ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امیتازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
۷ بهمن ۱۳۹۲, ۱۱:۵۳ صبح
ارسال: #2
RE: حق الناس
سلام ياران قرآنيRose
از ايميل خانوم قنبري متشكريم و خدا توفيق خبرشان دهد

برنامه ی سمت خدا در ایام ماه ربیع الاول کار جالبی انجام داده



می دونید که بدهکاری های ما دوجورند:



یکی اینکه طلبکار رو می شناسیم که در این صورت باید بدهی را حتما به او یا در صورتیکه از دنیا رفته به وارثین او بدهیم



دوم افرادی که نمی شناسیم یا به هر دلیلی به هیچ شکلی دسترسی به آنها نداریم مثلا در کودکی حقی از یک همکلاسی ضایع کردیم با مداد او نوشتیم و ... یا پولی را پیدا کردیم و خرج کردیم و ...



در این مورد دوم می گویند در جایی که صاحب حق مشخص نیست آن مال به مثابه مال مجهول المالک است برای همین باید برای دادن صدقه از طرف صاحب حق، از مجتهد اجازه بگیریم. همچنین مقداری که به عنوان رد مظالم داده می شود باید به اندازه‌ای باید باشد که فرد یقین کند ذمه‌اش بری شده است.



برنامه ی سمت خدا این کار رو انجام داد:



از برخی مراجع عظام، حضرات آیات صافی، وحید، سیستانی، خامنه‌ای، مکارم و نوری استفتاء شد و ایشان بیان داشتند مومنین می‌توانند در ماه ربیع الاول تا مبلغ 100 هزار تومان را خودشان بدون مراجعه به دفتر مرجع به عنوان رد مظالم پرداخت کنند البته به شرطی که فقط به فقرا و نیازمندان پرداخت شود و خرج مثلا ساخت و تعمیر مساجد و حسینیه و ... نشود و ملاک فقیر در اینجا کسی است که خرج سالش را ندارد و ظواهر اسلامی را رعایت می‌کند و از غیر سادات باشد.



ضمنا کارشناس برنامه حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: در پرداخت صدقات روزانه نیز می‌توان آن را به نیت رد مظالم پرداخت کرد تا اگر جایی غیبت کردیم یا ناخواسته حقی را ضایع کردیم به این وسیله برطرف شود همچنان که انجام عبادات و زیارات نیز می‌تواند به این مهم کمک کند. البته این در جایی است که طلبکار و حق ضایع شده را نمی‌شناسیم.



چند تا نکته ی مهم که کارشناس برنامه گفتند:



*روایت است که پیامبر(ص) بر جنازه ای که حقی برگردنش بود و از او ارثی برای ادای حقش به جا نمانده بود نماز نمی‌خواند. از امام صادق(ع) درباره صحت این روایت سؤال شد فرمود بله و این بدان معنی نیست که بر آن جنازه نمازخوانده نمی‌شد، بلکه خواندن نماز به دیگری واگذار می‌گردید. هدف رسول خدا(ص) از این عمل نشان دادن اهمیت حق الناس بود.





*در اسلام همانقدر که به قرض دادن سفارش شده است، قرض گرفتن مورد نکوهش و مکروه شمرده شده است. البته مقروض بودن اشکال ندارد بشرطی که توان پرداخت آن را قبل و بعد از موت داشته باشد.



*پرداخت دین به قدری مهم است که حتی بر نماز اول وقت ارجحیت دارد. چون پرداخت آن بدهی زمان محدودی دارد ولی وقت نماز وسعت دارد، پس اگر طلبکاری که وقت طلبش رسیده باشد طلبش را بخواهد حتی نماز اول وقت باطل است.



*امام صادق(ع) می فرماید: اگر کسی قرضی بگیرد ولی از ابتدا نیت برگرداندن آن را نداشته باشد یا اینکه بتواند بدهد ولی دینش را نپردازد مثل سارق است، لکن اگر الان توان پرداخت ندارد ولی قصد ادای دینش را دارد خدا به او کمک خواهد کرد.



*حق الناس باعث بی برکتی و بی توفیقی در زندگی می شود از این رو توجه به آن بسیار حائز اهمیت است. ادای حق الناس موجب جلب رحمت الهی می‌شود امام صادق(ع) می فرماید: اگر می‌خواهید دعای شما مستجاب شود: لقمه(کسب) شما حلال باشد و از مظالم و حق الناس مردم خارج شوید.

این هم لینک طرح هست که میتونید در سایت برنامه سمت خدا ببینید:
Arrow

http://samtekhoda.tv3.ir/index.php?optio...tid=3:team


آيا به آيات قرآن نمى‏ انديشند يا [مگر] بر دل هايشان قفلهايى نهاده شده است؟
سوره محمد(ص)/ آیه 24
مشاهده وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
 سپاس شده توسط ترنم بهاری ، آشنای غریب ، شادی زهرا
ارسال پاسخ 


پیام‌های داخل این موضوع
حق الناس - گمنام - ۱۸ بهمن ۱۳۹۱, ۰۸:۲۸ صبح
RE: حق الناس - هُدهُد صبا - ۷ بهمن ۱۳۹۲ ۱۱:۵۳ صبح
RE: حق الناس - ترنم بهاری - ۷ بهمن ۱۳۹۲, ۱۱:۵۸ صبح
RE: حق الناس - a00b - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵, ۰۱:۲۸ صبح
RE: حق الناس - هُدهُد صبا - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵, ۰۸:۴۲ صبح
RE: حق الناس - godsa - ۱۳ آبان ۱۳۹۵, ۰۵:۲۷ عصر
RE: حق الناس - هُدهُد صبا - ۱۳ آبان ۱۳۹۵, ۰۹:۲۵ عصر
RE: حق الناس - ataa2 - ۲۰ آبان ۱۳۹۵, ۰۸:۱۳ عصر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان

بازگشت به بالابازگشت به محتوا