان هداکم الله بالاسلام و اکرمکم به و قطع به عنکم امر الجاهلیة و استنقذکم من الکفر و الّف بین قلوبکم؟!»؛ « اى جماعت مسلمین! خدا را، خدا را در نظر بگیرید، آیا دعواى جاهلیت مى کنید در حالى که من در میان شما هستم بعد از آن که خداوند شما را به اسلام هدایت و تکریم نمود و به واسطه آن امر، جاهلیت را از شما قطع کرد و از کفر نجاتتان داد و میان شما اتحاد و اتفاق ایجاد کرد (و دلهاى شما را با هم مهربان کرد)؟!». این سخنان پیامبر(صلى الله علیه وآله) همانند آبى بود که بر روى آتش ریخته باشند؛ زیرا آنان فهمیدند که نزاعشان شیطانى بوده و کیدى از ناحیه دشمنانشان بوده است. و لذا مردان قبیله اوس و خزرج برخاسته و با یک دیگر معانقه نمودند.[1]
2 ـ به نقل از سیره ابن هشام آمده: هنگامی مسلمانان بر قبیله بنى المصطلق پیروز شدند و عده اى از آن قبیله کشته و اسیر شد. آنگاه بین دو نفر از گروه انصار و مهاجر اختلاف و نزاع شد، انصارى صدا زد: اى جماعت انصار! و دیگری گفت: اى جماعت مهاجران. چون پیامبر(صلى الله علیه وآله) این گونه سخنان را شنید، فرمود: «این گونه کلمات را رها کنید... یعنى این گونه سخنان از ادعاهاى جاهلیت است، در حالى که خداوند مؤمنان را داراى یک حزب قرار داده و همه را برادر خطاب کرده است، باید همه صداها در هر مکان و زمان به جهت مصالح عمومى اسلام و مسلمین باشد نه مصالح اقوامى خاص...».[2]
3 ـ در طبقات الکبری نقل شده: پیامبر(صلى الله علیه وآله) هنگامى که به مدینه آمد بین مسلمانان عقد اخوت بست، بین بردگان و موالى اخوت ایجاد نمود، لذا مشاهده مى کنیم که بین بلال حبشى که برده اى سیاه پوست بود با خالد خثعمى که از بزرگان صحابه به حساب مى آمد و نیز بین زید با عمویش حمزه و بین عمّار و حذیفه عقد برادرى بست، تا از این طریق نظام طبقاتى و قوم گرایى و افکار ناسیونالیستى را از بین بردارد و به جاى آن امتیاز اسلام و تقوا را جایگزین سازد. [3]
4 ـ همچنین پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در خطبه حجة الوداع مى فرماید: « ایّها الناس! انّ ربّکم واحد و اباکم واحد، لیس لعربى على اعجمىّ و لا لأعجمىّ على عربىّ و لا لأحمر على ابیض و لا لأبیض على أحمر فضلٌ الاّ بالتقوى»؛[4] « اى مردم! همانا پروردگار شما یکى، و پدر شما یکى است، هرگز عرب بر عجم و عجم بر عرب و سرخ پوست بر سفید پوست و سفید پوست بر سرخ پوست برترى به جز در تقوا ندارد».
5 ـ در کتاب مسند احمد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز نقل شده که فرمود: « مثل المؤمنین فی توادّهم و تعاطفهم و تراحمهم مثل الجسد، اذا اشتکى منه شىء تداعى له سائر الجسد بالسهر و الحمىّ»؛[5] « مثال مؤمنان در دوستى و عطوفت و ترحم به یکدیگر همانند بدن است که اگر جزئى از آن مریض شود سایر اعضا با او در بیدارى و تب همراهى خواهند نمود».
6 ـ در کتاب بحار الانوار از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود: « لمّا کان یوم فتح مکة قام رسول الله(صلى الله علیه وآله) فی الناس خطیباً فحمد الله و اثنى علیه ثمّ قال: ایها الناس! لیبلغ الشاهد الغائب، انّ الله تبارک و تعالى قد اذهب عنکم بالاسلام نخوة الجاهلیة و التفاخر بآبائها و عشائرها. ایها الناس! انّکم من آدم و آدم من طین، ألا و انّ خیرکم عند الله و اکرمکم علیه الیوم اتقاکم و اطوعکم له»؛[6] « روز فتح مکّه رسول خدا(صلى الله علیه وآله) در بین مردم خطبه اى خواند و پس از حمد و ثناى الهى فرمود: اى مردم! حاضرین به غایبین اطلاع دهند، همانا خداى تبارک و تعالى به واسطه اسلام نخوت جاهلیت و تفاخر به پدران و عشیره ها را از بین برده است. اى مردم! همه شما از آدم آفریده شده و آدم از گل خلق شده است. آگاه باشید که بهترین شما نزد خدا و کریم ترین شما نزد خدا، امروز، باتقواترین و مطیع ترین شما نسبت به دستورات اوست».
در نتیجه از آیات قرآن و سیرۀ پیامبر اکرم(ص) استفاده می شود: که مسلمانان گرد هم آیند و به اصول و ارزش های الهی توجه کنند. و برای اصول مشترک و اهداف مشترک خود با هم متحد و منسجم گردند.[7]

منابع
[1]. السیرة النبویة، ج 1، ص 555 ـ 556.
[2]. سیره ابن هشام، ج 3، ص 303.
[3]- زندگانى‏ محمد(ص) ترجمه، ج‏1، ص:338. و الطبقات‏الکبرى ترجمه، ج‏3، ص:200.
[4]. سیره ابن هشام، ج 2، ص 412.
[5] . مسند احمد، ج 4، ص 270.
[6]. بحارالأنوار، ج 73، ص 293.
[7] - اتحاد ملى و انسجام اسلامى در پرتو آموزه هاى غدیر، على اصغر رضوانى، ص25


________________________________________

اما یک سوال مگر ما مسلمان نیستیم و خداوند تبارک وتعالی با وجود قرار دادن قرآن و سنت ( پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله و ائمه اطهار علیهما السلام ) را رسیدن به خودش رو برای هموار نکرده است؟ متاسفانه برخی شیعیان این اصل رو فراموش کرده و در برخی موارد ائمه علیهما السلام رو بالاتر از خدا قرار می دهند. وقتی خداوند در قرآن در مود مودت صبحت کرده است جای هیچ بحثی نیست. در جایی دیده شد که فردی برای گرفتن حاجت به خدا چنین گفت: اگر خدا حاجت رو ندید شکایتت رو ه حضرت عباس سلام علیه می کنم . آیا جای تفکر نیست اطاعت از دستور خدوند؟

خداوند سبحان مى فرماید: { وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ ما فِی الاَْرْضِ جَمِیعاً ما أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلکِنَّ اللهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ};(1) «و دل هاى آن ها را با هم الفت داد! اگر تمام آنچه را روى زمین است صرف مى کردى که میان دل هاى آنان الفت دهى، نمى توانستى! ولى خداوند در میان آن ها الفت ایجاد کرد! او توانا و حکیم است.»
و نیز فرمود: { وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوان};(2)«و نعمت [بزرگِ ]خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل هاى شما، الفت ایجاد کرد، و به برکتِ نعمتِ او، برادر شدید.»
گرچه اقدامات انسان ها و فراهم کردن مقدمات کار تأثیر به سزایى در رسیدن به اهداف دارد ولى عنایت الهى در الفت دل ها حرف آخر را مى زند.(3)


1. سوره انفال، آیه 63.
2. سوره آل عمران، آیه 103.
3. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(1)، ص 14.

_____________________________________________________________________

این الفت و مودت یکی از برکات خداوند تبارک و تعالی . و این مختص شیعه و سنی نیست روی صحبت با اهل کتاب است( مسلمانان مسیحیت و...)


آيه دعوت اهل كتاب به وحدت

«قُل يا أَهل الكِتاب تَعالوا اِلي كلمه سواء بيننا وبينكم أَلاّ نَعبد إلّا الله ولا نُشرك بِه شَيئاً ولا يَتّخذ بُعضنا بَعضاً أَرباباً من دون الله فَإِن تَولّوا فَقولوا اشْهِدوا بِأَنّا مُسلمون» أل عمران /64 [بگو اي اهل كتاب! بياييد از آن كلمه حق كه ميان ما و شما يكسان است, پيروي كنيم و آن كلمه‏اين است كه جز خداي يكتا هيچ كس را نپرستيم و چيزي را با او شريك قرار ندهيم و برخي, برخي را به جاي خدا به ربوبيت تعظيم نكنيم.] پس, اگر آن ها از حق روي گردانند, بگوئيد شما گواه باشيد كه ما تسليم فرمان خداونديم.گرچه دين, نزد خداي سبحان يكي است «إنّ الدّين عندالله الإسلام ... ›› آل عمران / 64 ليكن آنچه رايج است, ادياني مانند يهوديت, مسيحيت و اسلام است كه داراي اصول مشترك فراوانند كه اگر همه موحدان عالم حول آن اصول مشترك گرد آيند, بسياري از عقايد شرك آلود؛ مانند تثليث, و ثنيت و رفتارهاي ظالمانه اجتماعي رخت بر خواهد بست.

از اين رو, قران كريم, نه تنها همه مسلمانان را به اتحاد حول محور حبل الله دعوت مي‏كند «واعتَصموا بِحَبل الله جَميعاً ولا تَفرقوا...» آل عمران / 103 بلكه همه موحدان عالم را به اتحاد دعوت مي‏كند؛ چنان كه مي‏فرمايد «قُل يا اهل الكِتاب تَعالَوا إِلي كَلمه سواءِ بيننا و بينكم آلّا نعبد إلّا الله ولا نشرك به شيئاً ولايتَخذ بَعضنا بعضاً آرباباً مِن دون الله فِإِن تولّوا فَقولوا اشْهدوا بأنّا مسلمون» آل عمران / 103

گفتني است «كلمه» در آيه ياد شده, به معناي حقيقتي است كه در قلب جاي مي‏گيرد و در عمل ظهور مي‏كند و در محاوره‏ها نيز بيان مي‏شود و از آن به «حرف» و «قول» نيز تعبير شده است. بنابراين, «قول», «حرف» و «كلمه» برآن معاني ومعارفي اطلاق مي‏شود كه هم در قلب ريشه دارد, هم در عمل ظهور مي‏كند و هم بر زبان جاري مي‏شود.

همچنين خطاب با كلمه «يا آهل الكتاب» همانند خطاب با كلمه «يا أهل القرآن» به مسلمانان, زيباترين خطاب به يهوديان و مسيحيان است كه جاذبه‏اي ويژه دارد.
_________________________________________

محور وحدت از منظر قرآن کریم چیست؟

قرآن کریم اگر از یک طرف دعوت به وحدت و اتّحاد بین مسلمانان کرده، از طرفى دیگر محور وحدت را نیز مشخص کرده است.
خداوند سبحان مى فرماید:{ وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُو};(1) «و همگى به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید.»
و نیز فرمود: { إِذا جاءَ نَصْرُ اللهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللهِ أَفْواجاً...};(2) «هنگامى که یارى خدا و پیروزى فرارسد، و ببینى مردم گروه گروه وارد دین خدا مى شوند....»
و نیز فرمود:{ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ...};(3) «امروز، دین شما را کامل کردم و....»
در این آیات محور وحدت را دین کامل الهى دانسته که ریسمان محکم الهى است و لذا مى تواند همه امّت را با چنگ زدن به آن، به سوى خداوند متعال برساند.(4)

1. سوره آل عمران، آیه 103.
2. سوره نصر، آیه 1و2.
3. سوره مائده، آیه 3.
4. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(1)، ص 13.


اللهم عجل لولیک الفرج

و من الله توفیق

بسم الله الرحمن الرحیم
حسبنا الله و نعم الوکیل ... آل عمران 173...پشت و پناه ما خداست و چه پشت و پناه خوبی.
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط seyedebrahim ، hamed ، zeinab ، آشنای غریب ، Entezar ، خادم شهدا
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
تفاوت شیعه و سنی - اسمون - ۵ فروردين ۱۳۸۹, ۱۱:۱۰ صبح
RE: تفاوت شیعه و سنی - zeinab - ۱۳ فروردين ۱۳۸۹, ۱۲:۱۲ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - sumaye - ۵ مهر ۱۳۸۹, ۱۰:۱۱ صبح
RE: تفاوت شیعه و سنی - خادم شهدا - ۲۳ بهمن ۱۳۹۰, ۱۲:۳۹ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - seyedebrahim - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱, ۰۱:۴۰ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - Entezar - ۷ خرداد ۱۳۹۱, ۱۱:۳۱ صبح
RE: تفاوت شیعه و سنی - zeinab - ۷ خرداد ۱۳۹۱, ۰۱:۵۳ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - Entezar - ۹ خرداد ۱۳۹۱, ۰۲:۱۷ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - safirashgh - ۹ خرداد ۱۳۹۱ ۰۵:۱۷ عصر
RE: تفاوت شیعه و سنی - solale102 - ۱۱ شهريور ۱۳۹۱, ۰۹:۴۰ صبح

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
2 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا